Tesla 100 kW batteri kr 688 000???

Startet av grime, torsdag 09. november 2017, klokken 11:52

« forrige - neste »

snd

Sitat fra: grime på lørdag 11. november 2017, klokken 00:02
Sitat fra: snd på torsdag 09. november 2017, klokken 17:40
Jeg får litt over 450 kW fra min 85 kWh batteripakke :police:
Det er virkelig imponerende! Men hvordan får du til det uten å etterlade?

Håpet var at du skjønte forskjellen mellom effekt (kW) og energi (kWh). Igjen, jeg kan trekke 1500 A * 300 V = 450 kW = 612 hk ut fra mitt batteri uten å etterlade. 100D har betydelig mer effekt enn 100 kW = 136 hk. Tittelen er feil, men jeg og alle som har kommentert her skjønner poenget ditt ;)
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

grime

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 11. november 2017, klokken 09:18
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på fredag 10. november 2017, klokken 16:27
Har hatt samme vurdering, og jeg fant ut av at den tiden ekstra jeg må stå på SC med en 75D kontra en 100D får en timepris med en god femsifret prislapp så lenge jeg eier bilen. Det synes jeg ble litt i overkant.  ;)
Å velge 100D i stedet for 75D handler ikke bare om timepris ved lading. Den dagen du opplever at 75 blir for kort, blir prisdifferansen uten betydning.
Sagt med andre ord: Jeg betaler den høge prisen for friheten lengre rekkevidde gir meg. Det er deilig å kunne kjøre 10 - 12 mil lenger enn på 75D og 8 mil lenger enn på min gamle 85D. Hadde jeg kun tenkt på pengene, hadde jeg fremdeles hatt min Leaf 2013.
Men skjønner at de som velger 75D gjerne vil forsvare sitt valg på samme måte som jeg gjør.

Vi kjørte, som tidligere nevnt, 7600 km primært i Frankrike og England over en 14 dagers periode tidligere i høst. Ladenettverket til Tesla er allerede så godt utbygget at vi som regel kjørte forbi flere ladestasjoner innen vi etterladet med vår 75 D. De eneste to stedene vi hadde litt problemer var i Wales og i The Lake District. I Wales var tanken å kjøre opp langs kysten, men det viste seg at jeg hadde valgt feil ladebrikke til å kunne lade Chademo, vi fant ut dette mens det fortsatt var strøm nok til å komme tilbake til en SC. I The Lake District fant vi oss et hotell med type 2 lader og dermed var det ikke noe problem.

Rekkeviddeangst var noe vi hadde i begynnelsen med vår nå vel 2 år gamle eGolf og da stort sett egentlig bare i forbindelse med tosifrede kuldegrader. Med plussgrader kommer vi gjerne nærmere 40 mil med Tesla'en, selv med Autobahnhastigheter på opptil 120-130 km/t. Det er mulig at Gjerdsjø kjører på steder der det ikke finnes SC, men i det vanlige Vest-Europeiske hovedveinettet holder en 75D i massevis etter hva jeg erfarer.
Tesla S75D AP1 2016 - S100D AP2,5 FSD 2018 - Cybertruck 4x4 FSD & Model Y DM FSD med krok i bestilling.

Muffinman

40 mil med 75D i 120-130? Skeptisk. Det betinger et forbruk på 180wh/km fra fulladet til bilen stopper, inkludert reserven under 0. Normalt vil du passere 200wh/km under gode forhold et sted mellom 120 og 130km/t, forutsatt 19" hjul med rikelig trykk.

Det stiller seg naturligvis annerledes om man har en lavere snitthastighet og aldri overstiger 130km/t.

DagfinnN

Sitat fra: grime på søndag 12. november 2017, klokken 09:02
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 11. november 2017, klokken 09:18
Å velge 100D i stedet for 75D handler ikke bare om timepris ved lading. Den dagen du opplever at 75 blir for kort, blir prisdifferansen uten betydning.
I det Vest-Europeiske hovedveinettet holder en 75D i massevis etter hva jeg erfarer.
Men holder ikke i Finnmark.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

jkirkebo

Sitat fra: DagfinnN på søndag 12. november 2017, klokken 11:39
Sitat fra: grime på søndag 12. november 2017, klokken 09:02
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 11. november 2017, klokken 09:18
Å velge 100D i stedet for 75D handler ikke bare om timepris ved lading. Den dagen du opplever at 75 blir for kort, blir prisdifferansen uten betydning.
I det Vest-Europeiske hovedveinettet holder en 75D i massevis etter hva jeg erfarer.
Men holder ikke i Finnmark.

Ingenting "holder" i Finnmark. Måtte i så fall vært minst 200kWh ;) Ihverfall inntil det kommer opp noen hurtigladere...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på søndag 12. november 2017, klokken 10:08
Det stiller seg naturligvis annerledes om man har en lavere snitthastighet og aldri overstiger 130km/t.
Nå skriver han hastigheter opptil da, så snitt er nok mye lavere. Det er forøvrig vesentlig saktere enn jeg ville ønsket å kjøre på Autobahn.

Tviler på at en S75D har noe mere praktisk rekkevidde enn 30 mil på Autobahn for normal (dvs høyere fart en 130) kjøring.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Sitat fra: DagfinnN på søndag 12. november 2017, klokken 11:39
Sitat fra: grime på søndag 12. november 2017, klokken 09:02
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 11. november 2017, klokken 09:18
Å velge 100D i stedet for 75D handler ikke bare om timepris ved lading. Den dagen du opplever at 75 blir for kort, blir prisdifferansen uten betydning.
I det Vest-Europeiske hovedveinettet holder en 75D i massevis etter hva jeg erfarer.
Men holder ikke i Finnmark.
Og ikke i Nord Sverige og Nord Finland heller.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

mthoring

Jeg kjører aldri på Autobahn, det vil i såfall være snakk om bare en gang i bilholdets levetid. Aldri er jeg i Finnmark, Nord-Sverige eller Finland med bilen heller. Tror det gjelder de fleste Teslaeiere.

PS: De det ikke gjelder er nok overrepresentert på dette forumet.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. november 2017, klokken 12:50
Tviler på at en S75D har noe mere praktisk rekkevidde enn 30 mil på Autobahn for normal (dvs høyere fart en 130) kjøring.
S90D har rundt 25-30 mils rekkevidde med takboks og kjøring i rundt 140km/t, som er ganske normalt på svensk motorvei :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: grime på søndag 12. november 2017, klokken 09:02
Det er mulig at Gjerdsjø kjører på steder der det ikke finnes SC, men i det vanlige Vest-Europeiske hovedveinettet holder en 75D i massevis etter hva jeg erfarer.

Tror du blander DagfinnN og meg nå, for jeg synes altså at 100D ikke var verdt det ekstra utlegget.  ;) Men ellers er der riktig at jeg tidvis beveger meg dit det ikke er SC (har noe familie i Charlottenberg og bor selv i Drammen), men da er ikke avstandene verre enn at 75D takler det på strak arm selv vinterstid.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA