Hovedmeny

Hjemmeladestasjon til i-Pace EV400

Startet av Stikkkontakt, onsdag 10. januar 2018, klokken 11:15

« forrige - neste »

GRS

Jeg føler meg stokk dum her..... :o

Det vil si at med 3fas/22kW boks får man 7,4kW på en fase? Som er det maksimale man kan hente ut på en fase/32A? OG man har en mer framtidsrettet lader...? (Det siste skjønte jeg.... ;) )

Da er det ikke noe problem at BKK ikke godtar over 20A, forutsatt at man har 400v system. Er det enkelt å sjekke? :)
TM3P sort/sort

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: GRS på mandag 05. mars 2018, klokken 19:42Jeg føler meg stokk dum her..... :o

Det vil si at med 3fas/22kW boks får man 7,4kW på en fase? Som er det maksimale man kan hente ut på en fase/32A? OG man har en mer framtidsrettet lader...? (Det siste skjønte jeg.... ;) )

Da er det ikke noe problem at BKK ikke godtar over 20A, forutsatt at man har 400v system. Er det enkelt å sjekke? :)
Ser det fort i sikringskapet. Bør stå 400V TN et sted. Men det gjelder i all hovedsak veldig nye boliger, de aller fleste har 230V IT.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GRS

Det står 3x230V på den nye AMS-måleren. På hovedsikringen står det 400v / 50A. Sorry det blir litt mas om dette i tråden.... ;)
TM3P sort/sort

Espen Hugaas Andersen

Du har ikke en kursoversikt, der det står hva slags inntakskabel det er og slikt? (Antar det er 230V IT.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GRS

TM3P sort/sort

Espen Hugaas Andersen

Ja, lurte mer på om det sto IT eller TN eller 230V eller 400V noe sted. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GRS

He he :) Nei, står ikke noe mer enn det jeg skrev tidligere. 230v x3 på måler og 400v på hovedsikring. Skal sjekke med BKK. Takk for hjelpen! :)
TM3P sort/sort

Orbit

Se på hovedsikringen. Dersom du har 400V TN, har denne fire poler (3 faser + nøytral). Hva det står trykt av spenning på selve sikringen spiller ingen rolle, det er bare hva den tåler.

400V TN er første hinder for å kunne sette opp 22kW. Deretter spørs det hvor mye av hovedsikringen (50A hos deg) som allerede er belagslagt til andre kurser. Ladestasjon får "samtidighetsfaktor 1", dvs totalen må dimensjoneres for at ladestasjonen "alltid" er på. Dersom du faktisk har 400V (tviler på det) med 50A inn, bør det være nok til å drive en enebolig på "resten" (400V @ 18A 3-fas = 12kW).

Dersom du har 400V, men hovedsikringen er for liten, går det an å søke om oppgradering av dette. I noen tilfeller er dette enkelt. Muligens må hovedkabel inn til hus også oppgraderes, i noen tilfeller kan nettselskapet komme med krav om anleggsbridrag i hundretusenkronersklassen (f.eks. dersom de må bytte en trafo for å takle oppgraderingen)!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

GRS

@ Orbit: 3 ledninger inn og ut fra hovedsikring, og tre brytere. Da er det vel 230v. Og maks 3.6kW....:/
TM3P sort/sort

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

GRS

TM3P sort/sort

mariowing

3-fase lader gjør at man kan lade fortere på tur på overnattingssteder som har dette noe som igjen gir mindre tid kastet bort på lading mens man kjører hvis man kan starte med fullt batteri. Det gjør også at det kan ha noe for seg å koble opp med type 2 mens man står i kø for å lade på CCS. Og for min del; har allerede betalt 20 000 for å kunne lade 11 kW hjemme og har hatt godt nytte av dette på både Model S og i3. Greit å vite at man kan komme hjem tom en kveld og dra igjen fulladet morgenen etterpå. Skuffet over at bilen ikke har det siden det virker som Jaguar har tenkt på svært mye annet som for eksempel en adapterløsning for ladekabelen ala det Tesla har.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

GRS

Da er nok iPace, Tesla og andre biler med STORE batterier utelukket for oss. Blir for kostbart/uaktuelt å oppgradere strømanlegget, og vi vil ikke basere oss på lading andre steder med fare for kø, uoversiktlige kostnader +++. Vi kjører mye, og kan ikke planlegge/ha bilen på lading 20-25t før hver eneste langtur......spesielt om vinteren når rekkevidden blir vesentlig kortere, og ladetiden kanskje enda lenger.

Da blir det nok heller en billigere elbil med mindre batteri som funker ok i hverdagen, og et fossil på lengre turer. :) Skjønner selvsagt at det vil funke i hverdagen med kortere ladetid, men betaler ikke flere 100 000 for et potensiale vi ikke får utnyttet...... :) Nå var jeg VELDIG positiv! He he ;)
TM3P sort/sort

hELgenen

Kjører du mye småkjøring i hverdagen og setter den på lading etter hver tur, så vil jo bilen bli toppladet etter etterhvert. Og så på langturene må en regne med stopp for hurtiglading. Ser ikke dette på noe stort problem at batteriet ikke blir ladet helt opp til neste morgen.

Espen Hugaas Andersen

Ja, langturene er ikke drivende for ladebehovet. Man kan fint oppleve å ha større ladebehov med en mindre elbil, om man vil bruke den til all kjøringen i hverdagen, ettersom fullt batteri kanskje ikke rekker til all kjøringen på en dag. Da må man få ladet så raskt som mulig i løpet av dagen.

Om du er i tvil, så ville jeg leid/lånt en Tesla i en uke (antar i-Pace/e-tron blir vanskelig å oppdrive). Da ser du fort selv hvor uproblematisk det (trolig) er med lading. Det antar at du har en stikkontakt tilgjengelig der du kan lade med 13A, ellers kan det igjen bli smertefullt. (Her slår ikke krav inn om ladestasjon, dedikert kurs, og jordfeilvern klasse B, ettersom det ikke da er regelmessig bruk.)

Alternativt, så går det også an å vurdere trafo for 230V trefase til 400V trefase. Det er en dyrere løsning, men man kan lade raskere. Får du brukt 230V/32A trefase, så kan du da lade med ca 11 kW, uten at jeg har finregnet på det. Det forutsetter også så klart at du har trefase-kompatibel bil, noe i-Pace ikke er i dag.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA