Hovedmeny

Hurtiglading av Kona

Startet av Trond.m, søndag 24. juni 2018, klokken 18:50

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: prompt på lørdag 28. juli 2018, klokken 01:45

Sitat fra: gr på lørdag 28. juli 2018, klokken 00:56
Sitat fra: prompt på fredag 27. juli 2018, klokken 23:56
Eg hugsar at eg måtte lade leafen til godt over 90% for ein del år sidan då eg måtte over Strynefjellet, og det tok tid, men med Kona blir det maks 70-80%
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

prompt

Einig. Lengre turar enn Oslo-Trondheim t/r blir gjort med fly. Har ei lita dotter som hadde blitt smågal skulle eg køyrt 90 mil på ein dag  8)

geear

Ingen tvil om at den vil fungere godt til langtur, og at man ofte slipper helt unna hurtiglading, MEN det er dessverre ikke sånn at man automatisk går fri hurtiglading fordi man har stort batteri, vi ser heller det at vi setter større krav til bilen og gir den større oppgaver. For eksempel turer uten tilgang på destinasjonslading, og så går det fort 10-20-30% på "småkjøring" på destinasjon over noen dager når det er en haug med blå grader, og Bjørn har allerede vist at motorveifart med motvind ga forbruk på 200-210Wh/km, så da er rekkevidden plutselig 32 mil fra 100-0. Samme med vinter, det er stor forskjell på luftmotstand i 30 grader, som den nå er testet i, og -10. Og så er det ikke alltid man klarer å komme seg avgårde på langtur med 100%, kanskje man må på jobb først, eller andre ærend, og så starter man plutselig med 85-90% i stedet for 100%. Siste dilemmaet med stort batteri er at man ofte ikke rekker å lade opp over natta, slik mange er vant med. Plugger i på 10A og så står det 24h+ remaining, og man skal videre neste dag.

Kristian O

Sitat fra: gr på lørdag 28. juli 2018, klokken 16:07
Siste dilemmaet med stort batteri er at man ofte ikke rekker å lade opp over natta, slik mange er vant med. Plugger i på 10A og så står det 24h+ remaining, og man skal videre neste dag.
Enig i det meste du skriver, men absolutt ikkje dette. Det er et argument man ofte hører fra folk uten erfaring med elbil, som tror bilen må være fullada før bruk. Setter man det på spissen så medfører denne tankegangen at et batteri på f.eks 200 kWh er fryktelig upraktisk pga ladetid, både på hurtiglader og saktelading. Realiteten er motsatt - lad når du kan og kjør når du vil  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

geear

Jada, typisk kan man kjøre 15-20 mil til dagen med 10A "over natta", men i dette tilfellet var det snakk om langkjøring, kommer du inn til overnatting et sted med lite strøm, skal schukolade over natta og kjøre videre dagen etter, så vil du ikke ha fullt, og må belage deg på hurtiglading. Vi pleier ta det FØR vi parkerer (og dropper som regel å lete etter stikkontakter hos folk eller hoteller fordi det er stress).

Chrian

Vi har kjøpt hjemmelader på 32A og den fyller Kona på under 10 timer så for mange vil dette være en mulighet til å starte med fullt batteri hver morgen dersom nødvendig.
Bruker denne svært lite i dag da begge bilene kun har 16A ombordlader og lader fullt over natten fra vanlige 10A uttak, men med en Kona vil den nok bli brukt mye oftere.

geear

Hvis dere insisterer på å snu diskusjonen om hurtiglading og langtur til hjemmelading, så blir det relevant ja, men for de fleste på tur så er det en schuko på garasjeveggen til de du besøker som gjelder, og da går det ikke å fylle et tomt batteri av denne størrelsen over natta, og dermed blir man avhengig av hurtiglading.

De siste to gangene jeg har ladet hos andre på tur har vært:

- svigermor sin hytte, da har vi strukket strikken til 13A på schuko (med glovarm 40A hovedsikring, type skru, som resultat)
- kompis sin 90-tallshytte, måtte da slå av en panelovn (fordi han hadde 32A hovedsikring og kun to kurser med stikkontakter på) og lade med 6A med 35 meter ledning. Hadde en del strøm da vi kom opp fredags kveld, og rakk nesten å bli fulladet til avreise søndag midt på dagen, etter omtrent 40 timers lading.  :laugh:

Som sagt, noen vil helt sikkert klare seg nesten uten hurtiglading, men mange vil også måtte hurtiglade. Det virker nesten som enkelte her tror det ikke blir relevant med 64kWh batteripakke. Men nå er det jo ikke akkurat få Teslaer som hurtiglader, selv med tilsvarende rekkevidde eller bedre.

trykkertor

Sitat fra: gr på søndag 29. juli 2018, klokken 09:48
De siste to gangene jeg har ladet hos andre på tur har vært:
- svigermor sin hytte, da har vi strukket strikken til 13A på schuko (med glovarm 40A hovedsikring, type skru, som resultat)
- kompis sin 90-tallshytte, måtte da slå av en panelovn (fordi han hadde 32A hovedsikring og kun to kurser med stikkontakter på) og lade med 6A med 35 meter ledning. Hadde en del strøm da vi kom opp fredags kveld, og rakk nesten å bli fulladet til avreise søndag midt på dagen, etter omtrent 40 timers lading.  :laugh:
Hmmmm.....det er når jeg leser slikt det går opp for meg hvor mye strøm en elbil faktisk bruker.
Kona EV blir vår første elbil, og jeg har spurt flere andre vi kjenner med elbil om de merket mye på strømregningen etter de fikk elbil.
De fleste svare "nei, vi merker knapt noe forskjell", men jeg får det ikke til å stemme.
Til eksempel brukte vi i sommer ca 10kWh i døgnet i sommerhuset vi ledie. Dette er en familie med 2 voksne og 2 barn. (Vi laget mat, så tv, brukte lys osv. Ble ikke brukt varme eller vasket klær).
På dagtid var vi ute og kjørte en del til opplevelser, shopping, sightseeing etc.)
Så å lade opp en 60kWh bruker like mye strøm som vi i huset bruker på ca 6 dager(!).
Det er jo en ganske stor faktor i regnestykket.

Jeg er spent på å se hva som skjer med strømregningen her hjemme. Vår bil kommer hovedsaklig til å kun bli hjemmeladet. (Jeg synes det er pinlig å kommen spørrende med en ledning når en er på besøk hos andre. Så håper vi slipper slike tilfeller.)

Øyvind.h

Om du regner snittforbruk 150Wh/km, 10% tap og 15.000km per år ender regningen på 2475kWh.

Ved pris 1kr per kWh ender regningen på 2475,-.

Flere og flere kjøper elbil, så lademulighet på hytter vil bre om seg. Bortimot alle vennene jeg har ladet hos har nå kjøpt elbil eller er i prosess med elbil. Tilbyr alltid å betale og når de får høre hva kostnaden er blir de interessert i å lære mer.
Lader jo gjerne bare 40-50kWh.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Limodriver

Dersom du tar litt "godt i" og antar at du vil bruke 0,15kwh per km kan du multiplisere dette med årlig kjørelengde. Da får du årlig strømforbruk. En norsk gjennomsnittsboliger kjører ca 15000 km i året og dette gir et årlig strømforbruk til lading av elbil på 2250kwh. Ved en strømpris på 1 kr/kWh gir dette kr 2250 i høyere strømforbruk ved lading kun hjemme, eller kr 187,50 pr måned.

Jeg vil tro mange kommer langt med å lade med 10 amp om natten (kl 24 - 07), som vil gi ca 16 kWh lading (230v*10amp*antall timer). Ved et snittforbruk på 0,15 kWh/km kan en kjøre ca 107 km som antageligvis holder for mange.

arthur

Selv i bilens hjemland, USA, så mener jeg å huske at bortimot 90% av de turene man tar med bil ikke er lenger enn at man kunne kjørt på strøm med dagens hybridbiler, eller rundt 35-40 kilometer.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

TorC

Sitat fra: trykkertor på søndag 29. juli 2018, klokken 11:36
Hmmmm.....det er når jeg leser slikt det går opp for meg hvor mye strøm en elbil faktisk bruker.
Kona EV blir vår første elbil, og jeg har spurt flere andre vi kjenner med elbil om de merket mye på strømregningen etter de fikk elbil.
De fleste svare "nei, vi merker knapt noe forskjell", men jeg får det ikke til å stemme.
Til eksempel brukte vi i sommer ca 10kWh i døgnet i sommerhuset vi ledie. Dette er en familie med 2 voksne og 2 barn. (Vi laget mat, så tv, brukte lys osv. Ble ikke brukt varme eller vasket klær).
På dagtid var vi ute og kjørte en del til opplevelser, shopping, sightseeing etc.)
Så å lade opp en 60kWh bruker like mye strøm som vi i huset bruker på ca 6 dager(!).

Jeg er spent på å se hva som skjer med strømregningen her hjemme. Vår bil kommer hovedsaklig til å kun bli hjemmeladet. (Jeg synes det er pinlig å kommen spørrende med en ledning når en er på besøk hos andre. Så håper vi slipper slike tilfeller.)

Flere jeg har snakket med, samt meg selv, har utrolig nok fått lavere strømregning etter å ha fått elbil i hus. Vi har blitt veldig mye mer opptatt av strømforbruk. Nå går jeg rundt og napper ut ladere, byttet til LED overalt, fyrer mye mer med ved osv osv osv osv. Det går litt sport i det. Og regner det gjerne om til hvor mange km jeg kan kjøre for besparelsen i året. Om det blir slik med deg er selvsagt en annen sak. Men du bør uansett ikke bekymre deg så veldig mye over høyere strømregning...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

arthur

Sitat fra: TorC på søndag 29. juli 2018, klokken 14:23
Sitat fra: trykkertor på søndag 29. juli 2018, klokken 11:36

Flere jeg har snakket med, samt meg selv, har utrolig nok fått lavere strømregning etter å ha fått elbil i hus. Vi har blitt veldig mye mer opptatt av strømforbruk. Nå går jeg rundt og napper ut ladere, byttet til LED overalt, fyrer mye mer med ved osv osv osv osv. Det går litt sport i det. Og regner det gjerne om til hvor mange km jeg kan kjøre for besparelsen i året. Om det blir slik med deg er selvsagt en annen sak. Men du bør uansett ikke bekymre deg så veldig mye over høyere strømregning...

En god beskrivelse også av vår situasjon/tenkning/handling så sånn sett er elbilen samt et par elsykler gratis i bruk hva energi angår.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

moby666

Det mange klager på hurtiglading kapasiteten på denne bilen, men er feks noen annen elbil som lader like raskt målt i km/t? Forutsetter seff en 100kw lader. Da også inkludert Tesla

trykkertor

Sitat fra: TorC på søndag 29. juli 2018, klokken 14:23
Flere jeg har snakket med, samt meg selv, har utrolig nok fått lavere strømregning etter å ha fått elbil i hus. Vi har blitt veldig mye mer opptatt av strømforbruk. Nå går jeg rundt og napper ut ladere, byttet til LED overalt, fyrer mye mer med ved osv osv osv osv. Det går litt sport i det.
Ser den....men der har jeg ikke noe særlig å vinne. For er den typen allerede i dag før vi får elbil.
Her går det mye i led-belysning, slukke lys i rom hvor vi ikke er, sette tv-er, konsoller og annet på "deep sleep" og ikke i "hurtig-standby" m.m.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA