TeslaBjørn på vintertest med Nye Leaf

Startet av Bjoris, torsdag 01. mars 2018, klokken 14:35

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Det er mange måter å kjøre Leaf på.

På langkjøring har man gjerne helt anne kjørestil og helt annet forbruk, enn det man har på småkjøring.

Bjoris

Teslabjørn skriver nå at Leaf har veldig stort varmetap i batteriet i kulden da forbruket ikke stemmer med 36 kwh tilgjengelig og distanse kjørt. Det virker som om Ioniq ikke har dette problemet. I sommertemperaturer så fikk han forbruk som tilsvaret 36 kwh så det virker som mye går tapt i kulden...

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor Ioniq får inn like mye strøm pr SOC % som de med mye større batteri, uten at batteriet er større enn oppgitt...

Bondeknøl

Sitat fra: Bjoris på lørdag 03. mars 2018, klokken 19:48
Sjekket bildene i testen til Bjørn og Ioniqen kom nok ikke inn med 40%, det er nok feil, på bildet har den isåfall ladet 4,6 KW på 6%, det tilsvarer isåfall 77 kWh batteri og tilsvarende tall for Leafen er 27 kWh 6,1 kWh på 22%, den skulle ha kommet inn med 19%.

Nei, tror ikke jeg gidder å følge mer med på dette, det er for mange tall som ikke stemmer syns jeg både her og der. Snart får jeg testet selv;)

Joltus

Ja er så lei spekulasjoner og dårlige tester av denne bilen at det tar bort gleden ved å vente på ny bil.

Joltus

https://www.youtube.com/watch?v=Gj3MsS9M3dE

Videoen av kjøringen hans.

Han sier at i Oslo når det "bare" var -12 funket den bra.

Ble litt lettere til sinns nå. Er svært sjeldent eg kjører bilen i noe mer enn -5-10 kalde.  Stort sett vestlandsvær.

Bjoris

Sitat fra: Joltus på søndag 04. mars 2018, klokken 10:38
Ja er så lei spekulasjoner og dårlige tester av denne bilen at det tar bort gleden ved å vente på ny bil.

Neida, bilen er konge den, jeg gleder meg virkelig og tror at forbruket skal bli ok, minst like bra som på 30 kWh og da med 8-9 kWh mer tilgjengelig og så mye mer enn det hadde jeg ikke forventet heller. Går den nye 50 km mer om vinteren er vi hjulpet, så syns jeg det er mye annet med denne bilen som er så mye bedre blant annet er den veldig stillegående og det er for meg viktigere enn rekkevidden. Mye ny teknologi har alle, men Leaf er ett lite hestehode foran med ProPilot feks. Viktigst for oss er uansett det mye større bagasjerommet enn de andre, det gjorde at vi valgte Leaf sist og gjør feks eGofl uaktuell for oss selv om jeg nok hadde valgt EGolf om den kunne leveres like raskt til samme pris og med like stort bagasjerom, den er jo langt fra å oppfylle noe av dette:)

rusleape

Det er bra folk tester bilen, så får vi et bedre bilde på hvilke settinger den fungerer godt, og mindre godt, i. Nå vet vi at den ikke trives så godt med minusgrader.

For meg virker det som det er en bil for Vestlandet, bykjøring, turer under 20 mil og en bil som kan brukes for barnefamilier med to barn. Mest av alt en bil der du får mye for pengene.

I denne testen til Tesla Bjørn er alt lagt til rette for at Ioniq (som er en drivende god bil) skal spille på sine strenger: effektivitet, rask lading og aktiv batterikontroll.

Odd Knutsen

Fikk ikke notert forbruk. Dekktrykk har jeg heller ikke kontrollert etter at jeg tok ut bilen. Kan kanskje være noe å hente der. Startet med iskald bil som kun hadde vært ladet på 10A et døgn tidligere. Tempertur stod på 21 grader og hastighet varierte mellom 80 og 60, mest 80. Vil jeg få "toppladet" batteriet dersom jeg setter på klimaanlegg en tid før start, mens den står tilkoplet 10A?
Kontrakt AE 09.11.2016.
Nissan Leaf Tekna 2014 tilbakelevert etter lease 02.04.17.
Fosil historie: Mange MB, Opel, Golf

downlow

Sitat fra: rusleape på søndag 04. mars 2018, klokken 12:06
Det er bra folk tester bilen, så får vi et bedre bilde på hvilke settinger den fungerer godt, og mindre godt, i. Nå vet vi at den ikke trives så godt med minusgrader.

For meg virker det som det er en bil for Vestlandet, bykjøring, turer under 20 mil og en bil som kan brukes for barnefamilier med to barn. Mest av alt en bil der du får mye for pengene.

I denne testen til Tesla Bjørn er alt lagt til rette for at Ioniq (som er en drivende god bil) skal spille på sine strenger: effektivitet, rask lading og aktiv batterikontroll.

Det du skriver her gjelder for alle el-biler untatt Tesla!( Tesla liker heller ikke minusgrader da...) Er nok ikke bare på Vestlandet det går ann å eie en Leaf-Egolf-I3 osv  ;) 
2017 Leaf Tekna 30 kWh

meitran

Ny video som forsøker å forklare det høye forbruket. Hvordan kan man få denne informasjonen frem til Nissan? Man skulle vel egentlig tro de allerede var klar over problemet, men hvem vet....

https://youtu.be/bbGQkj7DnXc

turfsurf

Sitat fra: Odd Knutsen på søndag 04. mars 2018, klokken 15:05
Fikk ikke notert forbruk. Dekktrykk har jeg heller ikke kontrollert etter at jeg tok ut bilen. Kan kanskje være noe å hente der. Startet med iskald bil som kun hadde vært ladet på 10A et døgn tidligere. Tempertur stod på 21 grader og hastighet varierte mellom 80 og 60, mest 80. Vil jeg få "toppladet" batteriet dersom jeg setter på klimaanlegg en tid før start, mens den står tilkoplet 10A?
Dekktrykk kan man kanskje hente noe på, men grunnen til forbruket er at du startet med kald bil. Det tar mye energi å varme opp en bil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bjoris

Sitat fra: meitran på mandag 05. mars 2018, klokken 03:04
Ny video som forsøker å forklare det høye forbruket. Hvordan kan man få denne informasjonen frem til Nissan? Man skulle vel egentlig tro de allerede var klar over problemet, men hvem vet....

https://youtu.be/bbGQkj7DnXc

Det skal bli interessant å se om BMS tar til vett selv eller om bilen må til Nissan for oppgradering. Vi ser også mange som har fått ok rekkevidde og forbruk i tråd med utkjørt distanse og forbruk så det er nok ikke slik på alle bilene...

mdeekay

Sitat fra: Bjoris på mandag 05. mars 2018, klokken 13:02
Vi ser også mange som har fått ok rekkevidde og forbruk i tråd med utkjørt distanse og forbruk så det er nok ikke slik på alle bilene...

Maybe they also have this issue and would have gotten an even better range...?

Bjoris

Sitat fra: mdeekay på mandag 05. mars 2018, klokken 13:34
Sitat fra: Bjoris på mandag 05. mars 2018, klokken 13:02
Vi ser også mange som har fått ok rekkevidde og forbruk i tråd med utkjørt distanse og forbruk så det er nok ikke slik på alle bilene...

Maybe they also have this issue and would have gotten an even better range...?

I highly doubt that. Net battery capacity are for sure around 36-37 kwh so if you like one I read got 187 wh pr km and drove 193 km with 1% left there is just not much more left.

If SOC are linear you would have 0,360 kwh pr %. When you see the video from Bjørn hi is geeting 1,8 kwh in 6% giving only 0,300 kwh pr % and that also includes heating so it is even less...

I think you can easily check this with your own car, just charge it for and measure how much charge you get in, leaf the car off. Recalculate you numbers get to 100% and you will have an idea. There will be at least 10% loss if you charge fast so you need to deduct 10%...

jsa061

SitatIf SOC are linear you would have 0,360 kwh pr %. When you see the video from Bjørn hi is geeting 1,8 kwh in 6% giving only 0,300 kwh pr % and that also includes heating so it is even less...

Er ikke hele poenget her at prosentene ikke er lineære? Det snakkes vel også om at det finnes en skjult reserve i bunn. Så bare kjapt gjennom siste videoen til Bjørn, men han bablet vel om at SOC%, som er den "riktige" prosenten som kommer fra batteriet, ligger en god del over prosenten som vises på skjermen i bilen - når man nærmer seg tomt batteri. Hvis det nå skulle vise seg at det ligger 5% ekstra juice i bånn (etter 0% prosent på skjermen) så vil jo det gjøre saken litt bedre for Leaf-en og dens tilhengere.  ( 5% er bare et eksempel)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA