Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Aftenpotten + KNA + Newswire = forvirring?

Startet av Baltor, tirsdag 06. september 2011, klokken 16:41

« forrige - neste »

Baltor

Jeg har lagt merke til at forumet nå fylles av skryt knyttet til de nye elbilene, og problemer knyttet til de gamle.
Forumet er et sted man kan hente hjelp hvis problemer dukker opp, men dette vil lure nye lesere til å tro at gamle elbiler er synonymt med trøbbel.
Min erfaring er at det er klart mindre problemer, reparasjoner og driftsutgifter med elektriske biler enn med fossile biler :) :)
Men gamle elbiler er selvfølgelig omtrent som gamle fossilbiler, noe rusk kan dukke opp.  :-[

Bor man slik at man ikke trenger mer enn 7mils rekkevidde er nytteverdien den samme i en gammel som i en ny elbil. ;D

Min eldste Think (som har kjørt 75.000) ble i sommer brukt på ferietur til Danmark og Færøyene, i dag er den på vei med sønnens flyttelass til Kristiansand. Han ringte akkurat nå gledsstrålende fra Egersund: 88km, forbruk 80Ahr, ladepause med mat, fisking og soling.
Neste ladepause Flekkefjord, deretter Mandal. Nye byer å glede seg til.

Kos med gamle elbiler :)
Kos med rolig lading   :)
Det er ikke alt som trenger å ha forstavelsen HURTIG
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Godt sagt.

Tenkte å starte en tråd med alle probleme nye biler har: Behov for lånefinansiering, Behov for kasko, må låses, må parkeres på en trygg måte, må vaskes, de ruster ( ja faktisk og i motsettning til de gamle)
Må på dyr service for å beholde garantien. Redsel for barnesykdommer. Redsel for verditap, Er for fin til å lånes vekk.....

Vet alt dette, da jeg slet/sliter med det samme med Mercen min. Nå er den heldigvis ute av garantitiden, og jeg kan dermed stelle med den selv. Samtidig er ligningsverdien nå langt under reell verdi, noe som er gunstig skattemessig.

Selvfølgelig er det gjevt med en ny bil, men den første forelskelsen forsvinner omtrent like fort som restverdien av den.

Selv er jeg mer komfertabel i en velbrukt bil jeg kan forbedre, eller holde i den standen den er, i motsettning til en som kun kan bli værre, slik det tross alt er med en ny og perfekt bil.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Kos med gamle elbiler del 2:
Turen mellom Stavanger og Krsitiansand med Think Classic (NiCad) har så langt gått bra. I Egersund fikk de en liten nedtur, ladeplassen (Eikunda kjøpesenter) var feilkoblet, og sikringen gikk. Dette kostet noen timer, men guttene er allerede i Flekkefjord. Underveis har de krysset Cittaslowkommunen Sokndal.
Dette er bratte veier (fv44) , men energimessig er det faktisk bedre å kjøre rolig på en dårlig vei som går opp og ned enn raskt på en  flat motorvei.


Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ken

Si ifra hvis sønnen din ønsker å være medlem i Agder elbilforening
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Baltor

Sitat fra: Ken på lørdag 13. august 2011, klokken 01:12
Si ifra hvis sønnen din ønsker å være medlem i Agder elbilforening
Takk for det Ken, jeg har fortalt om dere.  ;) Han tar nok kontakt.
Det er mulig han trenger hjelp til å skifte laderen, originalladeren har begynt å svikte, jeg sender PM.

Siste del av turen ble preget av improvisering, i Mandal var alle ladeplassene låst med et kortssystem. Mandal Parkering selger strømkort kun i kontortida >:(
Jeg tipset om den fine gjestehavna, men der var det Skalldyrfestival og høy stemning. De ville raskest mulig videre, men neste problemet var at de feilvurderte avstanden til Søgne, så det ble en nødlading bak en nedlagt butikk.
Hele turen Stavanger Kristiansand tok tilslutt 16,5 timer.
Men dette viser at det er mulig :) Jeg vil tippe turen kan kjøres på 12 timer med Think Classic eller PSA classic,  med medbraft tilleggslader og 3 ladepauser.  Må kanskje prøve dette i løpet av høsten ;D
Den nye CHAdeMO generasjonen kommer aldri til å få denne type opplevelser..
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Denne turen bærer noe preg av mangelfull preparering og planlegging.

Det er en enkel sak å montere tilkobling for 2 stk externladere, slik at Thinken kan lades fra et hvilket som helst 3 fase uttak langs veien. F.eks det bensinstasjonene bruker til høytrykkspylerene.

Med en løsning økes la\dehastigheten til over 60 km/t, og turen til Kristiansand burde kunne komme ned i 3 ladepauser a 1 time. Altså ca 6-7 timer Stavanger - Kristiansand som er i underkant av 25 mil.

Med bruk av Think Classic Li kunne en redusert til 1-2 ladepauser, og spart ytterligere 1 time.

Hva med et Elbilrally mellom de 3-4 største byene i Norge. F.eks Stavanger-Bergen-Kristiansand eller St-Be-Oslo-Kr-St, eller St-Be.Trondhjem-Os-Kr-St eller lignende.  Må skynde oss å arrangere et slikt løp før for mange CHAdeMO stasjoner blir plasserte ut, eller Tesla S dukker opp, så vi ikke blir totalt parkerte :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Sitat fra: elektrolux på søndag 14. august 2011, klokken 07:43
Med en løsning økes ladehastigheten til over 60 km/t, og turen til Kristiansand burde kunne komme ned i 3 ladepauser a 1 time. Altså ca 6-7 timer Stavanger - Kristiansand som er i underkant av 25 mil.
Tror du er litt vel optimistisk her, men du kan jo prøve ;)
12 timers anslaget mitt er med noe margin og basert på den ruta guttene kjørte, ytre vei som er noen mil lengre.

Men poenget er egentlig at det er fullt mulig, og til og med koselig, å bruke litt tid på en biltur en sommerdag. Pauser i idylliske sørlandsbyer er jo det samme som vi i andre sammenhenger kaller ferie. :)

Vi burde absolutt hatt en database over uoffisielle ladepunkter langs hovedveiene. Det trenger ikke være reservert parkeringsplass eller helt reservert kontakt. Det beste hadde vært om dette kunne legges inn i Nobil, lademuligheter. For å få med mange kan regelen være at bileier må tilpasse plasseringen av bilen, ha med egen skjøteledning, tilby betaling for strømmen osv. Databasen må ha info om det er en eller tre fase, 230 eller 400 V etc.
Alle bensinstasjonene kunne med små billige tiltak vært på en slik liste. De vil på denne måten sikre seg omsetning i butikkene.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

PerFrogn

God kveld, får jeg lov til å hive meg inn i denne hyggelige samtalen; hvorfor bringes spørsmålet om 1 eller 3 faset ladestrøm opp?! Har selv en 2010 (2011?) Think.
vh
PerFrogn
Demo-kjøpt Think Zebra senvinter 2011 av Think Global.
Kjørt 10500 km pr okt. 2012

Baltor

Hei Per, her kommer 3 gode grunner:
Hvis det finnes et 3 fase uttak kan de som har 3 fase lader i bilen koble seg til. (og det kommer til å bli flere etterhvert, men dette gjelder altså ikke din bil) Dette gir da raskere lading.
Noen med gamle biler og NiCad har også ekstraladere ombord, da trenger de enten 2 (ev 3) vanlig 16A uttak i nærheten av hverandre som går på hver sin kurs, eller et 3 fase uttak.
Hvis det kommer 3 elbiler samtidig kan et 3 fase uttak (400V 16A, rød) gi strøm til alle 3 forutsatt at den ene har med en slik overgang:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161196322

En slik overgang er det fornuftig å ha med i bilen på langtur. Da kan du hente ladestrøm flere steder, kaier, industribygg, byggeplasser etc. Dette er ofte bedre enn å måtte koble seg til vanlige stikk, de er ofte i dårlig forfatning, kan ha dårlig jording, eller kanskje de deler sikring med lys og varme og andre ting i bygget.

De nye ladestolpene vi har fått er som regel plassert i byer og tettsteder, dessverre er det ikke mange langs hovedveier eller ved utfartssteder. Jeg er for å tøye grensene ;D elbiler duger også til langturer  :)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Boogie

#9
Greit å nevne også den andre varianten av 3-fase kontakt i Norge: Den blå.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Tilkoblingsutstyr-3-fase-Norge/

Det er lett å tro at man ved å splitte en 230V 16A 3-fas vil kunne få 3 stk 16A enfas. Det gjør man ikke siden alle tre fasene deler de samme ledningene (ingen nulleder som i 400V anleggene -rød kontakt).

Skal man splitte en 3-fas blå, så må denne være 32A såfremt man skal bruke mer enn en tilkobling.

Om noen ønsker å lade hjemme hos meg, så er det både fire enfas 16A Chuko, og to 3-fas 230V 32A ute i de vanlige ladeboksene fra Garo.
Overganger og ekstra ladere kan lånes dersom jeg er hjemme.

http://www.ladestasjoner.no/2010/06/elbil-shop-32a-tnsberg.html
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

#10
Tilbake til trådens emne:

Snakker med urovekkende mange som "bare" trenger en billig elbil med 4-5 mils rekkevidde.

Det leie med dette er at de klassiske NiCd bilene med slik rekkevidde ikke er stabile i den tilstanden. Enten har de 70+ rekkevidde, eller så har de alvorlige problemer i batteripakken. Å kjøpe en slik 40 km bil, i den hensikt å kjøre den så lenge den varer vil nok for de aller fleste være feilslått økonomi. En slik bil bør kun kjøpes som et reperasjonsobjekt, og bør repareres umiddelbart. Kun etter en skikkelig reperasjon, gjerne med et par oppfølginger, vil den til slutt stabilisere seg og bli et driftsikker kjøretøy.  

Det er desverre slik at batteripakken må holdes på topp for å hindre følgeskader.

Der er to ting som kan skje i en slik 40km bil:

Beste scenario: Pakken inneholder et antall ( kanskje så mange som urealistiske 10 av 100 celler) som er fullstendig kortsluttede. Dermed har batteriet i praksis fått lavere spenning, som igjen gjør at bilen stopper på rundt 40 km. Under lading, vil laderen forsøke å få batteriet opp i 8 V / blokk, men i og med at der i praksis mangler celler tilsvarende 1-2 blokker blir spenningen på de resterende cellene høyere før laderen går over i fase 2. Temperaturen, slitasjen og vannforbruket på batteriet vil øke, og de resterende cellene vil bli skadet i akselererende rekkefølge.  

Værste scenario: Pakken inneholder svake celler som ikke klarer å levere spenning ved normalt strømforbruk: Disse cellene vil ved selv forsiktig kjøring, og ved mellom 20-80% ladetilstand reversere. Dermed faller kjørespenningen, og rekkevidden, samtidig som de aktuelle cellene gasser og danner knallgass. Vannforbruket i disse cellene er dramatisk, og en nedsmelting/eksplosjon venter, med følgeskader på opptil 6 gode blokker.


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Sitat fra: Boogie på mandag 15. august 2011, klokken 08:52
Skal man splitte en 3-fas blå, så må denne være 32A såfremt man skal bruke mer enn en tilkobling.
http://www.ladestasjoner.no/2010/06/elbil-shop-32a-tnsberg.html
Ja takk for påpekning, på industribygg med 230V 3 fase er det 32A versjonen som er vanligst, og skal man splitte denne (på lovlig måte) må man ha med en liten tavle med sikringer.

Det er også lurt å ha med seg et adapter fra CEE enfase til Schuko. CEE uttak er vanlig i alle nye båthavner og campingplasser og kommer etterhvert også i ladestolper. I Danmark er det veldig utbredt utendørs.
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161921860
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

Sitat fra: elektrolux på mandag 15. august 2011, klokken 09:34
Tilbake til trådens emne:
................................  og en nedsmelting/eksplosjon venter, med følgeskader på opptil 6 gode blokker.

Dette var da ikke kos med elbiler?
Tenkte å ha en tråd med hyggelige historier :). Elektriske biler fungerer og duger, og kan brukes også på litt lengre turer hvis vi stresser ned. :)

Elektrolux sin frustrasjon henger nok sammen med at endel av de som kjøper gamle elbiler nå gjør det fordi de er billige, og disse nye kjøperne uten peiling liker heller ikke å bruke penger på vannservice etc. Alle nye elbileiere burde fått en obligatorisk kurs hos Elektrolux, gjerne på blå resept. :D
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Sitat fra: Baltor på mandag 15. august 2011, klokken 11:21
Dette var da ikke kos med elbiler?
Tenkte å ha en tråd med hyggelige historier :).

Du har så rett. Men det blir jo kos bare bilen får et minimum av riktig stell.

Tenkte det var på tide å minne om dette dilemmaet, da jeg tidligere på dagen traff på nettopp en slik 40 km bil, ute på tur. Noen av de bilene jeg har kjøpt med 30- 40 km rekkevidde viste seg å ha ned mot 1 god blokk igjen. Derfor er det virkelig dårlig økonomi å presse slike biler videre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA