Hovedmeny

FWD og lav takhøyde

Startet av geear, søndag 26. november 2017, klokken 23:46

« forrige - neste »

geear

Under utlevering så åpnet bilen FWDene bare delvis, selv om det var sikkert åtte meter under taket et ekstra trykk på åpne-knappen sendte de helt opp. I følge Tesla så var det fordi den hadde detektert at den kjørte inn en port, og vil da ikke åpne maks igjen før den detekterer at den har kjørt ut igjen. Jeg hadde inntrykk av at den har ultralydssensorer i taket også, for å se nettopp dette?

Er sikker på den ene døra hadde smelt i garasjeportsmekanismen i dag om jeg ikke hadde stoppet den.

Går det an å programmere noe av dette basert på GPS-posisjon f.eks.?

Automatisk i very low i garasjen hjemme og på jobb, og en god optimalisering av maks dørhøyde så hadde det fort utgjort en forskjell, og iallfall ikke gitt meg hjerteflimmer hver gang døra skal opp, eller frykt for å trykke noe feil...

supaplex

Litt off-topic, men jeg fatter ikke hvorfor det er så mye problemer knyttet til FWD og sensorene. Har ikke fått bilen selv ennå, men er redd for å bruke FWD. Virker som om man ikke følger med så vil de dure inn i nærmeste bil, vegg eller tak.

Er programmerer av yrke og for meg virker det som en enkel sak å implementere funksjonen til FWD riktig. Kanskje er det kvaliteten på sensorene som Tesla bruker som er problemet?

ChrML

Sitat fra: supaplex på mandag 27. november 2017, klokken 07:00
Litt off-tonic, men jeg fatter ikke hvorfor det er så mye problemer knyttet til FWD og sensorene. Har ikke fått bilen selv ennå, men er redd for å bruke FWD. Virker som om man ikke følger med så vil de dure inn i nærmeste bil, vegg eller tak.

Er programmerer av yrke og for meg virker det som en enkel sak å implementere funksjonen til FWD riktig. Kanskje er det kvaliteten på sensorene som Tesla bruker som er problemet?
Tror problemet i hovedsak er knyttet til sensorene. Det er små områder dekket av sensorer og de klarer heller ikke å oppfatte alle hindringer. F.eks. garasjeport skinner er vanskelig å oppdage (kjøp rulleport istedet:) æ

geear

Litt off-topic, men jeg fatter ikke hvorfor det er så mye problemer knyttet til FWD og sensorene. Har ikke fått bilen selv ennå, men er redd for å bruke FWD. Virker som om man ikke følger med så vil de dure inn i nærmeste bil, vegg eller tak.

Jeg er mest overrasket over at de valgte å lage en løsning basert på ultralydssensorer som gjennom ca. 20-25 år har vist seg å være ustabile i parkeringssystem. Påvirket av ytre elementer som snø, sludd, is, regn, skitt, men også en del tekniske feil. De bør iallfall ha lagt seg opp et godt system for å detektere feil på en sensor, og da kjøre i ren nødmodus, eventuelt at det er minst to sensorer som alltid dekker et område slik at man har redundans. Hadde vært kjekt å vite litt mer om den tekniske løsningen på det. Har forresten også ultralydssensorer (mange) i drift døgnet rundt i anlegg jeg har ansvar for, og selv med mye dyrere sensorer enn i biler så er det utfordrende (men også røffere miljø).

Tai

Jeg skulle demonstrere dørene for svigerfar i går som ikke trodde de ville ha opp. Døren gikk opp og smalt rett i bilen ved siden av. Flaut!

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Nasatech

Nå må du huske at det snart er 5000 Model X i Norge og det bare er noen som snakker om dette. Har hatt min bil i 15 måneder og jeg har aldri vært borti noe med FWD. Men jeg har flere ganger vært borti noe med mine «vanlige» dører.

Det skal også sies at jeg har 4 barn så dørene er i bruke flere ganger om dagen.

OT: Jeg ble fortalt da jeg hentet min bil at den bruker GPS og ser at den er inne i en bygning. De fortalte da at den aldri ville åpne helt. Ikke en gang om det var i en hangar. Dette for å være sikre på at den ikke slo inni noe.

Ellemelle

Sitat fra: Tai på mandag 27. november 2017, klokken 11:21
Jeg skulle demonstrere dørene for svigerfar i går som ikke trodde de ville ha opp. Døren gikk opp og smalt rett i bilen ved siden av. Flaut!
Da må det være noe som er galt, har aldri opplevd at den treffer noe.

geear

Sitat fra: Nasatech på mandag 27. november 2017, klokken 11:33
Nå må du huske at det snart er 5000 Model X i Norge og det bare er noen som snakker om dette. Har hatt min bil i 15 måneder og jeg har aldri vært borti noe med FWD. Men jeg har flere ganger vært borti noe med mine «vanlige» dører.

Det skal også sies at jeg har 4 barn så dørene er i bruke flere ganger om dagen.
Tenker du noen gang på om dørene skal slå i, parkerer kun utvalgte steder og så videre eller får de trykke og ordne som de vil?

Sitat fra: Nasatech på mandag 27. november 2017, klokken 11:33OT: Jeg ble fortalt da jeg hentet min bil at den bruker GPS og ser at den er inne i en bygning. De fortalte da at den aldri ville åpne helt. Ikke en gang om det var i en hangar. Dette for å være sikre på at den ikke slo inni noe.
Stemmer, virker som en grei nok sikkerhet det altså, men den bruker vel også sensorer i tak og nederst på dør for å gi ytterligere begrensninger? Noen som vet hvor taksensorene sitter?

Nasatech

Sitat fra: gr på mandag 27. november 2017, klokken 14:36
Sitat fra: Nasatech på mandag 27. november 2017, klokken 11:33

Tenker du noen gang på om dørene skal slå i, parkerer kun utvalgte steder og så videre eller får de trykke og ordne som de vil?

Sitat fra: Nasatech på mandag 27. november 2017, klokken 11:33OT: Jeg ble fortalt da jeg hentet min bil at den bruker GPS og ser at den er inne i en bygning. De fortalte da at den aldri ville åpne helt. Ikke en gang om det var i en hangar. Dette for å være sikre på at den ikke slo inni noe.
Stemmer, virker som en grei nok sikkerhet det altså, men den bruker vel også sensorer i tak og nederst på dør for å gi ytterligere begrensninger? Noen som vet hvor taksensorene sitter?

Tenker ikke mye på hvor jeg parkerer. I helgen parkerte jeg heeeeelt Inntil en vegg. Da gikk kona ut før jeg parkerte og alle barna måtte gå ut av den ene siden bak. Kan være det hadde fungert.

Sensoren i taket sitter midt mellom dørene bak. Du ser den greit om du tar bilde når du ser ned på bilen. En runding på størrelse med en femmer.

razeac

Om de åpner ikke helt, er det fortsatt mulig å gå inn/ut? Jeg skal parkere nesten hele tiden under et bygg.... Tenk bygarasjen i Bergen type parkeringsplass.

CaZpaH

Sitat fra: razeac på mandag 27. november 2017, klokken 22:27
Om de åpner ikke helt, er det fortsatt mulig å gå inn/ut? Jeg skal parkere nesten hele tiden under et bygg.... Tenk bygarasjen i Bergen type parkeringsplass.

Ja. Og også mulig å overstyre dersom du ser at det er klart og døren kan gå helt opp.
Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

pwb

Tai

Dekker Tesla skaden på den andre bilen?

Megleren

Sitat fra: pwb på tirsdag 28. november 2017, klokken 07:14

Tai

Dekker Tesla skaden på den andre bilen?

Det lurer jeg også på, hvordan er det med slike skader?
Kan man åpne FWD og forvente at den skal klare unngå skader selv?
2019  Hyundai Ioniq Teknikk
2018 Model X75 -  Solgt 07.2020
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

CaZpaH

Her er en demo av FWD og garasje hvor området rundt bilen (ikke rett over) stikker ned. Og hvordan det skal fungere.

https://youtu.be/vBQFMKkOQOA?t=58s
Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

geear

Sitat fra: CaZpaH på tirsdag 28. november 2017, klokken 20:08
Her er en demo av FWD og garasje hvor området rundt bilen (ikke rett over) stikker ned. Og hvordan det skal fungere.

https://youtu.be/vBQFMKkOQOA?t=58s
For meg ser det ut som at dørene stopper på standard makshøyde når bilen via GPS detekterer at den er innendørs, ikke at det er sensorene som tar bjelkene. Altså bare "flaks". Makshøyden innendørs er ganske irriterende, for den er så lav at de fleste voksne skaller i dørene, og det skjer altså selv om det er mer enn nok takhøyde til full åpning. Kun for å gå klar i tilfeller som i videoen.

Er det sensorer andre steder enn midt på taket og i bunn av dørene?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA