Grensesprengende utvidelse av autopiloten!

Startet av GeirHM, lørdag 04. august 2018, klokken 08:30

« forrige - neste »

Rolf Gjerdsjø

Kjørte endel med autopilot i sommer, og etter de siste oppdateringene har den blitt overraskende bra. Kjørte blant annet Kristiansand - Mandal med mye autopilot, og særlig på de mest svingete partiene ved Valand imponerte den med presis kjøring og ikke minst nedbremsing foran skarpe svinger. Det som nå kommer i V9 blir helt suverent om det leverer. Da kan man virkelig snakke om autopilot som en stor greie. Noen som tør spekulere om den vil klare rundkjøringer også da?
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

SabreMan

Jeg vil tippe at rundkjøringer er en del av selvkjøringspakken. Jeg tror ikke det kommer i denne omgang.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

What-a-watt

Tror også sjansen for det er veldig nære null.

Øggen

Håpe dei får vekk det at bilen ligge på gulestripa stort sett heile tida.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Vhagar

Hopper inn her med en liten tanke. Det ser ut til å være forskjeller fra bil til bil på hvordan de ligger i forhold til gulstripen. Gitt at hardware og software er likt, kan det være den gode byggekvaliteten som spiller inn? Rett og slett at ting ikke er på millimeteren og varierer stort fra bil til bil slik at dette får slike utslag?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Øyvind.h

Det var en periode min bil plasserte seg feil. Men illustrasjon i dash stemte med virkeligheten, så det var sw bug.

I dag kjørte autopilot ca 3 av 6 timer på vei til Trondheim. Imponerende hvor bra den har blitt!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Synes min har tendens til å ligge for nærme midten når der er dobbel gul eller romlefelt. Aldri ellers. Men ikke alltid, kanskje bare når det er rekkverk på siden.. hm, burde teste.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

krl

Sitat fra: Vhagar på torsdag 09. august 2018, klokken 23:15
Hopper inn her med en liten tanke. Det ser ut til å være forskjeller fra bil til bil på hvordan de ligger i forhold til gulstripen. Gitt at hardware og software er likt, kan det være den gode byggekvaliteten som spiller inn? Rett og slett at ting ikke er på millimeteren og varierer stort fra bil til bil slik at dette får slike utslag?
Montering av frontrute og kamerasystem øverst kan ha noe å si. Spesielt dersom det finnes uheldige begrensninger med tanke på kalibrering. F.eks. kan det tenkes at sensorene (radar, div. kamera etc..) kalibreres mot et mer eller mindre uegnet referansesystem (f.eks. frontkameraet inkl. forvrengning). Da kan korrekt feltplassering bli vanskelig.

De fleste produsentene bruker et ADAS-kalibreringssystem lignende dette https://www.texa.com/products/radar-camera-calibration-kit . Tesla gjør noe mens man kjører, men om dette er i tillegg til "konvensjonell" kalibreringsjigg eller i stedet for den er jeg usikker på.

emurof

For å omformulere: AP er vel kun ment å bli brukt på motorveier, og ikke på mindre veier der man nettopp kan møte på fartsdumper?

georglu

Sitat fra: emurof på fredag 10. august 2018, klokken 13:29
For å omformulere: AP er vel kun ment å bli brukt på motorveier, og ikke på mindre veier der man nettopp kan møte på fartsdumper?

EAP er vel strengt tatt bare godkjent å brukes på veier med midtdeler, men fungerer fint på mange andre veier også?

Med FSD-features (det vil fortsatt være level 2 eller 3 pga. myndighetsreguleringer vil jeg tro), så burde det bli godkjent å bruke autopiloten på småveier også.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Vhagar

Kjørte akkurat Brusdalen i Ålesund med EAP på 2.x hardware og nest nyeste software. Det ble en morsom opplevelse. Som lokalfolk vet så regner det godt i dag. Med auto viskere på stille 2, et knepp ned og 2 mot meg på selvkjøringen (EAP, ikke FSD) så tok bilen over og svingte sporenstreks inn mot gulstripen. Etter en stund la den seg litt mer mot midten men tidvis svært så glad i gulstripa. Deretter startet den å vingle noe enormt i feltet. Til slutt mistet den synet av veien og skrudde av selvstyringen.

Årsaken må rett og slett være at vindusviskerene ikke gadd å fjerne regnet. Jeg kan ikke skjønne annet hvertfall. Selv såg jeg knapt noe ut av vinduet men tenkte jeg skulle se hvor langt den drog det før den visket. Resultatet ble at den stoppet å kjøre selv fremfor å viske bort regn. Det sagt, så er det mye mindre regn som blir liggende på ruta forran sensorene over speilet i frontruta enn i selve synsfeltet. Det blåser jo av, på samme måten som med bakruten.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så store variasjoner på dette, uten at det må bero på feiljustering ved montering?

En annen ting, når jeg bruker ryggekamera og liner opp hjelpelinjene som kommer opp mot parkeringsplass hvitstripene, så ser det på kamera alltid bent ut. Spretter ut av bilen og sjekker, står temmelig skjevt. Så har en mistanke om at det kameraet også ikke er helt i vater. Hadde aldri det problemet på forrige bil.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Henning Tveiten Østeby

Må si jeg føler meg heldig som har en AP2 som fungerer helt topp. Kjører daglig Notodden Kongsberg med Autopiloten koblet inn. Når det er møtende trafikk tar jeg over styringen ved et par smale bruer. Ellers går det topp. Og nå ligger jeg alltid i fartsgrensen [emoji106]
600 mil gjennom Europa ga meg heller ikke følelse at den lå langt inn mot midtbanen.
Det eneste som kan bemerkes er fantom bremsing, det virker litt som en usikker gammel dame. Men bedre å bremse for mye enn for lite.
Fil skifte funksjonen var også en drøm på motorveien.
Jeg følger alltid nøye med, og er klar til å gripe inn, men det er moro og se hvordan den takler ulike forhold.
Kø kjøring har blitt noe helt annet enn før...

From Cayenne V8 to
Tesla Model S 75D
Life is good

sfinxern

Har også kjørt mye med EAP i sommer. Og det fungerer veldig fint på de større motorveien med litt bredere veibaner. Men med en gang du kjører på E6 der det er litt smalere veibaner, f.eks oppgjennom Gudbrandsdalen, da er det mer ubehagelig enn avslappende. Bilen ligger tett innpå gulstripen ja, men problemet er når det kommer store trailere i motsatt kjøreretning. Ved passering griper nødbrems og styring inn og røsker i bilen fordi du er for nærme traileren og den oppfatter det som en nødsituasjon. Det er IKKE gøy med den manøveren når du ligger kun noen centimeter fra en stor trailer i motgående kjøreretning.

Ellers er det også en utfordring der det er litt svinger, spesielt venstre og høyre svinger etter hverandre. Da virker det som om bildeprosessoren ikke klarer å tenke raskt nok. Virker hvert fall slik. Blir sikkert bedre når man får byttet HW.

Så alt i alt bruker jeg stort sett bare AP når jeg ligger på de store motorveiene. Da fungerer det helt ypperlig. Men når du er på de litt samlere europaveiene, ja da kjører jeg kun med aktiv cruise og styrer selv. Det er det tryggeste for meg p.t. hvert fall.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

daktari

Sitat fra: Vhagar på fredag 10. august 2018, klokken 14:04
Kjørte akkurat Brusdalen i Ålesund med EAP på 2.x hardware og nest nyeste software. Det ble en morsom opplevelse. Som lokalfolk vet så regner det godt i dag. Med auto viskere på stille 2, et knepp ned og 2 mot meg på selvkjøringen (EAP, ikke FSD) så tok bilen over og svingte sporenstreks inn mot gulstripen. Etter en stund la den seg litt mer mot midten men tidvis svært så glad i gulstripa. Deretter startet den å vingle noe enormt i feltet. Til slutt mistet den synet av veien og skrudde av selvstyringen.

Årsaken må rett og slett være at vindusviskerene ikke gadd å fjerne regnet. Jeg kan ikke skjønne annet hvertfall. Selv såg jeg knapt noe ut av vinduet men tenkte jeg skulle se hvor langt den drog det før den visket. Resultatet ble at den stoppet å kjøre selv fremfor å viske bort regn. Det sagt, så er det mye mindre regn som blir liggende på ruta forran sensorene over speilet i frontruta enn i selve synsfeltet. Det blåser jo av, på samme måten som med bakruten.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så store variasjoner på dette, uten at det må bero på feiljustering ved montering?

En annen ting, når jeg bruker ryggekamera og liner opp hjelpelinjene som kommer opp mot parkeringsplass hvitstripene, så ser det på kamera alltid bent ut. Spretter ut av bilen og sjekker, står temmelig skjevt. Så har en mistanke om at det kameraet også ikke er helt i vater. Hadde aldri det problemet på forrige bil.
Den automatiske viskingen funker ikke skikkelig hos meg, ruta må jo dekkes av regn før den visker uansett, og aldri raskere enn 5 sekunders intervall. Så hvis din er sånn også er det jo ikke rart autopiloten ikke ser linjene. Må nesten viske rent.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

GeirHM

Kan det være slik at de som har hovedsakelig positive erfaringer med EAP samtidig er de som har kjørt mest med systemet aktivt? Altså, slik at kalibrering har kommet lengst?

Det er jo også slik at noen biler kjøres oftere på motorvei enn andre. Det kan jo resultere i ulik tilgang til å bruke EAP der det er mest egnet og kan også føre til ulik grad av kvalitet på kalibreringen av systemet?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA