Gratulerer. Du rykker stadig bakover i leveringskøen....

Startet av HPSE, fredag 27. juli 2018, klokken 20:13

« forrige - neste »

HPSE

Nå har Hyundai satt ny frist for å signere & beholde kønummer til den 15 august.... Hallo??? De av oss som har signert innen frister som har satt, vil nå rykke bakover i køen om noen med lavere kønummer nå signerer (de var jo egentlig ute av listen...)...

Fantastisk..

Neste nyhet blir at bilene er forsinket og at de første kommer i september...... Det er en grunn til at de ikke oppgir hvilken båt bilene er på sjøl om flere har spurt.. De er ennå ikke sendt?
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Vidar_S

Har du noen kilder på dette? Er det de med kønummer over 15000 som travle forhandlere endelig har kontaktet og forståelig nok gitt dem noen uker å tenke på eller påstås det at enkelte med lavt kønummer som først hadde fått oppgitt tidligere frist har blitt kontaktet på nytt?

HPSE

Flere som har fått denne e-posten i dag.. Spiller ingen rolle om de har kønummer 1 eller 18000... Her er det flere som rykker bakover i køen pga at Hyundai lar flere signere etter det som skulle være siste frist... For 5 dager siden sa Hyundai at det IKKE ville gis flere utsettelser...

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

andy99

Enig at det er litt useriøst og forvirrende, men praktisk har det vel ikke så mye å si. De fleste av disse som har fått utsatt frist har høyt kønummer og usikker leveringstid i utgangspunktet. Blir litt som alle de som har skrevet kontakt med forbehold slik at det er lett å trekke seg, hvis de trekker seg er det ikke sikkert at vi andre rykker frem i køen?
Her er det vel Hyundai som desperat forsøker å få høyere prioritet fra sør-Korea gjennom flest mulig kontrakter.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

HPSE

Ifølge Hyundai vil dette "stort sett" (vet ikke hva de ligger i det).... påvirke 2020 leveringene.... Dvs at de som allerede har inngått avtale og forholdt seg til frister nå plutselig kan få ytterligere måneder/utsettelser fordi Hyundai utsetter frist uten god grunn... Veldig kjedelig for de.... De burde stått på at 31 juli var siste frist. De som signerte etter det havner bakerst i køen.....

Turbato

For oss som ikke rakk forhåndssalget og derfor bestilte om morgenen 2. juli er det irriterende at det sys puter under armene på forhåndsbestillere som tydeligvis bryr seg så lite om bilen at de sitter stille og venter på forhandler lenge etter at opprinnelig frist har utløpt. Dette er å invitere folk tilbake inn i køen foran oss.

anorway

Noen som vet hvordan køsystemet fungerer. Er det slik at den som har nr #1 får bil først, og nummer #10.000 får bil nummer 10.000?

Jeg "reserverte" og har fått utsatt frist til kontraktsignering som  beskrevet her. Men "kønummeret" mitt er jo villt høyt.

trykkertor

Det blir nok slik for de som har høyere kønummer. (mer enn 500 - 1000 kanskje??)
Men for de første vil f.eks en som er kønummer 188 kunne få bil før en som er kønummer 100.
Fordi bilene er på vei, og gitt køplass 100 bestilte en farge som de ikke har fler av og derfor må vente til senere, hvor kønummer 188 kanskje bestilte en farge få hadde bestilt, og dermed får bil på første levering.

Men dette kommer av at de første flere hundre bilene nok er bestilt, og folk fikk beskjed om å velge farge uten av vi vet noe om utvalget.
Når ting har stabilisert seg frem mot jul, vil nok biler blir produsert etter ønsket bestilling.
Derfor forestiller jeg meg også at på et tidspunkt vil folk få flere valg. Forskjellig farge på tak, kanskje kunne velge bort utstyr (?), osv....

Så for en som har kønummer 10.000 er det rimelig sannsynlig at en får bil før nr 10.100, men etter 9.900
Litt småslingring kan kon nok forekomme da kanskje de mest vanlige konfigurasjonene blir laget i større bolker, og så kjører de en omgang med biler som har litt mer "sære" valg.

Olemann

Artig debatt.  Det er da ingen som har krav på å rykke fram i køen selv om noen andre skulle trekke seg eller droppe å skrive kontrakt? Ser det samme på flere Facebook grupper, skyhøye forvetninger og friskt mot til å både uttrykke disse og pubisere dem for all verden.
Har jeg akseptert kønummer 3200 så venter jeg med glede på min bil til bil nr. 3199 er levert.  Da forventer jeg at den neste blir min.
Om noen skulle droppe kontrakt eller trekke seg så er det en herlig bonus som bør få smilet fram dersom jeg rykker fram. 
Både importør og leverandør har full rett til å disponere alle disse bilene som muligens blir ledige på andre enn meg. Her gjelder det å holde humøret og smilet oppe.  Det er bil 3200 som er min.
Glad jeg ikke er bilforhandler...

Navl1

Sitat fra: Olemann på lørdag 28. juli 2018, klokken 12:38
Artig debatt.  Det er da ingen som har krav på å rykke fram i køen selv om noen andre skulle trekke seg eller droppe å skrive kontrakt? Ser det samme på flere Facebook grupper, skyhøye forvetninger og friskt mot til å både uttrykke disse og pubisere dem for all verden.
Har jeg akseptert kønummer 3200 så venter jeg med glede på min bil til bil nr. 3199 er levert.  Da forventer jeg at den neste blir min.
Om noen skulle droppe kontrakt eller trekke seg så er det en herlig bonus som bør få smilet fram dersom jeg rykker fram. 
Både importør og leverandør har full rett til å disponere alle disse bilene som muligens blir ledige på andre enn meg. Her gjelder det å holde humøret og smilet oppe.  Det er bil 3200 som er min.
Glad jeg ikke er bilforhandler...

word!
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Kamuflars

Det skulle da bare mangle, vi bor da tross alt i et fritt land! ;)

Jeg er totalt uenig med deg; når jeg først har blitt stresset av både Hyundai og forhandler til å reservere og skrive kontrakt så fort som mulig for å beholde min plass i køen, så blir jeg temmelig irritert om en haug etternølere får bilene levert før meg fordi folk foran meg trekker seg, og de får tildelt de ledige plassene i køen.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

Limodriver

Denne diskusjonen viser godt hvorfor det blir uenighet og krangel.

Noen aksepterer at de får bil tilsvarende sitt kønummer uavhengig av om de foran i klem trekker seg. Andre, meg selv inkludert forventer at biler tildeles i kørekkefølge forfra og kun til dem som har stått i kø og ønsker bil.

For å sette problemstillingen på spissen. Jeg har kønummer 20 000, kun 1000 av de foran meg skriver kontrakt. Det vil da være urimelig at importør kan disponere over 19 000 biler før det blir min tur. Det er ikke et argument at jeg kan kjøpe bil nummer 1001 og droppe køplassen min. Det er nettopp metodikkken som diskuteres dersom køordning skal ha noen verdi slik at potensiellle kunder har noen nytte av å stille seg i kø.

Cral

Sitat fra: Kamuflars på lørdag 28. juli 2018, klokken 14:03
Jeg er totalt uenig med deg; når jeg først har blitt stresset av både Hyundai og forhandler til å reservere og skrive kontrakt så fort som mulig for å beholde min plass i køen, så blir jeg temmelig irritert om en haug etternølere får bilene levert før meg fordi folk foran meg trekker seg, og de får tildelt de ledige plassene i køen.

Om det er slik du sier det fungerer, så ville jeg også blir irritert, men jeg forventer jo at det er kønummeret man fikk når man satte seg på listen som fortsatt er gjeldende, med noe omstokking p.g.a. farger på de første.

Så det er ingen endring i rekkefølgen, det øker bare antall av de kø nummer før deg til å bestille. Ja, du havner bakover, men ikke av de som har høyere kønummer enn deg selv.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

trykkertor

Herlig naivt.
Så hvis du har 3200, og 500 foran deg trekker seg. Hvem skal da få kjøpe bil 2700-3199?
Tilfeldige kunder som popper innom.

Og samtidig er det en "bonus" hvis du rykker fram.?
For meg er det ikke "bare en bonus", men pent pokker forventet at jeg rykker fram hvis noen foran meg trekker seg.
Det gjelder stort sett alle køer jeg har en plass i, og tenker er litt av essensen med køordning.

Olemann

Hvem som får bilene til de som trekker seg har verken du eller jeg noe med. Om du/jeg aksepterer bil nr. 3200 så er det den bilen du/jeg har inngått avtale om å vente på.  Har man problemer med å vente på bil 3200 så får man la være å tegne kontrakt.

Selvsagt hyggelig om man får noen av de ledige bilene/plassene foran om noen skulle trekke seg, men å forvente dette, og antagelig også skru på både irritasjon og andre emosjoner om man ikke får den, det orker ikke jeg belemre verken forhandler eller meg selv med.

Noe annet med køen på Rema der kundene i køen foran meg ikke har inngått noen avtale om køplass med Rema, men bare henger i en tilfeldig rekkefølge.  Om en der hopper ut, så rykker selvsagt de bak nærmere kassa.

Tror jeg har gjort mine poeng klare nok nå, så tar heller en øl på terrassen (helt uten kø) og i sommersol, enn å skrive mer i denne tråden. :D

Sitat fra: trykkertor på søndag 29. juli 2018, klokken 15:36
Herlig naivt.
Så hvis du har 3200, og 500 foran deg trekker seg. Hvem skal da få kjøpe bil 2700-3199?
Tilfeldige kunder som popper innom.

Og samtidig er det en "bonus" hvis du rykker fram.?
For meg er det ikke "bare en bonus", men pent pokker forventet at jeg rykker fram hvis noen foran meg trekker seg.
Det gjelder stort sett alle køer jeg har en plass i, og tenker er litt av essensen med køordning.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA