Når kommer model S v2.0 og hva blir nytt?

Startet av Simen1, onsdag 07. mars 2018, klokken 09:42

« forrige - neste »

LemonDog

Det passer i grunn perfekt. Hadde uansett tenkt å kjøpe ny model S i 2021 før moms og slikt slår inn for fullt.
2019 Model S75D
X 2015 Model S85

fonberg

Den klart beste nyheten er jo kraftig reduksjon av batterivekt. 160 kg tilsvarer jo 7% lettere bil, og differansen i tørrvekt ned til Model 3 LR halveres. Vektreduksjon av batteri alene vil gi markert bedre energieffektivitet (økt rekkevidde) og mindre dekkslitasje, samt bedre prestanda.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

JorEl

Jeg liker godt TM3 interiøret og har kjørt bittelitt i en. Men synes TM3 er laget for effektiv masse-produksjon. Når man skal refreshe modelS så håper jeg også på at de tar vare på noen "normale" funksjoner som blinklys og vindusviskere :o..Bilen må bli best å kjøres, ikke best å masseproduseres.
Less is more, men det må finnes noen grenser. Jeg VET at for meg er det ikke bra for trafikksikkerheten at jeg bruker skjermen for mye.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Apache

Hvis de kjører TM3 design innvendig så ser jeg ærlig talk ikke vitsen men hele Model S og X (når modell Y kommer)
Som noen skriver TM3 og TMY er nok mere for masse markedet mens de som vil spytte i litt ekstra tar TM S/X.

Men hva sier man, smaken er som baken, delt :-)

Simen1

Det er heldigvis tid til å spare litt fram til 2021 :)

fonberg: Det antas veldig raskt at økt batterikapasitet og lavere batterivekt gjelder samme utgave, men jeg mistenker snik-taktikk her. Lavere vekt på SR utgaven og høyere kapasitet på LR utgaven. Vekt på batteriet er heller ikke alt. Det kan jo tenkes at resten av bilen blir lettere eller tyngre på ulike vis. F.eks vil et hengerfeste fort legge på noen kilo.

Àpache: Jeg ser helt klart marked for alle fire. Matrise:

3 og Y
S og X

Venstre side er lave biler, høyre er høye
Øverste rad er små og for massemarkedet, nederste er større og mer premium

Helt greit å ha litt å velge i. Så kommer jo flere andre segment: Roadsteren, Semi og Pickupen. De kommer sikkert til å fylle på med flere oppsiktsvekkende kjøretøy i andre klasser etter hvert. Varebiler, busser og tohjulinger i ulike størrelser. Særlig varebiler og busser kan nok bli suksesser på grunn av Teslas AP, samt at de leverer eget ladesystem med høy effekt.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

daktari

Sitat fra: OlaM på fredag 07. juni 2019, klokken 12:26
Sitat fra: Simen1 på fredag 07. juni 2019, klokken 10:47Praktisk og enkelt går aldri av moten. Overdreven touch-bruk blir nok en klisje etter hvert.

Jeg er enig, men det er nok ikke Elon. Knapper for det du bruker daglig under kjøring og touch for resten hadde funket, men der er det jo litt kræsj mellom Norge og California. Hev/senk skal jo brukes med GPS-minne, vindusviskere trenger man jo bare to-tre ganger i året, osv...
Knapper er bare snarveier i et digitalt brukergrensesnitt.
Tesla burde hatt en mulighet for å konfigurere egne snarveier på skjermen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emmern

Sitat fra: daktari på fredag 07. juni 2019, klokken 18:03
Sitat fra: Simen1 på fredag 07. juni 2019, klokken 10:47Praktisk og enkelt går aldri av moten. Overdreven touch-bruk blir nok en klisje etter hvert.

Jeg er enig, men det er nok ikke Elon. Knapper for det du bruker daglig under kjøring og touch for resten hadde funket, men der er det jo litt kræsj mellom Norge og California. Hev/senk skal jo brukes med GPS-minne, vindusviskere trenger man jo bare to-tre ganger i året, osv...
Problemet er at knappene blir små og vanskelige å treffe. Så må du se lenge på skjermen midt i bilen og så krasj bang
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

jkirkebo

Sitat fra: cra på fredag 07. juni 2019, klokken 12:59
Det enkelte bruker hele tiden bruker andre nesten aldri, så hvilke knapper skal man velge?

Jeg tenker at mulighet for å velge hvilke funksjoner man har på scrollhjulene (det har vi jo nå) er en god start, og dernest kunne noe tilsvarende på menyen nederst på skjermen kanskje være bra?

Dette. Jeg styrer aldri med telefonoppringing via knappene, styrer aldri klima derfra, endrer aldri på regenerering og endrer svært sjelden på høyden på luftfjæringen. Derimot liker jeg å styre lysstyrken på skjermen fra rattet samt selvsagt volum.

Sitat fra: gr på fredag 07. juni 2019, klokken 13:37
De må uansett få til autoviskere som fungerer bedre enn i dag før det er akseptabelt å ha visker-greiene på skjerm som 3, for det er fortsatt elendig, iallfall uten å legge på rainx over kameraene.

Fungerer det dårlig på Model 3 ennå? På min Model X fungerer det svært godt etter siste oppdatering (2019.16.ettellerannet). Så nå har jeg ikke behov for å styre med de, annet enn manuelt enkeltvisk og spyling en gang innimellom.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. juni 2019, klokken 18:28
Fungerer det dårlig på Model 3 ennå? På min Model X fungerer det svært godt etter siste oppdatering (2019.16.ettellerannet). Så nå har jeg ikke behov for å styre med de, annet enn manuelt enkeltvisk og spyling en gang innimellom.
På min Model 3 fungerer det stort sett veldig bra. Men jeg er ganske flink til å holde bilen ren og vasker også ruta ofte. Må noen ganger «sette i gang» auto med en liten trykk på knappen.

daktari

Sitat fra: emmern på fredag 07. juni 2019, klokken 18:05
Sitat fra: daktari på fredag 07. juni 2019, klokken 18:03

Problemet er at knappene blir små og vanskelige å treffe. Så må du se lenge på skjermen midt i bilen og så krasj bang
Kommer vel an på størrelsen på knappen? Og at man lærer seg hvor de er. De fleste klarer jo å bruke blinklys og viskere i blinde på en bil de har hatt en tid.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Det at scrollhjulene på Model 3 endrer funksjon er superbrukervennlig, men kunne også ønsket meg noen konfigurerbare knapper. Samt at menyene også burde kunne konfigureres med egne favorittinnstillinger. Dette kunne de godt videreført i nye Model S v2.0
Mer på skjerm er veien å gå, men nesten ingen knapper/hjul/brytere blir litt magert.

Stemmestyring kunne hjulpet mye, men da må nivået økes kraftig, slik at det fungerer.

Simen1

Stemmestyringen burde lære seg norsk

Deretter burde den ha en maskinlærefunksjon som gjør at den lærer seg din personlige stemme og dialekt etter hvert som prøving og feiling med bokmål til slutt treffer. Greit nok at den misforstår første gang man sier "spæll hainn Åge Alæksandæsjen og sambaiinne me levva liiive" eller "kjør tel færgeleie i Gryllefjorden", men når man retter seg inn mot bokmål på 4. forsøk så bør den også skjønne at de fire siste søkene har sammenheng og lære seg å tolke utgangspunktet bedre neste gang.

Jeg har gitt opp og bruker ikke stemmestyringen, så den er for tiden verdiløs for meg. Det er uaktuelt å sitte å presse ut av meg bokmål eller forsøke å uttale norske stedsnavn eller norske artisters navn med fremmedspråklig fonetikk. Da tar jeg heller øynene bort fra veien for å skrive det inn på tastaturet. Eller dropper søket under kjøring og tar det heller i forbindelse med et stopp. Hvis jeg husker og har behov for det da lengre.

OlaM

Sitat fra: Simen1 på lørdag 08. juni 2019, klokken 13:52
Stemmestyringen burde lære seg norsk

Deretter burde den ha en maskinlærefunksjon som gjør at den lærer seg din personlige stemme og dialekt etter hvert som prøving og feiling med bokmål til slutt treffer. Greit nok at den misforstår første gang man sier "spæll hainn Åge Alæksandæsjen og sambaiinne me levva liiive" eller "kjør tel færgeleie i Gryllefjorden", men når man retter seg inn mot bokmål på 4. forsøk så bør den også skjønne at de fire siste søkene har sammenheng og lære seg å tolke utgangspunktet bedre neste gang.

Jeg har gitt opp og bruker ikke stemmestyringen, så den er for tiden verdiløs for meg. Det er uaktuelt å sitte å presse ut av meg bokmål eller forsøke å uttale norske stedsnavn eller norske artisters navn med fremmedspråklig fonetikk. Da tar jeg heller øynene bort fra veien for å skrive det inn på tastaturet. Eller dropper søket under kjøring og tar det heller i forbindelse med et stopp. Hvis jeg husker og har behov for det da lengre.

Hehe, hvis du har testet litt maskinlæring i praksis så vet du at det der er bare å glemme. Her er norske dialekter og ikke minst Åge utsatt for klassisk bias i treningsdata.
'21 3LR

Philip Marlowe

Ser det er mye bekymring om at interiøret skal bli for minimalistisk. Slapp av! Jeg kommer fra Model S og jeg vente meg raskt til Model 3. Liker skjermen og interiøret enda bedre i min nye bil enn i min gamle.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Simen1

- Hvordan liker du at infoen fra en 12,3" skjerm + en 17" skjerm blir skviset inn på bare en 15" skjerm?

Jeg har prøvd men det var definitivt ikke noe for meg. Jeg har samme filosofi på hjemme-PCen. Minimum to skjermer og helst så store som mulig. Her i forrige uke oppgraderte jeg fra 32" + 27" til 32" + 40". TVen skal også være stor selvsagt. Aldri noe mindre enn 80 tommer på meg igjen. Jeg observerer at enkelte ser på film/serier på telefonen eller bruker lekre små laptopper med 10-12-tommer skjermer. Sikkert lett å bære på men det kan jo ikke være særlig behagelig.

- Hvordan liker du å måtte flytte blikket til høyre og ned i stedet for bare ned for å se hastigheta?
- Hva med det knøttlille kartet, og krympede grensesnittet på spotifien osv?
- Hvordan liker du å måtte flytte armen vesentlig høyere opp for å trykke på skjermen i 3 vs S?
- Hvordan liker du den lille elektroniske plast-døråpneknappen vs ekte mekanisk dørhåndtak i metall?

Alle disse tingene byr meg i mot og føles ikke riktig. Håper virkelig ikke at model S v2 blir like amputert.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA