Levering i juli 2018 (estimert)

Startet av GeirHM, onsdag 18. april 2018, klokken 14:54

« forrige - neste »

Snapcase

Hmm..
Nå har jeg fått "Final Invoice" på MyTesla.

"Estimert leveringsdato 29/06/2018" på den står det.
Dette kan da hvertfall ikke stemme. Mulig den når Brummundal i morgen?

Edit; bleh, jeg tok feil på mnd nå. Trudde vi var i Juni plutselig

PR

Litt skuffa nå.. Fikk for to uker siden beskjed om at bilen ble lastet opp på båt og at det tok ca 4 uker føre jeg fikk bilen min, men jeg fikk endelig tak i DS nå og de trodde den fortsatt sto på havnen i Baltimore.... Men de fikk ikke kontakt med GPS'en på bilen, så det var mulig at den nå var på båt... Da er det vel evt "Talisman" fra Wallenius Wilhelmsen. Virker ikke som  de vet så mye..

GeirHM

DS bekreftet at min ikke er på båt ennå. Men de estimerer fortsatt overlevering i månedsskiftet.

Rapid

Da er det vel bare å vente på neste båt https://www.2wglobal.com/globalassets/vessels/tonsberg-compressed-50.jpg

Avgang fra Baltimore 4 juni. Fremme i Zebrugge 14 juni.

Stig-Arne

Sitat fra: GeirHM på mandag 28. mai 2018, klokken 16:10
DS bekreftet at min ikke er på båt ennå. Men de estimerer fortsatt overlevering i månedsskiftet.

Skulle jo tro at DS hadde litt kontroll og statistikk på hvor lang tid en bil trenger fra Baltimore, til utlevering til kunde.
Min bil brukte altså under 3 uker fra produksjon til Baltimore, hvor lang tid den var i transport vites ikke.

Hva er det egentlig som skal gjøres i Tilburg?

GeirHM

Jeg la merke til at den amerikanske Model 3 som Yu Yu havarerte i Hellas ikke kunne bruke SuCene i Europa. Det er nok fordi ladestandarden her er annerledes. Jeg tipper dette systemet monteres i Tilburg. Om det er andre ting vet jeg ikke. Kanskje frontlys? De fraviker jo også fra de amerikanske.

Stig-Arne

Ikke umulig. Bygger vel biler likt for å spare tid å kapasitet på fabrikken, og heller gjøre markedtilpassninger i aktuelle områder

mentol87

Sitat fra: Stig-Arne på mandag 28. mai 2018, klokken 21:54
Ikke umulig. Bygger vel biler likt for å spare tid å kapasitet på fabrikken, og heller gjøre markedtilpassninger i aktuelle områder

Jeg jobbet en periode hos en norsk el-bil produsent, og der gjorde vi det samme når bilene ble sendt til USA. Bilene ble ferdig montert etter EU-spec på fabrikk, før sentrale elementer som motor og batteri ble demontert. I tillegg var det en del endringer som ble gjort når bilen ankom USA, f.eks endre speil, lime på en del flere varselsmerker, endring av viskere o.l.  Min forståelse var at dette ble gjort av rene skattemessige årsaker, og hadde ingenting med "effektivitet" å gjøre. Tvert om så var dette isolert sett fordyrende og risikerte å redusere kvalitet på bilene.

Jeg tror derfor vi kan regne med at bilene så langt det lar seg gjøre ferdigstilles på fabrikk i USA etter EU-spec. Demontering tror jeg heller ikke skjer for biler som går til ikke-EU-land som Sveits eller Norge, uten at jeg vet det. Og glade skal vi være for det om det er tilfellet. Bil skrudd sammen fra fabrikk reduserer risiko for at feil oppstår som følge av feilaktig montering.

Nasatech

Bilene «settes sammen» i EU for å spare skatt. Biler laget i EU er det ikke ekstra avgifter på. Det er det på biler som ikke er laget i EU.

Tesla bygger derfor bilene i USA, tar de fra hverandre, sender de over i containere og setter dem sammen igjen i Tilburg.

De trenger ikke å gjøre dette med norske biler da vi 1. ikke er medlem av EU og 2. ikke har avgifter på elbiler.

Men Tesla har begynt å eksportere brukte biler fra Norge når vi syntes de blir for gamle. Er de da sendt rett til Norge så får de problemer med eksport (import i mottakerland), så hørte fra en at de nå også gjør det med norske biler.

Kan være det siste ikke stemmer da dette bare er noe jeg har hørt fra en og jeg bare har hørt det fra denne ene personen, men ellers er det om Tilburg godt dokumentert.

HaraldRex

Da ringte Tesla også meg for å fortelle at X'en er på cruise over Atlanteren. Estimert levering er fortsatt sent juni / tidlig juli. (Ingen endring på "My Tesla")
Er det rimelig å anta at "Talisman" er båten?

Veldig hyggelig dame, men det er tydelig at "Delivery" ikke sitter på spesielt mye mer informasjon enn det (kollektive) vi gjør.

Anngående sluttmontering i Europa (jeg spurte) så fikk jeg til svar at det varierte litt. (Ta uttalelsen for det den er verdt)

Stig-Arne

Sitat fra: HaraldRex på tirsdag 29. mai 2018, klokken 11:56
Da ringte Tesla også meg for å fortelle at X'en er på cruise over Atlanteren. Estimert levering er fortsatt sent juni / tidlig juli. (Ingen endring på "My Tesla")
Er det rimelig å anta at "Talisman" er båten?

Veldig hyggelig dame, men det er tydelig at "Delivery" ikke sitter på spesielt mye mer informasjon enn det (kollektive) vi gjør.
Når var din bil ferdigprodusert?

HaraldRex

I følge My Tesla; 9. mai. (Vin: 933xx)
(Produksjonsdatoen ble også bekreftet av "deliverydamen")

mentol87

Sitat fra: HaraldRex på tirsdag 29. mai 2018, klokken 12:00

I håp om at de kanskje hadde fått info på min bil også (ferdigprodusert 9. mai), kontaktet jeg de. Men fortsatt ingen oppdatering i systemen siden 17. mai, hvor status var at den var i baltimore. Så da er det bare å smøre seg med tålmodighet for min del.

Stig-Arne

Sitat fra: HaraldRex på tirsdag 29. mai 2018, klokken 12:00
Hmmmm. Å min var ferdig den 8. Og DS mener den ennå i Baltimore

mentol87

Jaaa! Sjekk mytesla gutter! «Din Tesla har blitt lastet på et skip og er på vei til Europa«

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA