Hovedmeny

Whispbar passer ikke!

Startet av Kavorka, torsdag 21. desember 2017, klokken 22:23

« forrige - neste »

Kavorka

Håper noen på forumet kan hjelpe!

Har fått en loaner som jeg først nå fant ut ikke er kompatibel med whispbar som passer til den gamle 2014 modellen.. Under plastikkdekselet er diameter tydeligvis gått ned, og de gamle skruene er altfor stor for festet.

Og i morgen hadde vi tenkt oss på juleferie...

Er det mulig å kjøpe nye bolter eller må jeg kjøpe helt nytt stativ?

Hvis noen har en whispbar e.l. som passer i 2017 modell til låns er det bare å skrike ut. Bør da være i Stavanger-området..

GOS

Sitat fra: Kavorka på torsdag 21. desember 2017, klokken 22:23
Håper noen på forumet kan hjelpe!

Har fått en loaner som jeg først nå fant ut ikke er kompatibel med whispbar som passer til den gamle 2014 modellen.. Under plastikkdekselet er diameter tydeligvis gått ned, og de gamle skruene er altfor stor for festet.

Og i morgen hadde vi tenkt oss på juleferie...

Er det mulig å kjøpe nye bolter eller må jeg kjøpe helt nytt stativ?

Hvis noen har en whispbar e.l. som passer i 2017 modell til låns er det bare å skrike ut. Bør da være i Stavanger-området..
Du kan kjøpe adapter, sjekk AUTOLOAD.NO, men du får de neppe her i Stavanger distriktet til i morgen. Jeg kjører på juleferie i morgen tidlig ca 08:30-09:00 uten stativet mitt....så du kan sikkert få låne det om du sørger for å behandle det fint. (Har brukt det en gang). Send PM
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Kavorka

Hvis du har en 2014 modell, ref signatur, har du likevel stativ som passer 2017 modell?

Har sendt navn og nr på PM :+1:

Veggen

Det er denne du trenger:
https://autoload.no/produkt/finn-ditt-takstativ/tesla/tesla-s-2015/tesla-overgangskit-ombyggingssett

Det er i grunn bare 4 stk M6x80mm med innvendig sekskantspor (umbrako), så kan sikkert skaffes fra en velassortert jernvare også.

elekTrond

Snakker om å prate til Veggen, men det heter ikke "umbrako" ...
'13 Mjau

GOS

Sitat fra: Kavorka på torsdag 21. desember 2017, klokken 22:51
Hvis du har en 2014 modell, ref signatur, har du likevel stativ som passer 2017 modell?

Har sendt navn og nr på PM :+1:

Bilen fikk byttet tak og luke til ny type i 2016 da Tesla ødela luken. Jeg fikk da også nytt takstativ siden jeg ikke kunne bruke det nye gamle lenger. Så vidt meg bekjent er der ikke kommet ny type tak igjen i 2017
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

fonberg

Sitat fra: elekTrond på fredag 22. desember 2017, klokken 04:34

Hvis man skal påpeke feil er det grei folkeskikk å samtidig opplyse hva som er riktig. I dette tilfelle er det n i stedet for m: unbrako.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Veggen

Jeg innrømmer min brøde sporenstreks og legger meg paddeflat.
Mine dypeste beklagelser går til alle som måtte føle seg krenket. Jeg skal gjøre mitt ytterste fremover for å gjenvinne deres tillit.

Tuxedo

Tok det ikke litt lang tid før den beklagelsen kom...  :D

mnemo

Når 95% av den norske befolkningen kaller disse sekskantnøklene for "umbrako", er det vel et definisjonsspørsmål om de heter det, eller om de egentlig heter "Unbrako" slik merkenavnet var. Litt som farris og "Farris", eller stilongs og "Stilongs" tenker jeg.

Personlig vil jeg fortsette å kalle dem umbrako, siden det gir meg den responsen jeg vil ha :-)

Obtopic: Nytt for meg at whispbar har fått ny dimensjon på boltene på 2017-modellene. Kjekt å vite :-)

cra

Sitat fra: mnemo på fredag 22. desember 2017, klokken 11:49
Når 95% av den norske befolkningen kaller disse sekskantnøklene for "umbrako", er det vel et definisjonsspørsmål om de heter det, eller om de egentlig heter "Unbrako"

Nei. Om jeg og alle andre begynner å kalle deg "Clarice" så betyr det ikke at du heter det. Om du selv synes det er enklere å bare adoptere navnet blir noe annet, men da er det DU som har omdefinert deg selv til å hete noe annet.

Skal vi gjøre om på enheter som kW og kWh også bare fordi de fleste ikke skjønner forskjellen? ;)
Edit: Eller enda bedre: Shylling, ships og shino  ::)  Det skal bli greier når noen har mista kjedekransen på sykkelen sin ko kommer i butikken og sier de trenger en ny shedekrans (som er det nye navnet på jomfruhinna).  ;D

Hadde vært stas om noen kom med enhelt annen merkevare som faktisk het Umbraco slik at de som spurte etter det faktisk fikk det de spurte om.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

mnemo

Sitat fra: cra på fredag 22. desember 2017, klokken 12:52
Sitat fra: mnemo på fredag 22. desember 2017, klokken 11:49
Når 95% av den norske befolkningen kaller disse sekskantnøklene for "umbrako", er det vel et definisjonsspørsmål om de heter det, eller om de egentlig heter "Unbrako"

Nei. Om jeg og alle andre begynner å kalle deg "Clarice" så betyr det ikke at du heter det. Om du selv synes det er enklere å bare adoptere navnet blir noe annet, men da er det DU som har omdefinert deg selv til å hete noe annet.

Skal vi gjøre om på enheter som kW og kWh også bare fordi de fleste ikke skjønner forskjellen? ;)

Pragmatisk sett er det vel ingenting som definerer et ord, bortsett fra responsen det gir fra de fleste som snakker et språk. Enig i at språket blir mest effektivt når alle bruker de samme ordene for de samme konseptene, men å fjerne overflødigheter og imperfeksjoner er så ineffektivt i seg selv at det blir umbrako for meg. Blir det mange med din respons, skal jeg vurdere å gå over over til unbrako, selv om jeg syns hex-nøkkel er et bedre og mer beskrivende ord :-)

Vel, nå er denne tråden så langt ute å kjøre at jeg bare ønsker alle god jul, enten det nå blir med umbrako, unbrako, invers sekskantnøkkel, hex-nøkkel eller allen wrench :-)

E_S

Sitat fra: mnemo på fredag 22. desember 2017, klokken 13:42

Vel, nå er denne tråden så langt ute å kjøre at jeg bare ønsker alle god jul, enten det nå blir med umbrako, unbrako, invers sekskantnøkkel, hex-nøkkel eller allen wrench :-)

Siden vi er på jordet allerede: Du glemte Forsvarets navn: "forsenket nøkkeltrekk" :D
:)

Chris Aurora

Hos oss het det "brakonøkkel" til langt ut på 90-tallet. Helt feil, såklart, men det fjerner "un-um"- problematikken ihvertfall ;D
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA