Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

EV-FTW

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. mars 2020, klokken 18:38
Finnes det noen som har gått flere hundre tusen uten massivt pakketap? Har bare sett batterier med veldig stort tap etter 150k+ km, men det er jo naturlig følge av størrelsen på pakken.

https://www.dagsavisen.no/demokraten/motor/300-000-kilometer-med-leaf-1.1424606
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. mars 2020, klokken 18:38
Finnes det noen som har gått flere hundre tusen uten massivt pakketap? Har bare sett batterier med veldig stort tap etter 150k+ km, men det er jo naturlig følge av størrelsen på pakken.

Tapet er størst i starten, men nei -jeg har ikke sett en eneste bil med flere hundre tusen km uten minst 30% tap (24kWt modell). Det ser ut til at tapet på trillingene er omtrent like stort, mens Ioniq har langt mindre tap.

30kWh batteriene skulle tåle varme bedre, men denne tyder på at de degraderer raskere enn 24kWh:
https://pushevs.com/2018/03/20/nissan-leaf-battery-degradation-data-24-vs-30-kwh-batteries/




2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

EV-FTW

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 06. mars 2020, klokken 13:19
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. mars 2020, klokken 18:38
Finnes det noen som har gått flere hundre tusen uten massivt pakketap? Har bare sett batterier med veldig stort tap etter 150k+ km, men det er jo naturlig følge av størrelsen på pakken.

Den studien du henviser til har senere gått og og avkreftet dette, da Nissan kom med SW fix som ordnet opp og viste riktige tall på SOH.
Bilen jeg hadde gikk fra SOH på 86 prosent opp til SOH på 94 prosent før og etter denne SW oppdateringen.

Så får det være opp til hver enkelt å være skeptisk til denne fixen, om det bare skjuler over et problem, eller om det faktisk var sånn at bilen leste av status på batteriet feil.

Tapet er størst i starten, men nei -jeg har ikke sett en eneste bil med flere hundre tusen km uten minst 30% tap (24kWt modell). Det ser ut til at tapet på trillingene er omtrent like stort, mens Ioniq har langt mindre tap.

30kWh batteriene skulle tåle varme bedre, men denne tyder på at de degraderer raskere enn 24kWh:
https://pushevs.com/2018/03/20/nissan-leaf-battery-degradation-data-24-vs-30-kwh-batteries/
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

EV-FTW

Og som jeg viste til lengre oppe, er det f.eks et taxiselskap som har flere Leaf som har gått rett rundt 300 000 kilometer, og har SOH på mellom 70 og 80 prosent. Vil faktisk ikke si de er så ille med tanke på kjørelengden.

Ioniq og I3 har tapt ca 10 prosent på de første 100 000 kilometerne ( i følge Tesla Bjørn sin test), og min leaf og flere andre jeg har lest på forumet her ligger omtrent på det samme.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Øyvind.h

#514
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 06. mars 2020, klokken 13:19
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. mars 2020, klokken 18:38
Finnes det noen som har gått flere hundre tusen uten massivt pakketap? Har bare sett batterier med veldig stort tap etter 150k+ km, men det er jo naturlig følge av størrelsen på pakken.

Tapet er størst i starten, men nei -jeg har ikke sett en eneste bil med flere hundre tusen km uten minst 30% tap (24kWt modell). Det ser ut til at tapet på trillingene er omtrent like stort, mens Ioniq har langt mindre tap.

30kWh batteriene skulle tåle varme bedre, men denne tyder på at de degraderer raskere enn 24kWh:
https://pushevs.com/2018/03/20/nissan-leaf-battery-degradation-data-24-vs-30-kwh-batteries/

Ja de fleste eksemplene på Leaf med lang kjørelengde jeg har sett har massive tap i kapasitet. Men det er jo som forventet når en bruker en liten pakke til å kjøre veldig langt. Min og mange andres Leaf her i Norge har jo hatt solid tap, selv med kort kjørelengde og begrenset alder. Slitasjen blir enorm med mye kjøring, og det blir jo da langt bedre på 40 og 62kWh Leaf med bedre batteristørrelse. Større batteri hjelper også på manglende temperaturstyring på batteriet da rapidgate problemet minimeres når ladebehovet faller såpass. En 62kWh Leaf til 309.000,- virker som et godt kjøp, om bare Nissan kan skjerpe seg og bytte til CCS snart! Da vil mulighetene for rask lading bedres betraktelig også!

Her er en liste hvor eierne kan melde inn status på batteriet sitt:
http://www.electricvehiclewiki.com/wiki/real-world-battery-capacity-loss/#Loss_of_six_battery_capacity_bars_.2846.25.25.29

Noen få av utallige treff som dukker opp på Leaf high mileage degradation:
https://www.greencarreports.com/news/1082483_japans-electric-taxis-falling-out-of-favor-with-drivers
https://insideevs.com/news/342252/this-nissan-leaf-already-lost-more-than-half-of-its-battery-capacity-video/
https://www.reddit.com/r/leaf/comments/ccpnps/high_mileage_leafs_and_battery_degradation/
https://mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=14657
https://www.greencarreports.com/news/1109640_lessons-learned-from-early-electric-car-2011-nissan-leaf-at-90000-miles
https://livingleaf.info/2017/05/what-four-bars-down-looks-like/
https://mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=20275
https://mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=23889


https://www.youtube.com/watch?v=LRs6yhPOrzE

https://www.youtube.com/watch?v=naYnLSDvITg

https://www.youtube.com/watch?v=4CgDbYcLgnI
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

EV-FTW

#515

https://youtu.be/C1Qw8EOweBw


https://youtu.be/MGkts4AhDF4


https://youtu.be/VUJqlWskAYk

https://www.tu.no/artikler/bekymret-for-batterilevetiden-her-er-batterinerdens-beste-tips-br/483008

Og sånn kunne jeg fortsatt. Er like lett å finne filmer av biler som har mistet lite kapasitet.

Her har det meste å gjøre med hvor man befinner seg. De fleste biler som Jar tapt mye kapasitet kjører i varme land. Og ja, uten kjøling av batteri er det utfordrende. Derimot, her i Norge, er det perfekte forhold for elbiler. Og dermed holder også batteriene seg bra.

Det er advart helt fra starten at folk ikke måtte kjøpe Leafer importeret fra USA og sør i Europa. Noen av disse bilene mister kapasiteten sin fort grunnet sin fortid i varmt vær.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

#516
Over til rekkevidde erfaringer:

Kjørte til Porsgrunn i går og hjem igjen i dag.

Fra Hommersåk til mandal, 213km. Ladet til 65 prosent å gk buen.
Kjørte videre bortover og ladet i Tvedestrand på fortum grisen. 127km. Husker ikke helt hvor mye eg ladet til da, men kjørte til Porsgrunn etterpå. 86km.

Tilsammen 426km ifølge Google. Husker ikke hva bilen sa helt nøyaktig....

Funket greit å tyne rekkevidden for å få kun to landinger. Slippe rapidgate på tredje. Fra 2 til - 3 grader på turen, uten at eg tenker det har mye å si....

Kjørte andre vei i dag. Stoppet først på tangvald og ladet det vi trengte for å komme til lyngdal. Ønsket ikke lade så mye her for å unngå rapidgate i Lyngdal. Batteriet var varmt fra dagen før og oppvarmet garasje over natten. Så ladet vi lengre i Lyngdal, opp til 75 prosent. Hadde 30kw på slutten. Litt overrasket over den hastigheten igrunn. 53 grader på batteriet.... 😶 Skulle hatt noen prosent til for måtte stoppe 2 minutt på Ålgård for å være sikker på at eg hadde nok helt hjem.

Uten leafspy ville dette vært en ganske annerledes tur!

RunnerM5

Første dagene med 62 kwt N-connecta etter å ha hentet den på fredag.
Var veldig spent på forbruk og generell feeling etter kun å ha kjørt 40kwt versjonen av nye leaf.
Vi var forberedte på miljøsjokk fra vår 24 kwt 2015 acenta, men dette var over all forventning. Veldig godt fornøyd med førermiljø,comfort og plass. Med 3 barn og hund er vi avhengig av at bil nr 2 skal kunne frakte alle sammen komfortabelt på en lengre distanse.

Har 12 mil til hytta som vi nå i påsken dagpendler til de dagene vi drar(oppfører oss ordentlig😄) så da er det en perfekt test.

Vi har hatt to turer  siste 2 dagene og ligger på 20-25 % etter tur retur på firefelts motorvei hvor vi har ligget i 120 med 20 grader i bilen. Morgentemp på 2-3 grader og 10-12 på returen, tørr vei så relativt optimale forhold. Vil da estimere en bruksrekkevidde på 26-32 mil på 4felts 100 sone uten å tenke forbruk, og så blir det kult å ta en nerdetur på riksveier og teste rekkevidde når man kjører økonomisk.

Litt trekk for mye vindstøy over 100 samt støy fra dekk(17 tom), men alt i alt veldig fornøyd med første dagene.
Vi klarte oss en sommer med 24 kwt leafen på biltur på vestlandet da vi ventet på levering av teslaen,  så blir kult å ta en sånn tur nå og se hvordan inntrykket er.

2020 Nissan Leaf E+ 62 N-Connecta
2018 Tesla model X 75D
*SOLGT* 2015 Nissan Leaf Acenta
*SOLGT* 2015 Tesla model S70D
*E-tron quattro reservert(kansellert)

EV-FTW

Sitat fra: Joltus på fredag 06. mars 2020, klokken 23:44
Over til rekkevidde erfaringer:

Kjørte til Porsgrunn i går og hjem igjen i dag.

Fra Hommersåk til mandal, 213km. Ladet til 65 prosent å gk buen.
Kjørte videre bortover og ladet i Tvedestrand på fortum grisen. 127km. Husker ikke helt hvor mye eg ladet til da, men kjørte til Porsgrunn etterpå. 86km.

Tilsammen 426km ifølge Google. Husker ikke hva bilen sa helt nøyaktig....

Funket greit å tyne rekkevidden for å få kun to landinger. Slippe rapidgate på tredje. Fra 2 til - 3 grader på turen, uten at eg tenker det har mye å si....

Kjørte andre vei i dag. Stoppet først på tangvald og ladet det vi trengte for å komme til lyngdal. Ønsket ikke lade så mye her for å unngå rapidgate i Lyngdal. Batteriet var varmt fra dagen før og oppvarmet garasje over natten. Så ladet vi lengre i Lyngdal, opp til 75 prosent. Hadde 30kw på slutten. Litt overrasket over den hastigheten igrunn. 53 grader på batteriet.... 😶 Skulle hatt noen prosent til for måtte stoppe 2 minutt på Ålgård for å være sikker på at eg hadde nok helt hjem.

Uten leafspy ville dette vært en ganske annerledes tur!

Regner med dette var med en 40 kWt Leaf? 62 kWt burde klare det strekket med en lading.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Ja selvfølgelig....
Siden tråden ble startet om 40kwh når den kom tenker eg at man får nevne at det er 62kwh og ikke motsatt 🤷‍♂️

EV-FTW

Ser den, men var ikke selvforklarende da ikke alle følger den tankegangen 😃
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Håper igrunn rekkevidden på 62kwh er såpass nye bedre at det ikke er tvil 🙈

EV-FTW

Den skal jo være bedre, men var ikke oppløftende resultater etter NAF sin store vintertest.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Jossemosse

62kwh leaf bruker vel ikke mer enn 40kWh leaf? Rekkevidden burde jo dermed være ganske akkurat 50% mer
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

EV-FTW

Sitat fra: Jossemosse på fredag 10. april 2020, klokken 20:05
62kwh leaf bruker vel ikke mer enn 40kWh leaf? Rekkevidden burde jo dermed være ganske akkurat 50% mer

Stemmer forholdsvis bra det. Leaf 40 klarte 209 km før den stoppet og Leaf 62 klarte 299 km. Likevel en av de bilene som har mest prosentvis forskjell fra oppgitt WLTP. Men 30 mil om vinter er greit nok.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA