Kan kabelen stå plugget i PodPoint ladeboksn hele tiden?

Startet av lilleblå, onsdag 05. september 2018, klokken 16:51

« forrige - neste »

lilleblå

Har en PodPoint-lader på veggen hjemme. Montert for noen dager siden. Vurderer å kjøpe meg en 8 meter type 2 ladekabel å ha fast hjemme. Kan den da stå fast plugget i laderen, og bare henges over laderen mens den ikke er i bruk? Regner med at kabelen tåler å henge slik i vær og vind, men greit å sjekke med dere som har erfaring og kunnskap.

Vil ha en annen kabel i bilen til bruk på hurtiglading de få gangene jeg trenger det. Men ved å ha egen kabel til hjemmelading så slipper jeg å putte en nedsnødd kabel i bagasjerommet hver eneste morgen.

Måkemannen

Jeg gjør det akkurat slik du tenker å gjøre, og har gjort det i de 2 1/2 årene jeg har hatt bilen. Går helt fint.

Dog, både podpoint og bilen står tørt inne i garasjen, hvordan det er utendørs vet jeg ikke. Men mener podpoint er lagt for utendørs bruk? .

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

lilleblå

PodPoint er lager for å stå utendørs ja. Den er i tillegg utformet for å holde på kabelen, men det vet du sikkert. Var mest selve pluggen jeg tenkte på, men regner med at den tåler lite godt å være ute som en vanlig shuko for utendørs bruk.

lilleblå

Noen som vet hvor man får tak i rimeligst 8 meter eller lenger kabel? Må tåle utebruk. Til saktelader (3,6kW)

Jeg kan jo fint skru den selv om jeg hadde hatt delene. Har jobbet mye med trefase og skrudd hauer av kabler selv, men mulig disse er underlagt strengere regler selv om de ikke er for fast montasje. Det er jo fast bruk det er snakk om.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

minibiti

As long as you keep the plug for the car locked with the rubber cover it usually comes with, it should be ok to protect it from the rain and snow.
What about if someone steals your cable?
It is not locked on the charger side, only on the car side.
Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

elektrolux

Sitat fra: minibiti på onsdag 05. september 2018, klokken 21:22
As long as you keep the plug for the car locked with the rubber cover it usually comes with, it should be ok to protect it from the rain and snow.

Egentlig ikke. Henger kabelen ned med gummihetten på vil den samle vann. Bruk heller dummy holder og parker pistolen i den mellom bruk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

lilleblå

What about if someone steals your cable?
It is not locked on the charger side, only on the car side.

I live a place where I seldom lock my house, and often not the cars. So I haven't actually thought the thought that anybody would steal a cable :-)

minibiti

Sitat fra: elektrolux på onsdag 05. september 2018, klokken 21:31

Egentlig ikke. Henger kabelen ned med gummihetten på vil den samle vann. Bruk heller dummy holder og parker pistolen i den mellom bruk.

Are these caps really that bad at preventing water from coming in?
If so, maybe it is a good idea to invest in a little roof over the charger then, for convenience :)
Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

lilleblå

elektrolux

Stavanger:

Ingeniøren

Fungerer strålende - har en slik til min stasjon, dog i garasje så i hvilken grad vann kommer inn vet jeg ikke...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

nofuelno

Sitat fra: lilleblå på onsdag 05. september 2018, klokken 18:23
Noen som vet hvor man får tak i rimeligst 8 meter eller lenger kabel? Må tåle utebruk. Til saktelader (3,6kW)

Jeg kan jo fint skru den selv om jeg hadde hatt delene. Har jobbet mye med trefase og skrudd hauer av kabler selv, men mulig disse er underlagt strengere regler selv om de ikke er for fast montasje. Det er jo fast bruk det er snakk om.
8m:
http://www.nofuel.no/Produkt/-type-2-kabel-32a-8m#product
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA