Hvilken ladeboks til Nissan Leaf?

Startet av dalfjell, fredag 24. august 2018, klokken 09:46

« forrige - neste »

Joltus

Wallbox commander er jo tøff den. Men du får jo samme greiene med den litt mindre wallboxen. Bortsett fra at på commander kan du sveipe foran for å øke eller minske ladestyrken :p

collixxx

Sitat fra: Sense på mandag 27. august 2018, klokken 19:38
Jeg gikk for en Centech Cenika ladestasjon med integrert jordfeilbryter klasse B, som er siste krav. I garasjen har jeg endre ladestasjon med jordfeilbryter kl. A. Den måtte få en diger jordfeilbryter koblet til, for at den skulle være lovlig.
Det fine med Centech Cenika er at du kan endre mellom ladestyrkene 10A, 16A, 20A, 25A og 32A. Ladeboksen er låsbar og du kan skru av strømmen hvis du f.eks. reiser bort, eller ikke bruker den. Det grusomme er at det er litt knotete å vri om ladestyrken, da ladeboksen kun har små pinner som må vris opp eller ned for å endre ladestyrken, istedenfor en enkel vribryter.
Men det holder hovedsakelig for oss å lade på 10A gjennom natten. Det er også snilt mot batteriet.
Den har fast kontakt Type2 med 5 m. kabel.

Pris. ca. 7000,- pluss montering, i vårt tilfelle ca 2000 kr.

Heisann, hvem monterte dette? Jeg får kun priser rundt 6-9000,- for montering av boks med B-vern, ca 15m kabel, sikring osv. Kan ikke forstå at det skal koste så mye å legge opp den kursen i garasjen, når det ikke er boring i vegger eller noe pjatt.

Blekkmannen

Sitat fra: Joltus på onsdag 29. august 2018, klokken 07:48
Wallbox commander er jo tøff den. Men du får jo samme greiene med den litt mindre wallboxen. Bortsett fra at på commander kan du sveipe foran for å øke eller minske ladestyrken :p

Tenker du da på wallbox pulsar? Siden det ikke er noe skjerm på denne, starter den automatisk å lade når man plugger den i bilen. Noen som har denne? Positivt/negativt ved boksen? ( tenker litt på 22 kw typen)

elektrolux

Sitat fra: Joltus på tirsdag 28. august 2018, klokken 18:53
Derfor min konklusjon: Mulighet for 32A hvis skapet tåler det i dag, og mulighet til å justere ned.

Like mye fordi det kan bli dyrt etc. Men også for ikke å belaste nettet mer enn nødvendig.

Ut fra det du skriver anbefaler jeg en Zappi.

Med den kan du lade i eco med 6A ( + eventuell egenprodusert strøm ) og velge tider f.eks på natten der den kjører flatt ut med alt det Leaf kan ta imot, men likevel automatisk begrenset av byggets kapasitet.

Trenger du rask lading er det bare å trykke på Boost eller sette den i Fast, uten å måtte tenke på om hovedsikringen skal ryke.

Du kan til og med sette krav til hvor mange kWt du vil ha inn på bilen til gitte tidspunkt.

Alt dette og mye mer for supergunstig pris. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Blekkmannen

elektrolux

Januar kommer også 22 kW versjon ;)

Hva bil har du?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Blekkmannen

Sitat fra: elektrolux på fredag 31. august 2018, klokken 17:45
Januar kommer også 22 kW versjon ;)

Hva bil har du?
Har nye typen Leaf. Grunnen til at jeg vil ha litt større kapasitet på laderen er bare pga mulig endringer i framtiden..
Hmmm.. er jo ikke så lenge til januar. Vet du ca pris på 22 kw utgaven som kommer?

elektrolux

Vil prøve å prise den nye 7,4 kW versjonen til 6990.- og 22 kW versjonen på 7990.- selvfølgelig avhengig av innkjøpspris og kroneverdi.

Forskjellen blir innkapsling med mulighet for stikk, innebygget 6 mA DC vern og mulighet for 3 fase rele som gir 22 kW kapasitet
Stavanger:

Sense

Sitat fra: collixxx på onsdag 29. august 2018, klokken 08:44
Sitat fra: Sense på mandag 27. august 2018, klokken 19:38
Jeg gikk for en Centech Cenika ladestasjon med integrert jordfeilbryter klasse B, som er siste krav. I garasjen har jeg endre ladestasjon med jordfeilbryter kl. A. Den måtte få en diger jordfeilbryter koblet til, for at den skulle være lovlig.
Det fine med Centech Cenika er at du kan endre mellom ladestyrkene 10A, 16A, 20A, 25A og 32A. Ladeboksen er låsbar og du kan skru av strømmen hvis du f.eks. reiser bort, eller ikke bruker den. Det grusomme er at det er litt knotete å vri om ladestyrken, da ladeboksen kun har små pinner som må vris opp eller ned for å endre ladestyrken, istedenfor en enkel vribryter.
Men det holder hovedsakelig for oss å lade på 10A gjennom natten. Det er også snilt mot batteriet.
Den har fast kontakt Type2 med 5 m. kabel.

Pris. ca. 7000,- pluss montering, i vårt tilfelle ca 2000 kr.

Heisann, hvem monterte dette? Jeg får kun priser rundt 6-9000,- for montering av boks med B-vern, ca 15m kabel, sikring osv. Kan ikke forstå at det skal koste så mye å legge opp den kursen i garasjen, når det ikke er boring i vegger eller noe pjatt.
¨

Brukte Løvlie AS (Nittedal) som leverte og monterte ladeboksen. I mitt tilfelle var monteringsutfordringen at hele huset har kun 63A totalt.
Med en annen ladeboks i garasjen til Teslaen, så kan ikke både Leafen ot Teslaen forsynes seg med 32A hver samtidig. Det ble nødvendig å splitte kapasiteten, en genial idè fra elektrikeren, som jeg ikke visste var mulig.
Da slapp jeg å søke Hafslund (netteier) om økning av kapasiteten inn til huset, en regning jeg antar ville havnet på mitt kontor, ikke hos Hafslund.
Nå kan jeg få 32A til Teslaen i garasjen (hvis behov), og 32A på Leafen (hvis behov), bare ikke samtidig på begge. Det har vi da heller aldri behov for, siden vi har kun planlagte langturer. Daglig lader jeg bare på 10A begge steder gjennom natten med timer-funksjon. Med 43A gjenværende kapasitet, er det mer enn nok til resten av huset nattestid.

2000 kr. for montering anser jeg som ingen upris. Hos oss får man fort en slik regning i postkassen hvis en elektriker ringer til oss ved en feiltakelse. ;D

collixxx

Ja, men her snakker vi nesten 9000,- UTEN ladeboksen inkludert. :P Prisene innhentet varierer fra 6000-9000, hvor av den til 6000,- er litt tvilsom siden det antas ditt og datt.

Tilbudet med 9000,- for kun montering, eks ladeboks (jeg kjøpte Cenika Centech 32A 1-Fas selv på tilbud til 7000,-):

Omkobling i rekkeklemmer på tavle: 800,-
Overspenningsvern 2-polt: 1200,-
Tilførsel inntil 20m: 3400,- (antar arbeidstimene er lagt inn her for alt)
Automatsikring 10-32A 2 polt: 400,-
Tilkobling av lader: 800,-
Merking og dokumentasjon: 400,-

Prisene er eks mva.

dalfjell

Jeg har fått "tilbud" fra elektriker i Trondheim på kroner 17 000 kr for 32 ampers Schneider EV link med installasjon. Ganske mye penger for raskere og tryggere lading. Angående sistnevnte har jeg problemer med å forstå hvorfor kan det bli varmgang i ledningsnettet når kursen er 16 amper og bilen trekker 10 amper...

Roy Aasen

@dalfjell

Har du frittstående garasje med innlagt f.eks 16A?

dalfjell

Hei, det er en carport med innlagt stikkontakt med 16 amper. Bor i et såkalt hus-på-rekke.

Roy Aasen

Da er det kun egen kurs som gjelder, sammen med det berømmelige b-vernet.

For den prisen du har fått oppgitt bør du nok sjekke noen andre elektrikere i tillegg.

jkirkebo

Sitat fra: Roy Aasen på mandag 03. september 2018, klokken 11:09
Da er det kun egen kurs som gjelder, sammen med det berømmelige b-vernet.

For den prisen du har fått oppgitt bør du nok sjekke noen andre elektrikere i tillegg.

Det er fullt lovlig å koble en ladestasjon med integrert B-vern på den eksisterende kursen. Denne endringen trådde i kraft 1/7 i år. En slik jobb koster neppe mer enn maks et par tusenlapper, så det bør gå fint å komme i mål på under 9000,- inkl. f.eks en EcoLite ladestasjon. Ladestasjonen bør nok begrenses til 14-15A eller så, så det er litt igjen til lys og evt. garasjeport.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA