Skrekkhistorier - hvordan løser Tesla Norge dem?

Startet av mmmilen, søndag 28. januar 2018, klokken 19:09

« forrige - neste »

jojak81

Hm, på hvilken måte ble du "presset"?

Jeg bestilte 30/1 etter å ha spurt selger om superlading ville fortsette etter endt periode, han sa at det visste han ikke før han kom på jobb 1/2 - han håpet det ville fortsette, men nå hadde de jo utvidet og utvidet med dette og det kunne jo hende de ikke fortsatte heller. Nå vet vi jo fasit, men jeg er ikke sur pga de 4000kr  - det blir som å klage på at tven man kjøpte gikk ned i pris dagen etterpå.

Det som derimot hadde vært dårlig kundebehandling var vel et scenario i en tidligere referralrunde der man fikk 8000 i rabatt - og om selgeren da IKKE anbefalte deg å bestille før tilbudet gikk ut ("neida, slapp av tilbudet fortsetter") om man regner selgers kunnskap som eksempelet over, at han ikke visste noe før det nye tilbudet annonseres. Da kunne man risikert å både å "tape" 8000 og fri superlading, hadde blitt surere da...
Tesla Model 3 Long Range -21
Tesla Model Y Long Range -24 i bestilling

o.b.lix

Sitat fra: mmmilen på onsdag 21. februar 2018, klokken 11:59
Ble nemlig "presset" av selgeren til å slå til før 1.februar fordi det skulle være "slutt på gratis supercharging" etterpå... og det gjorde jeg...

Du kunne avbestilt og bestilt på nytt med 4000 i rabatt da, er vel 14 dagers avbestillingfrist enda?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Mobileum

Kanskje selgere har salgsmål pr. måned, og med god bonus for oppnådd resultat?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

alans

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 06. februar 2018, klokken 21:05
Min X100 skulle utleveres i romjulen - ferdig registrert på meg og betalt. Jeg hadde bestillt den fordi den trekker henger men er ellers meget fornøyd med min nåværende P85DL.
Ved overlevering har bilen ikke infrastruktur for hengerfeste mens kroken ligger i trunken. Det er en bulk i bagasjelokket, multiple innstøpte støvkorn i lakken, bulk i en dørterskel++. Bilen blir stående, lånebil ikke tilgjenglig. Etter knappe 3 uker får jeg mast meg til en lånebil- en Avensis. Nytt utleveringsforsøk på dagen 5 uker etter første forsøk. Hengerfeste tilstede men kun ca 60-70% av lakkfeilene rettet- introdusert nye lakkfeil med nupper i bagasjelokket hvor bulken nå er fjernet. Ruten på førerdøren har nå fått dype skraper - i dette område var det ingenting å utbedre(!), ny rute ikke tilgjenglig. Kromlistene over ve siders dører er også oppskrapte. De andre kromlistene har små melkeaktige prikker som ikke lar seg tørke bort, antakelig noe nedfall relatert til lakkeringen. Bilen virker delvis nedstøvd/skitten, lakken i alle døråpningene har små riper som om den er tørket over med klut med sandkorn i. Midtkonsolen er skitten- bilen har gått 13km men ser ut som en bruktbil. Begge gangene synes Tesla det er rimelig at jeg møter opp selv om det var kjente og opplagte feil/mangler som man kunne tenkt seg var en showstopper...
Dette er aktiv ødeleggelse av omdømme- i tillegg føler jeg som kunde at min tid ikke er verdt noe- har tatt 2 halve dager fri for å se på en inkomplett/skadet bil..
Tesla brenner tillit og kundeloyalitet.

Det var trist å lese om det du har opplevd. Dessverre så opplevde vi noe lunde det samme.
- Vi hadde flere utsettelser på levering.
- Vi gikk hjem uten bil når vi var på utleveringssted.
- Når den endelige utlevering fant sted ble vi overrasket over bilens tilstand. Det så ut som bruktbil selv om den hadde kjørt 20 km.
- Lakkskader.
- Bulk på bagasjedør.
- Grumsete lakk på sidespeil.
- Passasjerdør som lukket seg veldig hardt og skjevt og traff utenfor gummilisten.
- Rosa flekker i lakken.
- Riper på gummien i bagasjen.
- Store ujevnheter, men hun på tesla mente at de har en margin på 5mm.
- Bilen var våt når vi var der og det var skittent et par steder hvor vannet hadde rent.
- Dekkene så ut som det hadde rullet i gjørme.
- Det stakk svart plast-aktig papir ut av passasjerdøren.
- Bremseskivene så rusten ut.

Vi ble tilbud om å ta imot bilen og få time på verksted om ca 5 mnd eller å la bilen bli igjen og få time raskere. Når vi spurte hvor raskt, sa de "kanskje noen uker". Vi ringte derfor selgeren vår som skulle se om han kunne fikse raskere time siden vi har opplevd så mye dårlig. 3 dager senere fikk vi telefon fra tesla hvor de ba oss hente bilen om 5 dager. Bilen var sendt til lakkverksted, på fredag skal vi prøve på nytt, mistenker at de kun kommer til å rette lakkfeilen og ikke resten. Krysser fingere for at det går bra denne gang. Hvis ikke hever vi kjøpet og bestiller heller nytt med estimert leveringsdato Juli. Mye raskere enn å vente til okt.

muggost

Det er noen måneder siden siste innlegg i denne tråden. Jeg vurderer å bestille en Tesla X75 i løpet av 2019 men må si jeg blir litt skremt av det jeg leser her (og det er flere liknende tråder).

Det aller aller viktigste ved kjøp av bil, er (i mine øyne) 100% «oppetid.» Dvs ingen feil eller problemer som gjør at bilen ikke er kjørbar.

At ordinær service, EU-kontroll og eventuelle garantisaker gjør at jeg må vente noen timer på verkstedet 2 ganger i året er ikke en showstopper. Men å risikere at bilen blir stående i dager, uker og noen ganger mange måneder før problemet blir løst er jo en skikkelig turn-off!

Så.... skrekkhistoriene... Er disse et tilbakelagt kapittel nå, eller er ståa fortsatt uforandret? Jeg blir for øvrig å bruke Drammen hvis jeg bestiller.

Råde

Godt spørsmål. Har selv bil og er megaforbøyd, men har enda ikke vært i kontakt med serviceapparatet.

Så, hvordan funker det nå her på Østlandet?
e-Golf | X75D

cra

Der vil desverre alltid være skrekkhistorier. Det gjelder uansett hba slags bil du kjøper; gå inn på hvilket som helst forum så er det stort sett disse som framheves. Sklik blir det jo, fordi de vil lufte frustrasjon og få hjelp. Alle du som er fornøyde sitter ikke og skriver om det på forum og cafebook. De driver på med andre ting.

Heldigvis er skrekkhistorier relatert til enkeltbiler/enkeltopplevelser, og de er slett ikke noe du er garantert å oppleve. Mandagsbiler forkommer, og det samme gjør "feil ansatt på feil dag" slik at du ikke får den hjelpen og opplevelsen du skal ha. Men som et klokt hose engang sa: Å bekymre seg for ting som ikke har skjedd enda er bortkastet fantasi.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ellemelle

Dessverre er det jo slik.
Mest sannsynlig vil det ikke skje noe alvorlig med bilen din, men hvis det skjer, må du påregne lang tid for å få fikset feilen. Først og fremst på grunn av dårlig kapasitet på de få servicesenterne som finnes, men også på grunn av delemangler.

Når Modell 3 kommer, er det alfa og omega at Tesla får opp servicesentre i de største byene, og gjerne minst et par stykker i hvert fylke. Dernest må de klare å prioritere riktig, slik at det er mulig med raske fikser den gangen du skal på bilferie og bilen ikke vil starte.

Kim-

Sitat fra: muggost på søndag 30. desember 2018, klokken 18:24
Det er noen måneder siden siste innlegg i denne tråden. Jeg vurderer å bestille en Tesla X75 i løpet av 2019 men må si jeg blir litt skremt av det jeg leser her (og det er flere liknende tråder).

Det aller aller viktigste ved kjøp av bil, er (i mine øyne) 100% «oppetid.» Dvs ingen feil eller problemer som gjør at bilen ikke er kjørbar.

At ordinær service, EU-kontroll og eventuelle garantisaker gjør at jeg må vente noen timer på verkstedet 2 ganger i året er ikke en showstopper. Men å risikere at bilen blir stående i dager, uker og noen ganger mange måneder før problemet blir løst er jo en skikkelig turn-off!

Så.... skrekkhistoriene... Er disse et tilbakelagt kapittel nå, eller er ståa fortsatt uforandret? Jeg blir for øvrig å bruke Drammen hvis jeg bestiller.

Jeg har hatt min i ca 2 mnd (x75D) og har vært innom servicesenter 3 ganger til nå.
1.: Programmering av ny nøkkel (kom bare 1 med bilen)
2.: Kontroll av bil etter jeg sendte mail om diverse lister (skjeive, flatklemte, løse, ødelagte), 3 lakkskader, defekte LED lys innvendig i bil, hengerfeste som ikke gikk på plass (fikset) og annet småtteri. Uvisst hvortid dette blir fikset, forrige melding ble det indikert april, ingen bekreftet enda.
3.: Fått min første feilmelding nå nylig med limited a/c and battery cooling, håper det ikke blir mer alvorlig, men har fått time 25. mars for å kontrollere (..........)

Når dette nevnes må jeg si at jeg fortsatt er utrolig fornøyd med bilen!
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

muggost

Sitat fra: Ellemelle på søndag 30. desember 2018, klokken 20:37
Dessverre er det jo slik.
Mest sannsynlig vil det ikke skje noe alvorlig med bilen din, men hvis det skjer, må du påregne lang tid for å få fikset feilen. Først og fremst på grunn av dårlig kapasitet på de få servicesenterne som finnes, men også på grunn av delemangler.

Når Modell 3 kommer, er det alfa og omega at Tesla får opp servicesentre i de største byene, og gjerne minst et par stykker i hvert fylke. Dernest må de klare å prioritere riktig, slik at det er mulig med raske fikser den gangen du skal på bilferie og bilen ikke vil starte.

Det er det her jeg er mest redd for. Hvis det er like mye problemer med Model 3 som det har vært med de andre bilene så ville jo hele organisasjonen knele under den ekstreme mengden servicesaker som vil komme. Jeg liker bil-konseptet til Tesla og vil gjerne være med på denne teknologien, men det viktigste med bil er fortsatt 100% oppetid (eller så nært dette som mulig).

Når man er på de andre bilmerkenes delforum så kan det synes som om det er mye flere tråder der som er ren informasjon eller spørsmål om hvordan ting fungerer, mens på Tesla sine delforum er det mye klager på ting som ikke virker og lang behandlingstid på saker.

Det @cra sier, med å ikke bekymre seg for ting som enda ikke har skjedd, er jo et råd som kanskje fungerer best dersom det ikke får noen konsekvenser hvis 'noe' skulle skje. Med èn bil ute er vi i deep shit for å si det sånn. Det er nesten så vi burde hatt en ekstra bil kun for redundans :)

Jeg klarer ikke helt å ta en avgjørelse enda. Føler litt at mva- og avgiftstoget har kommet faretruende nærme, vi burde kanskje bestemme oss snart? jeg trenger 7 seter og hengerfeste, jeg vil helst ha to elektriske biler. Leaf og Model X utfyller hverandre godt i en husholdning der en jobber turnus og vi nærmest konstant kjører rundt på egne og andres unger. Decisions decisions...

z4rd

Skjønner deg veldig godt :)

Men en setning som alltid har hjulpet meg i å ta det rette valget i lignende situasjoner er: «Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler» 8)

Samtidig er det litt forskjell i alder/interesser når det kommer til de ulike kundegruppene. Dette mener jeg i alle fall er faktorer som kan farge diskusjonstråder og aktivitet på ulike forum. Selvom jeg hater ordet, så er det mange teknofile Tesla-eiere.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

trykkertor

Sitat fra: z4rd på mandag 31. desember 2018, klokken 13:00
Men en setning som alltid har hjulpet meg i å ta det rette valget i lignende situasjoner er: «Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler» 8
Som kan kontres med:
"Livet er for kort til å stadig vente på verkstedstimer...."

z4rd

Bra bidrag!  :+1:
Regner med at du har en lang historikk som eier av Tesla-biler?

Min erfaring er at de strekker seg betydelig lenger enn andre når det gjelder kompensering når man først har vært uheldig mtp ventetid og problemer.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

smokey

Fått lånebil (Tesla eller tilsvarende størrelse fossil/hybrid) hver gang bilen har vært inne på service/garantifix (småtteri). De har ikke klart å gi beskjed om hvor lang tid det tar, men hver gang har beskjeden vært "du har lånebilen inntil din bil er klar".

Servicetime før sommeren i år. I tillegg til enkelte småting jeg hadde meldt inn tidligere, nevnte jeg kontroll/sjekk av AC (pga nært forestående tur langt sydover) samt kosmetisk feil på ett dørhåndtak. Til tross for problemene det ble rapportert om da med manglende deler etc, var alt fikset (også lekkasjer AC og litt annet småtteri de fant) da jeg hentet bilen til avtalt tid. Godt fornøyd.

Fikk problemer med styringen i høst en gang. Ble tung å vri rundt. Etter å ha kjørt altfor langt (1000 km) fikk jeg tid til å kjøre innom Rud en ettermiddag. 20 min venting så kom det en tekniker. 5 min senere var bilen innlagt som "ikke kjørbar" og jeg fikk nøklene til en Tesla lånebil. Snaut døgn senere fikk jeg beskjed om at bilen min var fikset. Ikke noe problem.

I sum godt fornøyd etter 2,75 år og 75.000 km. De har absolutt forbedringspotensiale på en [god] del ting, men har ikke noe problem med å anbefale en Tesla om den passer dine behov og økonomi. Velg selv hva som er viktig for deg og fokuser på det. Som andre har nevnt er det sjelden de positive opplevelsene det lages tråder om. Se på de fleste nyhetsmedia, det er stort sett det negative som slås [stort] opp...
P106 2006-2010
85D levert mars 2016

Rævedilter

Ein bekjent av kollega fekk returnert X sin etter 1 år.
Fekk igjen full pris + renter. dvs ikkje bruksfrådrag.
Feil på skjerm (flimret) , dugg på baklys, feil på FWD dører + div. anna.
Tesla ville ikkje fikse det (prioritere det) da bilen var kjørbar og han brukte bilen i et år.
Han tok saka via forbrukerådet.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA