Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

elektrolux

Ser fram til fortsettelsen her ja. Stå på Lynet!
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Aspiranten

Dersom vi selger bilen vår og står klar til å motta Leaf, da vil vi vel ha økonomiske krav ovenfor BNH dersom de nekter å selge oss bilen?
Nissan Leaf

mariowing

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 10. november 2011, klokken 10:51
Du kunne ha brukt den dersom det var følgende forbehold i din garanti: "motor vil slite seg ut innen 5 år / 100,000 km og dette er normalt, og dekkes derfor ikke av garantien."   ;)

Det står ikke at bilen (batteriet) er utslitt etter fem år. Det står at kapasitetsreduksjon over tid er forventet og at denne forventede reduksjonen ikke er omfattet av garanti.

Det hadde vært ønskelig at det var spesifisert hva som er normalt kapasitetsreduksjon, sånn som det står nå så er det skjønnsmessig. Dette skjønnet må da forankres i annen informasjon som f.eks. at Nissan i andre sammenhenger har sagt 80% etter fem år.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Aspiranten

Sitat fra: mariowing på torsdag 10. november 2011, klokken 12:02
Sitat fra: Aspiranten på torsdag 10. november 2011, klokken 10:51
Du kunne ha brukt den dersom det var følgende forbehold i din garanti: "motor vil slite seg ut innen 5 år / 100,000 km og dette er normalt, og dekkes derfor ikke av garantien."   ;)

Det står ikke at bilen (batteriet) er utslitt etter fem år. Det står at kapasitetsreduksjon over tid er forventet og at denne forventede reduksjonen ikke er omfattet av garanti.

Det hadde vært ønskelig at det var spesifisert hva som er normalt kapasitetsreduksjon, sånn som det står nå så er det skjønnsmessig. Dette skjønnet må da forankres i annen informasjon som f.eks. at Nissan i andre sammenhenger har sagt 80% etter fem år.

Ja, og for all del, vi er egentlig enige Mario. Og vi har heller ikke avbestilt LeafERN vår, bare ytret ønske om informasjon så vi kan vurdere (og få forhandleren til å svette litt).

Men tenk deg ramaskriket om BMW skrev tilsvarende om sine eksplosjonsmotorer. "Gradvis utsliting i garantiperioden må påregnes, vi tar ikke ansvar for noe spesifikt".
Nissan Leaf

mariowing

Enig Aspiranten og jeg synes også det er uheldig at Nissan ikke skriver noe tydeligere. Spesielt fordi dette er ny teknologi for mange av oss og vi vet jo ikke hva vi kan forvente oss av levetid og svekkelse over tid. Det ville derfor vært i Nissans interesse også og sette et fornuftig nivå på våre forventninger!
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

elektrolux

Sitat fra: mariowing på torsdag 10. november 2011, klokken 14:34
Det ville derfor vært i Nissans interesse også og sette et fornuftig nivå på våre forventninger!

Det er vel akkurat det de forsøker å gjøre.

Du skal ikke forvente at ladekladden deres tåler kontinuerlig bruk, og du skal ikke forvente at batteriet opprettholder kapasiteten sin over tid. :(

Du skal derimot forvente at alle som bruker bilen kan de nyeste norske forskriftene for elektrisk anlegg i hus, og er i stand til å ta en kontroll av det elektriske anlegget før de plugger den tandre kabelen til anlegget.

Jeg håper virkelig ikke dette er starten på tilsvarende skriv fra leverandører av elektriske apperater. Det er en ansvarsfraskrivelse av nye dimensjoner, og som aldri bør aksepteres.

Til sammenligning fikk jeg sammen med Vectrix'en et skriv der de ba meg underskrive på at jeg forsto at batteriet selvutlader, og derfor må toppes opp ved lengre stillstand. Helt supert å få slik informasjon, og en oppskrift på remedi. Hadde ingen problemer med å forstå budskapet, eller å signere på at jeg hadde forstått det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Og her kommer fortsettelsen:

Fikk en tlf fra Nissan kundeservice Norge i ettermiddag og hadde en meget hyggelig samtale med deres kundebehandler. Hun skulle sende forslaget til nytt skriv videre til hun som var med å redigere forrige utgave. Følte at jeg fikk god forståelse for mine argumenter.
Hun mente å hørt at det var en forskrift som gjorde at Nissan måtte ha et slikt skriv. Er dette tilfelle må forskriften komme frem i dagen.
Kjøper jeg meg en denne varmeviften på 2000W fra Jula http://www.jula.no/varmevifte-2000-w-411077
er det ikke et pip om advarsler om stedet den kobles til. Men Leafen trekker 2300W, det vil si 300W mer så det er nok det som er forklaringen på hvorfor vil at vi må skrive under  ::)

Jeg anbefalte til slutt Nissan å trekke tilbake skrivet og heller informere godt om hvordan bilen skal brukes både muntlig ved salg og god instruksjonsbok.

Vi snakket også om Carvings og sannelig fant hun også ut at min aktivering hadde hengt seg opp i systemet! Androidutgaven er sannsynligvis ikke langt unna heller  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kallagtunet

#442
Hva var kommentarene til levetid på batteriet og bestemmelsene der?

Det er det som er "the big issue" for oss og endres ikke det så blir det ikke Nissan nybil på oss dessverre.  :'( (Men det kommer jo fler på banen i løpet av ett år eller to og vi får satse på at de i så fall har ett ferdigutviklet produkt de selv har tro på...=

Vi har ikke tenkt å saksøke Nissan hvis garasjen brenner uansett (Nå skjer ikke dette heller da da anlegget er i 100% stand...) Og jeg tror ikke en hadde kommet langt med ett slikt søksmål i Norge uansett (dette er nok mer USA basert, men det merkelige der er at der selges den uten noe slike krav om signatur...)

daggad

Sitatmen det merkelige der er at der selges den uten noe slike krav om signatur...)
Nei de har det der også. Skal se om jeg finner kopien.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 10. november 2011, klokken 19:24
(dette er nok mer USA basert, men det merkelige der er at der selges den uten noe slike krav om signatur...)

Dette er litt offtopic, men de syke søksmålene i USA er bare bullshit, igangsatt av næringens egne PR kontorer slik at folk i USA skulle stemme FOR å innskrenke vanlige borgeres rettigheter i rettsalene. McDonalds dama som "saksøkte" for 3 millioner dollar holdt på å dø av skadene hun fikk, og i rettsalen ville hun bare ha sykehusutgiftene sine dekket, og at McDonalds satte ned temperaturen på kaffen sin. Vi vet derimot alle hva som ble fortalt istedetfor sannheten...



Anbefaler på det sterkeste alle her å se denne filmen. En ting er at den viser hvor hjernevaskede vi alle har blitt etter å ha trodd på disse historiene i årevis. Men filmen viser også hvor langt multibillioninternasjonale konsern er villige til å gå for å sikre egeninteressene sine (f.eks. Nissan...)

Jeg snakket kort med regissøren når vi var på europapremieren @ Bergen Internasjonale Filmfestival, og hun har 25 års erfaring som advokat i USA. I årevis stod hun stille sammen med alle andre i rettsystemet og så på galskapen som skjedde. Hele denne tiden tenkte hun at noen måtte lage en film om det snart. Til slutt slo det henne at det var hennes nummer som stod på filmen. Resten er historie :-)
Nissan Leaf

daggad

Sitat fra: daggad på torsdag 10. november 2011, klokken 19:30
Sitatmen det merkelige der er at der selges den uten noe slike krav om signatur...)
Nei de har det der også. Skal se om jeg finner kopien.
I. Carefully consider the characteristics of an all electric vehicle. The Nissan LEAF may not meet your driving needs. This form will alert you to several factors to consider. THE NISSAN LEAF WEBSITE (http://www.nissanusa.com/leaf) CONTAINS ESSENTIAL INFORMATION WHEN MAKING A DECISION ON WHETHER AN ALL ELECTRIC VEHICLE IS RIGHT FOR YOU. READ ITS CONTENTS THOROUGHLY BEFORE ORDERING and call us if you have any questions (1-877- NO GAS EV, 1-877-664-2738).

II. It is important to conserve power (electricity) and plan your charging needs when you drive. The battery pack is the sole source of power to operate the vehicle. A. Charging (3 types with 240V recommended):

Nissan highly recommends a home charger be installed on a dedicated 240V circuit by a professional electrician using an SAE J1772 compliant charging dock. Nissan has contracted with AeroVironment to assist you in purchasing and installing a charger. If you are enrolled in the U.S. government's EV Project in select markets, ECOtality is the responsible party for the charger and installation.
Although not recommended for regular use, for Trickle charging, a dedicated 120V outlet may be used but: (1) will take much longer than 240V charging; (2) requires use of the supplied charging cord or an SAE J1772 complaint cord; and (3) the outlet should be protected by a dedicated circuit breaker or fuse to protect against electrical hazard.

High voltage or Quick charge is commercially being developed and provides a 440V charge.

Nissan is encouraging the development of public charging infrastructure and compatibility between public charging stations and vehicle charging ports but we cannot ensure this will occur. Nissan cannot assure you that public charging stations will be available in locations where you operate the vehicle, nor can Nissan predict the period of time it may take for public charging infrastructure to be developed. If you attempt to charge from a non-compatible charging station, you may not receive a complete charge or may not be able to charge at all due to hardware and software differences.

A Quick Charge port (440V) is not standard equipment and is an option on the SL model only with limited availability. If necessary for you, it must be ordered initially and installed during manufacture. It cannot be added or retrofitted later.

Time to Charge varies, based on state of charge of the battery, condition and age of the battery, ambient temperature and condition of the power source connected to the vehicle. The following are estimates only; your actual experience may vary.

Standard Charge. - Empty lamp ~100%: ~7 hours
Trickle Charge. - Empty lamp ~ 100%: ~21 hours
Quick Charge. - Empty lamp ~80%: ~30 minutes

with battery temperature at 77 °F. (Quick Charging more than once per day not recommended)

B. Range. The distance you can drive (range) varies considerably depending upon state of charge, weather, temperature, usage, age, topography, and manner of driving.

Range Estimates: The range is dependent on a number of factors. When the battery is new, it is estimated that vehicle range will vary between 138 and 62 miles with a full charge for the majority of people under normal operation and various driving conditions. Some of the factors affecting range are ambient temperature, weight - number of passengers and payload, air conditioning/heating usage, high speed or stop-and-go driving, topography, battery capacity, etc. These are estimates based upon analysis and testing. Your individual style and location will dictate your individual range which will vary initially and as the battery ages capacity and range decline.

Gradual loss of battery capacity. Like all lithium ion batteries, the Nissan LEAF battery will experience a reduction in the amount of electricity or charge it can hold over time, resulting in a reduction in the vehicle's range. This is normal and expected. The rate of reduction cannot be assured, however, the battery is expected to maintain approximately 80% of its' initial capacity after 5 years of normal operation and recommended care, but this is not guaranteed. This number may be higher or lower depending upon usage and care. Factors that will affect and may hasten the rate of capacity loss include, but are not limited to: very high (above 120°F) ambient outside temperature when the vehicle is operated or charged, driving habits, vehicle usage, and charging habits (Quick Charging the vehicle more than once per day).

Driving/Operating. Driving the vehicle at constant speed and with smooth pedal modulation improves vehicle range. Nissan also recommends heating or cooling the cabin while charging just prior to driving. Vehicle range will be reduced by: (1) high speed driving (55+ mph), (2) aggressive driving (frequent or rapid acceleration) (3), severe conditions including heavy passenger/cargo load, uphill driving at a steep incline for extended periods of time, and (4) electrical use, especially heater or air conditioner use.

Limited Power Notice. This mode protects the health and operation of the vehicle's battery. This mode is triggered in certain extreme conditions (heat, cold, low state of charge). Power available to vehicle systems, including its electric motor, will be limited resulting in limited performance, acceleration and top speed. Charging may be automatically terminated, especially with repeated quick charging in extreme hot weather. For prolonged operation in below freezing climates, Nissan strongly recommends a trim level with Cold Weather specifications that includes a battery heater (late availability). Vehicles not ordered with Cold Weather specifications cannot be retrofitted later.

III. Vehicle Operation & Features: Refer to owner's manual for details.

A. Electric Vehicle. The Nissan LEAF is an all electric vehicle with no tailpipe emissions. In order for the vehicle to operate, the vehicle battery must be charged with electricity in advance. As the vehicle operates, it uses electricity stored in the vehicle battery. If the vehicle battery becomes completely discharged (a condition to be avoided), the vehicle will not operate until it is re-charged, a process which can take anywhere from 30 minutes to 21 hours (see Section II above).

B. The Solar Panel Spoiler on SL trim level supplies minimal charge to vehicle's 12V battery to support operation of features (for example: charging a cell phone, operating the vehicle's clock) and does not charge the vehicle's lithium-ion battery nor extend range.

C. Data Recorders. The Nissan LEAF is equipped with several data recorders: (1) a data recorder for diagnosing repairs, (2) an Event Data Recorder ("EDR") that records data in crash or near crash situations, such as an air bag deployment or hitting a road obstacle. The EDR records data related to vehicle dynamics and safety systems for a short period of time, typically 30 seconds or less; and (3) Telematics and recorded vehicle data for features, analysis, and research. The Nissan LEAF records data concerning various vehicle systems, location, driving performance, and operating conditions. Some of this data is transmitted to Nissan through the vehicle onboard CARWINGS (telematics) system. This data is used for the provision of CARWINGS services, as well as for analysis and research by Nissan designed to, among other things, optimize performance of future electric vehicles including improvements in future battery life. Certain state laws restrict access to such data without the consent of the vehicle owner. Without your consent, the vehicle will de-activate the vehicle telematics system in your vehicle, and certain features, including all telematics, of your vehicle will not operate as intended.

D. Cellular Network. The CARWINGS system communicates through the AT&T cellular network which may not be available in all areas. Certain remote functions require a compatible smartphone, not included or supplied.

E. Roadside Assistance and CARWINGS Telematics Features (see III.C.3 above) are included through a subscription service which is standard in the price of the vehicle for the first 36 months. After that time, a subscription service can be purchased.

IV. Vehicle Maintenance & Warranty

As an electric vehicle, the Nissan LEAF has unique features, service requirements, and safety risks that require specially trained technicians and some specialized equipment.

A. Warranty: All warranty repairs may only be completed at a certified Nissan LEAF dealership. Not all Nissan dealers may be certified. The closest certified Nissan LEAF dealership may be located farther away than you would prefer.

B. Mileage at Delivery: Your Nissan LEAF's proper operation will be tested by Nissan after production and your vehicle will therefore be delivered with some mileage reflected on the odometer and some battery use with minimal capacity loss.

C. Li-Ion Battery Checks: Nissan recommends regular periodic maintenance, including two required Battery Checks to be completed by a certified Nissan LEAF dealership at intervals of 12 and 24 months at no additional cost to you. Performance of recommended maintenance, including the two Battery Checks, is a condition of your vehicle's New Vehicle Limited Warranty.

D. Battery Replacement Costs: As your vehicle battery ages, you may decide to replace the battery due to gradual capacity loss and its effect on vehicle range. Replacement cost is unknown at this time, but the cost to you may be significant, and may be greater than replacing a gas vehicle's power train. Nissan anticipates reductions in replacement battery cost as battery technology improves. Individual modules inside the battery pack may be replaced at a certified Nissan LEAF dealership, at much less cost than replacing the entire battery pack.

E. Repairs: BODY SHOP WARNING: In the event of a significant accident, the vehicle should be delivered to a certified Nissan LEAF dealer to have the battery pack and high voltage parts such as the inverter, including the wiring harness, removed prior to painting. Battery packs exposed to heat in the paint booth will experience capacity loss. Damaged battery packs may also pose safety risks to untrained mechanics and repair personnel.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kallagtunet

#446
Dette er jo mer akseptabelt og ikke sammenlignbart med det som har skjedd i Norge for dette er etter det jeg forstår noe en må signere på nett FØR en får bestilt bil i onlinesystemet en bruker der i USA.

Vi som har skrevet kontrakt i Norge har IKKE blitt forelagt denne type informasjon eller skjema før vi signerte en kjøpskontrakt.

Jeg har sagt det før og sier igjen det er greit at Nissan ikke vil garantere en dam sh.... hvis de informerer om det like grundig som de informerer om resten av bilens egenskaper. Dvs de de er tydelige på at levetiden på batteriet er en så stor gamble at vi ikke har råd til å garantere dette på batteriene men regner vi med at DU som kunde har råd til dette. Hvis folk da likevel kjøper så har de vurdert dette og det andre tingene med elbil gjør det likevel attraktivt selv om det økonomisk sett er mer risikabelt. (Hadde jeg selv bodd i Asker og part 1,5 time kø hver dag, og i tillegg fikk en parkeringsplass så var kanskje det verd det.) Men å markedsføre det som en "vanlig" bil og bruke ordet garanti på noe som ikke er det er det jeg reagerer på og heller ikke vil være med på i forhold til den bilen som står hos forhandler nå.

Strandbu

Hei Folkens
Er ny i forumet. Oppdaget det etter at jeg hadde vært å bestillt meg en Leaf for noen uker siden.
Ser at enkelte vurderer å si opp kjøpe avtalen i forbindelse med info skrivet og ser at noen lurer på hva som da vil skje mot forhandler.

Jeg lurer på hvor bindende en slik avtale er. I mitt tilfelle ønsker jeg ikke å bryte avtalen, men ser en detalje som jeg syntes var litt morsom. Leveringsdatoen min er mars 2011!! ;D. Tenkte jeg skulle inn å spørre hvor den ble av  :D .

Ellers så må jeg si at det et flott forum med mye informasjon for en som skal bli førstegangs bruker av EL bil.
Mottatt Sølv Leaf fra Ålgård Auto 11.01.12!!!
125000Km

TMX75D Jan19

Kallagtunet

Hva som skjer vel ikke helt klart men i mine øyne er det Nissan som bryter en inngått avtale med å komme med vesentlig tillegsinformasjon om en begransing på produktet de har solgt og derfor bryter avtalen. Dvs dette er Nissan sitt problem.

Kallagtunet

Noen fler som ikke har signert og fått respons på dette fra bilselgere/Nissan? Vi sendte tilbakemelding om at vi ikke kunne signere på skrivet slik det nå er for flere dager siden uten å ha fått noen tilbakemelding så langt.

Noe nytt fra forbrukerrådet Carl eller elbilforeningen El-Snorre?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA