Hovedmeny

Hjemmeladestasjon til i-Pace EV400

Startet av Stikkkontakt, onsdag 10. januar 2018, klokken 11:15

« forrige - neste »

GRS

Om langturene har betydning kommer jo an på hvor ofte man drar på «lang»tur, hvor planlagt disse er, om det er sommer/vinter osv. Folk må jo selvsagt vurdere sine behov selv. iPace og Tesla vil ikke funke slik VI tenkte det skulle med kun 3,6kW lader hjemme.

Skjønner jo selvsagt at andre vurderer det annerledes. :) Vil sjekke om det er mulig, og hva det evt koster å få oppgradert anlegget.
TM3P sort/sort

S.S

Til GRS,
Jeg vil ikke si at du er begrenset til 3,6.
Få satt opp en 32 A trefas kontakt. Bruk Jag'ens medfølgende ladekabel. Eller hvilken som helst annen 32A kabel.  Dette er da midlertidig, eller av og til.
Bruk 16-20 A som hovedregel, mindre slitasje på utstyr, og holder 99% med mindre du kjører over 20 mil / dag. (16A = 16 km lading / time x 12 t = 20 mil)
My 2 C...

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: GRS på mandag 05. mars 2018, klokken 22:17Om langturene har betydning kommer jo an på hvor ofte man drar på «lang»tur, hvor planlagt disse er, om det er sommer/vinter osv. Folk må jo selvsagt vurdere sine behov selv. iPace og Tesla vil ikke funke slik VI tenkte det skulle med kun 3,6kW lader hjemme.

Skjønner jo selvsagt at andre vurderer det annerledes. :) Vil sjekke om det er mulig, og hva det evt koster å få oppgradert anlegget.
Har som sagt 15A lading hjemme, og vi drar innimellom på helt uplanlagte turer. For en uke siden satt vi oss i bilen og kjørte til Sverige, uten at jeg hadde tid til å selv forvarme. Bilen står det meste av tiden klar ferdigladet. For min del medfører det at batteriet er ladet til 70% av maks, men det hadde ikke medført nevneverdig mer slitasje å hatt den ladet til 80%, heller.

Har man bilen ladet til 80%, så utgjør forskjellen i forhold til å ha bilen ladet til 100% hele 10 minutter ekstra superlading. (Kanskje 12-13 minutter for en i-Pace.) Og lade måtte jeg uansett, da bilen ikke akkurat oppnår sertifisert rekkevidde i 120 km/t i -10C.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

THE

@GRS, hvis du ikke får godkjent 32A enfaskurs av BKK, så kan du vel uansett sette opp 20A eller kanskje 25A kurs uten å søke om det? Ser ut som noen nettselskaper krever søknad for mer enn 20A og noen for mer enn 25A.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Vw e up

Hei.
Har fått denne oversikten fra Autostrada AS.
Veldig oppklarende i forhold til lading.

Mvh
Arnt

GRS

Sitat fra: THE på tirsdag 06. mars 2018, klokken 12:39
@GRS, hvis du ikke får godkjent 32A enfaskurs av BKK, så kan du vel uansett sette opp 20A eller kanskje 25A kurs uten å søke om det? Ser ut som noen nettselskaper krever søknad for mer enn 20A og noen for mer enn 25A.

De krever at installatør rapporterer om det monteres kurser på over 20A. HVIS det senere viser seg at det er behov for oppgraderinger i nettet kan vi bli pålagt å betale anleggsbidrag, som selvsagt er helt uaktuelt for oss. Aner jo ikke hvor mye det blir snakk om...

Har forøvrig fått beskjed om at vi har 3fas 230v IT, uten at det hjelper så mye. :)
TM3P sort/sort

HelectriC

Sitat fra: Vw e up på tirsdag 06. mars 2018, klokken 20:25
Hei.
Har fått denne oversikten fra Autostrada AS.
Veldig oppklarende i forhold til lading.

Mvh
Arnt
ioniq 5

Hårek

Ser ut som dette forumet har problemer med vedlegg. Se Test kategorien.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

THE

Sitat fra: GRS på tirsdag 06. mars 2018, klokken 21:58
Sitat fra: THE på tirsdag 06. mars 2018, klokken 12:39

De krever at installatør rapporterer om det monteres kurser på over 20A. HVIS det senere viser seg at det er behov for oppgraderinger i nettet kan vi bli pålagt å betale anleggsbidrag, som selvsagt er helt uaktuelt for oss. Aner jo ikke hvor mye det blir snakk om...

Har forøvrig fått beskjed om at vi har 3fas 230v IT, uten at det hjelper så mye. :)

Det betyr vel at du kan legge opp en 20A uten å søke? 20A er bedre enn 16A i alle fall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

GRS

Har fått info om en Zaptec-lader som kan settes opp slik at den trekker mindre om kvelden, og opp til 32a om natten fra 02-06 feks. Dette kan kanskje være en løsning BKK kan godta, om man kombinerer det med timere som gjør at feks bereder ikke kan koble inn i samme periode.

Skal sjekke dette med de, men (tror) de er redde for overbelatsning i huset totalt sett. Aner ikke..... :-)

Ideelt sett skulle man hatt en løsning som justerte ladingen etter ledig kapasitet i boligen, så den lå og svingte mellom feks. 10 og 32a aut. Men dette finnes ikke tror jeg.....

TM3P sort/sort

Counterpointer

Sitat fra: GRS på onsdag 07. mars 2018, klokken 21:17
Har fått info om en Zaptec-lader som kan settes opp slik at den trekker mindre om kvelden, og opp til 32a om natten fra 02-06 feks. Dette kan kanskje være en løsning BKK kan godta, om man kombinerer det med timere som gjør at feks bereder ikke kan koble inn i samme periode.

Skal sjekke dette med de, men (tror) de er redde for overbelatsning i huset totalt sett. Aner ikke..... :-)

Ideelt sett skulle man hatt en løsning som justerte ladingen etter ledig kapasitet i boligen, så den lå og svingte mellom feks. 10 og 32a aut. Men dette finnes ikke tror jeg.....
Sjekk ut Zappi fra Elbilhjelpen, den har denne muligheten fra egne solceller. Mulig den kan det fra nett også

GRS

Takker for tips! :+1:

Ifølge kalkulatoren til elbilgrossisten vil vi bruke 13t på å lade fra 20-30 til 80-90% ved 20A/enfas. Da vil det funke tilfredstillende......tror jeg. ::)
TM3P sort/sort

HKH

Jeg kommer vel ikke med så mye nytt, men sikkert flere enn meg som er dummies både når det gjelder elbil og strøm.
For min del fikk jeg ingen reservasjoner i forhold til å sette opp kurs med 32A.
D.v.s. 32*220= 7040 KW

Hjemmestasjonen jeg antageligvis velger er en Ensto Chago Wallbox.
Denne har to ladeuttak, så dersom planen er å ha mer enn en elbil bør denne vurderes. Den er ikke blant de billigste koster mellom 25' og 30'

Det som også skal være mulig med denne er å koble til 2 kurser. Altså 2*32A.
En bil kan kun lade på en kurs, altså ikke mer enn 7040KW.
Men har man to biler og har strøm nok i huset til det kan du lade begge bilene på 7040KW hver. Det har ikke jeg, men jeg kan muligens ha 7040KW på en og f.eks. 3520KW på den andre bilen, avhengig av hvor mye strøm som ellers er i bruk i huset.

Denne hjemmeladeren har også mulighet for å kommunisere med de nye fancy strømmålerne som mange av oss har fått i hus, slik at den kan justere forbruket til forbruket ellers i huset og dermed unngå at hovedsikringen går.  Dette har f.eks. ikke Hafslund åpnet for ennå, men det skal visst skje?

Dersom elbilen støtter Vehicle-to-Grid (V2G), noe ikke Jaguaren gjør foreløpig såvidt jeg vet, så kan man ta strøm fra bilen når strømmen er dyr, lade når strømmen er billig og 'selge' når strømmen er dyr.

Til slutt så forventes det vel at det fremover blir stor variasjon på prisene i løpet av døgnet, denne laderen kan kobles til nettet enten med 3G eller kablet til ruteren din, det betyr at når det kommer, vil man kunne stille laderen til kun å lade når prisen er lav. Hvor viktig denne funksjonen er o.s.v. vet jeg ikke, men det kan jo nevnes.

Altså innen rimelighetens grenser blir maks ladeeffekt på Jaguaren 7,4 KW. Teoretisk kunne man visst bruke 3-fase og noe trafo greier, men dette hadde visst tap og ble dyrt, så jeg gikk ikke lenger den veien.

Beklager hvis alt dette er nevnt og diskutert tidligere....

mariowing

For de av oss som har 400 volt 3-fase 16 amp så kan man kjøpe sin egen CCS lader som kan kobles rett på «stikkontakten». Man kan da lade med ca 10 kW. Prisen på en slik CCS lader ligger på 20-30 000 kroner, avhengig av om man bestiller direkte fra Kina eller via en europeisk importør. Den er da portabel så du kan faktisk ta den med deg på tur skulle man ha behov for det.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

elektrolux

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 07. mars 2018, klokken 21:21
Sitat fra: GRS på onsdag 07. mars 2018, klokken 21:17

Sjekk ut Zappi fra Elbilhjelpen, den har denne muligheten fra egne solceller. Mulig den kan det fra nett også

Stemmer det. Zappi kan settes opp til å lade med inntill 32A de tidspunktene du ønsker, og 6A ellers. Den vil også ta hensyn til husets øvrige forbruk, og koster en brøkdel av andre ladestasjoner.

Ellers er en 10 kW lader fra Kina ikke nødvendigvis 10 kW på alle biler. Setec sin 10 kW er dette kun om batterispenningen er 450V, noe som ingen biler jeg kjenner til har. I praksis får en ca 6-7 kW lading med en slik løsning.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA