Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Setetrekk

Startet av froland, torsdag 06. oktober 2011, klokken 17:45

« forrige - neste »

elektrolux

Omtrent som om du låner middagsserviset mitt og knuser koppene?

Da vil jeg selvfølgelig ha nye kopper.

Og resten av serviset forventes rengjort og fint pakket inn ved tilbakelevering.

=g så vil jeg ha betalt for lånet også. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

kula

Kjære styre
Vil Dere ta saken??
TH!NK City 2008 zebra 149.000km på 6 år før batteriet takket for seg januar 2015
e-Golf fra februar 2015 23.000 km første året
TMX 75 #255 fra oktober 2016

Joakim Sveli

Jeg solgte Thinken i oktober og fikk overdratt avtalen på ny eier. Ny eier måtte betale en klekkelig sum under påskuddet "etableringsgebyr", og ble kredittvurdert. Dette var en privatperson. I tillegg prøvde de å dobbeltfakturere ny eier for en måned jeg hadde betalt for.

De sier selv at de tar inget ansvar for at batteriet fungerer og dersom batteriet blir ødelagt/ute av drift, så vil de fortsatt sende sine krav.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

mohpet

Med andre ord kun som et lån på et batteri man da eier når nedbetalt? Eller leie alà Thorn? Isåfall bør all service/risiko ligge hos utleier.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

froland

Hei igjen! Vel de eide det jo fordi  jeg måtte betale en mnd når leietiden var ute for at batteriet skulle bli mitt. Nei, forstå den som kan. Surrehauer er de. Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Go-carter

 ???

Hva skjer med at folk får forskjellig svar hver gang man ringer? Er det noen som har kopi av kontrakten? Det MÅ jo stå noe der.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

froland

Ja, kontrakten har jeg liggende. Men å forstå noe av den er ikke lett. Vil du se på den og komme med en tilbakemelding, så bare si fra. Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Griffel

#22
Sitat fra: froland på onsdag 18. januar 2012, klokken 21:11
Ja, kontrakten har jeg liggende. Men å forstå noe av den er ikke lett. Vil du se på den og komme med en tilbakemelding, så bare si fra. Froland.

Kanskje en ide å følge denne oppfordringen:

Sitat fra: el-snorre på tirsdag 04. oktober 2011, klokken 12:30
Elbilforeningen er i ferd med å sette ned et arbeidsutvalg som skal se på de ulike perspektivene runde garanti og deletilgang. Vi kommer tilbake med mer info forløpende. Målet til arbeidsutvalget er at per i dag er ingen parter vinnere, men tapere. Utvalget skal da se på hvorda stumpene på best mulig måte kan reddes for bruker, for forhandler og andre parter.

Jeg trenger litt hjelp av dere på forumet, og det tror (vet) jeg det er flust av. Starten på arbeidet er å få beskrevet/finne de ulike problemene/konfliktlinjene som oppstår. Har en liten oversikt men tar gjerne mot flere inspill.

En av de tingene jeg lurer på er om Simens muligens kan opperere med to avtaletyper, siden det virker som noen får regning mens andre ikke får det. Om noen har lyst å scanne og sende sin kontrakt kan de gjøre det på snorre@elbil.no



Sitat fra: froland på onsdag 18. januar 2012, klokken 20:25
Hei igjen! Vel de eide det jo fordi  jeg måtte betale en mnd når leietiden var ute for at batteriet skulle bli mitt. Nei, forstå den som kan. Surrehauer er de. Froland
Dette regnes vel vanligvis som en rimelig og mye bruk løsning når leiavtaler utløper og utleier egentlig ikke er interisert i å få objektet tilbake.
Altså å sette restverdien til 1 mnd. leie, og selge objektet for det. Forhåpentlig er verdien større.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

el-snorre

Vi har drøftet dette med hvilke rettigheter Think eiere med batteriavtale har vårt advokatkontor.

Gjengir svaret under.

Jeg vil anbefale at de som ikke får oppfylt garanti- og servicedelen av kontrakten krever reduksjon i prisen fra simens for å få utført dette hos 3. part. NB her må Simens varsles i forkant. Jeg mener det er rom for å kreve dette med tilbakevirkende kraft.

Vi kan organisere et felles advokat utspill på dette om de det berører ønsker det.

Hei,

Viser til tidligere telefonsamtale og oversendelse av problemstilling vedrørende leieavtale der Think er avtalepart.

Slik jeg forstår problemstillingen, er Siemens utleier av batteripakken og mottar betalingen, mens Think ordner det praktiske med montering/demontering og service. Selv om Think går konkurs, og følgelig ikke får oppfylt sin del av avtaleforpliktelsene, er utgangspunktet at avtalen fortsatt er bindene mellom Siemens og bileier.

Bileier har nok rett til å heve avtalen dersom det medfører store ulemper at Think ikke kan utføre vedlikehold eller andre plikter etter avtalen (dette på bakgrunn av læren om bristende forutsetninger - forhold som inntrer etter avtaleinngåelse som endrer forutsetningene for avtalen). Pkt 11 om erstatningsplikt ved oppsigelse kan da ikke gjøres gjeldende.

Om man ønsker å videreføre avtalen kan ikke Siemens kreve full månedsbetaling, siden denne både skal dekke leie og vedlikehold. Vedlikeholdsdelen må følgelig trekkes fra, og evt vedlikeholdskostnader som påløper ved service på batteriene må kunne trekkes fra på avdragene. Man bør nok da varsle Siemens først for å klarere dette, og evt få henvisning til et bestemt verksted.

Siemens er fortsatt i drift, se kontaktinfo fra foretaksregisteret her: http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=981902122
Man kan enten kontakte Siemens for å avklare forholdene, eller forholde seg i ro for å se om de gjør avtalen gjeldende til tross for at Think er konkurs.




Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

froland

Hei! Mulig jeg er stein stokk dum, men hva betyr dette i praksis? At jeg får dekt deler av batteriet fra Siemens? Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

el-snorre

Slik jeg forstår svaret, så kan ikke Simens kreve fullt betalt uten samtidig å gi fullt betalt. Deler av leasingprisen skal dekke servic. Så lenge avtalen opprettholdes har kunden krav på sin service. Klarer dem ikke det må prisen enten settes ned, eller eksterne kostnader dekkes for kunde.

Hvordan dette slår ut for dem som har hatt utgifter, tror jeg nesten du må spørr han om direkte.  Send meg en Epost på elbil@elbil.no så formidler jeg kontakt.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

el-snorre


Er det noen Think-eiere som har fått oppsigelse av Simensavtalen, krav om utkjøp, eller som har problemer med den leaset-batteripakke etter Think-konkursen.

Vi har en advokat på saken som på vegne av et medlem vurderer ulike skritt i forbindelse med oppsigelse og problemer.

Kontakt i såfall meg på snorre@elbil.no og oftedahl@advokat.no med beskrivelse av situasjonen.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Yagi

Veldig lenge siden det ble sagt noe om denne saken. Men er det noen som fortsatt har leieavtale med Siemens? Hvordan gikk det med utvalget som elbilforeningen (el-snorre) snakket om? Og hva skjedde med saken der advokat var involvert?
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

el-snorre

Ja det er fortsatt noen som leier av simens.
Møtet ble det ikke noe av, men saken gikk videre. Advokaten klarte få til et hemmelig forlik mellom bileiere og Simens. I følge advokaten ble det en avtale som bilister var fornøyd med. Har ikke gravd i saken.

Advokaten har nylig fått tilsvarende sak fra en som hadde leieavtale. Her hadde vedkommende også defekt batteripakke. Hva som skjer er foreløpig ukjent.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Yagi

Da antar jeg at forliket gjelder konflikter der kunder har opplevd problemer med batteriet og ikke fått dekket noe av Siemens - og ikke generelle krav fra kunder om at leien er for høy i og med at avtalen i praksis ikke har hatt noen verdi for kunden etter at Th!nk gikk konkurs.

Jeg kontaktet selv Siemens for lenge siden da jeg fikk problemer med BMI på min bil. Responsen derfra var som andre har beskrevet ganske håpløs. Jeg fikk dekket mine utgifter via min egen forsikring uten tap av bonus, så jeg gikk ikke videre med saken.

Er det kunder som ikke var del av forliket som har merket forbedinger i sin kontakt med Siemens i den senere tid?
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA