Design Studio åpnes nå (gradvis) for de som ikke er ansatte i Tesla!

Startet av Espen Hugaas Andersen, tirsdag 21. november 2017, klokken 16:09

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: Tellus på mandag 27. november 2017, klokken 20:35
I-pace har omtrent samme ytre mål som en Porsche Macan og innvendig mål som Porsche Cayenne...

Leaf (2015)ytre mål:    4445mm(l) x 1550mm(h) x 1967mm(w)
I-pace ytre mål:           4680mm(l) x 1560mm(h) x 1890mm(w)
Macan ytre mål:           4681mm(l) x 1624mm(h) x 1923mm(w)

I-pace er vel midt i mellom  leaf og macan utvendig, og er ingen stor bil.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

daktari

Ta med akselavstand også. I-pace virker større i virkeligheten enn på papiret. (sett på visningen i vår)

Leaf 2: 2.700 mm
I-pace: 2.990 mm
Macan: 2.807 mm
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 28. november 2017, klokken 14:26
Sitat fra: Tellus på mandag 27. november 2017, klokken 20:35
I-pace har omtrent samme ytre mål som en Porsche Macan og innvendig mål som Porsche Cayenne...

Leaf (2015)ytre mål:    4445mm(l) x 1550mm(h) x 1967mm(w)
I-pace ytre mål:           4680mm(l) x 1560mm(h) x 1890mm(w)
Macan ytre mål:           4681mm(l) x 1624mm(h) x 1923mm(w)

I-pace er vel midt i mellom  leaf og macan utvendig, og er ingen stor bil.

De breddemålene på Leaf er inkludert utslåtte speil. Med utslåtte speil er Macan 2098. Nøyaktige mål på I-Pace finnes vel ikke, den skal være litt kortere og smalere enn F-Pace (som forøvrig er veldig bred).

"So although the car is marginally smaller than the F-Pace (around 50mm shorter, 90mm lower and 40mm narrower) its wheelbase is 115mm longer meaning there's more room inside. "

F-Pace er forøvrig hele 2175 bred med speil ute.

Amoss

https://electrek.co/2017/12/07/tesla-model-3-customer-deliveries-starting-next-week/

Sitat
Tesla Model 3 customer deliveries are reportedly starting next week
We have received reports that some of the first Tesla Model 3 reservation holders who don't have access to the employee priority delivery are being scheduled deliveries as soon as next week.

We are talking about deliveries to people who are not Tesla employees, family members of an employee, or company insiders.

Those people had access to the first Model 3 vehicles that Tesla delivered since the launch of the production version in July.

But now Tesla is finally moving to what we have been referring to as "regular customer deliveries."
Model S 85D

Løve

Det er jo en bagatell om det er ti biler i uken som leveres. Tesla må opp i noen tusen i uken ganske så snart om Model 3 ikke skal bli tatt rotta på av andre el-biler.

THE

@Løve, hvilken andre elbiler med tilsvarende egenskaper som Model 3 tror du kan leveres i tusenvis pr uke i løpet av vinteren?

Jeg er litt nysgjerrig siden jeg er skuffet over leveringstider og leveringsvolum til stort sett alle elbiler med anstendig rekkevidde (bortsett fra Tesla S og X). Leaf er nok den som vil konkurrere direkte mot Model 3 selv om det er en mindre og enklere bil enn Model 3 på mange måter. Nissan er vel også den eneste bilprodusenten, i tillegg til Tesla, som kan (og vil) levere attraktive elbiler i stort volum.

Prisene som Nissan har lansert på nye Leaf vil nok gjøre at mange reservasjonholdere på Model 3 velger en Leaf i stedet, og spesielt hvis prisene på Leaf Tekna 60kWt kommer under 350000,- samtidig som Tesla ikke får i gang leveringer i Norge.

Bortsett fra Nissan Leaf har jeg ikke fått med meg at det er spesielt mye spenstig som er varslet, kanskje med unntak av Kia/Hyundai sine Niro og Kona i elektrisk utgave, men da er jeg også veldig skeptisk til leveringstider basert på utfordringene de har hatt med levering tidligere.

I litt høyere prisklasse har vi jo Jaguar iPace, men den skal vel produseres i ca 13000 eksemplarer i året, så det er jo ikke noen volummodell. Mange har forhåpninger til Audi etron, men det er veldig lite konkret rundt lansering, priser, produksjonsvolum o.l. som er kommet ut ennå.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Mazzbot

Sitat fra: THE på fredag 08. desember 2017, klokken 10:05
@Løve, hvilken andre elbiler med tilsvarende egenskaper som Model 3 tror du kan leveres i tusenvis pr uke i løpet av vinteren?

Jeg er litt nysgjerrig siden jeg er skuffet over leveringstider og leveringsvolum til stort sett alle elbiler med anstendig rekkevidde (bortsett fra Tesla S og X). Leaf er nok den som vil konkurrere direkte mot Model 3 selv om det er en mindre og enklere bil enn Model 3 på mange måter. Nissan er vel også den eneste bilprodusenten, i tillegg til Tesla, som kan (og vil) levere attraktive elbiler i stort volum.

Prisene som Nissan har lansert på nye Leaf vil nok gjøre at mange reservasjonholdere på Model 3 velger en Leaf i stedet, og spesielt hvis prisene på Leaf Tekna 60kWt kommer under 350000,- samtidig som Tesla ikke får i gang leveringer i Norge.

Bortsett fra Nissan Leaf har jeg ikke fått med meg at det er spesielt mye spenstig som er varslet, kanskje med unntak av Kia/Hyundai sine Niro og Kona i elektrisk utgave, men da er jeg også veldig skeptisk til leveringstider basert på utfordringene de har hatt med levering tidligere.

I litt høyere prisklasse har vi jo Jaguar iPace, men den skal vel produseres i ca 13000 eksemplarer i året, så det er jo ikke noen volummodell. Mange har forhåpninger til Audi etron, men det er veldig lite konkret rundt lansering, priser, produksjonsvolum o.l. som er kommet ut ennå.

På hvilken måte er leaf konkurrent til model 3 ? Leaf har en rekkevidde på 170-220 km med 40kwt . Standard range model 3 kan kjøre ca 350 km og har mer standardutstyr enn Tekna ! Nissan oppgir fortsatt rekkevidde i NEDC som lurer kunden , trodde ikke man skulle bruke den rekkeviddetesten mer ... tragisk

Toyota yaris er konkurrent til BMW 3 serie ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

ludwig_holberg

LEAF er jo en åpenbar konkurrent til Model 3. 40 kwt er selvsagt noe kortere rekkevidde, men fortsatt helt ok. Og 60 kwt kommer sannsynligvis til å være på plass minst samtidig som Model 3 begynner å få levelige leveringstider.

THE

Sitat fra: Mazzbot på fredag 08. desember 2017, klokken 12:39

På hvilken måte er leaf konkurrent til model 3 ? Leaf har en rekkevidde på 170-220 km med 40kwt . Standard range model 3 kan kjøre ca 350 km og har mer standardutstyr enn Tekna ! Nissan oppgir fortsatt rekkevidde i NEDC som lurer kunden , trodde ikke man skulle bruke den rekkeviddetesten mer ... tragisk

Det var jo nettopp Leaf Tekna 60kWt versjonen jeg dro fram som en mer eller mindre direkte utfordrer til Tesla Model 3, og tenker da på Model 3 standard range RWD uten ekstrautstyr. Prisen og rekkevidden vil nok sannsynligvis bli relativt lik på de to bilene, og hvis Leaf kan leveres 6-12 mnd tidligere enn Tesla Model 3 så kan nok det få mange til å gå for Leaf i stedet. Leaf er også en hatch back som er mer populært enn sedan i Norge. I prislisten til Leaf er det også listet opp originalt takstativ til Leaf (max 35 kg) som gjør enkelt (og lovlig) å få med seg ski/sykler på taket.

Når det gjelder NEDC som standard er jeg helt enig. Burde vært oppgitt i WLTP (med NEDC tall i parentes). Hvis jeg skal tippe vil jeg si Leaf 60kWt 280 km reell vinterrekkevidde på norsk landevei og 360 km på sommer. Jeg har ingen egen erfaring med forbruk/rekkevidde på dagens Leaf, så jeg kan selvfølgelig bomme grovt på min kvalifiserte rekkeviddegjetting. For veldig mange er det mer enn god nok rekkevidde.

Personlig ville jeg aldri valgt Leaf i stedet for Model 3 som hovedbil i husholdningen, men som en nr 2 bil ville jeg nok vurdert Leaf, og da muligens i 40kWt utgave også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

daktari

Leaf 40 kWh oppgis i USA til 150 miles rekkevidde, såvidt jeg forstår etter EPA-standarden. Det betyr 240 km ganske realistisk. Ja, Model 3 får lengre rekkevidde, kanskje til lavere pris.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Løve

Sitat fra: Mazzbot på fredag 08. desember 2017, klokken 12:39

En Leaf kan en faktisk forvente blir levert. Det er et gedigent konkurransefortrinn. En har lenger rekkevidde i en bil en faktisk har enn en bil en venter i det uendelige på.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på fredag 08. desember 2017, klokken 14:55En Leaf kan en faktisk forvente blir levert. Det er et gedigent konkurransefortrinn. En har lenger rekkevidde i en bil en faktisk har enn en bil en venter i det uendelige på.
Hvor tilgjengelig en elbil er kommer an på to ting:

1. Hvor attraktiv bilen er.
2. Hvor mange som produseres.

Model 3 virker som den blir en veldig attraktiv bil, og vil innen noen måneder produseres i et antall på 240-480k per år. Når produksjonen av Leaf havner på kanskje 50k per år, så må man håpe på at Leaf blir betraktelig mindre attraktiv enn Model 3, hvis den skal være tilgjengelig. Om Leaf skulle bli like attraktiv som Model 3, og produksjonen ville være en tiendedel, så vil det ikke være spesielt mange Leaf tilgjengelig.

Det man kan håpe på er at tilgjengeligheten blir ujevnt fordelt. Nissan kunne f.eks velge å selge 10k Leaf per år i Norge, noe som ville bety at resten av Europa nesten ikke ville få biler. Da kan altså tilgjengeligheten være god for oss i Norge, men elendig for de resterende ~740 millioner menneskene i Europa.

(Personlig syns jeg Leaf ser ut til å bli en ganske attraktiv bil, og forventer da at tilgjengeligheten dermed vil gå over veldig fort.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe

Hva er produksjons raten på modell 3 nå, og hvor mange er produsert hittil? Husk at produksjonen har pågått et halvt år nå. 2-3 tusen produserte på et halvår, ikke særlig imponerende. Kun ansatte som har mottatt biler enda.

erikf

Sitat fra: tiger`n på søndag 10. desember 2017, klokken 00:15
[...] Husk at produksjonen har pågått et halvt år nå. 2-3 tusen produserte på et halvår, ikke særlig imponerende. Kun ansatte som har mottatt biler enda.
Åh, dette har jeg lyst til å høre mer om, at det ikke er særlig imponerende. Jeg skal prøve å huske at produksjonen har pågått et halvt år nå, som du formaner om. Kan du ikke greie ut om dette tigern, vær så snill?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Knut Røe

Du får lese selv som alle andre, trenger ikke fjolle seg til for dette.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA