Hovedmeny

Forsikring på en Twizy

Startet av Tinnvar, fredag 09. februar 2018, klokken 07:13

« forrige - neste »

Tinnvar

I følge vegvesenet og lovdata(§ 2-3 c): https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2) er Twizyen en tung motorsykkel, men ifølge forsikringen er det en bil.

Er det andre som har tatt opp diskusjonen med forsikringen for å få MC forsikringen på Twizyen?

I en bilforsikring betaler man for ting man ikke får. Som for eksempel løse gjenstander i bilen dekkes ikke. Fordi døren på bilen må være låst. Itillegg har du km stand på bil, men ikke MC. Som igjen gjør at en bil betaler du når du skal for eksempel på ferie eller lengre turer. Dette går jo ikke med en twizy, eller det går sikkert om du har sykt god tid og tar det som en utfordring. Men ikke normalt :)

Jeg holder på å diskuterer nå med forsikringen ang. å få den over som MC forsikring, og lurer derfor på om noen andre har gjort eller holder på med det samme?

rawr

Dette har jeg nettopp sjekket selv og var nokså direkte i min forespørsel til if.
Det endte med at kundebehandleren gikk videre med saken og her er svaret jeg fikk av henne:

SitatHei Roar

Da har jeg fått svar fra vår produktavdeling, som sier at uavhengig av om biltilsynet klassifiserer dette som mc, så er det uti fra den risiko vi som selskap vurderer dette kjøretøyet til, i forholdt til fart ect. Som gjør at vi forsikrer dette som bil. Det gjør også Renault som selger kjøretøyet.

Samme forhold er for ATV, som vi forsikrer som mc, mens biltilsynet klassifiserer som traktor.

De takker for innspillet og de tar det med nye vurderinger, for å se om de finner en annen løsning.

Ha en fin dag.

Vennlig hilsen
If

If, Postboks 240, NO-1326 Lysaker. Telefon: 21 49 24 00 – www.if.no

Har ikke hatt tid til å sjekke noe videre ennå, men om det er mange nok her som lurer på dette så kan det kanskje gjøres noe kollektivt.

Tinnvar

Jeg oppfordrer da til at vi alle klager til Finanskalgenemda :)

http://www.finkn.no

Fordi kjører du en twizy uten dører, blir det som en atv med tak. Vet ikke hvordan de klarer å definerer det som en bil. Den går maks 80km/t og er innen for alle kravene for MC i lovdata

rawr

Min har forsåvidt halvdører med "vinduer" påmontert. Vet ikke om det har noen betydning.

Uansett, det er en interessant tråd som er startet og det hadde vært interessant å se om andre har andre erfaringer med nettopp dette.

rawr

En annen ting som er interessant er forsåvidt også at samtlige av landets bomstasjoner "lar denne gå" som motorsykkel. Altså riktig ihht Biltilsynets klassifisering av kjøretøyet.

Jeg er ikke fremmed for at dersom Twizy'en hadde hatt skilter foran slik at bomstasjoner lett kunne sett skiltnummeret så hadde jeg ikke blitt overrasket om de også hadde hevet seg med på bølgen som forsikringsselskapene har startet og tatt bomavgift for den.

rawr

Sitat fra: Tinnvar på fredag 09. februar 2018, klokken 09:29
Jeg oppfordrer da til at vi alle klager til Finanskalgenemda :)

http://www.finkn.no

Fordi kjører du en twizy uten dører, blir det som en atv med tak. Vet ikke hvordan de klarer å definerer det som en bil. Den går maks 80km/t og er innen for alle kravene for MC i lovdata

Da har jeg registrert en klage til Finansklagenemda :-)

Tinnvar

Det du fikk svar av forsikringen om at "Det gjør også Renault som selger kjøretøyet."

Dette stemmer ikke og er direkte løgn, når jeg snakket med bilforhandleren der jeg kjøpte den mente de også det var MC slik som vegvesenet. Grunnen til de forsikrer det som bil er fordi forsikringsselskapet ikke har noe annet å velge.

Tinnvar

Sitat fra: Tinnvar på fredag 09. februar 2018, klokken 09:49
Det du fikk svar av forsikringen om at "Det gjør også Renault som selger kjøretøyet."

Dette stemmer ikke og er direkte løgn, når jeg snakket med bilforhandleren der jeg kjøpte den mente de også det var MC slik som vegvesenet. Grunnen til de forsikrer det som bil er fordi forsikringsselskapet ikke har noe annet å velge.

Såbra :D

Flere vi er så må de kanskje ta tak i det.

Tinnvar

Liten oppdatering. Nå snakket jeg med Storebrand, og de var villige til å forsikre Twizyen som MC. Det vil si vi slipper km stand og løse gjenstander(som heller ikke hadde blitt dekket) i forsikringen. Regner med prisen blir nok så lik, men å slippe dette med å følge med på hvor mange km du har kjørt og hvor mye du har igjen var litt i kanten for meg. Fordi jeg har nettopp fått twizyen min, har klart å runde 3000km og på 1år er det satt opp 8000km.

Jeg har idag IF, de skulle gi meg svar på mandag

rawr

Sitat fra: Tinnvar på fredag 09. februar 2018, klokken 13:54
Liten oppdatering. Nå snakket jeg med Storebrand, og de var villige til å forsikre Twizyen som MC. Det vil si vi slipper km stand og løse gjenstander(som heller ikke hadde blitt dekket) i forsikringen. Regner med prisen blir nok så lik, men å slippe dette med å følge med på hvor mange km du har kjørt og hvor mye du har igjen var litt i kanten for meg. Fordi jeg har nettopp fått twizyen min, har klart å runde 3000km og på 1år er det satt opp 8000km.

Jeg har idag IF, de skulle gi meg svar på mandag

Det er tydelig at det er forvirring rundt dette da jeg også snakket med en Storebrand representant i dag.
Han sa at han hadde en kollega i går som hadde en sak med en Twizy i tillegg til at han jeg snakket med sa at selvsagt dekkes løse gjenstander som er låst bort. Låste dører var ikke det viktige, men at man ikke lar gjenstander ligge slik at det er mulig å se dem utenfra. Så i det låsbare "hanskerommet" samt i ryggen på passasjersetet vil dekkes iflg han jeg snakket med.

Jeg opplyste også at jeg hadde opprettet sak hos Finansklagenemda og han sa at det nok var en bra ting dersom de tok tak i dette og fikk på plass en standard for dette kjøretøyet i forsikringsbransjen.

Fossilbil

Ser ikke helt hensikten for min del med å forsikre den som MC. Min er forsikret som bil og med full kasko så koster den 1230,- i året med 12000km

Tviler på en MC forsikring ville vært billigere...

:)

Tinnvar

Sitat fra: Fossilbil på lørdag 10. februar 2018, klokken 19:31
Ser ikke helt hensikten for min del med å forsikre den som MC. Min er forsikret som bil og med full kasko så koster den 1230,- i året med 12000km

Det hørtes veldig billig ut. Hadde jeg også fått dette hadde jeg aldri brydd meg :)
Jeg betaler ca 3000kr i året for 8000km på twizyen med vanlig kasko

Hva slags forsikringsselskap har du og hvordan fikk du dette til? :o

rawr

Sitat fra: Fossilbil på lørdag 10. februar 2018, klokken 19:31

Wow, det var sykt rimelig. Hvor var dette?

Jeg fikk nettopp dette tilbudet av Storebrand. if var en god tusenlapp dyrere...

Fossilbil

Har vært snill kunde i mange år og med 5 kjøretøy i parken (noe Fruen misliker sterkt :laugh: ) så får jeg vel en grei rab.

Måtte inn og sjekke nå og det er som følger

Bonus 75 2.år
Km 12000
Egenandel 8000(betaler bare 4 ved skade)
Forsikringstype : Bil Kasko
Årlig Premie  1126,- Nok

Så min skal aldri endres til MC(!)

rawr

Sitat fra: Fossilbil på onsdag 28. februar 2018, klokken 18:38
Har vært snill kunde i mange år og med 5 kjøretøy i parken (noe Fruen misliker sterkt :laugh: ) så får jeg vel en grei rab.

Måtte inn og sjekke nå og det er som følger

Bonus 75 2.år
Km 12000
Egenandel 8000(betaler bare 4 ved skade)
Forsikringstype : Bil Kasko
Årlig Premie  1126,- Nok

Så min skal aldri endres til MC(!)

Hvilket forsikringsselskap er dette?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA