Hovedmeny

Lading fra 1 fase, 20A kurs

Startet av mmmilen, fredag 02. februar 2018, klokken 12:16

« forrige - neste »

mmmilen

Så det går an med kombibryter type A i serie med type B i selve laderen?
Sitat fra: gr på tirsdag 17. april 2018, klokken 08:17
Eller installere en ladestasjon med type B jfb innebygget. Disse er det mange av, og som regel er det den mest kosteffektive løsningen.

jkirkebo

Sitat fra: mmmilen på tirsdag 17. april 2018, klokken 19:15
Så det går an med kombibryter type A i serie med type B i selve laderen?
Sitat fra: gr på tirsdag 17. april 2018, klokken 08:17
Eller installere en ladestasjon med type B jfb innebygget. Disse er det mange av, og som regel er det den mest kosteffektive løsningen.

Så lenge jordfeilautomaten kun beskytter ladestasjonen er det ok. Regelen om ikke A foran B er kun relevant der A-vernet også dekker andre forbrukere. F.eks der man har felles jordfeilbryter for hele eller deler av sikringsskapet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Holraven

Har sjølv fått installert 32A industristikk med vanleg automatsikring og jordfeilbrytar type B i serie. Det skal vera etter boka og i motsetning til påstandar lengre framme i tråden er det nå utløysarknapp på medfylgjande universalladekabel. Det er bare Type 2-kabelen som manglar dette. Med 32 A får eg 7 kW og ladar vår 75 kWh til 90% over natta sjølv om eg køyrer godt ned.
+H+
// Polestar 2 2020 // Twizy 2013 // SJ410 1984 // TMX75D (seld) //

mmmilen

Du snakker om 32A, 3f? Hafslund sitt skriv om elbil lading fraråder om å ha mer enn 20A på 1fase.

Sitat fra: Holraven på tirsdag 17. april 2018, klokken 20:21
Har sjølv fått installert 32A industristikk med vanleg automatsikring og jordfeilbrytar type B i serie. Det skal vera etter boka og i motsetning til påstandar lengre framme i tråden er det nå utløysarknapp på medfylgjande universalladekabel. Det er bare Type 2-kabelen som manglar dette. Med 32 A får eg 7 kW og ladar vår 75 kWh til 90% over natta sjølv om eg køyrer godt ned.

Holraven

32 A einfas. Hafslund nyt ingen tillit i Telemark.
+H+
// Polestar 2 2020 // Twizy 2013 // SJ410 1984 // TMX75D (seld) //

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA