Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

EV-FTW

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 03. mars 2020, klokken 15:31
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 03. mars 2020, klokken 15:16
Og det aller mest positive, udiskutabelt, er at bilene har god kvalitet! Kjedelige, trauste, joda, men god kvalitet.

Seriøst?

Har du skrudd på en Leaf?
Har du sett kapasitetstapet på batteriene etter 5-7 år?

Ja, gjerne kom med tall på kapasitetstap på batteriene i snitt.
Min erfaring er at de holder seg godt. Men finnes også erfaringer på det motsatte. Dette er subjektivt. Men tester og rapporter viser at de klarer seg bra, og at kvaliteten, ikke bare på batteri, men hele bilen er svært bra.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Øyvind.h

Har sett tester og rapporter som viser at Leaf ikke holder kapasiteten bra. Så det kommer tydeligvis an på hva man velger å lese.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

EV-FTW

https://www.google.no/amp/s/insideevs.com/news/351314/nissan-leaf-battery-longevity/amp/

https://www.tu.no/artikler/nissan-leaf-batteriene-varer-og-varer/453921

https://www.motor.no/artikler/elbil-leaf-vinner-i-amerikansk-karing/

Kom gjerne med test og tall som sier at batteriene er dårlige.

Leaf sine batterier er elendige der det er svært varmt. Så importerte biler fra California og sør i Europa kan ha svært dårlig batteri. Biler kjørt i Norge fra nye holder seg derimot veldig bra.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Øyvind.h

Tja. Mest nærliggende for meg er min egen 2012 mod Leaf som hadde 86% igjen i 2015-16.

Når jeg Googler Leaf degradation finner jeg raskt mange lenker til svært slitte batterier og dårlige resultater. Om det er viktig for deg kan jeg sikkert fylle en post med dem. Ikke bare fra ørkenklima.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Joltus

Sitat fra: hemi på tirsdag 03. mars 2020, klokken 14:27
Veldig mange som forsvarer sitt kjøp blindt og ikke evner å se grove problemer med bilene og rekkevidden.
Han eier en 30kwh leaf så ser ikke relevansen i det du skriver her....

Kan være greit å lese før man går i sutrete kritikk modus?

EV-FTW

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. mars 2020, klokken 17:44
Tja. Mest nærliggende for meg er min egen 2012 mod Leaf som hadde 86% igjen i 2015-16.

Når jeg Googler Leaf degradation finner jeg raskt mange lenker til svært slitte batterier og dårlige resultater. Om det er viktig for deg kan jeg sikkert fylle en post med dem. Ikke bare fra ørkenklima.

På ny, det er enkeltsaker. Det er alltid batteri som er dårlig, gjelder alle biler. Og de som har et batteri som er dårlig, skriker høyt om det. Men kom med tester som viser det virkelige bildet, hvor det er tatt et representativt utvalg av batterier, som skaper et riktig bilde. Skal en klage på at Leaf har dårlige batterier som degraderes raskt, må en komme med god dokumentasjon.

En Leaf kommer ikke ut som den mest driftssikre elbilen i en så stor undersøkelse som J.D. Power dersom den har store problemer med batteiet.

Det er en større test som sier at leaf 30 har stor degradering, men denne førte til at det kom SW fix, og etterpå er testen tatt på ny, og det viser seg at resultatene er mye bedre. Så er det noen som er skeptiske til denne SW fixen, men det er noe annet.

Min erfaring, siden du tok opp din erfaring, er Leaf 30 fra den var ny, til jeg solgte den etter 4 år. Kjørte 90 000 kilometer. Ladet til 100 prosent hver natt og hurtigladet ca 250 ganger. SOH på denne ved salg var rett rundt 90 prosent.

10 prosent tap på 90 000 kilometer er stort sett likt som for Ioniq og BMW i3.
Tesla er bedre, men de har større batteri, noe som medfører mindre tap.

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Øyvind.h

Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 03. mars 2020, klokken 18:35
På ny, det er enkeltsaker. Det er alltid batteri som er dårlig, gjelder alle biler. Og de som har et batteri som er dårlig, skriker høyt om det. Men kom med tester som viser det virkelige bildet, hvor det er tatt et representativt utvalg av batterier, som skaper et riktig bilde. Skal en klage på at Leaf har dårlige batterier som degraderes raskt, må en komme med god dokumentasjon.

En Leaf kommer ikke ut som den mest driftssikre elbilen i en så stor undersøkelse som J.D. Power dersom den har store problemer med batteiet.
Det er veldig mange enkeltsaker en finner. Og driftssikkerhet kan jeg ikke tenke meg blandes inn i degradering. Leafen min var svært driftssikker, men batteriet var elendig. Nissan bekreftet jo selv at de hadde byttet ekstremt få batterier, men en må vel ned under 70% før de bytter pga pakketap. Merket jeg kjører nå har ganske normal degradering, ikke ulik den du finner hos Nissan. Men Nissan har en mye lavere feilrate i form av tekniske feil på batteriet, noe jeg vil tro slår ut i en slik kåring. Bortsett fra trege vinduer, litt rust her og der, stort pakketap og treg lading hadde jeg ikke mye å utsette på Leafen min.

Men jeg har lest igjennom en del statistisk materiale for Leafen nå og basert på dette opplever jeg at Leafen har ganske normal degradering. Mange tilfeller med mye tap (også i kaldere klima), men totalt sett virker degraderingshastigheten helt grei. Ikke veldig bra, men heller ikke veldig dårlig i snitt.

Jeg har nok vært påvirket av det store antallet krisetilfeller, 30kWh fallet, manglende temperaturstyring, CHAdeMO osv. Ser en bort fra degraderingen er det flere ting jeg er skikkelig skuffet over ved Nissans tilnærming til lading og batteri. Men akkurat degraderingen virker OK. Så der tok jeg feil.
VW ID4 GTX 2023

Thomas Parsli

Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 03. mars 2020, klokken 15:38
Og det aller mest positive, udiskutabelt, er at bilene har god kvalitet! Kjedelige, trauste, joda, men god kvalitet.

Seriøst?

Har du skrudd på mange gamle Leafer? Interessert i å høre hva tapet er etter 7 år, i snitt.

Jeg gjør bremseservice selv (skrur fra hverandre bremsene to ganger i året).
Bremser og hjuloppheng er ikke av høy kvalitet (type Toyota), det meste på bilen bærer preg av å være billig og lett (for så spare vekt, som gir bedre rekkevidde).

Byttet nettopp stag og bærekule foran (dvs. naboen gjorde det for meg), det er rundt 50.000km for tidlig på en så lett bil som brukes pent (på en Volvo XC90 hadde jeg forventet det).

* Vår bil mistet 1 strek på batteriet allerede rundt 80.000km, strek to rundt 100.000km og det er nok like før vi mister den tredje nå. Om vinteren går ikke bilen t/r Oslo (70km), men det går greit om sommeren.
Bilen er kjørt pent, hurtigladet noen titalls ganger og kjørt tom kun en gang.

* Naboens bil (samme modell) har gått litt lenger og har mistet litt mer kapasitet (tror den går 60-70km)
* En tidligere kollegas bil (kjørte Horten-Oslo hver dag) mistet kapasitet enda raskere.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

EV-FTW

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 04. mars 2020, klokken 16:51
Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 03. mars 2020, klokken 15:38

Seriøst?

Har du skrudd på mange gamle Leafer? Interessert i å høre hva tapet er etter 7 år, i snitt.

Jeg gjør bremseservice selv (skrur fra hverandre bremsene to ganger i året).
Bremser og hjuloppheng er ikke av høy kvalitet (type Toyota), det meste på bilen bærer preg av å være billig og lett (for så spare vekt, som gir bedre rekkevidde).

Byttet nettopp stag og bærekule foran (dvs. naboen gjorde det for meg), det er rundt 50.000km for tidlig på en så lett bil som brukes pent (på en Volvo XC90 hadde jeg forventet det).

* Vår bil mistet 1 strek på batteriet allerede rundt 80.000km, strek to rundt 100.000km og det er nok like før vi mister den tredje nå. Om vinteren går ikke bilen t/r Oslo (70km), men det går greit om sommeren.
Bilen er kjørt pent, hurtigladet noen titalls ganger og kjørt tom kun en gang.

* Naboens bil (samme modell) har gått litt lenger og har mistet litt mer kapasitet (tror den går 60-70km)
* En tidligere kollegas bil (kjørte Horten-Oslo hver dag) mistet kapasitet enda raskere.

Og dette er jo absolutt dine erfaringer, men det er ikke holdbart om en skal kunne si noe om den generelle kvaliteten på Leaf og batteriet.

Da må en finne undersøkelser som tar utgangspunkt i representative utvalg, ikke hva jeg, du og naboen opplever. Alle jeg kjenner med Leaf er enormt fornøyd, har hatt minimalt med problem og batteriene holder bra. Men, igjen, subjektive meninger.

JD. Power er derimot en leget omfattende undersøkelse, med et godt representativt utvalg. Personlig kan du være uenig, men det endrer ikke realiteten, at Leaf er en meget driftssikker og bra bil.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyst1 på onsdag 04. mars 2020, klokken 18:26
Alle jeg kjenner med Leaf er enormt fornøyd, har hatt minimalt med problem og batteriene holder bra. Men, igjen, subjektive meninger.

Hvor langt har de kjørt, de som har hatt minimalt med problemer og ikke opplever batteritap?

At JD Power ikke finner batterdegenerering på 2017 modeller er lite oppsiktsvekkende.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Leaf1Kris

Sitat fra: hemi på tirsdag 03. mars 2020, klokken 14:05
"rekkevidde test" uten å kjøre ned til 0% er .. 0 verdt , gjettometeret til leaf 40 er bekymringsverdig lite linjært.

Siden den forrige testen tydligvis var helt unyttig så kjørte jeg en ny runde i dag.

Temperatur -1 til 4 grader, kaldt batteri. Bilen var programert til forvarming, men avreise ble utsatt så bilen stod parkert i ca 40min i 0 grader. Hadde derfor naturligvis høyt forbruk som sist i starten.

Kjørte tur retur Voss + en liten ekstra runde for å komme nærmer 0%. Startet med 100% batteri, returnerte med 4% etter 207km kjørt. Skulle tilsvare 215km til 0%. Når man sammenligner forbruket og distanse så stemmer det godt med det andre har sett at de siste 2-3kwh av batteriet er etter null. Litt merkelig løsning.

Kan ikke si at jeg merket noe til at batteri % ikke er linjært som du påstår. Kom riktignok litt kortere pr % i mellomregisteret enn topp og bunn, men det har nok mer med at topografi mellom Dale og Voss er litt tøffere.

Alt i alt en grei bil, og er under vurdering nå som prisen er komt litt ned. Håper på den vil bli enda litt rimligere til neste sommer når vi skal bytte inn vår.
Er mer skeptisk til 62 kwh versjonen som jeg hadde store forhåpninger til, siden den ikke har noe bedre løsning på kjøling av batteriet vil den jo ikke være mye bedre på langtur. Kommer 100+ km til å begynne med, men så vil jo temperaturen stoppe den nesten like tidlig.

hemi

snittfart?

Relativt likt det jeg klarte om jeg holdt meg til 70 og sånn ca, 100-110 sone var døden, da måtte jeg ligge bak lastebiler

Leaf1Kris

69 km/t snittfart. For det meste 70 og 80 sone, 5 over på spedometer. Har ikke høyere fartsgrenser her, ikke engang motorveien i Bergen har mer enn 80 lengre.

Har vært via Sverige gjennom danmark og opp igjen med 30kw Leafen vår med takboks så forstår godt at du ikke er fornøyd om du ofte skal kjøre lengre distanser i 110 soner eller mer, men det er ikke dagligdags for 80% av norges befolkning. For oss som bare kjører i slike fartsgrenser på ferie, fungerer det stort sett fint å enten lade litt oftere eller legge seg i høyre fil i lastebil tempo så man ikke sinker andre. Har kjørt 800km på en dag med 30kw Leafen, men skulle gjerne hatt både større batteri og bedre aerodynamikk da.
Så viktig å kjøpe bil etter behov.

EV-FTW

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 05. mars 2020, klokken 12:10
Sitat fra: Øyst1 på onsdag 04. mars 2020, klokken 18:26
Alle jeg kjenner med Leaf er enormt fornøyd, har hatt minimalt med problem og batteriene holder bra. Men, igjen, subjektive meninger.

Hvor langt har de kjørt, de som har hatt minimalt med problemer og ikke opplever batteritap?

At JD Power ikke finner batterdegenerering på 2017 modeller er lite oppsiktsvekkende.

Biler fra 2013 opp til min som var nyest, det var en 2016.
Kjørt i underkant av 90 000 kilometer og opp godt over 100 000 kilometer.
Den som er kjørt lengst mister straks den første streken sin. Alle de andre har streker i behold.

Men på ny, dette er er lite utvalg av biler i den store sammenhengen.

Det er derimot flere biler som er kjørt flere hundre tusen kilometer som fortsatt klarer seg helt fint.

Jeg tenker ikke at Leaf er bedre enn de andre rivalene når det kommer til degradering, men er helt på det jevne.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Øyvind.h

Finnes det noen som har gått flere hundre tusen uten massivt pakketap? Har bare sett batterier med veldig stort tap etter 150k+ km, men det er jo naturlig følge av størrelsen på pakken.
VW ID4 GTX 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA