Når kommer model S v2.0 og hva blir nytt?

Startet av Simen1, onsdag 07. mars 2018, klokken 09:42

« forrige - neste »

Hodetelefoner

Stygt redd vi får et veldig veldig minimalistisk interiør.  hvorfor trenger vi to skjermer og kult design? (Når bilen kjører seg selv og vi sitter på tlf..).

Men håper selvfølgelig på enda kulere interiør enn vi har i dag. Og i motsatt ende av minimalistisk..

o.b.lix

Sitat fra: Simen1 på torsdag 06. juni 2019, klokken 23:47
Touch har sine fordeler, men til de mest brukte funksjonene så liker jeg dedikerte knapper for enklere bruk både i mørket og når det skjer så mye i trafikken at jeg ikke bør flytte blikket bort.

Ikke mer sikkert med 150 forskjellige knapper som i volvo eller audi, det var forferdelig å kjøre.

Anyway, de mest brukte funksjonene på Tesla er jo på rattet med scrollhjulene og knappene der, også på model 3?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

OlaM

Tror det er rimelig bankers at de går for minimalt interiør. Hvorfor skulle Tesla plutselig lage fortidsinteriør? Hadde likt en mer diskret hovedskjerm enn Model 3, pluss gode rattkontroller og en HUD på frontruten slik som Volvo, ikke sånnn flip-up dings som Kona.
'21 3LR

LASOL

Håper på hengerfeste, høyere byggekvalitet, frontlys og  HUD av samme kvalitet som de beste tyske har. Men HUD får vi ikke i følge Elon. Det liker han ikke og ikke trenger vi vel heller gode lys  :o da bilen jo er selvkjørende fra 2020. (Gjelder neppe norsk vinter)
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

Klykken

Oppsummering av artikkelen ref Reddit-tråd: https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/bxeu1x/nextgen_tesla_model_sx_rumored_to_have_3_electric/
SitatThree motors: One in the front, two in the rear
Model S range north of 400 miles (644 km), Model X range nearing 400 miles
Battery capacity greater than 100 kWh
350 lbs (160 kg) battery weight reduction
New battery chemistry and cooling solution
Supercharger v3 250 kW capable
New exterior design
New interior design, inspired by Model 3's simplicity
Could be unveiled as early as Q3

Mye som spøker for minimalistisk interiør. Men det kan jo også være positivt "hvis de gjør det riktig". Synes TM3 var lett å venne seg til da jeg prøvde den. Venter i spenning i alle fall! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Simen1

Sitat fra: o.b.lix på fredag 07. juni 2019, klokken 07:50Ikke mer sikkert med 150 forskjellige knapper som i volvo eller audi, det var forferdelig å kjøre.

Anyway, de mest brukte funksjonene på Tesla er jo på rattet med scrollhjulene og knappene der, også på model 3?
Hvem sa 150 knapper?

Jeg vil ha balansert synergi mellom touch-bruk og knapper. Ikke noe kronisk touch-hype-hysteri bare fordi man det er mulig og "kult" i 2019. Bilen skal være mest mulig tidløs og overleve moter som kommer og går.

Flere av funksjonene som man kan bytte på med multifunksjonsknappene i kombinasjon med scrollehjulene burde ha dedikerte knapper. Det blir for mange taste-trinn og tasterekkefølger slik det er i dag. En av de som irriterer meg mest er byttet mellom recent calls og taklukeåpning. En annen er styringen av klimaanlegget. Jeg vil gjerne også ha regenerering high - medium - low på rattet. Skjermen kan også optimeres. Suspension høyde bør ha ett tastetrykk, i stedet for 3 tastetrykk som nå.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Simen1

Sitat fra: OlaM på fredag 07. juni 2019, klokken 08:08Tror det er rimelig bankers at de går for minimalt interiør. Hvorfor skulle Tesla plutselig lage fortidsinteriør? Hadde likt en mer diskret hovedskjerm enn Model 3, pluss gode rattkontroller og en HUD på frontruten slik som Volvo, ikke sånnn flip-up dings som Kona.
Det er vel ingen som har foreslått "fortidsinteriør"? Om minimalisering er framtida og graden av minimalisering kan derimot diskuteres. Jeg frykter at Tesla minimaliserer så mye at det blir upraktisk og knotete å styre de mest brukte funksjonene. Praktisk og enkelt går aldri av moten. Overdreven touch-bruk blir nok en klisje etter hvert.

OlaM

Sitat fra: Simen1 på fredag 07. juni 2019, klokken 10:47Praktisk og enkelt går aldri av moten. Overdreven touch-bruk blir nok en klisje etter hvert.

Jeg er enig, men det er nok ikke Elon. Knapper for det du bruker daglig under kjøring og touch for resten hadde funket, men der er det jo litt kræsj mellom Norge og California. Hev/senk skal jo brukes med GPS-minne, vindusviskere trenger man jo bare to-tre ganger i året, osv...
'21 3LR

cra

Det enkelte bruker hele tiden bruker andre nesten aldri, så hvilke knapper skal man velge?

Jeg tenker at mulighet for å velge hvilke funksjoner man har på scrollhjulene (det har vi jo nå) er en god start, og dernest kunne noe tilsvarende på menyen nederst på skjermen kanskje være bra?

De grunnleggende kjørefunksjonene liker jeg å ha på spakene; jeg ønsker meg f.eks. ikke vindusviskerstyring over på skjerm (eller andre knapper for den del)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Klykken

Sitat fra: cra på fredag 07. juni 2019, klokken 12:59
De grunnleggende kjørefunksjonene liker jeg å ha på spakene; jeg ønsker meg f.eks. ikke vindusviskerstyring over på skjerm (eller andre knapper for den del)
ENIG!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

fonberg

Sitat fra: Klykken på fredag 07. juni 2019, klokken 13:02
ENIG!

Personlig tror jeg jeg kan leve godt med om et trykk på en rattknapp gir et enkelt visk (og hold inn gir spyling).
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

geear

De må uansett få til autoviskere som fungerer bedre enn i dag før det er akseptabelt å ha visker-greiene på skjerm som 3, for det er fortsatt elendig, iallfall uten å legge på rainx over kameraene.

Klykken

Sitat fra: fonberg på fredag 07. juni 2019, klokken 13:18
Sitat fra: Klykken på fredag 07. juni 2019, klokken 13:02
ENIG!
Personlig tror jeg jeg kan leve godt med om et trykk på en rattknapp gir et enkelt visk (og hold inn gir spyling).
Ja, det er jo et greit kompromiss, men å fjerne hendelen helt er litt "for mye forenkling".
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Simen1

Mange andre spennende punkter å spekulere i:
SitatThree motors: One in the front, two in the rear
Antagelig for økt ytelse kombinert med høyere virkningsgrad, bedre differensialfunksjon, lavere vekt, mer sylinderformet motorvolum som kan frigi plass.

SitatModel S range north of 400 miles (644 km), Model X range nearing 400 miles
Battery capacity greater than 100 kWh
350 lbs (160 kg) battery weight reduction
Minst 5,5% økt rekkevidde sier egentlig ikke så mye om batterikapasiteten da det burde være innen rekkevidde av forbedringspotensialet på andre områder.
Men når det kombineres med lavere batterivekt vekt tyder i hvert fall på bedre batterikjemi. Kanskje samme kjemi som 2170-cellene eller ennå et hakk bedre? (model 3 kjemien ble vel endelig definert for rundt 2 år siden).

Jeg tipper de bruker runde tall (offisielt) og at det er snakk om enten 110 eller 120 kWh

Merk at cellestørrelsen ikkee er nevnt i ryktene. Ny kjemi betyr ikke nødvendigvis 2170-celler.

SitatNew battery chemistry and cooling solution
Ny kjøling kan hjelpe på skryterunden på Nurnburgring. Mulig det betyr at hele kjøle/varme-systemet oppgraderes. Håper i så fall de bygger inn en effektiv varmepumpe for bedre vinterrekkevidde.

SitatSupercharger v3 250 kW capable
Denne er jo ganske selvsagt. Selv de nye variantene "long range" og "standard range" av model S skal jo støtte v3, men da er ikke toppeffekten nevnt. Antagelig fordi long range topper ut under 250 kW og short range betydelig lavere enn det.

SitatNew exterior design
Spennende! Håper de endrer dørhåndtak og erstatter sidespeil med kameraer.

SitatNew interior design, inspired by Model 3's simplicity
Dashen har vi jo diskutert en del allerede, men hva med resten av interiøret? Kanskje nye seter, kupebelysning, dørdetaljer og midtkonsoll?

SitatCould be unveiled as early as Q3
"Could be" og Tesla-tid tolker jeg til første teaser i slutten av september og full avduking noen måneder senere, men ikke i julestresset. Kanskje i november 2019 eller januar 2020. Første leveranser av signatur-modeller i USA våren 2020, oppskalering av produksjonen resten av 2020 og første leveranse i Norge i begynnelsen av 2021. Først Performance og Long range.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA