Hvordan bruker du AP? Hva gjør du når det blinker i dashboardet?

Startet av Fish, tirsdag 03. april 2018, klokken 20:02

« forrige - neste »

Fish

Med min X100D med AP2,5 bruker jeg AP hele tiden, landeveien, motorveien og i byen. Problemet på landeveien og motorveien er at blinkingen i dashboardet, "hold i rattet", kommer stadig vekk. For å få vekk blinkingen rister jeg litt i rattet horisontalt, slik at bilen også "skjelver" litt. Egentlig kunne jeg tenkt meg en elektronisk ristedings som rister rattet hvert 15 sekund så jeg slipper å gjøre det. Må se om jeg finner det på eBay.

På motorvei har jeg lagt merke til at det tar lenger tid før blinkingen kommer enn på landveien.

Det er sikkert "meningen" at man skal holde i rattet hele tiden, men jeg synes det er praktisk å bruke hendene til noe annet, f.eks. strikke eller spinne fidget :) Derfor kan jeg godt la bilen kjøre selv 95% av tiden fra Oslo til Hallingdal. Hvordan rister dere andre Tesla-sjåfører bort dashboard-blinkingen? Og hvordan bruker dere AP'n?

krister461

Jeg hviler en hånd på rattet. Da merker jeg raskt om bilen gjør en uventet manøver.

Øyvind.h

Er ikke rare motstanden i rattet som skal til for å få sensor til å slå ut. Man trenger ikke riste på rattet så bilen skjelver. Drar jeg så hardt i rattet kobler AP ut.

Jeg dytter svakt sideveis. Ofte hviler også hendene på rattet slik at varselet fjernes nesten umerkelig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

krl

Alltid minst én hånd på rattet. Du fører bilen manuelt selv om du har på AP. AP er en funksjon som hjelper deg med å styre, du har ikke kjøpt en autonom bil  :)

Styreservoen er svært rask, så du rekker ikke nødvendigvis å reagere i tide dersom bilen bestemmer seg for å følge toppen av autovernet i motlys i stedet for hvit stripe etc... Og da smeller det fort!

Det samme gjelder for andre biler med styreassistent. Jeg kjenner til en e-golf som har vært på verksted pga. fører tørket støv i bilen i ca. 80 km/t. Det gikk ikke så bra, da bilen fikk lyst til å treffe midtdeleren.

jkirkebo

Sitat fra: Fish på tirsdag 03. april 2018, klokken 20:02
Med min X100D med AP2,5 bruker jeg AP hele tiden, landeveien, motorveien og i byen. Problemet på landeveien og motorveien er at blinkingen i dashboardet, "hold i rattet", kommer stadig vekk. For å få vekk blinkingen rister jeg litt i rattet horisontalt, slik at bilen også "skjelver" litt. Egentlig kunne jeg tenkt meg en elektronisk ristedings som rister rattet hvert 15 sekund så jeg slipper å gjøre det. Må se om jeg finner det på eBay.

På motorvei har jeg lagt merke til at det tar lenger tid før blinkingen kommer enn på landveien.

Det er sikkert "meningen" at man skal holde i rattet hele tiden, men jeg synes det er praktisk å bruke hendene til noe annet, f.eks. strikke eller spinne fidget :) Derfor kan jeg godt la bilen kjøre selv 95% av tiden fra Oslo til Hallingdal. Hvordan rister dere andre Tesla-sjåfører bort dashboard-blinkingen? Og hvordan bruker dere AP'n?

De få gangene jeg bruker den (kanskje 5% av utkjørt distanse) holder jeg alltid i rattet med minst én hånd. Den finner på for mye rart til at jeg stoler noe særlig på den.

Tilsvarende har jeg stort sett en fot på gasspedalen selv om jeg kjører med ACC, da den bremser av seg selv i tide og (mest) i utide...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

geear

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. april 2018, klokken 00:04
De få gangene jeg bruker den (kanskje 5% av utkjørt distanse) holder jeg alltid i rattet med minst én hånd. Den finner på for mye rart til at jeg stoler noe særlig på den.

Tilsvarende har jeg stort sett en fot på gasspedalen selv om jeg kjører med ACC, da den bremser av seg selv i tide og (mest) i utide...
Jeg klarer ikke begripe alle problemene du har med autopiloten din. Du må få sjekket bilen din?

jkirkebo

Sitat fra: gr på onsdag 04. april 2018, klokken 10:28
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. april 2018, klokken 00:04

Jeg klarer ikke begripe alle problemene du har med autopiloten din. Du må få sjekket bilen din?

Tror ikke det er noe spesielt med min. Prøv selv å kjøre på E6 sørover fra Oslo og se om ikke bilen kaster seg halvveis inn i påkjøringsfeltene der merkingen i midten opphører. Det samme skjer ikke nordover fra Oslo da det der er en tydelig asfaltskjøt som fortsetter og som bilen tydeligvis leser som veimerking. Sørover er asfalten helt jevn og da slenger den seg over til høyre.

Prøv også å holde 120 i venstrefila på E6 nordover med endel trafikk i høyre fil og se om ikke den bremser opp i tide og utide, når man tar igjen og/eller passerer biler i høyrefila. Skjer stort sett i kurver, ikke så mye på rette strekninger. Talte 3-4 nedbremsinger i minuttet sist jeg kjørte der (i går). Savner vanlig CC...

I tillegg har den fortsatt tendenser til sinusgange innimellom, selv om dette har blitt mye bedre.

Mulig vi har forskjellige toleransegrenser for hvordan den skal kjøre, om jeg tar igjen biler og blir liggende bak slår jeg f.eks stort sett alltid av ACC da jeg synes den kjører for rykkete. Klarer å kjøre mye mykere og jevnere selv, og da er det komfortmessig bedre for meg. Unntaket er bak lastebiler og biler som kjører på CC selv, der går det greit å ligge bak med ACC aktivert.

RBK

Kjørte tur / retur Ski - Halden på søndag. Min ligger stabil hele veien og filskifte fungerer. AP2 til informasjon med 2018.10.4 oppdatering.
Dette strekket kjører du Kirkebø ofte tror jeg og rart at det da ikke fungerer for deg så ja jeg ville fått sjekket dette opp.
RB
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

Larsebass

Fikk litt angst ved avkjøringen til Moss i retning Oslo i går, den prøvde å dra seg mot akselerasjonsfeltet. Ellers går det greit her.
Tesla X75D.

jkirkebo

Sitat fra: Larsebass på onsdag 04. april 2018, klokken 13:22
Fikk litt angst ved avkjøringen til Moss i retning Oslo i går, den prøvde å dra seg mot akselerasjonsfeltet. Ellers går det greit her.

Min gjør akkurat det samme der.

Sitat fra: RBK på onsdag 04. april 2018, klokken 10:45
Kjørte tur / retur Ski - Halden på søndag. Min ligger stabil hele veien og filskifte fungerer. AP2 til informasjon med 2018.10.4 oppdatering.
Dette strekket kjører du Kirkebø ofte tror jeg og rart at det da ikke fungerer for deg så ja jeg ville fått sjekket dette opp.
RB

Du kan jo teste f.eks ved passering Moss selv.

Sist jeg prøvde på filskift (i natt) kom den halvveis over før den slang seg tilbake igjen. Har siste versjon (2018.12 eller hva den nå heter).

Råde

SitatSist jeg prøvde på filskift (i natt) kom den halvveis over før den slang seg tilbake igjen. Har siste versjon (2018.12 eller hva den nå heter).

Det driver min med også. Ganske scary i 120. Ikke noen fast mønster (2018.10.4)
e-Golf | X75D

spirrevipp

På strekket jeg kjører til/fra jobb har vi ikke så fancy greier som flere kjørefelt i samme retning, og der klarer 2018.10.4 seg veldig bra. Med oppfriskning av stiplet linje på en avkjørsel eller to, samt korrekt håndtering av et forbikjøringsfelt så hadde den fikset tur/retur (eller snarere den delen som går på motorvei) på egenhånd.

Det den sliter mest med på min rute i tillegg til det nevnt ovenfor er forståelsen av at biler svinger av, ofte så vil den bremse ganske kraftig ned fordi den tror bilen som svinger av fremdeles er foran.

Kjørte Moss-Strømstad tur/retur i påsken, og bilen oppførte seg greit da, men opplevde som jkirkebo at den la seg godt til høyre ved akselerasjonsfelt når den stiplede linjen forsvant - langt mer enn jeg er vant til der jeg vanligvis kjører.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Fish

Hva med rundkjøringer? Det går nesten alltid skeis, har fått det til EN gang på Gamle Bærumsvei der bilen skulle rett frem.

krister461

Vet ikke om du er seriøs, men autopilot og rundkjøringer hører ikke sammen enda.

Rævedilter

hehe.. har prøvd eit par ganger eg og..lite suksess her og.
Men den kjører glatt gjennom lyskryss, eg har til og med lært den å kjøre på rødt ..
Ironi over.

Men at den ikkje klarer å holder feltet i krappe høgresvinger forbauser meg.
Ikkje sakker den på heller i krappe svinger.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA