Hovedmeny

Uvisket område på frontruta

Startet av cra, torsdag 23. november 2017, klokken 14:42

« forrige - neste »

cra

Jeg har problemer med at uforholdsmessig mye av frontruta på venstre side forblir urørt av vindusvisker. Mener det var mye bedre på den forige bilen min (TMS 2014), mens det på nåværende (TMS 2017) i praksis dobler blindsona.

Denne avstemmingen er for å se om det er noe som forekommer bare på få biler og dermer kanskje kan fikses/justeres, eller om det rett og slett er dårlig design som gjør det.

Mål fra kanten på vinduet (delen som er gjennomsiktig) inn til der viskeren ikke lenger tar (lett å se skittrand hvis det er litt skitt på ruta) omtrent midt oppe på frontruta.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sjaugen

Var et sant helvete med snø på det området i går. Endte opp med å stoppe for å fjerne pga dårlig oversikt
2017 S 75D

daktari

Jeg har mindre enn 2 cm, men det var nærmest taket. Det er litt mer nederst siden visker en stopper litt på skrå. Dette var ikke til a-stolpen men til det svarte feltet (limet til ruta).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Brede

9cm på normalhastighet, mindre om viskeren får litt fart på seg.

fem

Dette er en av tingene som plager meg også. Bestilt justering (2 mnd ventetid da..)

Isbjørn

Viskeren fungerer så dårlig at den øvre tredjedelen av fronruta på førersiden er stadig skitten. Og store deler på høyre side. I tilleg stopper vindusviskeren midt på ruta i hastighet over 120 km/t og rører seg ikke mer til man bremser ned til ca. 90 km/t. Har vært hos Tesla med dette. "Works as designed"...
2017 TMS P100DL
2017 TMX P90DL
Model 3 reservert
2015 TMS P85DL-solgt

Tuxedo

Med 27 svar så langt er medianen 6 cm.  De som har vesentlig mer enn dette bør sørge for å få viskere justert på garanti. Den A-stolpen er diger nok som den er.

Øyvind.h

Løsne visker og flytt den et par hakk.
Somlet meg aldri til å gjøre det selv før jeg solgte, men skal være relativt enkelt å fikse selv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jazzwheel

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 25. november 2017, klokken 21:27
Somlet meg aldri til å gjøre det selv før jeg solgte, men skal være relativt enkelt å fikse selv.

Jeg må prøve å fikse dette selv siden jeg har mer enn 10cm blindsone + A-stolpe og Tesla ikke har tid. Er det så enkelt som du sier? Finnes det en mer detaljert beskrivelse noe sted?

fem

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 06. desember 2017, klokken 23:42
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 25. november 2017, klokken 21:27

Jeg må prøve å fikse dette selv siden jeg har mer enn 10cm blindsone + A-stolpe og Tesla ikke har tid. Er det så enkelt som du sier? Finnes det en mer detaljert beskrivelse noe sted?

Vil dette fungere? Ser for meg at viskeren da ikke vil komme helt tilbake i nedre stilling igjen når den ikke er i bruk?

cra

Det er den potensielle baksiden av medaljen, ja. For meg viker det som om hele viskermekanismen (eller i alle fall akslingen) rett og slett burde være plassert et par tommer lenger mot venstre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Jeronan

Sitat fra: fem på lørdag 25. november 2017, klokken 13:14
Dette er en av tingene som plager meg også. Bestilt justering (2 mnd ventetid da..)

They are not going to adjust it, simply because they can't. It's working as intended. I already went in within the first week I got my Model S.

They say it is like this due to the shape of the windshield and that on max. speed setting the top of the blades will swing out a lot more.
If they would adjust this, the blades will shoot beyond the windshield at max. setting and damage the blades.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Øyvind.h

Sitat fra: fem på torsdag 07. desember 2017, klokken 08:19
Vil dette fungere? Ser for meg at viskeren da ikke vil komme helt tilbake i nedre stilling igjen når den ikke er i bruk?

Ja viskeren vil ligge et par cm høyere nederst for at de skal nå lenger på toppen.

På en Passat jeg hadde presterte bilglass-selskapet å montere så mye feil at viskeren traff A-stolpen. På Model S er det så stor avstand mot A-stolpen at det å flytte viskeren et hakk bør gå helt fint. Selv på raskeste viske-hastighet. Men det er ikke verre enn å bare løsne og teste.

Marker først hvor viskerne hviler, så du ser at du treffer ett hakk høyere.

En liten bonus kan være at viskerne treffer oppvarmet område bedre. På S90D`en jeg hadde lå viskerne så langt ned at de i praksis stort sett lå nedenfor det oppvarmede visker-området. Ved å flytte viskeren et hakk eller to opp (fikk aldri somlet meg til å gjøre det) vil jeg tro viskeren treffer bedre på oppvarmet område. I tillegg til å redusere den absurd store blindsonen mot A-stolpen.

EDIT: Her er en kort (og dårlig) video som illustrerer mekanikken. Dvs tagger mot tagger, hvor monteringen av armen avgjør hvor hvileposisjon og nedeposisjon vil være. 

https://www.youtube.com/watch?v=0gLtB9ZqmrQ
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sjaugen

Så quick fixen er å kjøre viskerne på max oftene?
For å få redusert den flekken mot A-stolpen that is
2017 S 75D

Somni

Fikk ordnet min på service i dag, men nå går jeg å irriterer med over at jeg ser viskefestet når jeg kjører. Jaja, er vel kanskje bedre en å ikke se blindsonen.
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA