"– Veldig krevende å bare selge nullutslippsbiler fra 2025"

Startet av Amoss, fredag 20. april 2018, klokken 18:39

« forrige - neste »

Amoss

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3jzoRv/veldig-krevende-aa-bare-selge-nullutslippsbiler-fra-2025
Sitat– Veldig krevende å bare selge nullutslippsbiler fra 2025
I fjor var drøye fem prosent av alle biler på norske veier elbiler og de sto for 20 prosent av nybilsalget. Så langt i år er 28,5 prosent av nybilsalget elektrisk.

– Denne imponerende utviklingen er resultatet av en elbilpolitikk som har vært stabil over lang tid, men er ikke på langt nær nok til å nå Stortingets mål om at bare nullutslippsbiler skal selges fra 2025, sier forskningslederen.

Han tror det hårete målet kan være inspirert av at det var så lett å erstatte de første 20 prosentene av bilsalget med batteridrevne doninger.

– Men når man skal erstatte de siste bensin- og dieselbilene, vil barrieren og motstanden være mye større. Det finnes dem som absolutt ikke vil eller kan bruke elbil. Man undervurderer kanskje utfordringene basert på dagens erfaringer, sier Figenbaum til VG.
Model S 85D

doldis1

Jeg synes det er flott at en leder ved TØI uttaler seg slik, hjelper politikerne til å holde stø kurs i elbilpolitikken så og si .

Jeg har ingen aning om hvilket tallmateriale han bruker for å nå en slik konklusjon, men for å si det slik, jeg har tidligere spådd at elbilen fullstendig kommer til å overta det Norske personbilsalget en gang på senhøsten 2021. Med det mener jeg at elbilen har en markedsandel på over 95 %...og det ser da fremdeles ut som det går strake veien dit..?
Beste måned  i år bør være nært 50%, høsten neste år 66-69 % i beste mnd.

Bare for moro skyld, desember 2016 spådde jeg dieselens død i Norge ila. 24-28 mnd.

Sitat@ Panduck- helt enig ! 
Jeg stoler mye mer på statistikk holdt opp mot historisk statistikk enn all verdens synsing og troing . ..
Tallenes tale er helt greie de - elbilen vil være sgs. enerådende på salgstatistikken for personbiler siste
halvdel 2021 i Norge!
Egentlig litt før d faktisk ....
SitatHva angår dieselbiler viser tallene nå 24-28 mnd til rock bottom
...

Når vi nå skriver mars 2018 har Dieselen 16 (!) % markedsandel i Norge ... Noen som tror den er over 5% 28 mnd. etter des. 2016, altså april neste år ..?  ;)

Amoss

Sitat fra: Doldis1 på lørdag 21. april 2018, klokken 17:37
Jeg har ingen aning om hvilket tallmateriale han bruker for å nå en slik konklusjon, men for å si det slik, jeg har tidligere spådd at elbilen fullstendig kommer til å overta det Norske personbilsalget en gang på senhøsten 2021. Med det mener jeg at elbilen har en markedsandel på over 95 %...og det ser da fremdeles ut som det går strake veien dit..?

Nå skal jeg ikke uttale meg så mye om hverken tallmaterialet hans eller ditt, men han har i det minste ett svært godt poeng som kan være greit å ha i bakhodet:
Sitat– Men når man skal erstatte de siste bensin- og dieselbilene, vil barrieren og motstanden være mye større. Det finnes dem som absolutt ikke vil eller kan bruke elbil. Man undervurderer kanskje utfordringene basert på dagens erfaringer, sier Figenbaum til VG.
Model S 85D

doldis1

Poenget hans er faktisk ganske dårlig, de som "absolutt ikke vil eller kan (?) bruke elbil" får nok sine behov dekket gjennom bruktbilmarkedet i mange år fremover og når de årene har gått har vi elbiler med samme rekkevidde som fossilbiler..
Nybilkundene som må stå for det største verditapet i bilens levetid kommer til å sky fossilbiler etter hvert som elbilen tar over. For å si det sånn, de siste fossilbilene kommer til å dø en smertefull død når stadig færre biler skal bære alle de faste utgiftene relatert til fossildrift hos både oljeselskapene og bilbransjen... Vent og se, dette kommer til å gå mye raskere enn de fleste sk. eksperter tror .

Problemet er varebiler/håntverkerbiler, der kan det lagge litt men ikke veldig lenge tror jeg...

Amoss

Sitat fra: Doldis1 på lørdag 21. april 2018, klokken 18:54
Poenget hans er faktisk ganske dårlig, de som "absolutt ikke vil eller kan (?) bruke elbil" får nok sine behov dekket gjennom bruktbilmarkedet i mange år fremover og når de årene har gått har vi elbiler med samme rekkevidde som fossilbiler..

Dersom det var snakk om å forby nybilsalg av fossilbiler så har du helt klart ett poeng - sammen med privat import av "brukte" fossilbiler fra utlandet. Men det er jo ikke det som er saken, målet er at 100% av nybilsalget skal være nullutslipp - UTEN noe forbud. Altså vil det fortsatt være lovlig å importere og selge nye fossilbiler også i og etter 2025 - etter dagens planer.

Når folk som ikke VIL - eller selv mener de kan, enten det er reellt eller innbilt - skal kjøpe seg en ny bil, så vil altså formodentligvis tilbudet av fossile biler være der. Og har de så pengene som skal til, så kjøper de det, selv om det ødelegger politikernes mål. Som vi ser så går enkelte elbilhatere i skyttergravene og alle har neppe kommet ut av dem enda i 2025.

Så ja, akkurat som at det tar like lang tid å lade de siste 20% som de første 80% - så vil det kunne komme til å ta like lang tid å "omvende" de siste 20% som de første 80% til å bruke elbiler dersom sterke virkemidler ikke taes i bruk.

Joda, de kan bruke tvang, men det er altså ikke målet. Alternativet er å sette fossilbilavgiftene så høye at "ingen" vil velge dette, men som vi ser så finnes det folk med mer penger enn vett... Ja, kan sogar bli status i enkelte miljøer å vise at man har så god råd at man fortsatt tar seg råd til å kjøpe/kjøre fossilt - på tross av skyhøyt verditap de første årene.

Så jo, han har ett helt klart poeng. Spørsmålet vi enda ikke vet svaret på er hvor går "terskelen" for når det blir vanskelig å "omvende" resten?  Går den ved 50%?  30%? 10%?  Kan det være så få at det i praksis ikke er noe problem?  97,5% elbiler kan regnes som "så godt som 100%"?

Det er slike spørsmål politikerne må stille seg, og se hvilke tiltak de kan sette inn for å flytte "terskelen" så nært målet som mulig. Og helst finne måter å komme seg over denne også...

Forbud tviler jeg på at er aktuelt i 2025, men kan være det i f.eks. 2030 - 35 der også andre land vurderer å ha forbud mot nybilsalg av fossiler.
Model S 85D

doldis1

SitatSå jo, han har ett helt klart poeng.
Nei det har han ikke, han ser ikke helheten..
Som alltid er pengepungen det ømmeste punktet folk har, hva tror du bensinen vil koste i langtutihuttaheti i 2028 når 105 av innbyggerne kjører elbil og 5 bensinbil ? hva med servicer på den lokale mekonomen-mekken ? Hva tror du det gjør med fossilbilprisene når en bilimportør mister 75 % av salget... hva med 85 % ...?

Sjansen for at fossilsalget kollapser i skredhastighet er faktisk mye større enn sjansen for en uthaling av de siste 30, 20 eller 10 % om du vil ..

Amoss

Sitat fra: Doldis1 på lørdag 21. april 2018, klokken 20:44
Sjansen for at fossilsalget kollapser i skredhastighet er faktisk mye større enn sjansen for en uthaling av de siste 30, 20 eller 10 % om du vil ..

Vi får nå se på det... Husk at ganske mange av oss bor ikke så alt for langt i fra en grense til ett land som ikke har kommet med noen slike ambisjoner så langt...
Model S 85D

doldis1

Jepp, jeg kommer nok fra et annet sted enn deg, ikke bare geografisk men jeg kommer fra bilbransjen  ;) Når jeg ser en elbil, hvilken som helst elbil faktisk, ser jeg ikke bare en bil med en annen drivlinje, jeg ser en ny æra, og samtidig slutten på en annen...

Jeg ser en farkost som når den får byttet ut bremsesystemet den har lånt fra fossilene med noe mer tilpasset elframdrift i realiteten kommer til å ha null servicebehov..

De fleste har forstått at bensinstasjonene vil forsvinne, men bilbransjen forsvinner også ! med bilverkstedene...
de behov for service en elbil kommer til å ha vil ikke være store nok eller teknisk krevende nok til å holde liv i bilverksteder..
Det som blir igjen er å fylle spylevæske, bytte kupefilter og vindusviskere og dekk.. kan man se for seg at dekkgutta kommer til å ta seg av dette ?

Større reparasjoner vil bli svært skjeldne og skal jeg tippe kommer de til å bli tatt av verksteder på hjul, alternativt at produsenten tar inn bilen etter et visst antall km og bytter drivaksler/hjullager og bremser/hjulopphengsdeler rundt om.

Poenget er at i dag er alle støttefunksjoner rundt bilhold tilpasset fossilbilen, noen år fram i tid blir støttefunksjonene tilpasset elbiler og det kommer til å bli krevende å bruke fossilbil .

THE

Veldig glad for at jeg kjører Tesla. Siden det er en elbil er det ingen behov for verksted. Om det skulle vise seg å være et behov, så er det ingen andre som trenger å bruke verkstedet, så da får jeg time på dagen.....

Har aldri ventet så lenge på en verkstedtime noen gang som etter at jeg byttet til elbil, og det er ikke bremsesystemet som er problemet for på si det sånn.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

automat

@Doldis1
Bilbransjen er ikke interessert i å lage biler som varer lengst mulig. Tvert i mot. De vil ha den utskiftingstakten som gir størst mulig fortjeneste.

Selv om Norge skulle være helelektrisk om 10 år, så er ikke resten av verden det. Det vil derfor fortsatt være mye fossilt design igjen i bilene.

At norsk bilbransje vil slite når de mister inntekter fra fossilservice, er åpenbart.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

doldis1

Sitat fra: THE på søndag 22. april 2018, klokken 07:31
Veldig glad for at jeg kjører Tesla. Siden det er en elbil er det ingen behov for verksted. Om det skulle vise seg å være et behov, så er det ingen andre som trenger å bruke verkstedet, så da får jeg time på dagen.....

Har aldri ventet så lenge på en verkstedtime noen gang som etter at jeg byttet til elbil, og det er ikke bremsesystemet som er problemet for på si det sånn.

:laugh: Som jeg sa, jeg kommer fra bilbransjen, og jeg har inngående teknisk kjennskap til bil og jeg vet godt at elbiler OG Tesla også er belemret med feil og fjas, men jeg vet også at vi kommer dit jeg sa, om ikke i 2025  ;)

Amoss

Sitat fra: Doldis1 på søndag 22. april 2018, klokken 00:13
Når jeg ser en elbil, hvilken som helst elbil faktisk, ser jeg ikke bare en bil med en annen drivlinje, jeg ser en ny æra, og samtidig slutten på en annen...

Det gjør jeg også. Men det betyr ikke at alle bensinstasjoner forsvinner. De som overlever vil bygges om til å være ladestasjoner.

Og joda, det vil nok være en kraftig reduksjon i antall bilverksteder, men ikke så totalt som du fremsetter her. Ved siden av normalt vedlikehold vil også elbiler krasje eller bli utsatt for uhell/hærverk, og noen må kunne fikse dette. Joda, autonome biler vil redusere uhell/krasj, men det gjelder like mye for fossilbilene. Om verkstedene blir på hjul i fremtiden spiller i så måte liten rolle.

Og som jeg var inne på - selv om det ikke lengre skulle selges nye fossilbiler i Norge er det ikke så fryktelig langt til steder der de fortsatt selges.

Uansett, det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden. Og jo lengre frem i fremtiden vi snakker om, jo vanskeligere blir det. Så det vi diskuterer her i denne tråden er altså hva som skjer i 2025 og kanskje de nærmeste årene etter. Skulle vi snakke om 2050 eller 2100 så kan det være mer som har endret seg...
Model S 85D

Agmuns

Jepp, jeg kommer nok fra et annet sted enn deg, ikke bare geografisk men jeg kommer fra bilbransjen  ;) Når jeg ser en elbil, hvilken som helst elbil faktisk, ser jeg ikke bare en bil med en annen drivlinje, jeg ser en ny æra, og samtidig slutten på en annen...

Jeg ser en farkost som når den får byttet ut bremsesystemet den har lånt fra fossilene med noe mer tilpasset elframdrift i realiteten kommer til å ha null servicebehov..

De fleste har forstått at bensinstasjonene vil forsvinne, men bilbransjen forsvinner også ! med bilverkstedene...
de behov for service en elbil kommer til å ha vil ikke være store nok eller teknisk krevende nok til å holde liv i bilverksteder..
Det som blir igjen er å fylle spylevæske, bytte kupefilter og vindusviskere og dekk.. kan man se for seg at dekkgutta kommer til å ta seg av dette ?

Større reparasjoner vil bli svært skjeldne og skal jeg tippe kommer de til å bli tatt av verksteder på hjul, alternativt at produsenten tar inn bilen etter et visst antall km og bytter drivaksler/hjullager og bremser/hjulopphengsdeler rundt om.

Poenget er at i dag er alle støttefunksjoner rundt bilhold tilpasset fossilbilen, noen år fram i tid blir støttefunksjonene tilpasset elbiler og det kommer til å bli krevende å bruke fossilbil .
Så du, som påstår du jobber i bilbransjen, tror elbiler ikke vil ha behov for enkle verksted som Mekonomen etc i fremtiden? Du jobber forhåpentligvis ikke på et verksted ... Med unntak av motor og girkasse, så er det omtrent like mye som kan gå i stykker på en diesel og en elbil. Det er ikke slik at elbilene er evighetsmaskiner bare på grunn av drivlinjen ...

snoemann

Veldig interessant og jeg tror du har helt rett.
Det vil nok dukke opp en eller to tredjepartsleverandører til elbil-ting-og-tang, men de vil eksistere i mindre skala enn mekonomen/bilextra pr idag.
Merkeverkstedene kommer kanskje til å være eneste gjenlevende verkstedbedrift.
Alle forhandlere av bilmerker som ikke leverer elbiler kommer til å dø ut.

Spennende paradigmeskifte dette!
For meg er Kodak-analogien fra 70/80 tallet nærliggende å sammenlikne med... :)
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Rollep

Sitat fra: Amoss på lørdag 21. april 2018, klokken 20:03Forbud tviler jeg på at er aktuelt i 2025, men kan være det i f.eks. 2030 - 35 der også andre land vurderer å ha forbud mot nybilsalg av fossiler.
Dette vil vel i stor grad være opp til EU, selv subsidieringen av elbiler må jo hele tiden godkjennes av EU.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA