Ultrahvite skinnseter - misfarging og tips

Startet av Simmelim, torsdag 22. mars 2018, klokken 18:03

« forrige - neste »

Simmelim

Heisann. Har hatt min X en stund og er veldig fornøyd. Ingen problemer av betydning så jeg er vel heldig ut i fra mye jeg leser her inne. Trenger dog litt feedback og hjelp ang mine ultrahvite seter. De er vel veganskinn såvidt jeg forstår men jeg har klart å få litt misfarging av dongeribukser (regner jeg med da det er en blåtone på misfargingen). Er det noen her som opplever det samme eller har en god løsning? Jeg har prøvd alt fra swisswax leatherkit, zaloklut, blårens (isopropanol) og babywipes.

For det blotte øye er det jo umulig å se misfargingen men ved å gå nærme nok og i riktig lys er det lett å se. Setter stor pris på hjelp!

Simon

geear

Under bestilling i august påstod selger at det var INGEN misfarging på de ultrahvite setene jeg kunne bestille da. Har de forandret seg eller var det bare nok en runde med selgerpreik?

Reklamere?

Simmelim

Legger ved et bilde her. Vanskelig å få det bra til men fargen er blålig hvertfall selv om det bare ser ut som det er skittent her.

Simmelim

Takk for tipset! Skal kjøpe batterivann imorra og prøve. Synes batterivann hørtes litt voldsomt ut med en gang men forstod fort etter litt googling at det var ufarlig. Har en børste fra swisswax til skinnseter som må være grei for jobben tenker jeg.

Rart ingen andre enn meg har dette problemet. Burde jo vært noen som har vært borti liknende?

Knut@@

På min forrige bil med lysegrå seter så syntes jeansbruk veldig fort. Jeg brukte kun rent vann på sprayflaske og mikrofiberklut for glass. Var lett og miljøvennlig.

Øyvind.h

Har plasten porer som åpnes ved varme?

Uansett - mange som melder om misfarging på de hvite setene. Det sier seg selv av de krever mye vedlikehold.

Skinnrens burde vel kanskje fungere fint på plast? Det meste går sikkert av med klut og vann.
Eller vinyl engangstørk.

Har lest en del bruke babywipes.

Edit: leste posten på nytt nå. Ser du har forsøkt mye. Gå evt til bilpleiefirma. De bør kunne fjerne dette.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Simmelim

Med alt jeg har prøvd så hadde jeg blitt ekstremt overrasket om vann fikk det bort  :P Hadde jo i grunnen håpet at jeg slapp å gå til bilpleiefirma da det fort blir dyrt og om misfargingen skjer relativt kjapt igjen så vil det være mye lettere å kunne fikse selv.

m1chaelt

Kjøp deg Chemical Guys AllClean+ og en enkel børste. Lyse seter, stoff eller skinn vil før eller siden preges av ytre faktorer som F.eks denim, støv og annet smuss. Dusj på AllClean+, dra lett over med børste, tørk av med mikrofiberklut. Dusj på litt vann for å nøytralisere ev såperester og tørk av. Og Vipps du har seter strøkne som nye. Tar deg 5-15 min pr sete.

http://scandicshine.no/index.php?route=product/product&product_id=614&gclid=EAIaIQobChMIsJionsWA2gIVkU8YCh1ipgdaEAAYASAAEgIu7_D_BwE

Har lyse stoffseter i min i3 og 3 barn. Går jevnlig over med denne sprayen og setene er gode som nye.

0,5l koster deg ca 200kr og skal blandes ut 1/20 for interiør og ev. 1/10 for eksteriør.
Jeg bruker denne til interiørrens på sofa, spisestoler, skinnrens i biler+++. Blandingsforholdet gjør at sprayen varer lenge.

Jeg bruker den ALT, hus som bil. Interiør og motorvask. Til og med taket på badet ble gulle rent med denne.

Her er et bilde etter 3 min arbeid på et skinnsete fra prosjektbilen

Sent from my iPhone using Tapatalk

m1chaelt

AllClean+ brukes btw av enkelte bilpleiefirma. Finnes en bråta med ulike produkter for interiørrens, men mine erfaringer er at AllClean+ og Autoglym sin interiørshampo funker best av det jeg har prøvd. Jeg er over snittet glad i å vaske bil, men ikke på detailing-nivå på alle områder.
Kun hobby/lidenskap [emoji2]

Sent from my iPhone using Tapatalk

geear

Vet ikke om noen har sagt det til deg, men tror det er en fare for at AllClean ikke reparerer hele det Miata-setet der... ;)

Finnes det impregnering eller "klarlakk" man kan ta på skinnseter for å beskytte a la Gtechniq sin smart fabric?

Er det samme veganmateriale på sideputene på "delskinninteriør" og "skinninteriør" i Tesla?

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cirion

Dongeribukse farging er lett å fjerne.

1. vask godt med vann og en ren microfiber klut.
2. isopropanol (blårens) og en ren microfiber klut eller lofrie engangskluter tar resten.

Isopropanol er det som står i manualen.

https://megaflis.no/kemetyl-blarens-1-0l.html?gclid=Cj0KCQjwqM3VBRCwARIsAKcekb17tr3T4p5aQJGOoKJK0vYPd-WtWWSSAcC7lSg0ROhl30toa4H8froaAmgEEALw_wcB
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cirion

En slik gjør det litt lettere.
https://megaflis.no/hage-spruteflaske-0-5l.html

Batterivann (kondensert vann) er ikke skadelig, men ikke nødvendig og det er lettere  å fjerne uten.
Jeg bruker engangskluter og de trekker  fort  til seg  dongerifargen, bytter når jeg ikke har rene flater på kluten.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Simmelim

Hmm, det var rart. Jeg har prøvd med blårens flere ganger nå. Kanskje jeg må sprute med sprayflaske rett på setene? Har bare tatt på klut tidligere. Har det også noe å si hva slags kluter jeg bruker? Har prøvd endel forskjellig egentlig.

pers1

Fra Teslamotorsforum:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2184578/

"Blue jean stain is one of the toughest (but not impossible) stains to remove. I have always used a dish soap/water mix to clean my interior materials. You'd be surprised how well that works. A quarter size drop of dish soap and water in a spray bottle. Mix it, then spray and wipe. You can even follow up with straight water, if you'd like. Material won't be harmed and it will come clean like new. Here is a link to Ultraleather's cleaning instructions straight from the manufacturer.

Beware of some of the "interior" cleaners... Armor All is known throughout the upholstery industry as horrible stuff. It will destroy any vinyl or leather it touches. You won't know it when you do it, but 6-12 months later it won't be a pretty sight"

https://intranet.ultrafabricsinc.com/img/pages/care_and_cleaning/CleaningInstructions.pdf

[attachment id=0 msg=668320]
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA