Hovedmeny

Lading fra 1 fase, 20A kurs

Startet av mmmilen, fredag 02. februar 2018, klokken 12:16

« forrige - neste »

mmmilen

Tidligere eier hadde installert en 1-fase 20 kurs, men demonterte selve ladestasjonen når hun flyttet ut.
Hva anbefaler dere at jeg installerer for å kunne lade X 75D som kommer om noen måneder?

krister461

Zett

Du bør sjekke om du har jordfeilbryter type B på kursen. Hvis du har det på plass er Tesla Wall Connecto et veldig godt og billig valg. Du kan da åpne ladeluke på bilen med knappen på ladekabelen.

Hvis du ikke har jordfeilbryter type B, vil det være en del billigere å gå for en boks med innebygd jordfeilbryter. Men da må du åpne ladeluke i bilen eller med fjernkontrollen.

mmmilen

Skjønner at TWC er rimeligst hvis mann har jf-bryter, men jeg lurer på hva forskjellen blir sammenlignet med om jeg installerer vanlig stikkontakt (kanskje heller blått adapter/stikk) lading...?

CaZpaH

Sitat fra: Zett på fredag 02. februar 2018, klokken 14:20

Du bør sjekke om du har jordfeilbryter type B på kursen. Hvis du har det på plass er Tesla Wall Connecto et veldig godt og billig valg. Du kan da åpne ladeluke på bilen med knappen på ladekabelen.

Hvis du ikke har jordfeilbryter type B, vil det være en del billigere å gå for en boks med innebygd jordfeilbryter. Men da må du åpne ladeluke i bilen eller med fjernkontrollen.

Eller bare trykke fysisk på ladeluken (ytterst der den møter karrosseriet) og den åpner seg (likt mange mange fossilbiler). Er nemlig en touchbryter der.
Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Chris Aurora

Sitat fra: CaZpaH på fredag 02. februar 2018, klokken 16:55
Sitat fra: Zett på fredag 02. februar 2018, klokken 14:20

Eller bare trykke fysisk på ladeluken (ytterst der den møter karrosseriet) og den åpner seg (likt mange mange fossilbiler). Er nemlig en touchbryter der.
Gjelder dette alle X? Siden det er en god del model S som ikke har dette.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Øyvind.h

På motoriserte luker (dvs de som kan åpnes og lukkes automatisk) fungerer det fint å trykke for å åpne luken.

Problemet er når du skal ta ladekabelen ut. Da må du trykke og holde bakluke-knappen på nøkkelen inne for å få bilen til å slippe kabel.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Griffel

Sitat fra: mmmilen på fredag 02. februar 2018, klokken 15:25
Skjønner at TWC er rimeligst hvis mann har jf-bryter, men jeg lurer på hva forskjellen blir sammenlignet med om jeg installerer vanlig stikkontakt (kanskje heller blått adapter/stikk) lading...?
Om du ikke har jordfeilbryter b i sikringsskapet må du installere det i sikringsskapet dersom du monterer en industristikkontakt. Vanlig stikkontakt (Schuko) er ikke lovlig på 20A kurs. (maks 10A og ikke anbefalt).
Anbefalt av alle kvalifiserte er ladestasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

mmmilen

Sitat fra: Griffel på fredag 02. februar 2018, klokken 18:47
Sitat fra: mmmilen på fredag 02. februar 2018, klokken 15:25
Om du ikke har jordfeilbryter b i sikringsskapet må du installere det i sikringsskapet dersom du monterer en industristikkontakt. Vanlig stikkontakt (Schuko) er ikke lovlig på 20A kurs. (maks 10A og ikke anbefalt).
Anbefalt av alle kvalifiserte er ladestasjon.
Takk for bra svar. Er det noen store ulemper med industrikontakt sammenlignet med ladestasjon? (sikkerhet, fart, osv.) Det er tross alt en god del billigere.

Griffel

Sitat fra: mmmilen på fredag 02. februar 2018, klokken 19:15
Er det noen store ulemper med industrikontakt sammenlignet med ladestasjon? (sikkerhet, fart, osv.) Det er tross alt en god del billigere.
Det er vel ubetydelig prisforskjell på en X75D med ladestasjon hjemme, og en X75D med industristikkontakt hjemme.

Elektrikkerjobben med kontakten er omtrent det samme, og om en må montere en jordfeilbryter type B i sikringskapet kan nok en "ELT332B EcoLite ladestasjon med type 2 uttak og integrert jordfeilbryter type B til 6750,-" fra Ladespesialisten lett bli billigere, men det finnes jo andre alternativer som som ofteste koster mer.

En annen fordel er det at ladestasjonen enten det er en TWC eller noe annet parametreres slik at bilen trekker maks. 20A automatisk når den tilkobles.
Med en 32A Blå industrikontakt en fase (passer til Tesla adapter) må du selv tilpass hva lader i bilen skal trekke slik at du ikke overbelaster anlegget.

Velger du en TWC eller annen ladestasjon med kabel, henger kablen klar. Velger du en ladestasjon med stikkontakt kan den lade alle elbiler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

mmmilen

Jeg fant ut at jeg har type A jfb (egentlig en kombi bryter), og da er vel konklusjonen at jeg må skifte jfb med en som er type B?

geear

Eller installere en ladestasjon med type B jfb innebygget. Disse er det mange av, og som regel er det den mest kosteffektive løsningen.

GeirHM

Har tesla wall charger type b innebygget?

CaZpaH

Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

GeirHM

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA