Hovedmeny

Regenerering

Startet av Pål B N, søndag 26. november 2017, klokken 21:25

« forrige - neste »

Pål B N

Hvor mye tjener du egentlig på det? tenker litt på at mange skriver de kjører på B for å regenerere mest mulig, men hvor mye er det ca?
Ja det kommer ann på hvor mye du kjører i bakker osv, men poenget er om du i det heletatt tjener noe serlig på det i forhold til å bruke Bremsene?

hanche

Vanskelig å si eksakt, men på bykjøring tipper jeg du tjener ganske mye på det, i hvert fall så lenge du ikke kjører så aggressivt at du uansett må bruke bremsen mye. Jeg har hørt veldig forskjellige tall på hvor mye av energien som gjenvinnes ved regenerering, fra rundt 90% og nedover. Det er nok veldig vanskelig å få målt dette eksakt, så det er mye synsing og lite harde fakta å få tak i.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Svein Evensen

Du får akkurat samme resultatet på regenerering ved å kjøre i D og bruke bremsen. Synes at å kjøre i B er ubehagelig.

hanche

Sitat fra: Svein Evensen på mandag 27. november 2017, klokken 13:57
Du får akkurat samme resultatet på regenerering ved å kjøre i D og bruke bremsen. Synes at å kjøre i B er ubehagelig.
Hvor har du det fra? Ikke det med ubehaget, det vet du nok best selv. Men så vidt jeg vet, kobler ikke bilen inn mer regenerering når du bruker bremsepedalen. Jeg er blitt fortalt at Teslaene gjør det, men ikke Kia.

Selv har jeg en tendens til å skifte mellom B og D en god del. Kjører gjerne i D, men skifter til B når et lys blir rødt foran meg eller det dukker opp andre hindringer som ikke krever umiddelbar bruk av bremsepedalen. Eller i bratte utforbakker. Kanskje det bare er noe som henger igjen fra bensinbildagene, at jeg liker å manipulere denne spaken.  :D

Stig-Arne

Her er oversikten hvordan KIA Soul bruker hjulbrems og regenerering.
Denne fikk jeg ifra KIA Norge

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

hanche

Sitat fra: Stig-Arne på mandag 27. november 2017, klokken 19:38
Her er oversikten hvordan KIA Soul bruker hjulbrems og regenerering.
Denne fikk jeg ifra KIA Norge
Hmm, det er jo interessant. Så det skjer noe regenrativ bremsing når man bruker bremsepedalen? Uheldigvis fikk jeg bare så måtelig med informasjon ut av figuren. Den røde kurven, for eksempel, er et komplett mysterium for meg. Hva skal den forestille?

Stig-Arne

Den røde viser bruken av bremsepedalen. Når du slipper gassen så er det kun regenerering som bremser, også kun regenerering i den første delen av bruken av bremsepedalen, helt til den oppnår ett visst trykk, da går også hjulbremsene inn. Helt til farten er så lav at motoren ikke bremser noe særlig, da er det kun hjulbrems

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

hanche

Takk for forklaringen. Men, her er en liten observasjon: Når jeg kjører i B, la oss si i 50 km/h, og slipper gassen, så vises to streker regenerering i effektmeteret (det til venstre), og flere streker om hastigheten er høyere. Jeg tror aldri jeg har sett mer enn én strek når jeg kjører i D og bruker bremsepedalen.

Lagt til dagen etter: Nå har jeg prøvd litt mer systematisk, og sannelig får jeg lett til to streker ved å bruke bremsepedalen. Så har jeg lært noe i dag også.  :o

Svein Evensen

Da må du prøve på nytt. Bilen regenerer akkurat like mye ved å bruke bremsepedalen i D som å kjøre i B. Prøv i en nedoverbakke. Da vil du se mer en 2 streker.

Usikker

Kjør i 80 og brems litt hardt så ser du alle streker.... bare pass på at du ikke har noen bak deg  :-)
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Vollis47

Størst fordel med å bruke B synes jeg vi har når vi kjører i litt tett trafikk; trenger ikke bruke bremsepedalen så mye.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

goggo

Jeg bruker aldri B bortsett fra i lange bratte bakker, type "ned fra fjellet" :)
Når jeg kjører i D så får jeg max 2 blå prikker ved å slippe gassen, og 2 til ved å bruke bremsepedalen. Dette synes jeg gir behagelig kjøring og god flyt.

Men hver sin smak. Det er jo fint å kunne velge det som passer best for hver enkelt :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Kårepåsporet

Hvis en kan, OG DET IKKE ER FARTSGRENSER en må ta hensyn til, så bør en sette bilen i N og slippe gassen i god tid før kryss slik at bilen stanser uten bruk av bremse. Slik er det i det virkelige liv ikke mulig å kjøre, derfor bør en bruke regenerering når hastigheten går opp og ned, en kjører ned bakker osv osv
Regenerering er en av gevinstene med å velge hybridbil fremfor ren fossildrift.
Triller en ned en 2-3-400 høydemeter regenerer en gjerne 1-3 prosent.
Kjører en langs vestkysten i Danmark hvor det er rimelig flatt er det mindre å hente.
Kan gjerne kjøre på B hele tiden og følsom høyrefot, så kan en justere forbruk til null, altså samme som å sette velger i N.
Får håpe Soul får samme system som Ioniq med regenereringsvelgere på rattet ala F1 gear. Det er topp.
Men Soul er en knall bil :+1:

hanche

Sitat fra: Usikker på tirsdag 28. november 2017, klokken 16:41
Kjør i 80 og brems litt hardt så ser du alle streker.... bare pass på at du ikke har noen bak deg  :-)
Jepp, jeg tror deg gjerne, etter å ha prøvd litt mer i dag (har redigert meldingen min lenger opp). I dag kjørte jeg bare i byen, men skal nok sjekke ut dette i høyere hastigheter også, når anledningen byr seg.

Usikker

En ikke videnskaplig test !!  ;D  men jeg tok et par runder i en nedoverbakke i går for å se om det er noe forskjell på B og D
Som nevnt ikke videnskapelig men jeg prøvde å holde samme fart og kjøremønster
Rød strek er fart, Gul er forbruk, det som er gult på undersiden av 0- linja er + inn på batteriet
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA