Lading og gammelt el-anlegg

Startet av Geronimo, lørdag 20. januar 2018, klokken 17:04

« forrige - neste »

Geronimo

Leier bolig og skal bytte til elbil. Trodd først det var piece of cake å lade bilen hjemme. Er helt grønn på elektro og etter å ha lest litt her og forhørt meg litt der begynte jeg å bli skeptisk. Da en kompis mente at elanlegget vårt ikke er i stand til å takle lading av elbil, begynner jeg å bli usikker på hele greia...  :-[

Status: Gammelt el-anlegg m 20A hovedsikring (gammel type) i skapet, hovedbryter er 63A. Det er to små boenheter i huset, tillegg til vår som er betydelig større. Har aldri hatt strømbrudd ved for eksempel jul når komfyr, vaskemaskiner osv går omhverandre 24/7 og belastningen er høy.

Noen som har peiling på om det kan la seg gjøre å legge opp egen kurs her evt montere ladestasjon, eller om det blir snakk om å legge opp helt nytt anlegg først, som er uaktuelt for oss som leietakere?  :-\

elektrolux

20A hovedsikring??

Uansett, det finnes dynamisk styrte ladestasjoner som kan utnytte det som er igjen av kapasitet på hovedsikringen.

Stemmer det med 20A hovedsikring kan du legge ut en 16A kurs via et B vern til en slik ladestasjon. Medfølgende måletrafo settes over kursen fra hovedsikringen og alt justeres inn slik at du ladestasjonen ikke gjør at hovedsikringen ryker:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-zappi-ladestasjon-med-5m-ladekabel-t2?tm=ladestasjoner 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Geronimo

Hei @elektrolux!

Skapet er av gammel type med 2 stk skrusikringer pr kurs, hovedsikringer 2x20A. Som sagt har jeg lite greie på sånn, men veldig lovende at du mener jeg kan legge egen kurs ut!

Har uansett tenkt å lade om natta, da belastes vel anlegget mindre også eller?

Måkemannen

Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. januar 2018, klokken 17:59
20A hovedsikring??

Uansett, det finnes dynamisk styrte ladestasjoner som kan utnytte det som er igjen av kapasitet på hovedsikringen.

Stemmer det med 20A hovedsikring kan du legge ut en 16A kurs via et B vern til en slik ladestasjon. Medfølgende måletrafo settes over kursen fra hovedsikringen og alt justeres inn slik at du ladestasjonen ikke gjør at hovedsikringen ryker:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-zappi-ladestasjon-med-5m-ladekabel-t2?tm=ladestasjoner
Innebygget jordfeilvern type A ?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

elektrolux

Ja, Jordfeilvern type A innebygget. Derfor nødvendig med Jordfeilvern type B på kursen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Geronimo

Må si at all usikkerheten ifht lading og regelverk har gjort overgangen fra fossilt mer komplisert enn først antatt, vurderte en stund å droppe hele greia og bare fortsette å fise rundt med den gamle bensinsluker`n...  :P

Som uerfaren menigmann kan man jo bli mer eller mindre forvirra av å prøve å sette seg inn i terminologien rundt lading og elektrisitet knytta til elbiler, og det hjelper lite at det tilsynelatende råder ulik oppfatning av hva som er "rett og galt" ang hjemmelading på de forskjelliige foraer.   :o

Har alikevel falt på beslutningen om å kjøpe bilen og la det stå til. Velger å følge naboer og bekjentes anbefalinger og erfaringer da det virker som de færreste har no særlig problemer ifht dette i det hele tatt.

Takk for bra tips om ladestasjon!  :+1:

Ønsker meg selv og andre ferske elbilister lykke til!  :P

Lars C. Krogenæs

Hvor bor du? og kan du legge inn et bilde av skapet. Jeg tviler veldig på at du har hovedsikring på 20A-enfas uten at dette har bydd på problemer...
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Oddaa

Vi kan vel si det sånn, at hvis du har 20 A hovedsikringer så kan du glemme hjemmelading av elbil.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

jche

Legg ut et bilde av sikringsskap og kursfortegnelse her, så kan jeg se på det(er elektriker)

Geronimo

Takk for tilbakemeldingene folkens! Bor ved markagrensa i Oslo, prøver å legge ved bilde men ser ikke ut som det går...

Nå har ikke jeg tatt sikringa ut og sjekka, men iflg tavla sier den 20A. Elektriker som har vært her tidligere sier det samme. Han sa også at det kan legges inn større hovedsikring da nettet støtter det, så i verste fall har vi mer å gå på. Venter på oppgradering av anlegget, men står og faller på huseier.

SitatVi kan vel si det sånn, at hvis du har 20 A hovedsikringer så kan du glemme hjemmelading av elbil.

Tragisk hvis dette stemmer... Bilen er uansett bestilt!   :(
Ifølge noen andre naboer, som også har 20A hovedsikring, så lader de ofte både en og to biler der, Soul og Leaf uten problemer.
(Kan jo være at de bare juger...  :P )

Tidligere nevnte elektriker mente at med ladestasjon med lastbalansering som linket til tidligere i tråden, er det ikke noe problem uansett da den henter det som er av strøm uten å overbelaste kursen. Men ser at de lærde strides... 

[attachment id=0 msg=650360]

jche

Antar det er nr 1 som er hovedsikring? Har du bilde av kursfortegnelsen også? Du kan også gjerne skru ut hovedsikringene og se hvilken farge som er på bunnskruene(porselensring der sikringen går inn)

jche

Du ville absolutt ha merket problemer hvis hovedsikring virkelig var 20A med så mange kurser. Jeg har sett anlegg med så liten hovedsikring, men da er det snakk om hus fra tidlig 1900-tall eller knøttsmå blokkleiligheter med 1-3 kurser.

Geronimo

Hei jche!

Nr 1 er hovedsikring ja.
Skal se om jeg får skrudd den ut i kveld, må pent vente til frua er ferdig med tv-tittinga si...   ;D
Huset er antagelig oppført tidlig på 1900-tallet.

jche

Da er den 35A eller større. Den størrelsen du ser på kurssikringene (fysisk størrelse) går opp til og med 25A. Den størrelsen du ser på hovedsikringene går fra 35-63A. Sikringselementene er like innenfor disse intervallene, og det er bunnskruen som bestemmer hvor stor sikring man får plass til. Men som sagt, du har hovedsikring mellom 35 og 63A. Mest sannsynlig 35 eller 50A

Jejl

Hvis du får problemer med at hovedsikringen skulle ryke, så kan en løsning være å montere et tidsur på vv-berederen slik at den kun varmer på en tid på døgnet der du ikke lader.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA