Hvilken ladeboks til Nissan Leaf?

Startet av dalfjell, fredag 24. august 2018, klokken 09:46

« forrige - neste »

dalfjell

Hei

Skal trolig hente en Nissan Leaf 2018 i neste uke, og da har jeg blitt anbefalt å kjøpe ladeboks pga unngå brannfare, samt raskere lading. Hvilken vil dere anbefale? Har 400 volt inn til huset om det har noe å si.

elhansen

Jeg har "wallbox" gjennom tilbud i naf. Godt fornøyd. Kjøp en med minst mulig mekk. Funker fint med timeren i bilen.

Stig85

Har selv montert en Zappi, da jeg har planer om å montere solcelleanlegg på bolig og garasje. Den er laget spesielt med tanke på alternativ energi fra vind/sol osv. Den vil få mulighet for appstyring i høst også, så den stakk seg ut litt for min del.
Billig var den og, 6500,- ca med åtte meter type2-kabel  :)
2018 Nissan Leaf Tekna | 2024 Tesla Model YP

dalfjell

Takk for tips. Er selv NAF-medlem og prisene for en såkalt "wallbox" var ikke så ille :)

dalfjell

Går de fleste for 32 amper? Da blir ladetiden ca 5 timer på en Nissan Leaf 2018?

Joltus

Lader stort sett med 16A. Holder i bøtter og spann. Har 32A tilgjengelig for de få gangene eg må få mest mulig innpå så fort som mulig....

Sense

Jeg gikk for en Centech Cenika ladestasjon med integrert jordfeilbryter klasse B, som er siste krav. I garasjen har jeg endre ladestasjon med jordfeilbryter kl. A. Den måtte få en diger jordfeilbryter koblet til, for at den skulle være lovlig.
Det fine med Centech Cenika er at du kan endre mellom ladestyrkene 10A, 16A, 20A, 25A og 32A. Ladeboksen er låsbar og du kan skru av strømmen hvis du f.eks. reiser bort, eller ikke bruker den. Det grusomme er at det er litt knotete å vri om ladestyrken, da ladeboksen kun har små pinner som må vris opp eller ned for å endre ladestyrken, istedenfor en enkel vribryter.
Men det holder hovedsakelig for oss å lade på 10A gjennom natten. Det er også snilt mot batteriet.
Den har fast kontakt Type2 med 5 m. kabel.

Pris. ca. 7000,- pluss montering, i vårt tilfelle ca 2000 kr.

dalfjell

Jeg tror 16 amper vil være tilstrekkelig for vår del per i dag, men vurderer 32 amper for fremtidige behov.

Joltus

Ja personlig vil eg anbefale en med mulighet til å justere ned ladestrømmen.

elhansen

Hvorfor bør man skru ned fra 32 til 16/ ladestrømmen. Er det bedre for bilen? å lade 3 kwh isteden for 6?

Joltus

Bedre for det elektriske anlegget ditt og norges hvis man lader med så lav strømstyrke som man trenger.

Er bedre å porsjonere det utover i tid når man ikke har behov.

Å ha en bil fulladet i 13 timer før den trengs å brukes er jo bortkastet.....

I tillegg blir det fort et økonomisk insentiv bak dette, da det kommer til å komme effektavgift snart, noe som betyr at det blir dyrere å lade med 32A enn med 16. Så å ha muligheten kan bli gull verdt.

Stig85

Det kan bli dyrere å lade med 32A enn 16A, men det kan også bli billigere å lade på visse tidspunkter, for eksempel mellom midnatt og kl 0500 eller noe i den gata. Da vil det kanskje være billigere å kunne lade bilen raskt i en kort periode fremfor 16A-lading i 12 timer. Vi vet ikke enda, men jeg liker i det minste å ha muligheten til å lade raskt ved behov, så kan jeg heller trinne ned ladeeffekten dersom det blir dyrere i fremtiden  :)
2018 Nissan Leaf Tekna | 2024 Tesla Model YP

Joltus

Derfor min konklusjon: Mulighet for 32A hvis skapet tåler det i dag, og mulighet til å justere ned.

Like mye fordi det kan bli dyrt etc. Men også for ikke å belaste nettet mer enn nødvendig.

elhansen

På wallbox fixer man justering mellom 16-32 I appen, samt flere andre alternativer.  Så da er jeg klar for enten det ene eller det andre

Blekkmannen

Noen som har erfaring med wallbox comander ? Så veldig fin ut med stor skjerm osv... men kostet litt mer enn de andre nevnt her...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA