Hvordan holde liv i 12V-uttakene til kjøleboks?

Startet av oto, tirsdag 26. juni 2018, klokken 17:15

« forrige - neste »

oto

Har søkt litt på forumet, har ikke funnet løsninger som holder 12V-uttakene på. Selv med sparemodus av, slår seg av nattestid, etter hva jeg forstår. Eller har jeg oversett/misforstått noe? Noen som har tips?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Nasatech

Du kan koble den til ledningen nede ved foten på førersiden. ODB tror jeg den heter.

oto

Sitat fra: Nasatech på tirsdag 26. juni 2018, klokken 17:36
Du kan koble den til ledningen nede ved foten på førersiden. ODB tror jeg den heter.

Kan den levere like stor effekt a, tro?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

o.b.lix

Sitat fra: oto på tirsdag 26. juni 2018, klokken 19:29
Kan den levere like stor effekt a, tro?

Nei, OBD2 har en sikring på 5A, men kursen blir også brukt av dekktrykksensor, så det er ikke 5A tilgjengelig.

Men bruker du pigtail som fulgte med hengefestet, så er denne kontakten 20A. Den ligger skjult bak trekket like ved OBD2-porten under rattet (på siden).
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

oto

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 27. juni 2018, klokken 09:53
Nei, OBD2 har en sikring på 5A, men kursen blir også brukt av dekktrykksensor, så det er ikke 5A tilgjengelig.

Men bruker du pigtail som fulgte med hengefestet, så er denne kontakten 20A. Den ligger skjult bak trekket like ved OBD2-porten under rattet (på siden).
Takk for tips. :-) Må trekke en kabel bakover til bagasjerommet da. Noen som har prøvd å bruke den utgangen? Noen ulemper/forsiktighetsregler jeg bør tenke på?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

o.b.lix

Sitat fra: oto på torsdag 28. juni 2018, klokken 14:45
Noen som har prøvd å bruke den utgangen? Noen ulemper/forsiktighetsregler jeg bør tenke på?

Jeg bruker den, riktignok til kjøleboks mellom setene i midten. Brukte obd2-porten først, for kjøleboksen trekker max 2,7A. Men sikring har røket 3 ganger på et år, så jeg flyttet den til pigtail. Monterte sikring på pigtail for sikkrhets skyld, i tilfelle ledning kommer i klemme. Ledning har jeg skubbet under deksel på siden/dørbunn.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jlan

Det er kontinuerlig 12V i hengerfestekontakten. Men det er vel litt plunder å få koblet til noe inne i bilen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Epleskreller

Forøvrig var det konstant strøm i det bakerste uttaket på de bilene som ble levert for to år siden. Vet ikke hvorfor de endret det :(
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

geear

jlan, Går sikkert det og, men hvis du bruker pigtailen som følger med til elektronisk brems, og trekker kabel bakover fra den, så slipper du å gjøre inngrep i originalt ledningsnett. Da har du en plugg du kan ta ut. Du kan koble kabelen på det originale 12V-uttaket om du vil, eller montere et ekstra, så har du begge to.

Epleskreller, Var vel noen som tappet bilen, så ble det slutt... som regel alltid noen som ødelegger "moroa" for alle andre, med uvøren bruk. I e-Golfen er 12V av by default, men så kan en flytte sikringen ett hakk opp, og få permanent 12V. Da har man selv tatt valget og kan ikke skylde på andre. Enkelt og smart!

THE

Hvilken pigtail er det snakk om? Og hvor skal jeg finne denne i bilen?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Jeg hadde min liggende i hengerfesteetuiet. Er en plugg med omtrent 30cm ledningsstusser ut av. Motparten til pluggen ligger skjult bak deksel til venstre i fotbrønnen på førersiden, bare å vippe ut så ser du den, plugger du inn så har du kontinuerlig 12V (20A sikring i følge det good ol' interweb) på rød og svart.

Stig-Arne

Hmm.. I etuiet lå det ingenting annet enn kroken på min bil. Hentet ut 29.6.18
Sitat fra: gr på onsdag 18. juli 2018, klokken 14:32
Jeg hadde min liggende i hengerfesteetuiet. Er en plugg med omtrent 30cm ledningsstusser ut av. Motparten til pluggen ligger skjult bak deksel til venstre i fotbrønnen på førersiden, bare å vippe ut så ser du den, plugger du inn så har du kontinuerlig 12V (20A sikring i følge det good ol' interweb) på rød og svart.

Skogstomten

Bör vara den här kontakten och kabel. (I Sverige har jag sett leveranspersonal plocka bort de -"eftersom de inte behövs". Är till för släpvagn med elektrisks bromsar.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA