Hovedmeny

Venteliste nr

Startet av moby666, søndag 15. juli 2018, klokken 17:47

« forrige - neste »

navyelsen

Furthermore, roughly half of the production will stay in the domestic market, leaving few units available to be exported to Europe and North America.

Så kan vi anta rundt 10.000 biler for global eksport i 2018?
Da bør Kia øke produksjonen betydelig hvis de skal kunne levere 6000 norske biler i 2019...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

lirekassa

En annen flaskehals er batteriprodusentene. Allikevel, 500 biler utlevert per måned kan vel ikke være altfor urealistisk målsetting. Da er man jo 'garantert' bil neste år om man reserverer nå - burde jo være mer attraktivt enn å sitte på Kona-gjerdet i 24mnd.

Limodriver

Jeg begynner å lure på om det noen gang ville kunne bli god nok leveringskapasitet på elbiler med dagens batteriteknologi (les stoffer i batteriene). Må det en endring av batteriproduksjonen der det benyttes stoffer som er lettere tilgjengelig for at vi skal se kvantespranget i leveringskapasitet?

Joggamann

Reserverte bil nr2 av niro igår, kønr 613x
Første ble reservert 7 AUG og fikk da kønr 530x

Bjoris

Sitat fra: Joggamann på tirsdag 04. september 2018, klokken 06:07
Reserverte bil nr2 av niro igår, kønr 613x
Første ble reservert 7 AUG og fikk da kønr 530x

Nærmer seg veldig 7000 biler nå da som Huyndai har fått bestilling på med Kona. Dvs det er snakkes om ca 20% ikke betalte i numrene så si en er på 5000 nå da. Blir veldig imponert om Kia får levert ut alle disse i 2019, men kan jo være de klarer det. Huyndai har vel sagt 2 år, men forstår de ligger foran skjemaet og håpar på at det skal skje raskere...

Skal de lykkes med dette så MÅ produksjonen øke fra de 21.000 bilene pr år vi har hørt rykter om. Det er mange land nå der elbiler er på vei opp og der produsenter som er tidlig ut er nødt til å prioritere biler. Det gir ikke mening lengre å pøse alt til Norge slik det gjorde før, da fikk de ikke solgt dem andre steder... Dette har endret seg kraftig og blir bare mer og mer aktuelt. Er redd vi i Norge får veldig skvis på tilgangen til elbiler fremover...

Joggamann

Så lenge  jeg får den ene av de jeg har bestilt neste år er jeg fornøyd  8)

Tin

Sitat fra: Joggamann på tirsdag 04. september 2018, klokken 12:22
Så lenge  jeg får den ene av de jeg har bestilt neste år er jeg fornøyd  8)

Beholde begge eller tenkt for salg?

Joggamann

Planlegger å beholde begge, har en 2011 leaf med 50k på telleren samt en gammel vectra - Bilparken trenger en oppgradering! I tillegg ønsker jeg og kona ulike farger, så da får vi hver sin

Tin

Hehe, kan ikke gå så galt uansett. Er vel mangel på elbiler frem til 2021-2022 tenker jeg, så må man selge får man minimum igjen prisen man gir.

Chr1ster

Er det noen som har hørt noe om hvor mange har trukket seg etter reservasjon, eller om det er ryddet opp litt i listene? Hos Hyundai var vel ikke alle løpenummer brukt, fordi reservasjoner som ikke ble fullført fikk et nummer man hoppet over? Jeg har 16xx, og tenkte kanskje jeg lå litt høyere på listen reelt sett.

Noen erfaringer eller spekulasjoner fra andre merke på hvor mange som har betalt for reservasjon, men ikke kjøper når de får muligheten?

Joggamann

Reserverte nylig bil nr 2 denne uken og fikk nr 613X

Leser når artikkkel på tek.no hvor Kia opplyser om at de har 4350 reservasjoner PR dags dato. Mao er kønummeret ikke det som er faktisk antall reservert.

Bjoris

Ca 70% er ikke reelle bestillinger, så har du de som faller fra når kontrakt skal skrives, tipper det blir jevnt over mer frafall utover i køen enn i starten. Her er det jo en motivasjon i seg selv å få bilen for evt å selge den om en ikke trenger den lengre, men langt ut i køen ser jeg ikke helt vitsen med det...

Men det å gang med med 0,7 på sitt nr virker å være ganske greit og jeg vil tro det er omtrendt likt fordel, kanskje noe mindre frafall i starten, men det ser litt sånn teknisk ut også, kanskje mange bare trykket inn uten å ha klart betalingsmiddelet og glemte ut ting...

Jeg har nr 812, bestilt 15. januar, tipper jeg reeelt sett er nede på 600 ett sted...

javvel

Reserverte nå: 676*

Ikke planen egentlig å handle neste år, men blir det noe voldsomt med leveranseproblemer de neste to årene på biler i denne klassen, så kan det være greit å ha en plass i den berømte køen...
2013 Nissan Leaf

AppleKnocker

Sitat fra: Bjoris på fredag 07. september 2018, klokken 15:43
Ca 70% er ikke reelle bestillinger, så har du de som faller fra når kontrakt skal skrives, tipper det blir jevnt over mer frafall utover i køen enn i starten. Her er det jo en motivasjon i seg selv å få bilen for evt å selge den om en ikke trenger den lengre, men langt ut i køen ser jeg ikke helt vitsen med det...

Med unntak for de som har skrevet kontrakt på Kona hos BNH, så er det vel standard med kontrakter hvor man helt fritt kan trekke seg. Jeg har i hvertfall det på min Kona og forsto at alle fikk samme kontrakt hos min forhandler. Jeg tenker det er bevisst plan for å få tilført flest mulig biler - de vet jo at de lett selger alt de får tak i uansett om mange trekker seg.

Med mitt 4xxxx kønr hadde jeg ikke skrevet kontrakt på Kona om jeg måtte binde meg. I stedet tenker jeg at jeg bidrar til kjøttvekta og at Norge totalt sett får flere biler. Og så har jeg muligheten til å velge Kona dersom jeg ombestemmer meg.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Up_&_Away

vurderte å sette meg på venteliste i mai  :+1:  men gjorde det i dag istede  :-1:

den gode vurderingen utsatte antagelig bilkjøpet mitt med ca 1 år  :laugh:

fordelen er bedre tid til å spare
VW e-Up! nybil fra august 2018

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA