Hovedmeny

6 eller 7-seter

Startet av Henolu, lørdag 03. februar 2018, klokken 15:57

« forrige - neste »

Henolu

Vi har problemer med å bestemme oss for om vi skal gå for 6 eller 7 seter. Vi er fem i familien der barna er fra 6 til 12 år. Har prøvekjørt en 6-seter. Den var romslig med gode seter på rad 2 og ungene mener vi skal bestille den.

Vi har planer om å reise på langturer med bilen, og ser for oss at vi trenger en del plass til bagasjen.  Samtidig er ikke ungene alltid bestevenner, og jeg ser for meg at det kan bli litt mer fredelig hvis vi har de fordelt på rad to og tre. Superenkel forskning viser at jo større avstand det er mellom de, jo bedre venner er de...  ;)

Er det andre som har tanker eller erfaringer som kan hjelpe oss til å ta et godt valg?
Bestillingen blir bekreftet på tirsdag...

Nasatech

Hei. Jeg har 6-seter og 4 barn. Veldig fornøyd med det! Barna er helt klart bedre venner når det er større mellomrom :)

Har kjørt mye til fjellet, Danmark 3-4 ganger i året og kjørte tur/retur Sveits i sommer. Veldig fin bil på langtur.

Ville valg 6-seter om jeg var deg. God plass og veldig fin løsning.

Taben

Hei.
Ville absolutt valgt 6 seter version, barna får mer plass mellom seg. Et viktig poeng er at med 7 seter vil barnet på 3dje seterad se rett i en vegg/ baksetevegg på 2dre seterad. 6 seter er en mer åpen og alle blir sett  :+1:
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

turfsurf

Vi er og 5 i familien. Barn 5-14 år. 6 seteren er perfekt. Vi bruker nesten aldri mere bagasje enn frunk+bakerste trunk. På vei hjem fra Italia i fjor med litt ekstra vin i bagasjen satte vi den store Teslabagen mellom setene på rad 2. 6 seter er perfekt for oss.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Har også tre barn og samme problemstilling. Vi gikk for 7-seteren og er glade for det! Den gir mye mer fleksibilitet enn 6-seteren. Trenger man mer plass kan man ha tre i midtrekka, og om man velger å legge ned ett av setene på tredje seterad har man fortsatt god sikring av bagasje inn mot ryggen på andre seterad. På 6-seteren er Det fri passasje frem. Nye 7-seteren kan også legge ned midtrekka om du har behov for å kjøre "varebil".

Avstanden mellom ungene blir ikke noe større i 6-seteren enn 7-seteren, som  noen her tydeligvis mener.

7-seteren blir naturligvis "tettere" innvendig enn 6-seteren, men nye 7-seteren har lavere nakkestøtte på midtsetet enn før, og det hjelper på sikten forover.

Øyvind.h

Sitat fra: Henolu på lørdag 03. februar 2018, klokken 15:57
Har prøvekjørt en 6-seter.

Har du testet 7-seteren, eller bare 6-seter?
Vi er 6 i familien, men eldstemann er sjelden med på langtur. Nest eldste er også sjelden med, men henger seg på en gang i blant.

Eier selv 7-seter, men siste 2,5 måneder har jeg kjørt 6-seter. Det var godt å få tilbake 7-seteren for hverdagsbruken.

Det jeg likte med 6-seteren:
- Barn og unge som sitter på rad 3 er mer synlige fra førerplass, selv om jeg fint ser min 6 år gamle datters ansikt i 7-seteren også.
- Det er enkelt å hive ski inn mellom setene.
- Ungene kan gå til rad 3 mellom setene i midten, selv om de i praksis stort sett valgte å kjøre sidesetene fremover av en eller annen grunn.
- Om voksne må sitte på rad 3 er benplassen bedre.

Det jeg ikke likte med 6-seteren:
- Veldig skummelt med bagasje. Ble aldri helt komfortabel med at det er helt åpent mot bagasjerommet, selv om jeg glemte manglende sikring litt etter hvert.
- I hverdagen merket jeg at rad 3 måtte brukes oftere enn i 7-seteren.
- Det dukket opp et par turer hvor vi trengte 7 seter
- Savnet mulighet til å sitte mellom ungene på rad 2 på langtur
- Ungene hadde ikke noe sted å legge fra seg ting som de kunne nå fra setet sitt. Midtplassen på rad 2 ble i praksis bare bortkastet plass og gjorde lite for romfølelsen annet enn for de på rad 3.

Jeg forsøkte å bruke låneperioden til å bli omvendt til 6-seter ettersom mange er så fornøyd med den, men klarte det dessverre ikke. 7-seteren er samlet sett bedre for oss. Men merk - jeg har elektrisk rad 2. Usikker på om den mekaniske rad 2 som ikke har individuelle seter ville endret mitt syn, men den er nedfellbar og har sikkert god sittekomfort den også. Så tror konklusjonen ville blitt lik.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Oddaa

Punktet med bagasje er vel alene nok til å unngå 6-seteren? Merkelig at «verdens sikreste bil» fullstendig mangler mulighet til å sikre bagasjen...

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

Henolu

Takk for gode svar.
Har ikke testet eller sett 7-seteren og det er selvsagt vanskelig å gjøre en vurdering av den.
Regner med det skal gå fint å få plass til ski i en 7-seter ved å legge ned et sete på rad 2 og 2.

Hvordan er sikkerheten på rad 3? Mener å ha lest at det ikke er airbag der, men det er vel kanskje like utrygt å sitte i midten på rad 2?

geear

Midtrekka er 60/40-delt ja, så du kan legge ned f.eks. kun det høyre setet og et av de bakerst for å legge inn lange ting.

Men husk at det kun gjelder nye 7-seteren, bestilt fra omtrent august '17. Den gamle har bedre seter, men kan altså ikke legge ned midtrekka i det hele tatt.

turfsurf

Sitat fra: Oddaa på lørdag 03. februar 2018, klokken 23:36
Punktet med bagasje er vel alene nok til å unngå 6-seteren? Merkelig at «verdens sikreste bil» fullstendig mangler mulighet til å sikre bagasjen...
Gitt an man kjører med setene på rad 3 nede. På 30kkm har vi enda ikke hatt behov for det. Og det finnes mange løsninger for å sikre bagasje hvis man ønsker det.

Saken er jo at dette handler om behov og prioriteringer. Etter vi prøvekjørte både seks og syv seter med barna var hverken vi eller ungene i tvil. Og når vi så at bagasjebehovet vårt kunne løses med rad 3 oppe var det aldri noe tvil for vår del.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Nasatech

@gr Vi mener ikke at barna er lenger bak i 6-seteren og det er de selvfølgelig ikke. Det vi mener er at med tre barn så sitter en bak og to foran og da blir man jo automatisk lenger fra hverandre. På en syvseter sikkert sikkert alle på første (andre) raden.

Prøvekjør begge og se hva dere syntes. Jeg bestilte min bil før den hadde kommet og hadde egentlig bestilling inne på 7-seter, men fikk snakket med noen i USA som sendte over bilder og da var svaret klart for min del.

Se ellers på statistikken. http://teslastats.no

Det er flere 6-setere enn 5- og 7-setere til sammen.

Men prøvekjør begge og hør på barna dine. Det er de som skal sitte der.

Øyvind.h

I bruktmarkedet har jeg et klart inntrykk av at 7-seteren er mer ettertraktet og lettere å omsette.

For egen del var det flott å få noen måneder i 6-seter for å få bekreftet valget av 7-seter. Men opplevelsen er jo individuell. Må man alltid ha rad 3 i bruk og alltid frakter 6 pers er 6-seter et bedre valg. For egen del merket jeg at rad 3 sjelden trengs i 7-seter, men ofte i 6-seter. Ble mye mer opp og ned i låneperioden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Nasatech på søndag 04. februar 2018, klokken 10:24
@gr Vi mener ikke at barna er lenger bak i 6-seteren og det er de selvfølgelig ikke. Det vi mener er at med tre barn så sitter en bak og to foran og da blir man jo automatisk lenger fra hverandre. På en syvseter sikkert sikkert alle på første (andre) raden.
Godt at du kan være sikker på at det er slik andre bruker bilene sine. Vi har normalt bakovervendt barnesete på høyre midtsete, en unge på bakerste rad og en på venstre sete i midtrekka. Akkurat som vi hadde vært nødt til å ha de om vi hadde 6-seteren. Men i tillegg har vi altså fleksibiliteten til å endre på setupen hvis vi trenger mer bagasjeplass - og har fortsatt akseptabel sikring av bagasje. Anbefaler også prøvekjøring. Vi fikk heller ikke sett/prøvd 7-seter før vi kjøpte, da Tesla kun hadde 5 og 6-setere som demobiler.

Sitat fra: Nasatech på søndag 04. februar 2018, klokken 10:24
Se ellers på statistikken. http://teslastats.no

Det er flere 6-setere enn 5- og 7-setere til sammen.
Forutsetningene har endret seg betydelig siden 7-seteren fikk den nye midtrekka. Vet om folk som kjøpte 5-seter fordi de var avhengige av nedleggbare 2. rad, og med den gamle 7-seteren så var også 6-seteren billigere enn 7-seteren. Nå er det motsatt, og 7-seteren har i tillegg blitt nedleggbar, slik at den har de fleste fordelene til alle tre seteløsningene. Ulempe i forhold til 5-seteren er at den ikke har like mye plass under gulvet bak. Ulempe i forhold til 6-seteren er at den ikke har like godt seter på midtrekka, samt ikke benplass i midten for de bak. Totalt sett den desidert mest fleksible løsningen.

Ellemelle

Når du stiller et slikt spørsmål, må du også ta høyde for at mange velger 7-seter fordi det er billigere enn 6-seter. Det er ikke slik at noen velger 6 seter FORDI det er dyrere, men mange velger 7 seter FORDI det er billigere. 

Uten at det nødvendigvis gjelder de svarene du har fått her, så vil det være noen som ønsker å forsvare sine valg - selv om de i utgangspunktet var basert på økonomi.

Det finnes faktisk en del 5-setere i Solid Black med tekstilseter uten autopilot. Jeg ville ikke spurt de om utstyrsråd, for å si det sånn.

Av alle valgene jeg har gjort, er det 6-seterkonfigurasjonen jeg og barna er mest fornøyd med. Alle setene er alltid oppe, og legger de heller ned ved behov. Det tar nøyaktig 5 sekunder.

ludwig_holberg

Basis model X75D er jo et glimrende valg hvis det dekker behovet...Tesla priser tilvalgene rimelig høyt, og du skal egentlig virkelig trenge det for å forsvare prisen.

Jaguar, til sammenligning, gir deg autopilot, skinninteriør, premium lyd, oppgraderte felger og setejustering, utvendige kameraer og luftfjæring (jaja, siste to er standard på Tesla, men irrelevant når spørsmålet er prising) til kr 50.000....

Det eneste på Model X som kommer i nærheten av å være "no-brainer" tilvalg er metallic lakk og syv seter. Men selv der er prisen såpass at det går egentlig helt fint å hoppe over begge to hvis det ikke er noe man føler man må ha eller har behov for.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA