Slik får vi utsatt teslaskatten

Startet av T.K, torsdag 02. november 2017, klokken 21:54

« forrige - neste »

jlan

Kanskje ugunstig for oss som allerede har tunge elbiler, men det bør kunne argumenteres med at avgifter som vektavgift, CO2 avgift og NOx avgift bør legges på bruk og ikke på innkjøp. Bilens vekt eller motortype har jo ingen betydning så lenge den står parkert.

Vekt kan ha muligens ha en betydning når det gjelder hvordan bilen påfører skade på andre biler. Jeg regner med at det allerede er tatt med i forsikringspremien. Siden nå forsikringsselskapene skal kreve inn årsavgiften, så kunne en eventuelt legge inn et lite tillegg basert på forsikringens km, som da også kan dekke den lille kostnaden med veislitase. Om biler er tunge fordi de har både batterier og fossilmotorer, bare batterier, bare bofasiliteter eller noe annet tungt,  er vel likegyldig i denne sammenheng og burde slik sett ikke gi noen rabatt.

Når det gjelder CO2 avgift så er det helt uforståelig for meg at den skal være negativ for biler som faktisk har utslipp. Hvis det lages biler som fanger CO2, så kan de få negativ avgift, det er greit.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

T.K

Sitat fra: gr på fredag 03. november 2017, klokken 17:59
Sitat fra: Obba på fredag 03. november 2017, klokken 17:34
Forventet levering stod til desember da jeg bestilte. Du sier jo selv at "få eller ingen ville forutse noe slikt" allikevel mener du risikoen er min hvis jeg regnet å få bilen neste år??! Jeg mener vi bør kunne forvente et minstemål av forutsigbar politikk! I det minste at en slik avgift blir varslet noe tid i forkant.
Igjen hvorfor kommer avgiften på hybrider først til sommeren 2018. Føler de skal "ta" Tesla kjøperne her. Sikkert populært hos enkelte velgergrupper :)

Men for å snu på spørsmålet, hvem sin risiko mener du det er hvis det ikke er kjøpers risiko?

Dette er akkurat det samme med alt du kjøper, det er en risiko for at produktet endres dagen etterpå, blir forbudt, at standarden huset ditt er bygget etter går ut på dato noen måneder etter..

Igjen, hadde Tesla klart å levere realistiske leveringsestimater og myndighetene hatt litt lenger innføringsfase på endringer så hadde det hjulpet veldig på forutsigbarheten.

Ser du leter med lys og lykt etter argumenter for å forsvare denne tilleggsutgiften. Kan du komme på noen andre eksempler på at en vare har blitt såpass mye mer kostbar etter kjøp? Eller at den har blitt forbudt og at kjøper taper pengene. Vi snakker altså her om et produkt som kan kjøpes av normale lønnsmottakere, som får et prispåslag tilsvarende flere års sparing på sparekonto. Kom med eksemplene.

mzziaz

Sitat fra: T.K på fredag 03. november 2017, klokken 20:23
Forventet levering stod til desember da jeg bestilte. Du sier jo selv at "få eller ingen ville forutse noe slikt" allikevel mener du risikoen er min hvis jeg regnet å få bilen neste år??! Jeg mener vi bør kunne forvente et minstemål av forutsigbar politikk! I det minste at en slik avgift blir varslet noe tid i forkant.
Igjen hvorfor kommer avgiften på hybrider først til sommeren 2018. Føler de skal "ta" Tesla kjøperne her. Sikkert populært hos enkelte velgergrupper :)

Men for å snu på spørsmålet, hvem sin risiko mener du det er hvis det ikke er kjøpers risiko?

Dette er akkurat det samme med alt du kjøper, det er en risiko for at produktet endres dagen etterpå, blir forbudt, at standarden huset ditt er bygget etter går ut på dato noen måneder etter..

Igjen, hadde Tesla klart å levere realistiske leveringsestimater og myndighetene hatt litt lenger innføringsfase på endringer så hadde det hjulpet veldig på forutsigbarheten.

Ser du leter med lys og lykt etter argumenter for å forsvare denne tilleggsutgiften. Kan du komme på noen andre eksempler på at en vare har blitt såpass mye mer kostbar etter kjøp? Eller at den har blitt forbudt og at kjøper taper pengene. Vi snakker altså her om et produkt som kan kjøpes av normale lønnsmottakere, som får et prispåslag tilsvarende flere års sparing på sparekonto. Kom med eksemplene.
No offence, men jeg tror ikke du bør kjøpe en ny Tesla med din privatøkonomi.

Obba

Sitat fra: mzziaz på lørdag 04. november 2017, klokken 08:54No offence, men jeg tror ikke du bør kjøpe en ny Tesla med din privatøkonomi.
Ja, det var da en saklig og intelligent kommentar.. Passer kanskje bedre i VG's kommentarfelt, men  ::)

Det er fortsatt billigere å kjøpe et fossilt alternativ i forhold til Model X. Denne forskjellen blir enda større dersom vektavgiften blir innført.
For Ulltveit-Moe og co spiller en avgift på 70.000,- ingen rolle (sikkert ikke mer enn han bruker på en lørdagsmiddag), men for oss med litt mer normale inntekter er det et betydelig påslag.

Det jeg mener er mest urimelig er dersom avgiften innføres med så kort frist at det rammer de som allerede har bestilt biler uten å ha noen som helst forutsetning for å vite at en slik avgift kunne bli innført! De venter med å øke avgiften på hybridbiler til sommeren 2018 for å unngå denne problemstillingen. Det virker nesten som noen i regjeringen ønsker å "straffe" elbil kjøperne!

T.K

Sitat fra: mzziaz på lørdag 04. november 2017, klokken 08:54

Ser du beveger deg langt nedover i kommentarfeltenes irrganger og plukker fra nederste hylle.

Jeg kunne kjøpt Tesla til hele familien, det er ikke det som er problemet her. Men om du ikke engang klarer å se problemet, forslår jeg du beveger deg til andre tråder.

geear

Det var vel prispåslag tilsvarende flere års sparing han la merke til. Det var du selv som skrev det...

Forøvrig leter jeg ikke med lys og lykt (eller lykt og lupe som de fleste sier) etter noen som helst argumenter, får vel si for tredje gang at jeg også er i risikosonen for å få denne ekstraregningen. Har vel skrevet to ganger at myndighetene må gi mer forutsigbarhet. Vet ikke hva mer jeg kan skrive for å gjøre det klart.

Obba

Sitat fra: gr på lørdag 04. november 2017, klokken 14:25
Forøvrig leter jeg ikke med lys og lykt (eller lykt og lupe som de fleste sier) etter noen som helst argumenter, får vel si for tredje gang at jeg også er i risikosonen for å få denne ekstraregningen. Har vel skrevet to ganger at myndighetene må gi mer forutsigbarhet. Vet ikke hva mer jeg kan skrive for å gjøre det klart.
Ja, men du påstår at en slik risiko er "akkurat det samme med alt du kjøper". Da kunne du kommet med noen eksempler. Det eneste du nevner er hus, men det er ikke slik at du risikrerer at byggeforskriftene endres over natten og at huset du har under bygging må bygges om og du får et prispåslag på 10%. Endringene varsles i god tid slik at bransjen kan tilpasse seg. Det samme gjøres jo også for hybridbiler som får økt avgift fra sommeren.

Ja, Tesla kunne vært mer seriøse i forhold til hva de lover angående leveringstid, men hovedproblemet er dårlig politisk håndtverk.
Det er en ærlig sak hvis myndighetene heller vil at vi skal velge fossilbiler i denne størrelsen, men da må vi kunne forvente at signalene ikke endres over natten.

mzziaz

Sitat fra: T.K på lørdag 04. november 2017, klokken 12:19
Sitat fra: mzziaz på lørdag 04. november 2017, klokken 08:54

Ser du beveger deg langt nedover i kommentarfeltenes irrganger og plukker fra nederste hylle.

Jeg kunne kjøpt Tesla til hele familien, det er ikke det som er problemet her. Men om du ikke engang klarer å se problemet, forslår jeg du beveger deg til andre tråder.
70.000 utgjør kun 7% av kjøpesummen gitt at du kjøper en Tesla til 1 mill.

Det bør det være fullt mulig å bære for en som kan kjøpe ny Tesla til hele familien (med mindre du har en enormt liten familie, da).

Skjønner at folk med Tesla i bestilling synes det er kjipt med en slik ekstraregning, men det er ikke første gang statsbudsjettet har gitt endringer i bilavgiftene over nyttår.

Vhagar

Noe som går igjen i tråden her er påstanden om at regjeringen innfører en avgift som har tilbakevirkende kraft. Fordi det påstås at den blir påført etter at et kjøp er gjennomført. Jeg taler trolig for døve ører, men jeg prøver en gang til.

Altså, avgiften innføres ikke på allerede kjøpte biler, bestilte biler er ikke kjøpte biler!

De som har bestilt en Tesla og betalt et depositum for dette, har ikke kjøpt noe enda! Tesla tar forbehold om endrede avgfiter ved bestilling. Prisen på varen er ikke endret (hverken av Tesla eller staten).

Dersom avgiften blir innført etter høstens budsjettforhandlinger, så trer den i kraft på biler som blir registrert fra og med 1. januar. De som ikke godtar eller på annen måte kan leve med avgiftsendringen står fritt til å avbestille innen avgiftsendringen trer i kraft. Staten kan ikke ta hensyn til at det da påløper et depositumtap for kundene, da ville aldri avgifter kunne blitt innført uten å tråkke noen på tærne.

Det sagt, så er jeg enig i at avgfiten innføres med for kort frist, men som nevnt tidligere det er slik statsbudjsettet fungerer hvert år. Det er heller ikke vanskelig å være enig i at avgiften feilaktig blir innført med begrunnelse i slitasje som er tilbakevist av de som har greie på slikt. En slik vektbasert avgift blir også feil all den tid det skattlegger rekkevidde, noe som vil gjøre overgangen til elbiler umulig for en stor kundegruppe. Den vil trolig bidra til å gjøre det vanskelig å nå målene om nullutslipp som de ønsker seg.

For å oppsummere.
Å bruke verdien på avgiften i seg selv som et argument vil falle på døve ører all den tid stigmatiseringen av teslaeiere er så drøy i markedet allerede. Samme hvordan man vrir og vender denne verdien.
Det som nytter å poengere er:
- brudd på 2020 tidshorisonten for innføring av avgfiter
- vekt på desse bilene sliter ikke veier, her må politikerene lytte til fagfolk og snu
- avgiften vrir kjøpsfordel vekk fra elbil til fossilbil, stikk i strid med ønsket til staten
- avgift på (alt for kort) rekkevidde vil føre til at elbiler aldri kan konkurere mot fossibiler
- de hindrer en svært stor fobrukergruppe i å gå over til elbil (gruppen som trenger SUV/hengerfeste/rekkevidde)
- totalt sett vil det være med på at målet om 100% av nybilsalget skal være nullutslipp ryker.

Det finnes altså rikelig med argumenter en kan bruke, å klage over en høy avgift på et kjøp man enda ikke har gjennomført og har tid til å avbestille får nok bare ingen sympati eller motsatt effekt.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

T.K

Med fare for å gjenta meg selv. ALLE disse rikelige argumentene er allerede brukt av flere organisasjoner og personer i diskusjoner på tv og i aviser og på radio. Det har ikke medført annet enn mer negativ omtale om Tesla i kommentarfelter.

Videre. Kom med ett eksempel på at en vare har fått en tilsvarende avgifts/prisøkning pga statsbudsjettet. Ett.

Videre. Om dette blir vedtatt kan i prinsippet et statsbudsjett legges frem etter at du har kjøpt deg et hus og betalt 10 % forskudd. Endringen kan medføre en luksusskattøkning på 10 % av kjøpesum. Enten mister du depositumet eller du må akseptere et tillegg på, si, 500 000 kroner.

Det eneste argumentet som enda ikke er brukt i diskusjonen, er det fullstendig urimelige i en slik avgift blir innført, basert på den store kronesummen som varen øker med samt det store kronebeløpet man mister om man trekker seg fra kjøpet.
Kall det gjerne et sutrete argument, men det illustrerer godt at Staten kan finne på å blakke deg om de føler for det. Og det vil folk kjenne seg igjen i og få sympati for.

Baresorgen

Sitat fra: T.K på lørdag 04. november 2017, klokken 20:04
Med fare for å gjenta meg selv. ALLE disse rikelige argumentene er allerede brukt av flere organisasjoner og personer i diskusjoner på tv og i aviser og på radio. Det har ikke medført annet enn mer negativ omtale om Tesla i kommentarfelter.
Det er vel bare å erkjenne at Tesla sine modeller er for dyre (eller "for lite premium") for "folk flest" - det vil ikke kunne innhentes noen "flertallssympati" for å gi besparelse for denne kjøpergruppen. Punktum. Vi er vel vitne til et klassisk kræsj mellom politisk ideologi og politisk populisme? (Jadajada! Jeg vet at ideologien som oftest mangler...)  Ideologien sier at alle bør over på nullutslipp (hvis vi skal ha et litt større håp om å berge Tellus som en grønn planet med god biodiversitet inkludert homo Homo sapiens), og populismen om at "folk flest" skal oppleve mindre byråkrati og avgifter? (Altså, man kan ikke ha så lite avgifter på (dyre) elbiler hvis man skal ha lave avgifter på fosilbiler!! Det er urettferdig...) Men vent litt - hvorfor fikk elbiler avgiftsfritak? Jo - de er jo så dyre å produsere, siden ingen (bortsett fra miljøfanatikere) vil kjøpe dem...aller minst "folk flest".

Har aldri stemt for eller gledet meg over tusenlappen(e) som er spart i skatt de siste årene - og merker det meningsløse i at det nå skal øke utgiften med å tenke grønt - dog uten at jeg med ren samvittighet kan si at bestilling av Tesla X er det grønneste jeg kunne gjort.

Så da får jeg vente i spenning: Blir det Tesla-skatt? Blir bilen levert før 2018? Det får tiden vise. Men det skal være helt klart - det er ikke synd på meg. Absolutt ikke. Selv om det skulle vise seg at denne "Tesla-skatten" (eller la meg kalle det "bli heller et miljøsvin-skatten") gjør det vanskelig å eie en Tesla.

For er du en av dem som har det dårligere enn meg (vi er over 7,4 mrd mennesker på jorden), så skal ikke jeg skrike om at jeg har det ille. Selv om jeg har en gjennomsnittlig lønn i Norge, har jeg det helt supert. Og - når kommentarfeltene i diverse medier er av en slik art - det blir ikke noe grønt skifte før "folk flest" ikke har råd til annet en nullutslipp-løsninger. Man må tørre å gjøre det dyrt å forurense. Men det er ikke akkurat det man kaller populistisk. Og når selv deler av gruppen "folk flest" har begynt å kjøpe elbiler (for det er blitt billig nok eller det er blitt premium nok) - da må det jo gjøres grep! At enkelte partier nå skal vurdere å beholde "Tesla-skatten" i bytte sine hjertesaker er jo en finfin populismevridning - perfekt for sittende regjering.
Tesla X100D - bestilt 5. oktober 2017
Nissan Leaf 24 kWt - 2013 - 2017 - solgt

Obba

Sitat fra: Vhagar på lørdag 04. november 2017, klokken 17:59
Noe som går igjen i tråden her er påstanden om at regjeringen innfører en avgift som har tilbakevirkende kraft. Fordi det påstås at den blir påført etter at et kjøp er gjennomført. Jeg taler trolig for døve ører, men jeg prøver en gang til.

Altså, avgiften innføres ikke på allerede kjøpte biler, bestilte biler er ikke kjøpte biler!

De som har bestilt en Tesla og betalt et depositum for dette, har ikke kjøpt noe enda! Tesla tar forbehold om endrede avgfiter ved bestilling. Prisen på varen er ikke endret (hverken av Tesla eller staten).

Dersom avgiften blir innført etter høstens budsjettforhandlinger, så trer den i kraft på biler som blir registrert fra og med 1. januar. De som ikke godtar eller på annen måte kan leve med avgiftsendringen står fritt til å avbestille innen avgiftsendringen trer i kraft. Staten kan ikke ta hensyn til at det da påløper et depositumtap for kundene, da ville aldri avgifter kunne blitt innført uten å tråkke noen på tærne.
Tilbakevirkende kraft gjalt vel eksempelet der noen mente at det var samme risiko ved huskjøp. Det er det ikke. Hvis du inngår en kontrakt på bygging av et hus så betaler du heller ikke hele beløpet før huset er ferdig, men du risikerer ikke at huset blir 10% dyrere pga at myndighetene endrer byggeforskriftene i byggeperioden.

Når det ble lovet at avgiftene skulle holdes uendret frem til 2020 og regjeringen i tillegg foreslår å endre avgiftene for hybridbiler først fra sommeren 2018, så synes jeg at jeg har grunn til å føle meg lurt når avgiften innføres allerede fra 1.1.2018!
Det er ikke slik at alle avgifter innføres fra 1.1 året etter at de blir vedtatt! Skjønner ikke poenget med den siste setningen din over?!

T.K

Sitat fra: Obba på søndag 05. november 2017, klokken 10:38
Sitat fra: Vhagar på lørdag 04. november 2017, klokken 17:59

Tilbakevirkende kraft gjalt vel eksempelet der noen mente at det var samme risiko ved huskjøp. Det er det ikke. Hvis du inngår en kontrakt på bygging av et hus så betaler du heller ikke hele beløpet før huset er ferdig, men du risikerer ikke at huset blir 10% dyrere pga at myndighetene endrer byggeforskriftene i byggeperioden.

Når det ble lovet at avgiftene skulle holdes uendret frem til 2020 og regjeringen i tillegg foreslår å endre avgiftene for hybridbiler først fra sommeren 2018, så synes jeg at jeg har grunn til å føle meg lurt når avgiften innføres allerede fra 1.1.2018!
Det er ikke slik at alle avgifter innføres fra 1.1 året etter at de blir vedtatt! Skjønner ikke poenget med den siste setningen din over?!

Det er nettopp det som har skjedd her. Du har betalt et visst forskudd på bilen. Myndighetene har endret "forskriftene" i byggeperioden, med pristillegg på 10 %. Du kan avbestille men taper forskuddet.

Det samme med et hus. Du betaler noe før bygging, ved kontraktsinngåelse. Myndighetene kan endre forskriften i byggeperioden. Du må betale la oss si 500 000 kroner eller 1 million kroner i tillegg avhengig av pris eller tape depositumet. Slikt er mulig nå.

Det er kun i Norge og i en del andre litt for rike land at myndighetene kan behandle folk på denne måten, og folket finner seg i det. Noen ikke-politikere leter merkelig nok til og med med lys og lykt til fordel for at myndighetene kan operere slik. I Frankrike ville det blitt gå sakte-aksjon. I England ville det blitt latterligjort og karikert av politiske motstandere. I USA ville det blitt skrevet side opp og ned om politisk overgrep, men i Norge kan myndighetene potensielt finne på alt, og alt blir akseptert med bøyd hode.

Case closed!

Epleskreller

Når blir statsbudsjettet vedtatt? er det satt en deadline/dato?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Taffelman

Sitat fra: Vhagar på lørdag 04. november 2017, klokken 17:59De som har bestilt en Tesla og betalt et depositum for dette, har ikke kjøpt noe enda!

Så du mener kjøpsavtalen jeg inngikk med Tesla ikke er et kjøp?

For å vise galskapen i dette:

28. September
- ingen signaler om økte elbilavgifter for 2018.
- Bestillingssiden til Tesla viser levering Desember i år (har screenshot med dato).
- Bestilling ble gjennomført med innbetaling av forskudd på kr 30.000 NOK.
- Bestillingsbekreftelsen mottatt med informasjon om 1 ukes angrefrist på bestilling og forskudd.

5. Oktober
- Bestilling låst og "Kjøpsavtale for motorkjøretøy" inngått med Tesla.
- Angrefristen på refusjon av forskudd har nå utløpt.

Kjøpsavtalen fra 5. oktober inneholder teksten: "Pris inkl. moms. Prisen kan være oppgitt uten enkelte lokale og regionale avgifter." Noe som var greit den 5. Oktober for det hadde fortsatt ikke kommet noen signaler om nye elbilavgifter.

12. Oktober
- Statsbudsjett med ny elbilavgift legges frem  :o
- MyTesla viser nå estimert leveringstid til "Sen desember / tidlig Januar"  :o

Alternativ 1: Bryte kjøpsavtalen med Tesla ved å betale 30.000,-
Alternativ 2: Holde meg til avtalen og betale 60.000 - 70.000,- mer for bilen enn forventet/avtalt.

For oss det rammer så oppleves det som både "tilbakevirkende kraft" og bondefangeri hvis det blir innført.

X75D
TM3 LR AWD

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA