Hjemmeladestasjon til Soul EV

Startet av stClem, mandag 02. april 2018, klokken 16:43

« forrige - neste »

stClem

Har kjøpt en Kia Soul 2018 (får om ca en mnd) og skal ha en lader hjemme.

Har prøvd å lese litt og må si jeg ikke skjønner hvilke ladere som man burde ha. Ser på disse fra lokal strømleverandør, men hvilken bør jeg velge?
https://www.kraftriket.no/privat/elbil-strom/

Har forstått det slik at Soulen ikke kan ta mer en 6,6Kw, og da trenger jeg egentlig ikke en lader som leverer mer en 7,2kw? Eller er det noen god grunn til å ta 11kw, for bare kr 37 ekstra pr mnd?

Burde jeg kjøpe en lader med 22Kw og smart lading (lader når strømmen er billigst)? Er det noe å spare på at den lader når det er billigst? Vi kommer til å lade om natten i hovedsak uansett.
Bør man kjøpe lader med 22kw i tilfelle neste bil kan bruke den? Kommer ikke til å bytte bil de neste 5 årene om det ikke skjer noe helt spesielt.

Hvor langt unna laderen kan man parkere? Hvor lange ladekabler får man tak i? Har ikke et godt sted å sette laderen på huset, og vil koste en del mer å legge strøm til garasjen.

Lars C. Krogenæs

Hei.

Laderen sitter i bilen. Det er ladestasjoner du ser på.

For å få raskere lading enn 7,4kW må du ha 400v. Hvis du ikke har 400v. hjemme trenger du en dyr transformator som garantert ikke inngår i denne prisen. Du vil uansett ikke lade raskere enn bilens innebygde lader.

Ladestasjonen bør stå i nærheten av bilen. Det må trekkes en ny kurs fra sikringsskapet. Ladekabler kommer på inntil 10 meter (av de jeg har sett).
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 02. april 2018, klokken 18:40
Hei.

Laderen sitter i bilen. Det er ladestasjoner du ser på.

For å få raskere lading enn 7,2kW må du ha 400v. Hvis du ikke har 400v. hjemme trenger du en dyr transformator som garantert ikke inngår i denne prisen. Du vil uansett ikke lade raskere enn bilens innebygde lader.

Jepp, og for Soul er det 1-fase 230V 32A (7,4kW brutto og 6,6kW netto). Så null poeng med 400V 3-fase for å lade en Soul.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Du bør kikke litt rundt etter bedre priser:

Ecolite får du fra 5950.- i stedet for 17940 her: mens Zapchargeren får du til 15490 i stedet for 31080 hos oss.

Du vil neppe spare så mye på å lade til lav tariff, men det er uansett ikke feil å kjøpe utstyr som kan styre ladestyrken avhengig av annen last og tariff. Til hjemmebruk klarer du deg lenge med en Zappi for å få slike funksjoner, og da er du nede i en kostnad på 5990.- + montering.

Vi leverer mode3 ladekabler til de 2 førstnevne ladestasjonene på 5 og 10m lengder.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Tror nok prisene til Kraftriket er inkl. installasjon....

Zappi er fin, men ikke kjøp denne til en Soul. Soul bruker Type1 plugg og blir en av de siste bilene som selges med denne kontakten. Å kjøpe en ladestasjon med fast ledning og type1 plugg er noe du garantert vil angre på. Kjøp heller en ladestasjon med kontakt slik at du enkelt kan bytte ledning.

Lars

stClem

Takk for svar.

Prisen der er med installasjon.

Det store spørsmålet er om det er noen poeng for meg å få installert en ladestasjon som er 11 eller 22 kw med tanke på fremtiden, eller har ting endret seg så mye at jeg trolig må kjøpe ny lader om 5 år ved kjøp av ny bil da?

Prisen på 7,2 og 11 er så liten forskjell at jeg kommer nok til å velge 11 kw. Men bør jeg velge 22kw?
Er ganske sikker på at jeg har 400V inn, men har jeg ikke det så er det ikke aktuelt å betale mer for å få det.

Skal ha type 2 med løs ledning ja slik at man kan lade flere bilder om det trengs. Så det er ikke noe å tenke på.

Mr Oizo

Tar du 11 kilowatt får du bare ladet Soul med 3.6 kw.
Zoe, nye i3, MB B electric og Tesla får du ladet med 11 kw.

turfsurf

Problemet er at med en 11kW installasjon (3 fas 16A) vil Soul bare lade med 3,6kW.

Edit: slått med 45 sekund.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lars C. Krogenæs

EcoLite ladestasjonen som Kraftriket (og som det også Linkes til i denne via ladespesialisten) er universal og gir lading opp til 22kW. Installasjonen er nok 300kr til 400kr dyrere + økt avanse, ved å legge inn 5 ledere i stedet for 3 i installasjonskabelen.

Hvis du må velge avbetalingen som Kraftriket har, ville jeg hørt hva de skal ha for EcoLie med 22kW installasjon. Hvis ikke hadde jeg kjøpt ladestasjonen løst og ordnet med installatør selv. En 400v - 22kW installasjon koster normalt 8-9 tusen i tillegg til ladestasjonen.

Dette forutsetter at du har 400v. TNnett. Det ser du enkelt i sikringsskapet der det skal være et rødt 400v merke på skapdøren, og også stå i kursfortegnelsen.

hsa77

Har du 400V TN nett er det jo bare å smelle til med 22kw med en gang, Soul vil da lade på 7kw. Ettersom batteriene i nye elbiler vokser kommer flere og flere biler til å få ladere som takler både 11kw og mere til.

En 11kw lader vil bare lade Soul med 3.6kw, så det er det ikke noe stort poeng for deg å installere.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

KjellG

Sitat fra: stClem på mandag 02. april 2018, klokken 20:44
Er ganske sikker på at jeg har 400V inn, men har jeg ikke det så er det ikke aktuelt å betale mer for å få det.

Har du allerede 400V så er det en fordel.
Dette er ikke noe du kan velge selv. Hus bygget før ca 1996=230V, etter 1996 i nye områder 400V, mens inneklemt i eldre områder, fortsatt 230V. Med 230V inn kan en sette inn en 230=>400V transformator og lage et lokalt 400V nett.

Ingeniøren

Men, har du behov for å lade med så høy effekt ?

Mange som er nye på elbil tror de har mye større ladebehov enn de trenger. Det kan være at du har lang arbeidsvei som nesten tapper bilen tom, og trenger den til kjøring etter middag som trening mm. Da kan en høy ladehasighet redde resten av dagen, men du kan og bli rammet av en effektavgift som trolig kommer, da noen mener de skal bestemme hvordan du skal leve livet ditt.

Er ikke dette noe problem klarer du deg med lav ladehastighet.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

stClem

Blir jo nesten flere spørsmål for hvert svar som kommer. Vanskelig å bli klok på det her.

Sansynligvis ville vi klart oss uten ladestasjon da vi kommer til å lade om natten og neppe kommer til å kjøre mer en ca 30km hver dag (til vanlig, mer enkelte dager og en del helger).

Må man ha ladestasjon eller holder det med en egen kurs med vanlig stikkontakt?

Hvis man kjøper ladestasjon, er det ikke lurest å kjøpe den med høyest hastighet?

Burde jeg tenke på fremtiden eller bare hva vi har nå. Det er bare Soul som skal lades fast her de neste fem årene.

Jeg har fått satt inn nytt sikringsskap for et par år siden (huset er gammelt, over 100 år) og da ble det sagt noe om at det var uvanlig mye strøm (eller noe slikt) inn her, om det er 400v eller noe annet aner ikke jeg, men det finner uansett elektrikerne ut før de setter i gang.

Min tanke etter det dere har skrevet tidligere er å gå for en EcoLite og be de legge fem ledninger for å få 22kw. (Hvis jeg ikke har 400v så blir det 7,2 kw).

edit: Fant papirer fra da sikringsskapet ble byttet, står der at jeg har 400V.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: stClem på tirsdag 03. april 2018, klokken 07:35
Blir jo nesten flere spørsmål for hvert svar som kommer. Vanskelig å bli klok på det her.

Sansynligvis ville vi klart oss uten ladestasjon da vi kommer til å lade om natten og neppe kommer til å kjøre mer en ca 30km hver dag (til vanlig, mer enkelte dager og en del helger).

Må man ha ladestasjon eller holder det med en egen kurs med vanlig stikkontakt?

Du må ikke ha ladestasjon, og det holder forskriftsmessig at elektriker legger opp en egen kurs med vanlig stikkontakt på 10A. Prisforskjellen mellom dette minimumsalternativet, og en EcoLite ladestasjon på 22kW er imidlertid liten, ca. 5000,-. Du vil nok bruke elbilen mye mer enn du tror.

Sitat
Hvis man kjøper ladestasjon, er det ikke lurest å kjøpe den med høyest hastighet?

Helt klart!

Sitat
Burde jeg tenke på fremtiden eller bare hva vi har nå. Det er bare Soul som skal lades fast her de neste fem årene.

5 år går fort. Gjør det skikkelig med en gang. Når du har 400v hadde jeg ikke vært i tvil om EcoLite.

Sitat
Min tanke etter det dere har skrevet tidligere er å gå for en EcoLite og be de legge fem ledninger for å få 22kw.

Lurt!

Sitat
edit: Fant papirer fra da sikringsskapet ble byttet, står der at jeg har 400V.

Kjør på!

KjellG

Med 100 år gammelt hus er det lite sannsynlig at du har 400V.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA