Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)

Startet av mkaut, mandag 12. mars 2018, klokken 15:04

« forrige - neste »

turfsurf

I tillegg er tre av Bastø-Fosen fergene batteridrevne. Bare disse tilsvarer utslippet til 10.000 biler i året (ihht rederiet).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hjortefot

Det er selvfølgelig en del praktiske utfordringer med lading på ferge. Ikke minst måtte fergene ha blitt dyrere, siden både batteriet og ladefarten til fergen måtte ha blitt oppgradert for å få ombord den ekstra strømmen. Men induksjons-ladefelt nedgravd i fergekøfeltene kunne det ha vært marked for om det var en noenlunde utbredt standard for slikt. Det KAN jo skje.
Model 3 LR - 2019

Vix

Ionity Rudshøgda åpnet i går med 4x350kW + 4x200kW
Stolvstadvegen 2, 2360 Rudshøgda

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Hva er greia med at Ionity nå har begynt å bygge ut kombo av 200 og 350kW ladere? Trodde de bare skulle bygge ut 350kW+ ? Handler vel om kostnader, men da blir det veldig random hvilken ladefart man får, siden disse ikke er merket spesielt tydelig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. juli 2024, klokken 22:45Hva er greia med at Ionity nå har begynt å bygge ut kombo av 200 og 350kW ladere? Trodde de bare skulle bygge ut 350kW+ ? Handler vel om kostnader, men da blir det veldig random hvilken ladefart man får, siden disse ikke er merket spesielt tydelig.
200 kW-ladere er vel såkalte "urban chargers". På samme måte som Tesla også har sine "Urban Chargers" med 70 kW effekt. Dog ser det ut til at Tesla i Norge ikke har planlagt eller bygd slike ladere i Norge!

https://electrek.co/2017/09/11/tesla-unveils-new-urban-supercharger-with-slower-charge-rate/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gazer75

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. juli 2024, klokken 22:45Hva er greia med at Ionity nå har begynt å bygge ut kombo av 200 og 350kW ladere? Trodde de bare skulle bygge ut 350kW+ ? Handler vel om kostnader, men da blir det veldig random hvilken ladefart man får, siden disse ikke er merket spesielt tydelig.
Kan vere kapasitet problem lokalt.
2020 e-Golf (2023-)

vinterdekk

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 01. juni 2024, klokken 08:43
Sitat fra: RJK på fredag 31. mai 2024, klokken 20:36
Sitat fra: Vix på fredag 31. mai 2024, klokken 20:31
Sitat fra: vinterdekk på fredag 31. mai 2024, klokken 19:30Håper Ionity finner en god plassering.  :+1:

I følge Status Tracker for IONITY HPC, så blir adressen Käsivarrentie 14207, så det blir vel ved bensinstasjonen ved siden av butikken :)
Høres ut som eneste fornuftige plassering! :) 8)

Jepp. Vil tro at de vil være interessert i å lage området større om det skal passe for Ionity ladeoppstilling. Det kan være mange biler, busser og campingvogner rundt den bensinpumpe-øya.

Observerte tre ganger tre store pappesker på Kilpisjarvi. Jeg lurer på om det blir seks Ionity-søyler der ut fra fundamentene, men det stakk også opp noen kabler uten fundament og.

Den minste Recharge laderen er oppdatert til 50 kWh (var DC 20 og noe før). Er en 2*225 kWh fra Recharge der og.

Da kan det bli syv eller ti lynladere, og en hurtiglader på Kilpis. Jeg tror det er behov for det, synes det er mer elbil på veiene. Også med finske skilt.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Vix

Ny Ionity lokasjon har dukket opp på kartet som "now building".
Grimstad, E-18, Gartnermyra 7.
Ser ut til å bli ved McDonalds, Circle K og Coop Extra.
Det finnes allerede Circle K-ladere, Mer og Recharge på samme lokasjon.

RJK

Sitat fra: Vix på tirsdag 30. juli 2024, klokken 16:07Ny Ionity lokasjon har dukket opp på kartet som "now building".
Grimstad, E-18, Gartnermyra 7.
Ser ut til å bli ved McDonalds, Circle K og Coop Extra.
Det finnes allerede Circle K-ladere, Mer og Recharge på samme lokasjon.

Nice!

Men, er bare 2,2 mil til den i Lillesand, så denne var ikke mest prekær, selv om det sikkert dekker et behov for velstående sommerinnbyggere til Grimstad og omegn! Og er jo alltids greit med flere alternativer hos samme kjede! Hadde dog vært større behov for flere ladestasjoner lengre vest. F.eks. hadde det passet med en nærme Eidfjord langs 7.

Og så venter vi jo på flere i nord, der det er alt for langt mellom de fleste som heldigvis er kommet. Jeg kommer meg f.eks. ikke fra Ionity Namskogan til Ionity ved Bodø (som innebærer detour) eller Ionity Ulsvåg, uten å mellomlade litt hos en konkurrent.

Bosted Oslo

vinterdekk

Ionity kommer nærmere Finnmark, nylig byggestart i Saariselka i Finland. Jeg har kjørt forbi der ett par ganger med elbil og 1*50 kWh + 2*150 kWh Recharge på ett populært turiststed har gitt meg litt ladeangst må jeg innrømme. Men det blir neppe noe problem på neste tur.

https://ionity.ev-info.eu/location/saariselkae

Om jeg skal gjette så tenker jeg Ionity åpner en lokasjon nær Storslett før de entrer Finnmark.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på søndag 18. august 2024, klokken 15:04Ionity kommer nærmere Finnmark, nylig byggestart i Saariselka i Finland. Jeg har kjørt forbi der ett par ganger med elbil og 1*50 kWh + 2*150 kWh Recharge på ett populært turiststed har gitt meg litt ladeangst må jeg innrømme. Men det blir neppe noe problem på neste tur.

https://ionity.ev-info.eu/location/saariselkae

Om jeg skal gjette så tenker jeg Ionity åpner en lokasjon nær Storslett før de entrer Finnmark.
Ingen garanti eller sannsynlighetsberegning der! ;)

De åpnet jo den i Nordkjosbotn og Setermoen før de åpnet i Bodø og Ulvsvåg. Tipper det som avgjør mest, er tilgang til attraktiv plassering til rett pris, og effektiv behandling fra både "vertskommune" og tilhørende E-verk har mest å si.

F.eks. hadde jeg trodd de ville bygge seg gradvis lengre inn i Nord-Norge via stasjoner i Trøndelag, til Nordland, videre i Troms og til slutt inn i Finnmark. Og når dette var "sluttført", kunne man begynne å bygge litt utenom "lysløypa" E6.

Sånn sett var jo valget av en nær Bodø fremfor en i Fauske ganske så overraskende. Fauske hadde jo tatt/dekket all trafikken til Bodø, og all trafikk som går langs E6. Er jo rart at ikke dette var jobbet langt hardere for å få til!

Venter uansett fremdeles i spenning på at de annonserer noe i Fauske, Mo i Rana, Mosjøen og en i Steinkjer, Snåsa eller Grong! Det å måtte stoppe i Trondhjem selv om man kanskje har greit igjen etter å ha lada på fjellet og fått mye regen nedover, blir litt unødvendig. Skulle gjerne hatt valget om å ikke komme så langt inn i Trondheim, men heller "sust forbi" på "utsiden", så da ville noe mellom Trondheim og Namskogan passe glimrende.

Og Bodø/Ulvsvåg er alt for langt unna Namskogan, så både Mosjøen og Mo i Rana burde definitivt være naturlige steder å etablere seg. Men kanskje litt tvil om hvordan utbedring av E6 kanskje kan flytte trafikk ut fra Sentrum, gjør kanskje at de er skeptisk til å bygge noe før det er mer avklart!

Venter uansett på at de "smeller opp" en i Abisko eller Kiruna for å ta turisttrafikk og faste langveisfarende mellom Lofoten/Ofoten inkludert Hartstad og Narvik, og videre inn i Sverige.

Kilpisjärvi som er under utbygging, vil jo ta all trafikken som velger veien via Skibotn og inn til Sverige/Finland. Dog tror jeg det vil ta lang tid før de velger å sette opp i Skibotn, pga den i Nordkjosbotn, og en som nok etterhvert vil dukke opp i Storslett eller Sørkjosen.
Bosted Oslo

RJK

Bør vel og kommentere at de har startet utbygging i Sverige både ved Hoting og Storuman, som vil dekke trafikken nordover/sørover langs E45, og Storuman vil og dekke trafikk fra Mo i Rana og inn til Sverige via E12.

Venter vel bare at de snart annonserer en i Tärnaby og, som ligger nesten midt mellom disse! Dog, nesten 245 km fra Mo i Rana til Storuman er en OK distanse for de som skal hele strekningen, og videre sørover eller nordover.

Men vil tro mange nordmenn fra de områdene, drar til Tärnaby for harryhandel, om de ikke stopper allerede i Högstaby, som de vel rekker t/r på hjemmeladet, om man ikke først må kjøre et stykke for å komme til Mo i Rana! ;)

Og før jeg postet, ser jeg at Umfors nok er handelsstedet, samt at de har "matbussen" som visstnok står ved Umbukta, bare rett etter norskegrensen! 8)

https://matbussen.umfors.se/
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på søndag 18. august 2024, klokken 19:45. Tipper det som avgjør mest, er tilgang til attraktiv plassering til rett pris, og effektiv behandling fra både "vertskommune" og tilhørende E-verk har mest å si.

,.
Ja det ligger mye der :+1:

Vix

Ny Ionity ladestasjon i Finnmark har dukket opp på kartet med status "now building"
Torgveien 6 i Lakselv.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA