Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Smart Elbil - konkurrent til Think

Startet av PLUTO, lørdag 06. oktober 2007, klokken 20:51

« forrige - neste »

Griffel

#15
-20˚C har jeg ikke kjørt i, men godt kaldere enn -15˚C var det her en vinter. Litt kortere kjørelengde ca 60km mot ellers 80-90. Varmeapparatet er bensindrevet på ca 5kW og klarte ikke å få det godt og varmt i bilen men det holdt vinduene fint isfrie. Lot jeg bilen stå stille med varmen på 15min før jeg kjørte var det ganske lunt i bilen. Så med NiCa batterier er det ikke serlig problematisk ned mot -20C.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#16
Sitat fra: steelmachine på onsdag 12. desember 2007, klokken 18:36
Hvordan vil en elbil fungere i -20 grader?

Har det noengang vært -20 C i Bergen. Det er vel helst snakk om +5 og regn. ;)

En fordel med Elbil i kulde er at en ikke sliter med kaldstart. Der er ingenting som skal startes, og en slipper dermed nykking, og nøling som i en vanlig bil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Sitat fra: steelmachine på onsdag 12. desember 2007, klokken 18:36
Hvordan vil en elbil fungere i -20 grader?

Min P106 gikk greit i -15 forrige år, så -20 går sikkert også greit.
Kjørelengden blir redusert fra 70km+ til rundt 50km, men det kan jeg leve med:)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hens

Alle batterier har redusert effekt når de blir kalde.
Dessuten går alt tyngre, og luftmotstanden øker pga tyngre luft.
Jeg har kjørt 12 mil med min Think om sommeren, men på vinterstid med 20 minusgrader vil jeg være fornøyd med 6.
Setter jeg på det elektriske varmeapparatet og gir flatt jern er den tom på 4.
Da synker spenningen slik at det blir liten effekt igjen i de amperetimer du trekker ut av batteriet.
Men!
Det er mulig å isolere blybatteriene, eventuelt legge inn varmeelementer.
Thinken kan hjelpes litt ved å tette igjen kjøleluftinntaket når det blir kaldt.
Og det er mulig å kjøre med hjernen.
Det hele bunner i hva elbilen skal brukes til, og hvordan kjøreruten er.

H.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Jeg pleier vanligvis å avstå fra slikt flisespikkeri, men:

Sitat fra: Griffel på onsdag 12. desember 2007, klokken 19:56
Varmeapparatet er bensindrevet på ca 5000kW og klarte ikke å få det godt og varmt i bilen men det holdt vinduene fint isfrie.

om ikke 5000kW klarer å holde det varmt i bilen er det bare å legge inn årene og gi opp!  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Tror ikke Webastoen i PSA gir mer enn 2 kW. 5 kW utgaven er 3 ganger så stor.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

I følge Webasto er det snakk om 5 kW på full guff, og 2,5 KW på halv styrke.

Styrken regulerer seg selv etter behov. ( Temperatur på returvann)

Dette gjelder både Thermotop S og Thermotop C som står i nyere biler. Og både bensin og Diesel
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#22
Sitat fra: cra på torsdag 13. desember 2007, klokken 08:37
om ikke 5000kW klarer å holde det varmt i bilen er det bare å legge inn årene og gi opp!  :D

Dette var et svar på #15 på siden før og ble nokså meningsløst uten kobling til spørsmål så da får jeg forklare litt nøyere hva jeg mente, og droppe den muntlige stilen i svaret:

Spørsmålet fra steelmachine var: Hvordan vil en elbil fungere i -20 grader?

Når det er riktig kalt (mer enn 15 minus grader) blir det ikke godt og varmt i bilen på de 30 minuttene jeg bruker fram eller tilbake fra jobben. Lar jeg derimot bilen stå stille med varmeapparatet på i 10-15 minutter er det godt og lunt og sette seg inn.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Griffel på fredag 14. desember 2007, klokken 00:49
Sitat fra: cra på torsdag 13. desember 2007, klokken 08:37
om ikke 5000kW klarer å holde det varmt i bilen er det bare å legge inn årene og gi opp!  :D
Spørsmålet fra steelmachine var: Hvordan vil en elbil fungere i -20 grader?

Joda, jeg fikk med meg det. Det jeg hengte meg opp i (ment som en spøk/morsomhet, selvsagt) var at 5000kW - fem tusen kilowatt - er det samme som fem megawatt, og burde altså klare å holde varme i kupeen på skarve -20. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: elektrolux på fredag 14. desember 2007, klokken 00:01
I følge Webasto er det snakk om 5 kW på full guff, og 2,5 KW på halv styrke.
Takker for rettelsen, Elektrolux. Air Top 2000 som sitter i Th!nk er bare 2 kW.

Forøvrig synes jeg vi som har hatt elbil en stund bør være flinkere til å gi nye på forumet informativ og korrekt info. Biler med blybatteri merker kulda bedre enn de som har NiCd (nikkel-kadmium) batteri. Det er mulig at Streetmachine skrev 5 innlegg for å komme inn på "Avansert" og ikke var så interesert i akkurat rekkevidden i -20 grader.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

ilmarw

#25
Sitat fra: El rayo på fredag 14. desember 2007, klokken 11:55
Biler med blybatteri merker kulda bedre enn de som har NiCd (nikkel-kadmium) batteri.
Hmmm, jeg har egentlig ikke merket noen særlig reduksjon i rekkevidde ennå. Litt har det nok vært, men jeg tror ikke det er mer enn 10% siden august. Kjører stort sett de samme avstandene hver dag, så følger nøye med. Kjørte over seksti her om dagen (etter at det ble kaldt). Det er minus 9 grader i Oslo nå.

ilmar
Polestar i bestilling

Griffel

#26
Sitat fra: cra på fredag 14. desember 2007, klokken 09:37
Sitat fra: Griffel på fredag 14. desember 2007, klokken 00:49
Sitat fra: cra på torsdag 13. desember 2007, klokken 08:37
om ikke 5000kW klarer å holde det varmt i bilen er det bare å legge inn årene og gi opp!  :D
Spørsmålet fra steelmachine var: Hvordan vil en elbil fungere i -20 grader?

Joda, jeg fikk med meg det. Det jeg hengte meg opp i (ment som en spøk/morsomhet, selvsagt) var at 5000kW - fem tusen kilowatt - er det samme som fem megawatt, og burde altså klare å holde varme i kupeen på skarve -20. ;)

Enkelte skrivefeil kan få ganske dramatiske utslag. Bra jeg ikke skrev dette i en bestilling. Da ville jeg fått et varmeapparat som smeltet bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Sitat fra: ilmarw på fredag 14. desember 2007, klokken 13:09
Sitat fra: El rayo på fredag 14. desember 2007, klokken 11:55
Biler med blybatteri merker kulda bedre enn de som har NiCd (nikkel-kadmium) batteri.
Hmmm, jeg har egentlig ikke merket noen særlig reduksjon i rekkevidde ennå.

ilmar
Det er sikkert riktig, Ilmar. Det er noen kilo bly (tilsvarende omtrent 20 startbatterier i en fossilbil) som trenger noen dager på å miste opplagret temperatur. Batteriet utviler litt varme ved kjøring og lading og det hjelper til å holde temperaturen oppe.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

ravn

I revaen ligger det ett varmebelte rundt batteriene, så de koser seg med 16+ grader hele natta når tilkoblet strømnettet. Merker lite til redusert rekkevidde da, glemmer jeg derimot å koble bilen til for kvelden så mister jeg gjerne en 40%.

Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

tom

#29
I helgen kjørte jeg for første gang Buddyen nesten tom for strøm på en tur på 46 km med 3 personer og hund i bilen, den var under 10 % og gikk de siste 100 meterne i gangfart. Bilen var da ferdig ladet kvelden før og sto tilkoblet hel natten.  På veien tilbake begynte vi å kjøre når bilen var ferdig ladet og når vi kom hjem var det ca 35 % igjen på måleren.  dvs 30 % forskjell i forbruk.

En artikkel på Dansk Elbilkomite anbefaler følgende:   "Vinterkørsel: Blybatterier mister meget kapacitet, når det bliver koldt, det kan der til en vis grad kompenseres for, ved at man forsinker starten på sin opladning med et tænd/sluk ur. Hvis man beregner det sådan, at opladningen lige netop er afsluttet f.eks. kl. 7 om morgenen, når man skal på arbejde, så vil batterierne være varme p.g.a. opladningen, og man vil ikke opleve reduceret kapacitet."

Det virker på meg som dette er riktig, men jeg innbiller meg at dette ikke noen en bør gjøre fast;  men det er ok hvis en enkelte ganger har behov å tøye grensene for hvor langt Buddyen går når det er kaldt. 
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA