Har jeg elendige vinterdekk?

Startet av tuslaman, lørdag 10. mars 2018, klokken 09:50

« forrige - neste »

tuslaman

kjøpte nereus på Megahjul, og i følge fyren der var disse HELT rå. Joda, de støyer lite på bart føre og er allrighte å kjøre da. Men på snø og is så føles det ut som bambi på isen. Har flere ganger opplevd å ikke komme opp bakker selv når det er strødd. Om jeg må stoppe bilen for å f.eks vente på en bil som skal ned..så står den bare å spinner og jeg må rygge ned igjen. Tar jeg i litt fart går det jo såklart fint. Men det er med hjertet i halsen hver gang.

Synes bilen generelt føles veldig stor og tung og dårlig på glatta. Har en s85 2015

Skal på fjellet i påsken, og vurderer nesten å kjøpe et par piggdekk for anledningen. Blir litt dyr påskeferie..men tror ikke jeg tør kjøre på disse dekkene neste år uansett.

Har jeg kjøpt et par dritt-dekk? Leser at folk mener teslaen er så bra på glatta. Selv synes jeg alle andre biler jeg har hatt har vært bedre på vinterføre, selv med drittdekk.

Espen Hugaas Andersen

Kan se på sammenligningen til Bjørn:

https://youtu.be/DOABLgDf3N0

Jeg mener piggdekk er best, for man vet aldri når man møter veldig glatt is, og det er når forholdene  er verst at dekk har størst betydning. Spesielt når man har RWD bil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mxoslo

På is er piggdekk suverent! Selv valgte vi Nokian R2 piggfri. De er OK som de fleste på snø vått og tørt, men på is er de også Bambi. Jeg har ennå ikke funnet en bakke jeg ikke kommet opp, men har heller ikke møtt en speilblank bratt bakke uten noen form for grus eller snø å få feste i. På speilblank rett vei testet jeg bremsene fra 80 til 20 km/t og det tok ca 20 sekunder. Forsøkte å leke litt på en stor isflate, men da hadde gjorde bilens 4 hjulstrekk og styring jobben og  bilen gikk dit jeg ville pent og pyntelig. Aldri prøvd den typen du har, så kan ikke si noe om det.
Rød M3LR til kona levering 22-23/12
Hengerfeste (tilfelle jeg bare må låne den litt😁)
ikke mast etter VIN

Blå 2017 TMX - fantastisk bil

Mxoslo

Om den føles stor og tung og Bambi på glatta er det sikkert tegn på dårlige dekk, for Model S er ikke det med gode dekk.
Rød M3LR til kona levering 22-23/12
Hengerfeste (tilfelle jeg bare må låne den litt😁)
ikke mast etter VIN

Blå 2017 TMX - fantastisk bil

krister461

Bilen er stor og tung, uansett hva slags dekk man har. Og, P85 er bilen som spinner klart mest av Teslaene. Men antispinn er suveren, så med fornuftig kjørestil så skal den føles trygg og god med gode dekk...

Sandvika

Om han som solgte dem sa de de var HELT rå så har du vel svaret ditt der?  :D

Rolf Gjerdsjø

Om du ikke føler deg trygg på dekkene, så har du svaret der. Har aldri prøvd Nereus selv, så skal ikke uttale meg om dem spesifikt. Akkurat det med bakker er litt vanskelig å vurdere ut ifra tekst, men er den Bambi på isen på flatmark også når der er glatt? Det er veldig langt fra min erfaring med TMS ihvertfall (med Yokohama IceGuard IG50+).
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Kramzz

Jeg har samme bilen men med Gripmax dekk! Sålenge man kjører etter forholdene er disse gode i mine øyne! Har aldri stått fast eller ikke kommet frem. Kan virke som dekka du har ikke er så bra eller at de tar lang tid å kjøre inn. Bilen er helt super på glatten! Om man sammenligner med mb E klasse 2012 model, er teslaen MYE bedre
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80

Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert

Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)

.

RaBalder

Fantes det noen objektive tester av disse Nereus dekkene før du slo til?

Jeg hadde aldri turt kjøpe dekk jeg aldri hadde hørt om. Og det må finnes objektive tester som antyder at dem fungerer.

Hvis de var helt ukjent, så hadde jeg ikke slått til om jeg fikk dekkene gratis.

Oddaa

Det er mange som skal spare store summer på dekk og felger ved å kjøpe uoriginalt og ukjente merker. De samme folka mener ofte at alle dekktester er kjøpt og betalt av de store produsentene, og dermed verdiløse.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

Kjetil1986

Jeg kan dele min erfaring:

Jeg har ikke Tesla, men har de samme Nereus dekkene i 205/55/16 dimensjon på min Hyundai Ioniq. Dekkene ble påmontert 20 februar i år. Før dette kjørte jeg på Continental ice contact 2. Disse dekkene er kåret til testvinner i NAF sin vinterdekktest flere år på rad.

Jeg byttet hovedsakelig på grunn av støy. Og jeg må si at jeg personlig er meget fornøyd med Nereus. Lite støy, behagelige å kjøre på og godt med grep på snø og asfalt. På is merker jeg selvfølgelig at det er noe lengre bremselengde. En annen stor fordel er filbytte på motorvei med slaps og vann i veibanen. Der merker jeg en stor forbedring i forhold til piggdekkene.

Jeg har også hatt Nokian Hakkapeliitta r2 på min tidligere bil, en e-golf. Kan ikke si jeg merker noen forskjell på Nereus og de.

Jeg vet at Nereus har våtgrep C i 19 dimensjon, mens de har våtgrep E i min dimensjon. De kan jo ha noe å si.

Kjøpte forresten dekken p.g.a anbefaling fra folk her inne på forumet.
Model 3 long range 2021

Lynet

Har selv kjørt piggfritt siden 1987, både små biler og store biler på 50 tonn. Kun stått fast en gang på grunn av mitt eget overmot  :o Kommer aldri til å vurdere å montere piggdekk ganske enkelt fordi jeg vet hvor mye svevestøv de produserer.
Men jeg har alltid hatt kjettinger  i bilen, ikke brukt så mange ganger, men det virker  :)
Men jeg har en mistanke om at de som har kjøpt elbil kun på grunn av skattefordel gjerne velger piggfritt?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elekTrond

@tuslaman: 1) Når kjøpte du dekkene? Altså hvor lenge og mange km har du kjørt på de? Det kan være slippmiddel fra støpeformene som gjør de glatte. Zalo/kaldavfetting og oppvaskkost gjør underverker med veggrepet, også på skitne, nedsaltede vinterdekk.

2) Hatt bilen lenge og mange km? Min kvalifiserte gjetning er at du kjøpte den i løpet av de siste fire månedene.
'13 Mjau

Perper

Har kjørt på Nereus i litt over en uke, er så langt veldig fornøyd. Svært lite støy og bra fremkommelighet. Kjørte tidligere på R2, da føltes bilen som en slede i forhold. Det skal jo sies at de dekkene var mer eller mindre utslitt..

Teslabjørn har gjort noen uoffisielle tester av Nereus som har vært positive. 

gigafactory

Det jeg har sett at TB har hatt å utsette på Nereus er styrefølelse, relativt høyt forbruk og at de ble urunde i noen mil etter å ha stått en natt i -36 eller noe (mulig dette skjer med alle dekk?).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA