Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)

Startet av mkaut, mandag 12. mars 2018, klokken 15:04

« forrige - neste »

Vix

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 15. mai 2024, klokken 21:52Fint å se noe nytt på kartet. Mange fra Troms og Finnmark pleier å dra på skiferie til Levi, det kommer en ny lokasjon der.
Nytt på kartet i dag er at det også kommer en i Kilpisjarvi, noen få km fra norskegrensen (E8)

vinterdekk

Sitat fra: Vix på fredag 31. mai 2024, klokken 15:15
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 15. mai 2024, klokken 21:52Fint å se noe nytt på kartet. Mange fra Troms og Finnmark pleier å dra på skiferie til Levi, det kommer en ny lokasjon der.
Nytt på kartet i dag er at det også kommer en i Kilpisjarvi, noen få km fra norskegrensen (E8)

Endelig, infrastrukturen er sparsom der og grensebutikken er et viktig stoppested. Håper Ionity finner en god plassering.  :+1:
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Vix

Sitat fra: vinterdekk på fredag 31. mai 2024, klokken 19:30Håper Ionity finner en god plassering.  :+1:

I følge Status Tracker for IONITY HPC, så blir adressen Käsivarrentie 14207, så det blir vel ved bensinstasjonen ved siden av butikken :)

RJK

Sitat fra: Vix på fredag 31. mai 2024, klokken 20:31
Sitat fra: vinterdekk på fredag 31. mai 2024, klokken 19:30Håper Ionity finner en god plassering.  :+1:

I følge Status Tracker for IONITY HPC, så blir adressen Käsivarrentie 14207, så det blir vel ved bensinstasjonen ved siden av butikken :)
Høres ut som eneste fornuftige plassering! :) 8) 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: RJK på fredag 31. mai 2024, klokken 20:36
Sitat fra: Vix på fredag 31. mai 2024, klokken 20:31

Høres ut som eneste fornuftige plassering! :) 8)

Jepp. Vil tro at de vil være interessert i å lage området større om det skal passe for Ionity ladeoppstilling. Det kan være mange biler, busser og campingvogner rundt den bensinpumpe-øya.

RJK

Da er Ionity i Bodø åpnet, med hele 12 ladestolper. Dette er til og med omtalt på elbil.no:

https://elbil.no/ny-lynladerstasjon-i-bodo-enklere-a-fa-straum-for-saltstraumen/

De skriver at Ionity har 41 ladestasjoner i Norge, og i kartet ser man at 2 er under utbygging, så da havner vi snart på 43 totalt. Og i artikkelen skrives det at innen året er omme skal de være oppe i minst 50.

Da regner jeg med det bare er tidsspørsmål før minst 7 nye ladeplasser "under bygging" kommer opp i kartet, men spørsmålet er jo hvor. Håper de fleste er i nord, og ihvertfall plassert slik at man kan kjøre hele veien langs E6 opp til Nordkapp og gjerne videre ut til Kirkenes på bare Ionity-ladere!

Men man ønsker gjerne flere, og spesielt langs alternative veier. 8)

Bosted Oslo

vinterdekk

Storslett, Bjerkvik/Narvik, Fauske, Mo i Rana.. det er mange potensielle steder for Ionity. :+1:

RJK

Ja, fort plass til 20 ladesteder i nord, ihvertfall! 8)

Kan legge til Harstad, Sortland, Svolvær, Finnsnes, Kautokeino, Karasjok, Alta, Lakselv, Ifjord, Tana/Varangerbotn, Vadsø/Vardø og Bugøyfjord, Neiden eller Hesseng/Kirkenes!  :angel:
Bosted Oslo

Egil S

De burde følge samme strategi som de har her i sør, kjører du sør for Trondheim er det 18-23 mil mellom Ionity laderne.
Burde kunne klare det nord for Trondheim også.

Trondheim - Namskogan er 28,3 mil, det er litt drøyt, burde gjerne hatt en på Steinkjer.
Neste er Bodø som er 42,1 mil fra Namskogan, det er alt for langt unna, Mo i Rana er ca 20 mil fra Namskogan og 22 mil fra Bodø, et bra sted å legge en lader det er også rett før Saltfjellet.
Den i Bodø er en omvei for de som skal videre nordover og det blir hele 319km fra Mo i Rana til den som er i Ulvsvåg. Kanskje en i Fauske hadde vært noe.

Fra Ulvsvåg til Sætermoen er det 18 mil, helt OK.
Til neste i Norkjosbotn er det bare 87km og det er den siste og mest nordligste som finnes i dag.

Litt bedre dekning i Nordland ved å plassere èn i Mo-i Rana og èn i Fauske så kunne man rettet blikket mot Finnmark.

Alta er 308km unna Norkjosbotten, litt langt så passer det med en i Sørkjosen som er midt i mellom.
En i Olderfjord kunne fungert, men er bare 10 mil unna.
Da er nok Karasjok og Honningsvåg bedre.
En i Tana og en i Vardø så hadde du hatt dekning innenfor +/-20 mil langs hovedveiene i hele landet.

Slik jeg ser det hadde:
Steinkjer
Mo i Rana
Fauske
Sørkjosen
Alta
Honningsvåg
Karasjok
Tana
Vardø

Gitt Ionity rimelig full dekning i hele Norge og de aller fleste hadde hatt en ladestasjon innen 20 mil fra hjemmet sitt.

Så hvorfor ikke en i Tromsø, Hammerfest og Kirkenes o.l.?
Vel, Ionity er ikke destinasjonsladere, starter du fra en av de stedene hjemmeladet eller destinasjonsladet så har du ca 20 mil til en Ionity lader.
De kunne nok fått på sikt, men for å sikre dekning langs stamveiene hadde mine forslag gjort akkurat det.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

RJK

Er på Hinnøya nå, så tatt mye av turen opp. Første lading etter Oslo, ble Dombås, og kom egentlig til Trondheim med for mye, men for liten til å nå neste som er på Namskogan.

Trondheim til Namskogan gikk greit, men hadde det vært en i Steinkjer, hadde jeg nok hoppet over Trondheim. På Fauske ble det lading påUno-X, men hadde gjerne sett Ionity i dette området.

For videre ferdsel, med dårlig dekning av ladere på Hinnøya, ihvertfall der jeg er, så måtte jeg lade på Ulvsvåg. Her kunne jeg godt tenkt meg en til.

Men jeg er klar over at faktisk og praktisk rekkevidde er forskjellig, og man starter ikke nødvendigvis i Oslo. Så helt klart at det burde være flere imellom de som er fra Trondheim og nordover. Sterkt behov, slik jeg ser det.

Og greit å få stasjon på begge sider av Bogen-sambandene, så man ikke må ta ladingen før man kjører til fergeleiet, men kan satse på å nå ferga, og så lade ikke for langt unna når man er kommet over. Jeg kom f.eks. ikke med ferga jeg egentlig nådde, fordi den ble for full. Ble derfor 1,5 timer ekstra ventetid til neste ferge.

G.d hvor jeg kunne ønsket meg trådløs lading på fergeleiet, når man allerede står stille og venter på neste ferge...  8)
Bosted Oslo

Egil S

Ja, avstanden mellom ladere er litt ulikt for den enkelte.
Men 20 mil da dekker du inn de fleste biler som har WLTP over 300km sommer og vinter.
Viktigste er jo at de er en akseptabel avstand mellom laderne i samme nettverk langs hoverfartsårene.

Jeg hadde fint kommet mellom Trondheim og Namskogan, men for en med f.eks en eTron 50 hadde ikke det gått vinterstid.
Jeg kommer ikke fra Namskogan til Ulvsvåg ettersom det er 52 mil, (Fauske er 37,6mil) dessuten hadde det nok vært greit å kunne lade i Mo i Rana før man kjører over fjellet spesielt på vinteren.

Sist jeg kjørte til Trondheim fra Stavanger ladet jeg 15% i Hardanger, bare for å ha en buffer over fjellet, men jeg kunne ventet til Gol, neste for min del var Dombås så Trondheim.
Helt enig at hadde det stått en i Steinkjer hadde de som ladet på Dombås kommet dit.

Jeg legger stort sett opp til noen små pauser når jeg kjører 2-3timer mellom hver pause er passelig, da er også +/-20mil ganske passelig for å stoppe.

Kjørte Sandnes - Arendal t/r på onsdag/torsdag.
Startet med 74%, ladet 14 minutter på Sira, fordi jeg skulle på toalettet, spiste en is og fikk noe å drikke, neste var Lillesand, hadde 41% SOC, men ladet 25 minutter til 80% fordi det passet med en pause.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

turfsurf

Sitat fra: RJK på fredag 28. juni 2024, klokken 17:06G.d hvor jeg kunne ønsket meg trådløs lading på fergeleiet, når man allerede står stille og venter på neste ferge...  8)
Det, og lading på ferge.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 29. juni 2024, klokken 11:53
Sitat fra: RJK på fredag 28. juni 2024, klokken 17:06G.d hvor jeg kunne ønsket meg trådløs lading på fergeleiet, når man allerede står stille og venter på neste ferge...  8)
Det, og lading på ferge.
Om ferga hadde vært elektrisk, så jeg kunne lada på ikke-fossil energi. Synes ikke noe om å lade på el generert fra en marine dieselmotor pga utslippet.
Bosted Oslo

Gazer75

Sitat fra: RJK på lørdag 29. juni 2024, klokken 23:25Om ferga hadde vært elektrisk, så jeg kunne lada på ikke-fossil energi. Synes ikke noe om å lade på el generert fra en marine dieselmotor pga utslippet.
Mange ferjer som er elektrisk i dag. Dei eg har brukt er alle elektrisk i det minste. Lavik-Oppedal, Vangsnes-Hella-Dragsvik, Fodnes-Mannheller, Kvandal-Utne og Jondal-Tørvikbygd.

Ser ut til å vere 76 elektriske og 116 fossile ferjer i drift.
51 av 131 bilferjesamband har elektrisk drift.

Her i vest så er det vel berre Halhjem-Sandvikvåg og Arsvågen-Mortavika av dei store som er fossil sidan dette er LNG ferjer.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på søndag 30. juni 2024, klokken 01:48
Sitat fra: RJK på lørdag 29. juni 2024, klokken 23:25Om ferga hadde vært elektrisk, så jeg kunne lada på ikke-fossil energi. Synes ikke noe om å lade på el generert fra en marine dieselmotor pga utslippet.
Mange ferjer som er elektrisk i dag. Dei eg har brukt er alle elektrisk i det minste. Lavik-Oppedal, Vangsnes-Hella-Dragsvik, Fodnes-Mannheller, Kvandal-Utne og Jondal-Tørvikbygd.

Ser ut til å vere 76 elektriske og 116 fossile ferjer i drift.
51 av 131 bilferjesamband har elektrisk drift.

Her i vest så er det vel berre Halhjem-Sandvikvåg og Arsvågen-Mortavika av dei store som er fossil sidan dette er LNG ferjer.
Det var langt høyere tall for elektriske ferger enn det jeg hadde forestilt meg!

:+1:
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA