Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruke 19" orginale vinterfelger til sommerdekk på TMX.

Startet av Radon, mandag 08. januar 2018, klokken 23:13

« forrige - neste »

Radon

Jeg har et ekstra sett orginale tesla 19" vinterhjul og vurderer å sette sommerdekk på disse. Er det noen som har erfaring med å bruke 19" som sommerdekk på X?
Hva er ulempen med å evt ha 19"x8,5 med f.eks 255/50 dekk som sommerdekk på tesla x?

Noen av grunnen mine for dette:
-Tenker at forbruket vil bli en del lavere med 19" og smalere dekk
-Billigere dekk i innkjøp
-Kan rullere om på dekka siden alle har lik dimensjon

olavxxx

Luring

Annet innpress også på S felgene.

Men ellers er det ein god ide, eg er inne på samme tanken sjølv, om eg kjem over 4 felger.

Radon

Jeg fikk dette vinterhjulsettet (19" med nokian hakkapeliitta r2 suv) da jeg hentet bilen i Drammen (skulle egentlig ha utlevering i Stavanger) i romjula. Så det er orginale vinterhjul til X. Jeg hadde allerede kjøpt meg vinterhjul privat før dette, så derfor jeg har to sett.
Tanken min er da å selge det orginale settet med 20" sommerdekk. Tror dere foresten det vil bli vanskelig å selge disse 20" felgenen med sommerdekk (bla siden de fleste får dette med standard..)?

olavxxx

Sitat fra: Radon på tirsdag 09. januar 2018, klokken 22:55
Jeg fikk dette vinterhjulsettet (19" med nokian hakkapeliitta r2 suv) da jeg hentet bilen i Drammen (skulle egentlig ha utlevering i Stavanger) i romjula. Så det er orginale vinterhjul til X. Jeg hadde allerede kjøpt meg vinterhjul privat før dette, så derfor jeg har to sett.
Tanken min er da å selge det orginale settet med 20" sommerdekk. Tror dere foresten det vil bli vanskelig å selge disse 20" felgenen med sommerdekk (bla siden de fleste får dette med standard..)?
Har sett flere 20" ligge ute lenge, spørs på prisen. Tror de fleste som kjøper 20" org hjul vil ha vinterdekk på og da er de nok bare villig til å gi differansen mellom hva 20" m dekk koster fra tesla, minus hva dekk og omlegging koster lokalt, minus litt til.

geear

Bruksmessig tror jeg på få negative sider med 19" sommerdekk, men det vil bli en dyrere løsning?

Jeg tror du får like mye for vinterhjulsett som for originale 20" med sommerdekk, og om du selger sommerdekkene må du i tillegg punge ut sikkert 10k+ for nye 19" sommerdekk og omlegging, uten at du får det igjen når du selger de løse vinterdekkene. Du risikerer også at det vil påvirke bruktverdien på bilen din når du skal selge den med 19" i stedet for 20".

Jeg har 20" på vinter også og er fornøyd med rekkevidde/forbruk så langt.

Luring

Sitat fra: Radon på tirsdag 09. januar 2018, klokken 22:55
Nye 20" med sommerdekk er solgt nede i 13000,- så om prisen er den rette er de solgt fort. Men det er mange tilsalgs.

o.b.lix

Jeg gjorde litt annerledes - tok originale 20 felger på vinterdekk og bruker TH Turbin 20 på originale sommerekk. TH Turbin er billige men mye finere en slipstream. 
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Radon

Takk for gode svar folkens :)
Med tanke på hvor lite jeg risikerer å sitte i gjenn med fra salg av 20" sommerdekka dropper jeg planen min om å bruke 19" som sommerdekk.

Er det forsatt slik at det orginale 20" sommerdekk settet er?
forran - 9" x 20" m/ 255/45 R20
bak - 10" x 20" m/ 275/45 R20

I så fall er det noen som er interessert i å bytte 2 dekk? Slik at jeg ender opp med 4 stk 9" x 20" m/ 255/45 R20.
Hva tenker dere om en slik løsning? Skulle tro at det er en del som vil ha så brede dekk som mulig ;)

geear

Forstår ikke poenget for å være ærlig. Slitasjen er mye jevnere foran og bak med firehjulstrekk enn på andre biler, og jeg ser heller ikke noe problem med å skifte bare to og to dekk på en bil uten mellomaksling/transferkasse.

Ville vært mer skeptisk til å endre rulleomkrets mellom akslingene foran og bak slik du kommer til å gjøre. Teslaene har større bakhjul enn fremhjul originalt. Jeg tipper det går helt fint fordi jeg vil anta at de styrer motorene på moment, men greit å være obs på.

En annen faktor, om enn veldig liten, spesielt på en bil med så god momentstyring, er at du endrer faktisk på kjørekarakteristikken til bilen. Bredere bakhjul enn fremhjul gjør en bil MER understyrt, altså det som vil gjøre at den føles tryggere å kjøre, går mer rett frem, og når du går av gassen så vil den hente seg inn igjen, det mange kjenner fra fremhjulstrekkere, mens om du går ned på bredden bak uten å gå tilsvarende ned foran så vil altså bilen bli mindre understyrt, og lettere få ut rompa/snurre. Som nevnt et veldig lite moment på en firehjulstrekker med veldig god stabilitetskontroll/momentkontroll, men like fullt et tema. Det er en grunn til at den er satt opp som den er, akkurat som Porscher, BMW M-biler og så videre..

olavxxx

Bruk originale 20" er mitt råd. Jeg kjørte en dag på de før jeg la om, synes de var veldig bra egentlig.

Har 20" r2 til vinter på org hjul også, veldig fornøyd med de.

Luring

Sitat fra: gr på onsdag 10. januar 2018, klokken 11:55
Teslaene har større bakhjul enn fremhjul originalt.
Typegodkjenninga er med like hjul fram og bak. Større bakhjul er kun (i praksis - ser bort fra minimale andre endringer) for å få bedre grep/akselerasjon. Om ein ikkje kjører daglig 0-100 ned mot 3s har det ingen praktisk betydning om ein har ulike eller like dekk framme og bak. Når det gjelder rulleomkrets styres moment på akslingene separat (turtallet er jo gitt av at de ruller på asfalten), og det har ingen betydning at de ruller med litt ulik omkrets/turtall (slike problemer har på ein 4WD uten senterdiff). Dette er jo asynkronmotorer som er konstruert for å ha slipp der turtall er ikkje synkront med frekvensen - derav asynkron.

Luring

Sitat fra: olavxxx på onsdag 10. januar 2018, klokken 19:34
Bruk originale 20" er mitt råd. Jeg kjørte en dag på de før jeg la om, synes de var veldig bra egentlig.

19" er bedre på dårlig vei, og bør også normalt være bedre på vinterføre.
20" bør leveres med nyrebelte om ein kjører litt utanfor Aker brygge.
Å kalle noko for SUV med 45 profil på dekka er jo ein fornærmelse mot riktige SUver som tåler ein tur i skauen, iallefall på ein skogsveg.

geear

Sitat fra: Luring på onsdag 10. januar 2018, klokken 20:00
Sitat fra: gr på onsdag 10. januar 2018, klokken 11:55
Teslaene har større bakhjul enn fremhjul originalt.
Typegodkjenninga er med like hjul fram og bak. Større bakhjul er kun (i praksis - ser bort fra minimale andre endringer) for å få bedre grep/akselerasjon. Om ein ikkje kjører daglig 0-100 ned mot 3s har det ingen praktisk betydning om ein har ulike eller like dekk framme og bak. Når det gjelder rulleomkrets styres moment på akslingene separat (turtallet er jo gitt av at de ruller på asfalten), og det har ingen betydning at de ruller med litt ulik omkrets/turtall (slike problemer har på ein 4WD uten senterdiff). Dette er jo asynkronmotorer som er konstruert for å ha slipp der turtall er ikkje synkront med frekvensen - derav asynkron.
Jeg har ikke sjekket typegodkjenningen, men atandardhjulene he forskjellig dim.

Hvis du ikke forstår at bredden på dekkene også påvirker under/overstyring, av akkurat samme grunn som bedre aksellerasjon (altså bedre grep), så Er det helt greit, men ikke påstå at det er feil.

olavxxx

Sitat fra: Luring på onsdag 10. januar 2018, klokken 20:03
Sitat fra: olavxxx på onsdag 10. januar 2018, klokken 19:34

19" er bedre på dårlig vei, og bør også normalt være bedre på vinterføre.
20" bør leveres med nyrebelte om ein kjører litt utanfor Aker brygge.
Å kalle noko for SUV med 45 profil på dekka er jo ein fornærmelse mot riktige SUver som tåler ein tur i skauen, iallefall på ein skogsveg.
Det er ganske mange cm med gummi på 20" da, jeg synes at Xen på 20" er mer komfortabel enn vanlige biler jeg har kjørt på 16-17". Understellet er fast for all del, men man får ikke så "harde smell" selv med 20".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA