Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Sitat fra: steffeo på onsdag 28. august 2019, klokken 08:36
Sitat fra: in på fredag 01. mars 2019, klokken 10:19
Sitat fra: Bjoris på fredag 09. februar 2018, klokken 10:22
Teslaene fungerer mye bedre i kulden mtp rekkevidden siden batteritemp justeres med oppvarming, det har ikke Nissan kostet på seg

Tesla har kapasitetsproblem, jeg var en av dem som hadde bilen min på Kokstad i 2 mnd, laderen røyk. Nå er bilen solgt og vi snobber ned til Leaf en stund:) MYE penger spart i det minste, men er fortsatt Telsa fan, fantastiske biler...
Teslaer fantastiske biler??? Teslaer har ikke varmepumpe --- hvorfor har ikke disse luksusbilene kostet på seg det? De har et enormt forbruk når de sammenlignes med ande el-biler.

Når det er kaldt nærmer forbruket til leaf'en seg Model X. Nuff said.
Når du kommer ned til rundt -10C eller kaldere duger ikke VPen i Leaf lenger og på langtur kan nok Model X vinne, på korte turer må man slå på range mode for å ha sjans med Model X pga batterivarmeren som suger strøm.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

chriso89

hei. har bladd meg litt tilbake uten å finne gode svar.

hva er realistisk rekekvidde på 40kwt leafen sommer , høst og vinter?

har i dag en eniro og vurderer å spare litt penger men usikker på om det er verdt å miste så mye rekkevidde

hemi

12-13 mil om du er i nærheten av motorvei og kjører ca 90-100 rundt 10 grader ute.

rekkevidden er horribel kontra annonsert.

1000kwh

Sitat fra: hemi på fredag 15. november 2019, klokken 12:47
12-13 mil om du er i nærheten av motorvei og kjører ca 90-100 rundt 10 grader ute.

Altså over 30kwt/mil? Jeg NEKTER å tro det  :D

hemi

Jeg hadde den 10000km før jeg gav opp, måtte tailgate lastebiler på motorvei. venstre fil var en utopi, det + rapidgate.

Jeg byttet fra i3 94ah til leaf for å få lenger rekkevidde, 9 av 10 turer samme sted, var rekkevidden dårligere enn den på samme kjøring.

chriso89

12 mil går vel ikke Ann?   Min gamle kia soul 30 kwt og 28 klarte det fint

hemi

Jeg kjørte også lenger i lånt soul, enn leafen...

Mye av det ligger jo i at batteriet ikke er 40 netto, i tilegg når den viser 0% er det vel 10-15%? igjen eller hva man kom frem til her, du lader jo litt før 0, så rekekvidden man kjører og har mellom ladestopp er lav. mener å huske at 100 til 0 faktisk batteri var rundt 31-33?

Har posta screenshots av det i gamle tråder her.

jman76

Mange faktorer som avgjør, men de fleste kjører vel ikke 100 prosent motorvei.
Jeg mener generelt 25 mil sommer og 20 mil om vinteren er tall som holder seg rimelig greit hvis man presser grensene og kjører fornuftig.
Da også med et ganske solid innslag av motorveikjøring (105-110 på speedometeret). Jeg kjører en del på E6 tilsvarende Lillehammer-Oslo, det skal være rimelig kaldt før det er behov for hurtiglading på den turen (18 mil en vei), men man kan ikke dundre av gårde på motorveien. Spesielt snøslaps spiser mye rekkevidde, på tilsvarende tur var det kun en gang i fjor vinter jeg hadde behov for en femminutters hurtigladestopp. Leafspy er god å ha når man må presse grensene med bilen.

Joltus

hemi

Vis meg 20 mil motorvei med over 100 på GPS på bilde av kjørecomputern, 105-106 tilsvarer vel også 100 på GPS om jeg ikke husker feil.

jman76

Hvis behovet primært er å dundre 20 mil i 110 på motorvei om vinteren, vil jeg anbefale å beholde e-Niroen ;)

chriso89

det blir nokk ikkw behovet men det er vel 6 mil med motorvei om dagen pluss noe ekstra

hemi

om daglige turen er 6 mill holder det fint, men om det er 6 mil hver vei uten lading.. mer skeptisk.

bare i leaf kan det å følge fartsgrensen på 110, omtales som "dundre" :D

jman76

Til og med jeg kan kjøre 12 mil som Petter Solberg i Leafen i 10 minus ;) Og ha nok strøm til å kjøre unger på trening etterpå.

Cowboystrekk

Sitat fra: 1000kwh på fredag 15. november 2019, klokken 12:52
Sitat fra: hemi på fredag 15. november 2019, klokken 12:47

Altså over 30kwt/mil? Jeg NEKTER å tro det  :D
Ved -10C er det vell ikke så langt unna. I 10 pluss greier du lett 20+.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA