Versjon 9 - kommende features

Startet av georglu, torsdag 02. august 2018, klokken 12:34

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: gr på onsdag 26. september 2018, klokken 21:53
At den selv velger riktig avkjørsel basert på navi er da en klar forbedring av EAP? Hadde jeg fått rundkjøringer i tillegg så hadde gleden vært stor.
Kun for US.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: gr på torsdag 27. september 2018, klokken 07:59
Hvor er det du finner et alternativ til Tesla som ikke kan kalles dieselmafia? BMW, Mercedes, Jaguar, VW og Audi kan du iallfall glatt styre unna...
Helt riktig. Det er bare å slite det med helsa og satse på at Byton, Nio eller Lucid greier å levere noe...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

georglu

Sitat fra: turfsurf på torsdag 27. september 2018, klokken 08:29
Sitat fra: gr på torsdag 27. september 2018, klokken 07:59
Hvor er det du finner et alternativ til Tesla som ikke kan kalles dieselmafia? BMW, Mercedes, Jaguar, VW og Audi kan du iallfall glatt styre unna...
Helt riktig. Det er bare å slite det med helsa og satse på at Byton, Nio eller Lucid greier å levere noe...

Hva får deg til å tro at de vil kunne levere bedre enn Tesla egentlig? Til nå har vi vel bare sett vaporware fra den kanten. Samtidig har så godt som all slitt med å få finansiering på plass. Jeg tror vi snakker år før de er på nivå med Tesla. Ikke bare-bare å starte bilfabrikk og Tesla har brukt (minst) 10 år på å komme dit de er i dag og har langt igjen før de er "on par" med de tradisjonelle bilfabrikantene  (produksjonskvalitet, deletilgang og service for å nevne noe).
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

turfsurf

Sitat fra: georglu på torsdag 27. september 2018, klokken 09:00
Hva får deg til å tro at de vil kunne levere bedre enn Tesla egentlig? Til nå har vi vel bare sett vaporware fra den kanten.
Sier ikke at jeg nødvendigvis tror, men håper... Tesla har laget problemer for seg selv med en ekstrem oppramping og fokus på fancy funksjonalitet. Kvaliteten på Model S og X hadde vært mye bedre hvis de ikke hadde skiftet fokus til Model 3 f.eks.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

georglu

Sitat fra: turfsurf på torsdag 27. september 2018, klokken 09:21
Sitat fra: georglu på torsdag 27. september 2018, klokken 09:00
Hva får deg til å tro at de vil kunne levere bedre enn Tesla egentlig? Til nå har vi vel bare sett vaporware fra den kanten.
Sier ikke at jeg nødvendigvis tror, men håper... Tesla har laget problemer for seg selv med en ekstrem oppramping og fokus på fancy funksjonalitet. Kvaliteten på Model S og X hadde vært mye bedre hvis de ikke hadde skiftet fokus til Model 3 f.eks.

Jeg er ikke sikker på om kvaliteten til Model S og X lider eller har lidd av Model 3-satsningen, det er nok heller det at de kunne mindre om bygging av biler når Model S og X ble designet slik at disse modellene er dårligere tilpasset automatisert produksjon enn det Model 3 er (mye større grad av manulle steg i produksjonen av S og X). Forhåpentligvis vil en stor refresh av Model S og X kunne tillate mer automatisering og dermed færre feil og høyere kvalitet i produksjonen.

Et annet aspekt er alt de har lært av S og X som de har tatt med i designet av Model 3 og oppbyggingen av Model 3s produksjonslinjer. Det virker som om Model 3 er et mye mer solid produkt enn S og X med dertil færre problemer og mindre rettelser i etterkant.

Og, Tesla kjøpte Grohmann Engineering i Tyskland for relativt kort tid siden. Jeg tror ikke vi skal undervurdere betydningen av dette for kvaliteten på byggingen av Model 3.

Og, det er tvilsomt om Tesla vil overlevd som bilfabrikant og selskap (i alle fall ikke som annet en et nisjeselskap) om de ikke hadde satset som de har gjort på Model 3. Satsingen på Model 3 er ekstremt viktig for Teslas lønnsomhet, overlevelse og videre satsing på Semi, Pickup, Y, Nextgen Roadster o.a.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

emmern

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

turfsurf

Sitat fra: georglu på torsdag 27. september 2018, klokken 09:31
Og, det er tvilsomt om Tesla vil overlevd som bilfabrikant og selskap (i alle fall ikke som annet en et nisjeselskap) om de ikke hadde satset som de har gjort på Model 3.
Nei, akkurat. De kunne fint levd av overskudd på S, X og Roadster som ett nisjeselskap, og jobbet med å lage disse bilene bedre.

Skal de følge "the great masterplan" måtte de jo gjøre som de har gjort, men jeg er helt sikker på at det (ihvertfall på kort/medium sikt) har gått ut over både kvalitet, deleprodukjson, service og utvikling av funksjonalitet for S og X.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mthoring

Sitat fra: emmern på torsdag 27. september 2018, klokken 00:44
USA er vel de eneste som kan ta slike class actions? :) Når tror du det kommer? Og hvor blir det av skiltlesing?

Vet ikke når det kommer, men jeg vil tro det kommer.

Tesla følger jo, som de fleste sikkert har fått med seg nå, "release early, release often" prinsippet fra sw bransjen.
De har nå fått på plass dashcam-funksjonen for AP 2,5 hw, for ett kamera, kun under kjøring, hardkodet til ca. 1 times opptak.

Senere iterasjoner vil mest sannsynlig utvide hw-støtten til også å inkludere AP 2,0 (så lenge det ikke er mangel på kabler/båndbredde som gjør det umulig), støtte for bevegelsesaktivert opptak i park, utvide til flere kameraer (så lenge det er teknisk mulig mtp kabling/båndbredde) og tilpasse opptakslengden til størrelsen på usb-stick.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

geear

Sitat fra: turfsurf på torsdag 27. september 2018, klokken 08:24
Sitat fra: gr på onsdag 26. september 2018, klokken 21:53
At den selv velger riktig avkjørsel basert på navi er da en klar forbedring av EAP? Hadde jeg fått rundkjøringer i tillegg så hadde gleden vært stor.
Kun for US.
Såvidt jeg klarte lese stod det klart og tydelig at det kommer for alle AP2/AP2.5, mens det med å velge riktige filer og gjerne følge navi utover å velge avkjørsler etc. kun kommer til US.

emurof

Sitat fra: turfsurf på onsdag 26. september 2018, klokken 21:29
Synes egentlig oppdateringen var veldig lite å skryte av. Skulle være en veldig oppdatering av EAP + masse snacks. I praksis en omorganisering av UI, ingen forbedring av EAP eller noe til FSD, pluss litt fjas.

De har antakelig gjort store endringer i koden sin. Selv om det ikke gir øyeblikkelig visuelt utslag eller vises i form av ny funksjonalitet så kan det vises på andre måter. For eksempel at ting går glattere eller lignende.

turfsurf

Sitat fra: emurof på torsdag 27. september 2018, klokken 11:52
De har antakelig gjort store endringer i koden sin. Selv om det ikke gir øyeblikkelig visuelt utslag eller vises i form av ny funksjonalitet så kan det vises på andre måter. For eksempel at ting går glattere eller lignende.
Hvorfor tror du det?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: gr på torsdag 27. september 2018, klokken 11:15
Såvidt jeg klarte lese stod det klart og tydelig at det kommer for alle AP2/AP2.5, mens det med å velge riktige filer og gjerne følge navi utover å velge avkjørsler etc. kun kommer til US.
Da tror jeg du må lese på nytt:
SitatNavigate on Autopilot (Beta)- Model 3, US ONLY!


Introducing Navigate on Autopilot (Beta) — our newest Autopilot convenience feature, designed to get you to your destination more efficiently by guiding your car on and off the highway. Navigate on Autopilot intelligently suggests lane changes to keep you on your route in addition to making adjustments so you don't get stuck behind slow cars or trucks.
When Navigate on Autopilot is active, a single blue line indicates the path ahead, keeping your car in the lane. Gray lines highlight lane changes for a more efficient driving route. Navigate on Autopilot will also automatically steer toward and take the correct highway interchanges and exits based on your destination.
You can enable Navigate on Autopilot by going to Controls > Autopilot and first enabling Autosteer. For each route where Navigate on Autopilot is available, you have the option of enabling the feature by pressing the button located in the Navigation Turn List.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emmern

Sitat fra: gr på torsdag 27. september 2018, klokken 11:15
Såvidt jeg klarte lese stod det klart og tydelig at det kommer for alle AP2/AP2.5, mens det med å velge riktige filer og gjerne følge navi utover å velge avkjørsler etc. kun kommer til US.

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

geear

Sitat fra: turfsurf på torsdag 27. september 2018, klokken 12:06
Sitat fra: gr på torsdag 27. september 2018, klokken 11:15
Såvidt jeg klarte lese stod det klart og tydelig at det kommer for alle AP2/AP2.5, mens det med å velge riktige filer og gjerne følge navi utover å velge avkjørsler etc. kun kommer til US.
Da tror jeg du må lese på nytt:
SitatNavigate on Autopilot (Beta)- Model 3, US ONLY!


Introducing Navigate on Autopilot (Beta) — our newest Autopilot convenience feature, designed to get you to your destination more efficiently by guiding your car on and off the highway. Navigate on Autopilot intelligently suggests lane changes to keep you on your route in addition to making adjustments so you don't get stuck behind slow cars or trucks.
When Navigate on Autopilot is active, a single blue line indicates the path ahead, keeping your car in the lane. Gray lines highlight lane changes for a more efficient driving route. Navigate on Autopilot will also automatically steer toward and take the correct highway interchanges and exits based on your destination.
You can enable Navigate on Autopilot by going to Controls > Autopilot and first enabling Autosteer. For each route where Navigate on Autopilot is available, you have the option of enabling the feature by pressing the button located in the Navigation Turn List.
Det som er merket US Only er lite interessant. Her er det som IKKE er merket US ONLY:

SitatVersion 9.0 - Model S/X AP2&2.5

Version 9.0 introduces updates to the touchscreen and Tesla mobile app designed for an easier and more convenient experience. For those with Enhanced Autopilot, we are also introducing Navigate on Autopilot (Beta) — our newest Autopilot convenience feature, designed to get you to your destination more efficiently by guiding your car on and off the highway. We have also made improvements to Climate, Navigation, Media, and Controls in addition to several safety enhancements.

turfsurf

Sitat fra: gr på torsdag 27. september 2018, klokken 12:24
Version 9.0 - Model S/X AP2&2.5

Version 9.0 introduces updates to the touchscreen and Tesla mobile app designed for an easier and more convenient experience. For those with Enhanced Autopilot, we are also introducing Navigate on Autopilot (Beta) — our newest Autopilot convenience feature, designed to get you to your destination more efficiently by guiding your car on and off the highway. We have also made improvements to Climate, Navigation, Media, and Controls in addition to several safety enhancements.
Du leser det feil. Dette er innledende oversikt over hva som kommer. Etterpå kommer begrensningene for hvilke land og hvilke biler som får hva.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA