Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 31. oktober 2011, klokken 11:50
Vanlig norm knyttet til levetid på Lithim-ion batterier er når en ser på levetid på forskjellige typer så er det antal ladesykler før en når 80% kapasitet. 80% er sett på som levetid på grunn at etter at en har nådd 80% skjer typisk degraderingen mye kjappere hvis jeg forstår det riktig.

Det er vel mest i applikasjoner med fast strømtrekk, slik som el-verktøy og moiltelefoner ? Grunnen er at batteriets indre motstand øker når kapasiteten synker, tar man ut like mye effekt varmes batteriet mer opp og kapasiteten synker ennå mer. Både pga. degenerering på sikt og pga. spenningstap i øyeblikket.

Kjører man en el-bil noenlunde pent får man neppe den samme effekten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på mandag 31. oktober 2011, klokken 11:51
jkirkebo: Inkluderer du da ett batteribytte i de 8 årene?

Nei, jeg forventer at originalbatteriet holder minst 70% restkapasitet etter 8 år, 80% eller mer om det behandles pent. Nissan sier selv at man bør ha igjen 80% etter 10 år ved pen behandling, etter 5 år ved hard behandling.

Jeg kommer til å lade til 80% daglig, kun til 100% om vi skal kjøre langt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kallagtunet

#257
Sitat fra: Aspiranten på mandag 31. oktober 2011, klokken 11:51
Kallag: Hvorfor sier Nissan da 80% etter 5 år og 70% etter 10 år? Degraderingen skjer jo dermed iflg. Nissan med halv fart etter passerte 80%.

Det batteritekniske her kan jeg desverre ikke nok om og det er vel kun Nissan som sitter på simuleringer av hvordan levetiden på Cellene er (Typen de bruker har helt sikkert ikke eksistert i normal bruk i 8 år enda så simuleringen er sikkert basert på kontinuerlig landing og utlading over kortere perioder), men det kan jo være for at de vil selge biler....


Kallagtunet

Sitat fra: jkirkebo på mandag 31. oktober 2011, klokken 11:53
Det er vel mest i applikasjoner med fast strømtrekk, slik som el-verktøy og moiltelefoner ? Grunnen er at batteriets indre motstand øker når kapasiteten synker, tar man ut like mye effekt varmes batteriet mer opp og kapasiteten synker ennå mer. Både pga. degenerering på sikt og pga. spenningstap i øyeblikket.

Kjører man en el-bil noenlunde pent får man neppe den samme effekten.

Dvs at man må slutte å kjøre fort eller i oppoverbakker etter at kapasiteten når 80%?

:o


Det er mulig at du har rett, men derfor er det rart at Nissan som har all info som finns om sine Celler ikke vil gi noen garantier.

Lars C. Krogenæs

#259
Ny Info fra Nissan lagt ut:

http://www.elbil.no/elbiler/512-ny-info-fra-nissan-om-elbilen-leaf

Dersom du kan skrive under på at du forstår hva garantien dekker, utover åpenbare feil, som er dekket av reklamasjonsfeil, kan du rekke opp hånden nå og gjerne legge inn en forklaring her på forumet. Jeg kan i hvertfall ikke skrive under på at jeg har forstått hva garantien dekker.

Dersom forhandler før kontraktsinngåelse har fortalt at garantien dekket et visst tap av kapasitet, ville jeg også ha påført dette på dette skrivet. Hva Nissan kommer med av ansvarfraskrivelse nå, er av mindre interesse.

Skriv inn: Forhandler fortalte før kontraktsinngåelse at reduksjon av batterienes kapasitet ble dekket på garantien.

Lars
elbil-kverulant
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 31. oktober 2011, klokken 12:35
Dvs at man må slutte å kjøre fort eller i oppoverbakker etter at kapasiteten når 80%?

Du bruker neppe 80kW på å kjøre fort eller i oppoverbakke. Bare la være å presse gasspedalen i bunn lengre tid så hjelper det nok :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Fremdeles ingen garanti nei.

Det ser ut til å bli showstopper for vår del.
Nissan Leaf

RuneW

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 31. oktober 2011, klokken 12:52
Ny Info fra Nissan lagt ut:

http://www.elbil.no/elbiler/512-ny-info-fra-nissan-om-elbilen-leaf

Det står i artikkelen:

"Imidlertid er ikke dette isolert sett et problem bare for kjøpere av LEAF, men en usikkerhetsfaktor som gjelder for mange elbiler"

Er det ingen klar garanti for de andre el-bilene heller nå da... Så denne fine tabellen i elbil-kjøpsveiledningen (eller hva det het) sier egentlig ingen ting den heller? Eller har jeg misforstått (igjen)?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

daggad

Jeg synes dette var en klar forbedring jeg. De gir som forventet ingen prosentvise garantier, men nå har de jo klart i sin markedsføring sagt hva en kan forvente. Så om batteriet har 70% eller mindre etter 5 år så har men en viss sak vil jeg tro.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

eMoNor

Ny sak i TU

Krever forbud mot Leaf-reklame. Batterigaranti på Nissan Leaf er ingen reell garanti.
http://www.tu.no/motor/article293307.ece

Fredrikstad
Kursholder og rådgiver elektrisk mobilitet og lading

BMW i3 120Ah
BMW i3 94Ah (solgt 2018)
Tesla Model S 2014 (solgt 2017)
Volvo C30 Electric 2013 (levert i tilbake til Volvo i februar 2017)
Nissan Leaf 2011 (solgt 2013)
Vectrix elscooter (solgt 2016)

emobilitynorway.com

Aspiranten

Sitat fra: daggad på mandag 31. oktober 2011, klokken 13:18
Jeg synes dette var en klar forbedring jeg. De gir som forventet ingen prosentvise garantier, men nå har de jo klart i sin markedsføring sagt hva en kan forvente. Så om batteriet har 70% eller mindre etter 5 år så har men en viss sak vil jeg tro.

Ja, hvis du gidder å krangle med Nissan i ett års tid om 4-5 år så er du velkommen til å kjøpe.

Jeg sendte mail om kansellering til selgeren min nå.
Nissan Leaf

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: RuneW på mandag 31. oktober 2011, klokken 13:10
Er det ingen klar garanti for de andre el-bilene heller nå da... Så denne fine tabellen i elbil-kjøpsveiledningen (eller hva det het) sier egentlig ingen ting den heller? Eller har jeg misforstått (igjen)?

Kan virke som om elbil-produsentene vet noe om batteriene de ikke tør å fortelle, og dermed trekker tilbake de påstander om garanti som de tidligere stod ved. Hva er det de skjuler? De sitter jo med alle fakte, men overlater uvissheten og regningen til kunden!

Kjøpsveilederen på elbil.no er laget i et samarbeide med Forbrukerrådet, NAF og Elbilforeningen, der importørene har gitt informasjon og drevet korrektur. Mitsibushi hadde tidligere 5år 80%minstekapasitet, men endret dette i sommer.....

Da kan de ikke kalle det garanti. La oss forbeholde bruken av ordet GARANTI PÅ BATTERIER til elbilprodusenter som faktisk gir garanti.

Peugeot utvidet garantien sin på I-On for 14 dager siden. Nå viser det seg likevel at de fremdeles ikke dekker noen ting utover minstekravene i forbrukerkjøpsloven.

Jeg tror det er bedre å ta en liten kamp nå, for å få dette klarlagt, enn å få kjempeproblemer den dagen du ikke lenger kommer frem og tilbake fra jobb.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

dissern

Slik jeg leser dette er den medfølgende ladekabelen fortsatt ikke tenkt å benyttes til hjemmelading, og dersom jeg bruker den medfølgende ladekabelen til hjemmelading så må jeg være oppmerksom på potensiell risiko og (vel vitende om at det øvrige elektriske anlegget oppfyller krav etter gjeldende regelverk), så utfører jeg da en handling jeg bekrefter å ha forstått at jeg ikke skulle gjøre - om jeg skulle ha signert dokumentet. Dette gir Nissan myndighet til å kunne hevde at jeg vil ha brutt vilkårene for en garanti om noe skulle inntreffe.

Når det gjelder garanti på batteri og at denne ikke dekker gradvis kapasitetstap så kan jeg ikke se at restgarantien på batteriet er noe annerledes enn hva som kan kreves refundert i en reklamasjonssak - altså er ikke lovens vilkår for garanti mtp. batteri oppfylt slik jeg ser det.

Jeg har lest en kommentar her inne om at det kan være lurt å signere dokumentet dersom signaturdato er på et senere tidspunkt enn dato for kontraktsinngåelse, nettopp for å kunne bevisføre at denne informasjon ikke var samstemt med øvrig informasjon som ble gitt i tiden for kontraktsinngåelse, pre oktober. Jeg ser poenget, men stiller meg likevel undrende til å sette egen signatur på et dokument jeg ikke kan akseptere innholdet i. Jeg har signert en kontrakt og forholder meg til denne, dersom Nissan ikke vil levere bilen uten at jeg signerer dokumentet anser jeg dette som et kontraktsbrudd. Jeg forholder meg da til informasjon gitt i tiden før kontraktsinngåelse. Forøvrig mener jeg at denne tråden belyser svært godt når informasjonsskrivet i sin opprinnelige form ble allment kjent, og at det da blir unødvendig å signere dokumentet for å bevisføre at informasjonen ble gjort kjent etter kontraktsinngåelse (kontrakt signert lenge før dette informasjonsskrivet ble kjent).
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

BE

Jeg har aldri i mitt liv vært så glad i en totalt ukjent person som jeg er i Lars akkurat nå. Her taler du virkelig vår sak, stå på, jeg kan ikke huske jeg har vært så enig med et annet menneske på lenge!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Aspiranten

Sitat fra: BE på mandag 31. oktober 2011, klokken 13:38
Jeg har aldri i mitt liv vært så glad i en totalt ukjent person som jeg er i Lars akkurat nå. Her taler du virkelig vår sak, stå på, jeg kan ikke huske jeg har vært så enig med et annet menneske på lenge!

Stiller meg bak denne nå.

Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA