Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Denne elbilen har stått en stund

Startet av cra, torsdag 08. september 2011, klokken 10:40

« forrige - neste »

commiesoft

Jeg har en el-mc med LFP batterier på 72V/40Ah. Tankmåleren er koblet rett over batteriene, og fullt oppladet viser den over 100% på 82.5V inn.

Jeg antar at batteriet består av 24 stk 3.30V LFP celler, og lurer på hva spenningen skal være over batteripakka på 0%, og 10% restkapasitet?

elektrolux

Med minimum 2,5V / Celle, og litt margin ville jeg sagt rundt 60V uten last.

Ville likevel undersøkt litt nærmere hvor mange celler du virkelig har.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

commiesoft

I en pdf manual står det 24 celler fant jeg ut nå. Ved 80V helt ubelastet og oppladet blir det 3.33V pr celle, samme som i sykkelbatteriet mitt.

Wikipedia sier at nominell cellespenning er 3.0 - 3.3V, 3.6V ved lading, og min. 2.80V ved utladet batteri, eller 67.5V ved 0%.

e-max

Driver å bygger om el moped fra gel til lithium. Fant da ut at ladingen av LiFePO kunne være opptil 4,0 V/celle, mens BMS prøver å begrense lading til 3,65 V/celle. Med mine 16 stk så har jeg nøyaktig 58,4V 10 min etter lading er avsluttet og ved lav belastning faller spenningen til 3,1 V/celle, men stiger kjapt opp til 50-58 V igjen uten belastning.
Så med 24 celler så ser tallene dine riktig ut.
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

Ladefabrikken

Hei. Vilket merke er det batteriene dine er? Men jeg ville ikke ha ladet dem opp til 4V
Hvis det er TC celler du har så holder det masse å lade dem opp til 3,65V det er ekstremt lite ekstra energi du får av å lade dem opp til 4V. Det skal være bedre å underlade dem litt, da er du 100% sikker på at cellene ikke blir overladet og byner å svelle. Hvis cellen har svellet opp så har de blitt overladet og er skadet. 
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

El rayo

#5
Sitat fra: e-max på mandag 06. februar 2012, klokken 15:10
Driver å bygger om el moped fra gel til lithium. Fant da ut at ladingen av LiFePO kunne være opptil 4,0 V/celle, mens BMS prøver å begrense lading til 3,65 V/celle.
Som 2EL skriver så må man følge hver enkelt fabrikant sine anbefalinger om maksimal ladestrøm og ladespenning. LiFePO4 batteri skal ha samme ladekurve som blybatteri, CC-CV, men i motsetning til bly (som kan stå med vedlikeholdslading på) så lading av LiFePO4 avbrytes når strømmen kommer under en viss verdi. En intelligent blybatterilader til 12V (14,4V maks spenning) kan brukes til et 4 cellers LiFePO4 batteri under forutsetning av at ladingen avbrytes når batteriet er fullt - egentlig ca 90% SOC (3,6V pr celle). Dette forutsetter batteritemperatur 20 - 25 grader, så det er en liten sikkerhetsmargin i tilfelle batteriet er varmere.

Har litt erfaring med A123 sine LiFePO4 celler fra modellfly. Vi regner 3,1V pr celle under belastning selv om nominell spenning oppgis til 3,3V eller 3,2V av forskjellige produsenter. Tiden som disse cellene trenger i fase 2 (= CV = konstant spenning) er svært kort sammenlignet med LiPo og blybatteri.

Dårlige LiFexx celler kan svelle uten at de blir overladet, noe som nok de aller fleste produsenter har funnet ut nå. Det skyldes at materialene som er brukt ikke er rene nok. Svelling er typisk dersom det er vannmolekyler tilstede, vann utvider seg 19000 ganger når det fordamper.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA