Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde før og nå.

Startet av Kristian, onsdag 13. juli 2011, klokken 10:36

« forrige - neste »

Kristian

Morsomt å treffe en engasjert gjeng fra Nissan som presenterte Leaf på Elbilforeningens årsmøte. Dette var noen karer som virkelig kunne spre entusiasme med sin uhøytidlige fremtoning. Tydelig at presentasjonen var vel forberedt, vi fikk lære en masse om hvordan en kunne forlenge rekkevidden på elbil ved riktig bruk av ac osv. Sikkert mange av elbilforeningens medlemmer som ikke har kjørt elbil tidligere som synes dette var nyttig.  ;)
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Trond.Strom

Ja var veldig morro å se bilen live for første gang. Blir mere sikker på at jeg vil kjøpe en når den en gang kommer.... DE nevnte på salgstart i september og levering 2 måneder etter dette så de første leafene på norske veier blir vel da i november?

Boogie

Vi fikk også vite litt mer om "Nordic-version":

-Oppvarmet batteri
-Oppvarmede seter
-Oppvarmede sidespeil
-Oppvarmet ratt

Men ikke mulighet for oppvarmet frontrute. Om vi spør om dette så kansje vi kan få det og.
Med oppvarmede speil og frontrute vil vi kunne kjøre bilen om vinteren på en sikker måte med god sikt selv om det kan bli kaldt.

Kupevarmeren trekker typisk 3000W, mens frontruten trekker 150W.....
Mye å spare her.

Ellers er jo rekkevidden på typisk 175 km bra.

Lading hjemme SKAL skje med fast ladekabel som desverre er dyr. Denne leverer 16A.
Kabelen som ligger i bilen vil kun levere 10A.
Argumentasjonen var at Schuko kontakten ikke tåler 16A over tid...
Vel, vi har nå brukt dette i over 15 år, og om man velger kvalitetsmatriell, så burde det gå bra.

Gleder oss veldig til bilen kommer i salg!!!! 8)
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Kristian

Jeg var en tankte ironisk i mitt første innlegg, bilen ser bra ut, men det samme kan ikke sies om gjengen fra Nissan. Jeg skjønner nå hvorfor vi som har registrert oss som interessenter ikke har hørt noe på flere måneder. :(

De sa at bilen kan bestilles i September og leveres 2 mnd senere. Jeg har ikke noen forventninger til at de greier det. Jeg føler meg temmelig trygg på at alt kommer bare til å bli surr. Og vi som har registrert oss vil garantert ikke bli fulgt opp på en profesjonell måte.

Bilen overbeviser, men mannskapet bak her i Norge/Finland/Europa er uengasjerte og uinteresserte. Slikt blir det forsinkelser av.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Baltor

Sitat fra: Boogie på tirsdag 07. juni 2011, klokken 09:28
Lading hjemme SKAL skje med fast ladekabel som desverre er dyr. Denne leverer 16A.
Kabelen som ligger i bilen vil kun levere 10A.

Er det sannsynlig at ikke dette blir hacket på en eller annen måte?
16A via Schuko er jo lovlig, og etterhvert kommer det flere stolper med 16A CEE, merkelig at det ikke skal bli mulig å utnytte disse.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Boogie

Det burde gå.
I dette tilfellet er det kun snakk om å endre pulslengden til et PWM signal så belastningen blir riktig.
Eventuelt kan man lage sin egen med en liten komputer til noen få hundrelapper.
Protokollen ligger ute, så det burde gå bra.

Man kan også kjøpe Mitsubishi/peugeot/Citroen sin kabel som fungerer på Leaf..
Den leverer 16A.

Eller vi kan vente på at Kineserne lager en kopi med mulighet for å velge 10, 13 eller 14 A (eller andre verdier de finner for godt).
Er temmelig sikker på at det kommer en Kina-kopi siden det nå blir såpass mange av bilene, og at dagens pris på kabelen ligger på 8000,- og oppover....
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Lynet

Er det mulig å prøvekjøre Leaf nå som den er kommet til Norge? I så fall er det noen som vet hvor?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Go-carter

Vil si takk for årsmøtet, hyggelig å møte alle på forumet i virkligheten :)

Blir nok en god stund før Leaf'en kan prøvekjøres, den som er her nå er jo spanskregistrert og virker som den universale "prøvebilen" for alle i europa. Med andre ord må vi nok vente til minst september-november perioden, vil jeg spekulere på.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Ole C

Hei
Mitt første innlegg her på forumet.

Har prøvd siden i april å få noe nyttig informasjon om Leafen fra Nissan forhandleren her i Ålesund. Etter at jeg klaget på dårlig tilbakemelding fikk jeg dette svaret:
--------------
Hei

Vi hadde møte med Nissan Nordic i går og det er bekreftet at Nissan Leaf vil komme i salg på høsten om alt går som planlagt.  Det er en forhandler i Oslo som får starte med salget så håper vi å kunne bidra med salg an nye Nissan Leaf i løpet av 2012.

Ha en fin dag.

Mvh,

--------------
:o i løpet av 2012  .......

Kontaktet Nissan forhandler i Oslo , men de vet ingenting sier de. Ikke pris, ikke når de kan ta imot bestilling.

Men ut fra svaret jeg fikk fra Nissan forhandleren her lokalt så har de en "plan".  Jeg vil vite en ting på den planen, når kan jeg bestille.
Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

perbuhs

I følge informasjonen vi fikk på årsmøtet til Elbilforeningen vil bestilling starte i september, og levering i oktober/november.
Men, de er tydlig vis strenge på hvilke forhandlere som får lov til å selge denne bilen, og det er fortsatt hemmelig hvilke forhandlere det er, det blir en i Oslo-området, men fortsatt usikkert hvilken.

Pris skal vel komme i løpet av neste uke.

Tesla Roadster 2.5 26000km - Selges
Nissan Leaf 25000km
Model S  85KwH 2000km
Fammilien har kjør 100% elektrisk siden februar 2011

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ole C

300000 er mye. Så for meg 280000 som max.

Skal jeg krype ned til en av trillingene ? hmmm..

Blir det 300000 så kommer denne bilen til å selge bra i Oslo,Bergen, Trondheim og Stavanger tipper jeg. Og dårlig ellers.....

Vi får se..
Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

nyttblad

Spennende å se om dette blir prisen den skal selges for. Da må jeg nok tenke meg om. 300k begynner å bli dyrt i forhold til trillingene
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

Lars C. Krogenæs

Dette er en "Premium" pris som Ferdinand kan sette på et lite antall elbiler, til de som er villig til å bla opp for å være først med elbilen i Norge. Dette har nok ingen ting med prisen norske forhandlere av Nissan vil selge bilen for i Norge.

Nå tyder det også på at den "nordiske varmepakken" blir standard i alle Leafer som blir produsert.
(http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3752.0.html)
Dermed vil det være enklere å privatimportere en Leaf fra de land som vi vet selger Leafen langt rimeligere.

Dette må nok Nissan i Norge ta hensyn til, og de kan dermed ikke "prise seg ut av markedet" og unnskylde seg med at de selger en bil som er bedre tilpasset Norge enn den man får kjøpt i andre land.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA