Hovedmeny

Hurtiglading av Kona

Startet av Trond.m, søndag 24. juni 2018, klokken 18:50

« forrige - neste »

TorC

Sitat fra: moby666 på søndag 29. juli 2018, klokken 15:08
Det mange klager på hurtiglading kapasiteten på denne bilen, men er feks noen annen elbil som lader like raskt målt i km/t? Forutsetter seff en 100kw lader. Da også inkludert Tesla

Måler man i km/t så blir det fort veldig uoversiktelig. F.eks har jo Ionniq et veldig lavt forbruk (er vel rundt 2/3 av Kona) og QC med relativt høy kW til relativt høy SOC.

Iallefall for meg er det mye enklere å forholde seg til kW. For meg spiller det liten rolle om hva som står på papiret. Det viktige for meg er hvordan dette fungerer i praksis. Hvis 100 kW bare er mulig opp til 10-20-30% SOC og deretter raser nedover til det bare er 20 kW når man nærmer seg 70% så er det ikke i nærheten av hva jeg forventer av en bil som påstås kan lades på 100 kW.

I Nylunds tester fikk han ganske dårlige hastigheter selv ved ganske lav SOC. Tror han fikk bare litt over 50 kW på en 120 kW QC på 17 % SOC.  På en 50 kW QC estimerte bilen at den trengte 1 time for å nå 80%.  Det er dobbelt så lang tid av det jeg forventer av en bil som averteres med å ha mulighet for 100 kW.

Edit: Etter å ha sett en annen av Nylands sjekk av Kona så har jeg et litt annet inntrykk. Han får da 24 kW ved hele 93% SOC. Uten at det egentlig er nyttig siden vel egentlig er ekstremt sjeldent at man QC til over det nivået for å komme seg til neste QC.

Sitat fra: trykkertor på søndag 29. juli 2018, klokken 15:40
Ser den....men der har jeg ikke noe særlig å vinne. For er den typen allerede i dag før vi får elbil.
Her går det mye i led-belysning, slukke lys i rom hvor vi ikke er, sette tv-er, konsoller og annet på "deep sleep" og ikke i "hurtig-standby" m.m.

Uten at dette skal bli en tråd om strømsparing, så er det "alltid" ting man kan spare på... Nå iår som det har vært så varmt har jeg tatt strømsparing til et nytt nivå for å slippe at jeg bruker strøm på å varme opp kåken enda mer. Har isolert varmtvannsberederen og slår den av med jevne mellomrom. Sørger for at oppvask og vaskemaskin er helt fulle osv osv osv osv. Alltids noen watt å spare....
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Kristian O

Sitat fra: gr på lørdag 28. juli 2018, klokken 20:26
Jada, typisk kan man kjøre 15-20 mil til dagen med 10A "over natta", men i dette tilfellet var det snakk om langkjøring, kommer du inn til overnatting et sted med lite strøm, skal schukolade over natta og kjøre videre dagen etter, så vil du ikke ha fullt, og må belage deg på hurtiglading. Vi pleier ta det FØR vi parkerer (og dropper som regel å lete etter stikkontakter hos folk eller hoteller fordi det er stress).
Enig igjen, og har lik praksis på langtur. Men for diskusjonens skyld: la oss anta at Lise og Per er på tur og har ankommet hotellet. Begge er tilnærma tom, og lader på schuko (10 kW) over natta. Per kjører Leaf 30 kWh, Lise kjører Leaf 2019 med 60 kWh batteri. Etter søvn og frokost, 10 timer til sammen, er det på tide å dra videre.
Da har Per ca 75% batteri, mens Lise kun har ca 35%.
Med frie antagelser om forbruk så må likevel begge stoppe på samme hurtiglader, siden begge har like mange kWh på batteriet.
Altså: ingen fordel med lite batteri.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Thorbjørn Hellehaven

Lading over natta med 10 A i 10 timer sparer en halvtime hurtiglading neste dag. (27.6 min@50kW + omvei). Hvis eventuelt hurtiglader opp til 25% eller 65%, så kan man lade resten over natta, og starte med 100%. Bjørn konstatertd reduksjon i hurtiglading med Kona når det ble 74% SOC. Kombinasjonen litt hurtiglading i bunnen før parkering og topping på AC over natta, gir nok best utnyttelse av tida på turen, så er vurderingen hvor lenge man er på AC, og hvor man bør stoppe hurtig, for å ikke kase bort tida der.

Limodriver

Resonnementet virker riktig, men dette er nok for de mer erfarne som vet når bilen hurtiglader raskt nok. Både tidsmessig og økonomisk (forutsatt at en må hurtiglade og ikke klarer seg med AC) vil det være gunstigst å benytte hurtiglading i den fasen hvor bilen tar i mot høyest ladestrøm.

Jeg tror det vil bli tilgjengelig å lade med 16/20/32 på type 2 på overnattingsteder, spisesteder osv. Da vil behovet for hurtiglading bli mindre og mindre. Når en kan lade fra tomt til fullt batteri på Kona på mindre enn 14 timer med 20A vil mye være gjort. Det er tross alt ikke ofte man kjører mer enn 30-40 mil om dagen og skal kjøre like langt neste dag med mindre enn 14 timer stopp.

Trond.m

[quote author=Limodriver link=topic=40170.msg698890#msg698890 date=1532966420
Jeg tror det vil bli tilgjengelig å lade med 16/20/32 på type 2 på overnattingsteder, spisesteder osv. Da vil behovet for hurtiglading bli mindre og mindre.
[/quote]
Jeg tviler på at det kommer til å skje så mye der. Hvor mange overnattingssteder har egen bensin og dieselpumpe i dag ?
De som investerer i ladeløsning i dag har en tendens til å prise tjenesten så høyt at det er uinteressant å benytte. Var akkurat på Turtagrø Hotell for noen dager siden. de hadde 6 16A uttak for gjester med elbil til en pris av 200 kr/døgn !! Lurer på hvorfor ingen var inbruk  ;) Da valgte jeg heller Fortum DC lader i Øvre Årdal, så prisen er nærmest å regne som utpressing for de som virkelig er i krise.

Thorbjørn Hellehaven

Da jeg var i Danmark hadde de kombikontakt med rød(3x16A)+dansk(16A) på det hotellene jeg var. Det ene hotellet tok betalt for parkering, ikke noe ekstra for lading.

Spajderman

Blir jo uansett ikke riktig å sammenligne ladeuttak med bensinpumper. For det første er jo strøm allerede tilgjengelig på (iallefall stort sett) alle hotell og spisesteder, så det krever langt mindre å legge opp et ladeuttak enn en bensinpumpe. For det andre er nettverket med bensinpumper langt bedre utbygd enn nettverket for ladestasjoner, og bruksmønstrene på fossil- og elbiler er vidt forskjellige, derfor ville nok ikke et hotell med bensinpumpe bli ekstra attraktivt, mens et hotell med ladeuttak gjerne blir det. Det er allerede flere hoteller nedover i europa som er begynt å omtale seg selv som "elbil-vennlige", dette er nok noe vi kommer til å se mer av fremover.

Limodriver

Det er fremdeles relativt tidlig i elbilhistorien. Fremover tror jeg ikke det vil være mange virksomheter som ikke vil ta seg betalt for lading av elbiler. Dette er forsåvidt rett og rimelig og vil begrense bruken av lademuligheter ved parkeringsplasser fordi gratisgoder i utgangspunktet har ubegrenset etterspørsel. Dette kan enklest sees ved kommunale parkeringsplasser der hybrid og elbiler parkerer enten uten å lade eller er parkert mye lenger enn nødvendig for å fullade.

Etterhvert tror jeg det vil tvinge seg frem at mange parkeringsplasser må tilby lademulighet for å tiltrekke seg kunder, enten dette er butikksentre eller overnattingssteder. Imidlertid ønsker ikke virksomheter å betale for kundenes "drivstoff" til bilene. Overnattingssteder som tilbyr 16a lading for kr 200 for en natt, tilbyr i praksis ikke en lademulighet. Flere og flere tilbyr allerede nå lading som aktiveres med RFID brikke. Dette vil være en enkel måte å ta seg betalt for strømmen som faktisk brukes til lading og prisen vil etterhvert bli på et nivå der tilbyder tjener litt og betaler ned ladestasjonen. Med ladekapasitet opp til 32a vil dette være et godt alternativ til hurtiglading.

geear

Sitat fra: TorC på søndag 29. juli 2018, klokken 15:57
Edit: Etter å ha sett en annen av Nylands sjekk av Kona så har jeg et litt annet inntrykk. Han får da 24 kW ved hele 93% SOC. Uten at det egentlig er nyttig siden vel egentlig er ekstremt sjeldent at man QC til over det nivået for å komme seg til neste QC.
Den går ned på 24kW allerede på 90%, og på et 70kWh+ batteri er det dessverre ikke imponerende, 75kWh Tesla lader med 35kW på samme SoC, så det utligner forbruksforskjellen (akkurat ved den SoCen). Og ladefarten faller mye tidligere enn 90%.

Får stadig kommentarer fra folk om at "jaja, men det kommer jo så mye [raskere|bedre|billigere] elbiler med [lenger rekkevidde|raskere lading|batterier i chassiet|supereffektive motorer] om et år eller to, utviklingen går jo så fort" når vi kommer inn på elbiler - og at jeg er så tåpelig å ha to av de. Og det skrytes til himmels om både det ene og andre på ryktebørsen, og så ender jeg med å bli skuffet for hver gang det kommer praktiske tester på nye biler, som fortsatt ikke slår en amerikansk bil fra 2012 på de sentrale øvelsene rekkevidde, aksellerasjon, toppfart og ladefart?

At det vil oppleves raskt og at det vil fungere godt i praksis, også på 50kW ladere, helt sikkert, men allikevel syns jeg det er skuffende. Det gjenstår nå å se hva endelig utgave av i-Pace fikser, men foreløpig har ikke det heller vært som ventet.

TorC

Sitat fra: Limodriver på tirsdag 31. juli 2018, klokken 13:20

Etterhvert tror jeg det vil tvinge seg frem at mange parkeringsplasser må tilby lademulighet for å tiltrekke seg kunder, enten dette er butikksentre eller overnattingssteder. Imidlertid ønsker ikke virksomheter å betale for kundenes "drivstoff" til bilene. Overnattingssteder som tilbyr 16a lading for kr 200 for en natt, tilbyr i praksis ikke en lademulighet. Flere og flere tilbyr allerede nå lading som aktiveres med RFID brikke. Dette vil være en enkel måte å ta seg betalt for strømmen som faktisk brukes til lading og prisen vil etterhvert bli på et nivå der tilbyder tjener litt og betaler ned ladestasjonen. Med ladekapasitet opp til 32a vil dette være et godt alternativ til hurtiglading.

Med mindre det har skjeddd noe revolusjonerende siste tiden så har man fortsatt ikke lov til å selge strøm uten å ha konsesjon. Men, man har lov til å selge tilgang til en kontakt det er strøm i, og inkludere strømmen i "leien".

200 kroner per døgn er dyrt eller billig helt avhengig av hvor mange kWt du får. For en 24 kWt LEAF er dette selvsagt veldig dyrt, men for en 100 kWt Tesla er det ikke så ekstremt dyrt. Denne prisen er nok fastsatt av noen som ikke kan så mye om elbil, lading og strøm.

Sitat fra: gr på tirsdag 31. juli 2018, klokken 14:21
Sitat fra: TorC på søndag 29. juli 2018, klokken 15:57
Den går ned på 24kW allerede på 90%, og på et 70kWh+ batteri er det dessverre ikke imponerende, 75kWh Tesla lader med 35kW på samme SoC, så det utligner forbruksforskjellen (akkurat ved den SoCen). Og ladefarten faller mye tidligere enn 90%.

Får stadig kommentarer fra folk om at "jaja, men det kommer jo så mye [raskere|bedre|billigere] elbiler med [lenger rekkevidde|raskere lading|batterier i chassiet|supereffektive motorer] om et år eller to, utviklingen går jo så fort" når vi kommer inn på elbiler - og at jeg er så tåpelig å ha to av de. Og det skrytes til himmels om både det ene og andre på ryktebørsen, og så ender jeg med å bli skuffet for hver gang det kommer praktiske tester på nye biler, som fortsatt ikke slår en amerikansk bil fra 2012 på de sentrale øvelsene rekkevidde, aksellerasjon, toppfart og ladefart?

At det vil oppleves raskt og at det vil fungere godt i praksis, også på 50kW ladere, helt sikkert, men allikevel syns jeg det er skuffende. Det gjenstår nå å se hva endelig utgave av i-Pace fikser, men foreløpig har ikke det heller vært som ventet.

Nåja. Jeg ble iallefall imponert, selv om det i det prakstiske liv ikke har noen som helst betydning for meg. Jeg vet at det finnes mange mennesker som ikke helt skjønner hvordan man skal bruke QC på langturer på mest effektive og billigste måte og for dem er nok dette en bra ting. Det er imidlertid er skuffet over er ladefarten på ganske lav SOC.

Selvsagt vil det alltid komme noe litt bedre hvert øyeblikk i følge produsentene. Det er sånn markedet fungerer. Din sammenlikning med Tesla anno 2012 halter ganske kraftig siden man snakker om biler i helt forskjellige prisklasser. Kona koster jo tross alt under 1/3 av hva en Tesla kostet i 2012.

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: Limodriver på tirsdag 31. juli 2018, klokken 13:20
Overnattingssteder som tilbyr 16a lading for kr 200 for en natt, tilbyr i praksis ikke en lademulighet.
Ja det er mye, men det fører til at ingen kobler til bare "for moro skyld".
Teslabjørn viste 48 kW på det beste med 50 kW ladere, det tilsvarer 3.75 kr/kWh
10 timer med 3.6 kW = 36 kWh= +56% SOC; tilsvarer 45min@48kW=135 kr
14 timer med 3.6 kW = 50.4 kWh =+79% SOC ; tilsvarer 63min@48kW=189 kr

Er det verdt 11-65 kr ekstra, for å starte med 100% SOC, og kunne kjøre 400km til 15% SOC, og kanskje slippe unna med et ladestopp mindre?
Redigert: Estimatet er lavt, og forutsetter ideell SOC for lading 48kW for 3 kr/min, som ikke vil være mulig sammenhengende, men må fordeles på flere ladestopp, reell kostnad for sammenligbar hurtiladig vil være høyere.

Aqua

"Med mindre det har skjeddd noe revolusjonerende siste tiden så har man fortsatt ikke lov til å selge strøm uten å ha konsesjon. Men, man har lov til å selge tilgang til en kontakt det er strøm i, og inkludere strømmen i "leien".

"NVE har så langt ikke tildelt omsetningskonsesjon til campingplasser fordi NVE mener slik konsesjon er unødvendig pga. omfanget av kraftleveranse og konkurranse mellom ulike campinglasser, og viser til unntaktsbestemmelsen i energilovforskriften § 4-2 bokstav d. NVEs praksis betyr at campingplasser kan selge strøm til sine kunder uten omsetningskonsesjon. NVE kan likevel anse det som nødvendig å tildele omsetningskonsesjon dersom vi ser at en campingplass utnytter sin monopolmakt som strømtilbyder til sine kunder." skriver Norsk Bobil og Caravanklubb.
Dette kan selvsagt endre seg dersom salg av strøm til elbiler tar av og volumet blir betydelig. Hittil har det kun vært til campingfolket, trolig med maks. 10 A.

TorC

Ja da har det skjedd noe "revolusjonerende".   :D

Det er jo faktisk veldig gode nyheter for sameier og borettslag. Da blir det betydelig lettere å fordele kostnaden mer skjønnsmessig utifra kWt.

e-curious

Fra hyundai.co.uk :
"When using a 50 kW direct current (DC) charging station, KONA Electric's lithium-ion polymer battery takes about 75 minutes to charge to 80% state of charge (SOC) for the 64KWh version...."

Gordon Retriever

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 27. juli 2018, klokken 17:11
Sitat fra: gr på fredag 27. juli 2018, klokken 09:21
Teslabjørn: Max 70 kW and dropped to 58 kW at around 55 % (I didn't pay full attention. Will check video footage later)"
Teslabjørn: At 73 %, power dropped to 37 kW
Teslabjørn: At 77 %: 25 kW
Teslabjørn: I'm disappointed that Kona didn't keep up the 70 kW all the way to 77 % like Ioniq. It dropped already at 55 %.

https://www.youtube.com/watch?v=EdfXMdkUl9A

Ampera-e i samme øvelse, illustrerer bl.a. likheter i hvordan ladehastighet trappes ned :

https://www.youtube.com/watch?v=9Q0zdnzWDTw&t=111s

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA