Grensesprengende utvidelse av autopiloten!

Startet av GeirHM, lørdag 04. august 2018, klokken 08:30

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: GeirHM på søndag 05. august 2018, klokken 21:12
Jeg kjenner meg ikke igjen i Kirkebøs beskrivelse av en bil som vingler når den kjøres med autopiloten aktiv.
Nei, den vingler ikke når de ikke er mye av og på kjørsler. Vi ligger mye i venstrefilen, og opplever AP som veldig stabil, men den kan finne på å søke inn mot høyre ved påkjørsler med dårlig merking.

Når det gjelder å holde rattet, så er det ikke holdingen det går på, men ett visst moment. Dvs en hånd som trekker i rattet er bedre enn to hender som holder rattet i balanse.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Kjørte nylig tur/retur Trondheim i løpet av ett døgn. Det ble overraskende mye bruk av AP1. Langt mer enn forventet.
Og etter noen runder forbi Biri nå nylig virker det soleklart at Teslaen som krasjet der ikke kan ha benyttet AP. Stødig kjøring der også i begge retninger.

Bilen maser mer på rattet nå enn før, men synes det er helt greit. Å jukse med det er hårreisende mtp hvor systemet er i dag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GeirHM

Jo, det der med at den drar litt til høyre når den hvite linja forsvinner, kjenner jeg igjen. Men den korrigerer seg raskt der streken er tilbake.

krl

Det nytter ikke å konkludere basert på én kjøring forbi stedet.

Lysforhold har ekstremt mye å si. F. eks. refleksjoner fra toppen av autovernet ved div. solposisjoner. Jeg har lagt merke til at AP1 er langt mer tilbøyelig til å smette inn mot autovernet ved motlys enn uten motlys. Stripene i displayet hopper plutselig en avstand ca. tilsvarende fra hvit linje på venstresiden av veien og opp på midtdeleren. Og hvis man tar sjansen på å la bilen følge etter, så "spretter" den ut igjen når ultralydsensorene langs siden oppfatter at det er en hindring der (jeg har stoppet den før dette flesteparten av gangene når avstanden til autovernet blir ubehagelig liten).

Henning Tveiten Østeby

La oss glede oss over oppdatering som kommer nå.
Ikke bare drive å kommentere hverandre med irettesettelser osv.
Vi er alle enige om at det blir kult med ver. 9.0.
Gleder meg også til nye brukergrensesnitt som kommer sammen med oppdatering.
Ha en strålende uke.

From Cayenne V8 to Tesla Model S 75D
Life is good

jkirkebo

Sitat fra: GeirHM på søndag 05. august 2018, klokken 21:12
Jeg kjenner meg ikke igjen i Kirkebøs beskrivelse av en bil som vingler når den kjøres med autopiloten aktiv. Ja, den gjorde det i de tidlige versjonene med AP2 Hardware. Men det begynner å bli en stund siden. Jeg fikk låne en S med AP2.5 i april og ble svært positivt overrasket over hvor god den var på E18 ned til Porsgrunn. Slik er det med min nye X også. Den kjennes stødig på E18. Slik at jeg ser fram til å få oppgraderingen slik at enda større deler av motorveikjøringen kan overlates ( under oppsyn) til bilen selv. Jeg tror dog ikke det blir aktuelt å kjøre med noen vekter festet til rattet, humhum. Men jeg er og lei av bilens mas om å holde i rattet. Det skjer selv når jeg jo faktisk har hendene godt festet i det.

Min kjører fint 99% av strekningen, men hver gang det kommer et påkjørselsfelt på høyre side så vingler den kraftig til høyre akkurat når strekene mellom feltene opphører. Siden jeg holder den igjen deaktiveres AP ved hvert påkjørselsfelt. Slitsomt. Eneste gangene det ikke skjer er om det er betydelig fargeforskjell på asfalten mellom feltene, slik at den skjønner at det fortsatt er to felt.

Det samme skjer der to felt går til ett, med en gang merkingen i midten opphører vingler den over til sentrert posisjon istedenfor å følge kantmerkingen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Det er det jeg ikke skjønner, vår drar og litt til høyre, men ikke kraftig som du beskriver, og den henter seg fint inn igjen mot slutten av feltet.

Opplever det ikke som ett stort problem, ser bare litt snålt ut.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

Sitat fra: daktari på lørdag 04. august 2018, klokken 15:55
Min gjør dette i stadig mindre grad. Eller er jeg blitt immun mot overraskelsen?

It really depends on each Onramp. Some times the color of the asfalt is different on the Onramp and Auto pilot sees it as a line and keeps driving straight.

Unfortunately, often the color of the asphalt is the same and Autopilot definitely steers to the right on these onramps.

There was a time (couple months ago), with the notorious software update that vastly improved AP2, that Autopilot didn't swing out that much anymore on Onramps.
Sadly, as par the course with Tesla, every update after that has been one step forward, two steps backward and AP2 has gotten steadily worse again since latest software updates.
Since recent software update, AP has also gotten very nervous again with keeping distance with cars in front of you and cars moving lanes, when driving on the E6. It hits the brakes way too aggressively. :(
Putting the car into "Chill Mode" helps a bit, but not much.
The amount of phantom braking has increased again as well. :(

We will see what Software version 9 brings, but I will keep my expectations low.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

GeirHM

Jeg kjørte E6 fra Oslo til Dovre på lørdag. Hele tiden med adaptiv på og i perioder pluss hele motorveien fra Oslo til avkjøringen til Elverum med full AP. Jeg har helt ny X100 med de siste oppdateringene. Jeg hadde en myk og fin opplevelse med systemet hele turen igjennom. Og det var mye trafikk. Noen få antydninger til oppbremsinger var det, men det kan godt skyldes biler utenfor mitt synsfelt lengre foran med hastighetsendringer. Og igjen, blir oppmerkingen borte på en av sidene kjenner jeg det i rattet. Og med en gang de er tilbake korrigerer bilen seg.

Om det var noe som trakk ned så var det den grusomme antihumane modernistiske arkitektoniske bydelskonstruksjonen Superladeren i Vinstra er del av. Med laderens tilstøtende spisetilbud som det absolutte sivilisatoriske lavpunkt. Jeg greide ikke å lese spisestedets skilt på annet vis enn dette: "Peer Gynt Hotell og Griseri". Ibsen må ha søvnløse netter i graven.

Men det var en digresjon.

Jeg gleder meg vilt og hemningsløst til jeg får system 9 "over the air."

Jeronan

I actually like the location in Vinstra. I agree when you arrive there for the first time, it's a pain to navigate to the SuC. Hidden behind the Hotel parking.

The food at the Hotel is actually also pretty good. We drive this route quite a few times a year and stopped many times there already.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

jlan

Sitat fra: krl på søndag 05. august 2018, klokken 18:21
Du må alltid holde i rattet, hvis ikke så går det galt før eller siden. Bilen reagerer raskt, mye raskere enn deg, og plutselig sitter du i fenderen.
Jeg tror det er viktigere å holde øynene på veien enn å holde hendene på rattet. Å slippe rattet er vel ikke stort verre enn å ta foten fra bremsepedalen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

krl

Det hjelper ikke så mye å ha hendene på rattet dersom øynene ikke er på veien nei. Det er helt klart. Men hvis bilen ved en feil bestemmer seg for å bytte felt -- f.eks. på grunn av dårlig vegmerking -- så kan det skje svært raskt. I alle fall med AP1. AP2 og nyere kjenner jeg ikke like godt.

Du har langt mindre margin sideveis enn fremover i kjørefeltet (forhåpentligvis), så jeg er ikke helt med på bremsepedalanalogien. Hvis du holder på rattet, så merker du intuitivt at denne bevegelsen bør du stoppe -- så jeg tør påstå at det er det tryggeste. På en motorvei i Tyskland med enorm veiskulder og brede kjørefelt, så er det kanskje litt greiere å gripe inn i tide. Men f.eks. på E18 er det godt med latterlig smale kjørefelt og nærmest fraværende vegskuldre.

Hodetelefoner

Sitat fra: jlan på mandag 06. august 2018, klokken 21:36
Sitat fra: krl på søndag 05. august 2018, klokken 18:21
Du må alltid holde i rattet, hvis ikke så går det galt før eller siden. Bilen reagerer raskt, mye raskere enn deg, og plutselig sitter du i fenderen.
Jeg tror det er viktigere å holde øynene på veien enn å holde hendene på rattet. Å slippe rattet er vel ikke stort verre enn å ta foten fra bremsepedalen.
Tro kan  du gjøre i Kirken.
Viktigste er å ha hendene på rattet. Bilen kan få lyst til å svinge brått. Og når den først gjør dette, er det med en selvtillit en nordlending kun kan drømme om

Henning Tveiten Østeby

Hadde jeg hatt så lite tillit som det høres ut som noen av dere ha, ville jeg aldri brukt autopiloten.
Troen fra kirken hjelper meg også til å ha troen på andre ting.
Øynene på veien, avslappet og god sittestilling er helt perfekt for meg.
Dere har faktisk ingenting med hvordan jeg kjører min bil, pass på dere selv.

Min bil gjør jobben perfekt for meg, jeg begynner å kjenne autopiloten etter 4000 km aktivert. Det er områder jeg er klar til å ta over, og det er områder jeg tar over da jeg vet at den ikke takler det. Men for det meste er AP2 veldig stabil, og holder seg riktig plassert.

Det blir topp med level 3... Ingen over[emoji106]

From Cayenne V8 to Tesla Model S 75D
Life is good

georglu

Sitat fra: Henning Tveiten Østeby på tirsdag 07. august 2018, klokken 07:28
Dere har faktisk ingenting med hvordan jeg kjører min bil, pass på dere selv.

Det er faktisk ikke sant. Så lenge du beveger deg på offentlig vei bryr det meg hvordan du kjører og oppfører deg i trafikken. Hvorfor? Jo, fordi det påvirker andres ve og vel hvordan du kjører.

Kjører du sikkert, så er andre sikre(re).

Kjører du som en idiot, så er andre mindre sikre (eller usikre).

(Legg merke til at jeg aldri har påpekt at du kjører som en idiot)
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA