Slik får vi utsatt teslaskatten

Startet av T.K, torsdag 02. november 2017, klokken 21:54

« forrige - neste »

Taffelman

Sitat fra: mzziaz på lørdag 04. november 2017, klokken 16:1570.000 utgjør kun 7% av kjøpesummen gitt at du kjøper en Tesla til 1 mill.

Til info så har min Tesla X75D en listepris på 665.600 og koster 716.400 med utstyr, så det er langt ifra alle Teslakjøpere som kjøper "millionbil".

Til sammenligning er listepris på rimeligste utgave av Volvo XC60 med automatgir og diesel 674.900,- Tilsvarende utstyrt bil som min Tesla X75D ligger på 714.600,- Rettelse: 765.900, -
X75D
TM3 LR AWD

Vhagar

Svarer flere her, uthevet med fet skrift for hvert nye svar.

T.K
Årsaken til at du ikke finner noen direkte sammenlignbare situasjoner skyldes at avgiftsøkninger som innføres på like kort varsel hvert år stort sett treffer produkter folk ikke har satt seg i kø for å bestille (ikke kjøpt enda). Ellers er det årlige justeringer av avgifter med oppstart 1.jan det påfølgende året, dette er ikke unikt. Det bommer bare på flere nivå, som gjør at mange føler det ekstra ille. Hadde ikke Tesla krevd et bestillingsgebyr så hadde ikke noen klagd i det heletatt, det viser hvor skoen trykker, på gebyret fra Tesla og ikke nødvendigvis avgiften til staten.

Sammenligningen din med et huskjøp er fortsatt urimelig da du sammenligner en bestilling med et kjøp. Jeg tror det er få som bestiller seg et hus for så å kunne takke nei ved overlevering av nøkkel uten noe øvrige krav fra byggfirma. Det er jo det Tesla gjør her, du får bestille mot et gebyr, og kan trekke deg mot tap av gebyret før du får nøkkelen og må betale full kjøpspris (altså før du faktisk kjøper bilen). Om ikke ville vel Tesla kun kjøpt tilbake bilen av deg, til lavere pris enn du måtte gi. Så denne avgiften har fortsatt ikke tilbakevirkende kraft selv om det oppleves slik av de som mener at en bestilling=kjøp.

Jeg vet ikke om du har bygd hus, eller satt deg inn i reglene for oppføring av boliger. De endres fra tid til annen, gjennom bl.a. TEK. Og det er alltid en overgangsperiode hvor en også kan få fritak for å bygge etter gammel standard. Nettopp pga du har foretatt et kjøp hvor ferdigstillelsen kan ligge frem i tid etter innføring av nye regler.
Dette kompenserer staten for ved å tillate nevnte flyende overgang. Det hadde nok også staten gjort her OM de som bestiller en Tesla faktisk hadde KJØPT en tesla og fått den levert etter 1.jan. Igjen, forskjellen mellom bestilling og kjøp er vesentlig her.

Obba
Nettopp, du skjønner hvor feil den huskjøpsammenligningen er. Teksten og bakteppet for den antyder at det menes at denne avgiften blir innført med tilbakevirkende kraft, noe den så klart ikke blir.

Problemet med lovnaden du nevner er at den er feil. Du får skylde på vage politikere eller dårlige journalister. Det beste du kan gjøre er å lese nasjonalbudsjettet for 2017, side 81. Der står det at "Nullsats for merverdiavgift for elbiler videreføres til 2020" (Tesla skriver da også at prisen er inkl.mva., en nullsats). Men viktigere, det står at "Fritaket for engangsavgift på elbiler videreføres. Fritaket kan tas opp til vurdering når effektavgiften er fjernet."
Og dersom du ser på side 77 i bok 3.7, så ser du at "Effektavgiften fases ut over to år og foreslås nå fullt utfaset fra 2017." Det er den formuleringen som åpner for å innføre en (vekt)avgift på tyngre elbiler. Altså varslet allerede i fjor, ikke noe som bør komme uanmeldt for de som følger med. Så kan en begynne å kreve litt mer fra journalister som bare rapporterer halvsannheter og fra politikere som bør ha litt mer ryggrad til å si hva de faktisk ønsker å innføre.

At hybridbiler blir behandlet såpass mye bedre er jeg enig i er en uting ja.
Og sant nok, ikke alle, men de fleste avgifter vil nok være innfaset fra nyttår av.

Min siste settning var ment å illustrere at staten ikke kan ta hesyn til avtaler folk gjør når de setter datoer for innføring av avgifter. Skulle man tilfredstilt alle her ville en aldri nådd en enighet om en dato for innføring av ny avgift. Da det alltid vil være noen mellom barken og veden.

Epleskreller
Du finner viktige datoer i forbindelse med statsbudsjettet i linken under, 15. desember er datoen du leter etter tenker jeg.
https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/Arbeidet/Budsjettarbeidet/Budsjettsyklusen/

Taffelman
Tesla sine norske dokumenter har ofte rar ordlyd og virker upresis, så ja. Du har inngått en bestillingsavtale (et ord de selv bruker i dokumentoversikten på mytesla), med et depositum på 30.000,- som du ved overlevering av bilen omgjør til et kjøp om du ikke ønsker å gå fra avtalen. Dette koster deg ikke noe annet enn depositumet. Hadde du allerede kjøpt bilen måtte du trolig tatt et større tap eller godtatt utlevering av bilen. Så vidt jeg vet er Tesla eneste bilmerke som lar deg bestille en ny bil uten å binde deg til å faktisk kjøpe den.

For å ta datoene dine, så jo, som jeg har vist til over i svaret til Obba så er det allerede i forrige statsbudsjettet gitt signaler om slike avgiftsøkninger. Dette var en av grunnene til at jeg selv bestilte såpass tidlig, i håp om å rekke levering før nyttår. Statsbudsjettet er viktig lesestoff for flere enn politikere og journalister.

Det som derimot ER problematisk er at Tesla endrer sin leveringsdato (skjønner hvorfor, men det er roten til manges søvnløse netter nå). Og DET er et halmstrå som du kan benytte for å eventuelt få dekt en slik avgift på, da du på ingen måte kan forutse eller stå ansvarlig for en forsinkelse fra Tesla sin side. Tesla fraskriver seg riktignok ansvaret for avgifter, men hadde de holdt seg til leveringstiden sin så hadde du ikke fått avgiften i fanget. Så her har du en mulighet å forhandle. Dersom du spiller kortene dine rett.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

RaBalder

Det er bare en ting vi kan være sikre på  ;D  ;D

Dere blir aldri enige.
Skulle tro dere satt i en sandkasse og kranglet.

Fornøyelig lesing dog. Selv om det er mye gjentakelser....

Taffelman

Vhagar

Du argumenterer godt, men du legger dine egne tolkninger til grunn for argumentene, og de er jeg ikke enige i.

Oversktiften på avtalen fra Tesla er  "Kjøpsavtale for motorkjøretøy", og da blir det likegyldig om du kaller det en bestilling eller et kjøp, eller hva dokumentoversikten på nettsiden til Tesla viser. Det er en kjøpsavtale inngått før statsbudsjettet ble fremlagt.

Ser at du og kaller depositumet et bestillingsgebyr, men det er feil. Depositumet er forskudd dvs. det er en del av avtalt kjøpesum, så rent teknisk har jeg allerede begynt å betale for bilen.

Uansett bør det forventes at politikere sitter på litt kunnskap om bransjen/produktene de avgiftslegger, så at det er normalt med ca 3 mnd. leveringstid på nye biler bør de vite og dermed ta høyde for dette ved innføring av nye avgifter. De ser ut til å ha gjort det for hybrid biler, så hvis utsettelsen ikke også omfatter elbil avgiften bør media stille noen kritiske spørsmål om hvorfor!
X75D
TM3 LR AWD

Obba

Vi blir nok aldri enige det er sikkert :)

Sitat fra: Vhagar på søndag 05. november 2017, klokken 19:28
Problemet med lovnaden du nevner er at den er feil. Du får skylde på vage politikere eller dårlige journalister. Det beste du kan gjøre er å lese nasjonalbudsjettet for 2017, side 81. Der står det at "Nullsats for merverdiavgift for elbiler videreføres til 2020" (Tesla skriver da også at prisen er inkl.mva., en nullsats). Men viktigere, det står at "Fritaket for engangsavgift på elbiler videreføres. Fritaket kan tas opp til vurdering når effektavgiften er fjernet."
Og dersom du ser på side 77 i bok 3.7, så ser du at "Effektavgiften fases ut over to år og foreslås nå fullt utfaset fra 2017." Det er den formuleringen som åpner for å innføre en (vekt)avgift på tyngre elbiler. Altså varslet allerede i fjor, ikke noe som bør komme uanmeldt for de som følger med. Så kan en begynne å kreve litt mer fra journalister som bare rapporterer halvsannheter og fra politikere som bør ha litt mer ryggrad til å si hva de faktisk ønsker å innføre.
Nå mener da også "støttepartiene" at regjeringen bryter avtalen, så det er ikke bare meg som mener det. Ære være deg for å finlese statsbudsjettet før du bestiller noe, men politikerne står vel uansett fritt til å endre avgifter som de vil uavhengig av hva som står i tidligere budsjetter?
Det jeg forventer i et sivilisert land er litt forutsigbarhet.

Når du bestiller en vare som skal produseres etter dine spesifikasjoner så betaler du varen når du mottar den. Dette gjelder hus, biler, båter mm. Skjønner ikke helt hva du mener er spesielt med en Tesla i så måte. Det er normalt ikke angrerett på denne typen bestillinger og det er heller ikke unormalt at du betaler en del av kjøpesummen ved inngåelse av kontrakt.

sveih

Vhagar

Tesla Model X 75D, 2017

Vhagar

RaBalder
Beklager om dette høres ut som en sandkasse. Jeg kan forsikre deg om at tonen fra min side er vennlig og behersket. Jeg er bare uenig og benytter min anledning til å fremføre mine synspunkter i denne saken. Det måtte en avklarende runde til, men det er vel også helt ok. Men enig i hva du sier, å gjennta seg selv fører ingen steder så jeg gir meg nå.

Taffelman
Vi bruker alle våre egne tolkninger, derfor er vi også uenige. Ikke noe galt i det. Fasiten får vi senere om noen som må betale avgiften på en eller annen måte ikke godtar den men gjennomfører et kjøp likevel. Nei, de 30.000,- er ikke en nedbetaling. Du står fritt til å få de utbetalt når du får utlevert bilen (kjøpet finner sted). Eller om du vil bruke de på å kjøpe ekstrautstyr eller en service plan. Men du KAN bruke de som en nedbetaling, men det er ikke noe krav. Depositumet er bare en garanti for at du ikke skal avbestille, noe Tesla har opplevd så mye av at de har sett seg nødt til å øke beløpet. Enig i ditt siste avsnitt, her ligger også utfordringen. Det å få journalister til å gjøre jobben sin.

Obba
Du er ikke alene nei, skal man tolke teksten i statsbudsjettet bokstavelig så kommer ikke de andre partiene særlig langt heller. Det er kun mva de har vært enige om så langt jeg kan se, andre avgifter ble som vist varslet i forrige statsbudsjettet. Så forutsigbarheten ligger der. At noen håpte/gamblet eller på annen måte ble forledet til å bestille bil basert på noe annet får være opp til hver enkelt å vurdere hvordan de skal håndtere. Det eneste som er uvanlig så vidt jeg vet er at Tesla lar deg gå fra bestillingen helt frem til overleveringsdatoen. Tesla gir deg dermed en angrerett, minus tap av depositum som må sies å være svært så generøst på en såpass dyr vare.

Som nevnt, så gir jeg meg her. Det er godt å høre andres argumentasjon i denne saken. Og jeg håper at dersom noen tar opp saken på nyåret så poster de resultatet her på forumet slik at vi får se hva fasiten blir. Enten må Tesla dekke det som en goodwill, selv om de allerede nå spesifiserer at de fraskriver seg ansvaret for avgifter. Dette da pga forsinket levering. Eller så må staten gi etter for et visst bestillingsrom, slik at det kun gjelder de som har bestilt fom 1.jan som blir avgiftsbelagt.
Tesla Model X 75D, 2017

Obba

Sitat fra: Vhagar på søndag 05. november 2017, klokken 23:00
Obba
Du er ikke alene nei, skal man tolke teksten i statsbudsjettet bokstavelig så kommer ikke de andre partiene særlig langt heller. Det er kun mva de har vært enige om så langt jeg kan se, andre avgifter ble som vist varslet i forrige statsbudsjettet. Så forutsigbarheten ligger der. At noen håpte/gamblet eller på annen måte ble forledet til å bestille bil basert på noe annet får være opp til hver enkelt
Du leser statsbudsjettet som en bibel...
Det som står i forrige budsjett har ingen betydning. Det som betyr noe er det partiene og stortinget blir/ble enige om.

Vhagar

Og det som stod i det forrige, har de fulgt opp med nå i det nye som ligger som forslag for 2018. Så de ble enige om noe, og basert på det de ble enige om så foreligger det et nytt forslag nå. Det som stod i det forrige har derfor betydning for det som til nå står i det nye. Siden stortinget godkjente det forrige statsbudsjettet så må politikerene godta at det er åpnet for denne avgiften i det nye forslaget for 2018. Ikke noe uforutsett her altså. Så kan de så klart være uenige og mene at det tross åpningen for å se på avgiften ikke dermed er sagt at den bør innføres. Noe jeg mener at de bør (altså hindre at den blir innført).

Nå leser jeg ikke bibler, men statsbudsjettet legger føringer som etter at det er godkjent av stortinget binder politikerene. Tabben til noen politikere er at de har vært i god tro på hva som har stått der. Det virker i hvertfall slik når de uttaler seg nå i ettertid. Hadde de brydd seg så kunne de, som meg nå, påpekt at det ikke SKAL innføres en avgift når en annen faller fra, men at det åpner for å vurdere det og at de kan være uenige i det og forhandle frem at det ikke skal innføres. Derfor hver høst er så spennende på stortinget, fordi så mange ting i samfunnet da blir veid opp mot hverandre og noe er viktigere enn andre ting for politikerene som gjør at slike avgifter enten blir viktige eller blir glemt.

Hele denne diskusjonen om denne avgfiten hadde sett helt annerledes ut om bare journalistene hadde gjort jobben sin og politikere var litt mer edruelige i forhold til hva de kommuniserer. Samt at de faktisk gidder å lese hva de blir enige om tross alt. Sånn i forhold til muligheten statsbudsjettet åpner for når det gjelder innføring av avgift på elbiler. Så er det en annen diskusjon hvilken type avgift de ilegger og hvordan de begrunner denne. Her er det som nevnt tilbakevist av vegvesenet og TØI, som bør gi politikerene i opposisjon rikelig med ammunisjon.

Jeg håper elbilforeningen jobber i kulissene nå, det samme håper jeg TOCN gjør. For her er rikelig med argumenter å bruke og strenger å spille på og politikere å dytte på for å unngå at denne avgiften ser dagens lys fra nyttår av. Fokuset må være på det (politisk) tekniske her og overordnede miljø mål og ikke på at noen Tesla eiere (som samfunnet ikke eier sympati med) må ut med noen titalls tusen ekstra. For det toget har gått.
Tesla Model X 75D, 2017

Obba

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan du kan mene at vage formuleringer i årets budsjett skal ha noe å si i forhold til hva som skal vedtas for neste års budsjett. Regjeringen kan foreslå hva de vil når de vil, men de er avhengig av nok støtte på stortinget.
Du sier altså at du utfra dette forutså at denne avgiften ville komme. Noe som ikke engang partiene som var med på å forhandle frem avtalen forutså.
Dumt at du da ikke postet disse antagelsene her på forumet da. Det kunne kanskje vært interessant for noen andre også?

THE

Det jeg ikke klarer å forstå er at myndighetene ikke bruker den gode muligheten de har nå til å legge om avgiftssystemet for biler totalt.

WLTP- innføres for å sammenligne utslipp/forbruk.
Elbiler er på vei til å ta over nybilmarkedet i Norge.
Det kommer mange god elbilmodeller på markedet de neste to årene.
PHEV fra enkelte produsenter får akseptabel elektrisk rekkevidde på kommende modeller

Punktene over, samt vedtaket om å bevare elbilfordelene til 2020 skulle i utgangspunktet gi myndighetene tid til å lage et framtidsrettet avgiftssystem for bil som tar hensyn til endringene som kommer.

Slik de har lagt fram vektavgift-forslaget og endring i avgift for hybrider, så mister de jo all troverdighet hvis de om et år eller to gjør helt om på disse avgiftene igjen i forbindelse med en totalomlegging av avgiftssystemet. Og den omleggingen må komme om ikke lenge uansett.

Når det er sagt, så er ikke jeg motstander av avgifter på elbiler/hydrogenbiler. De første årene mener jeg uansett at eventuelle avgifter fra elbil (og hydrogenbil) må gå til utbygging av infrastruktur. Selvsagt må avgifter fra elbiler gå til utbygging av lade-nettverk, og avgifter fra hydrogenbiler må gå til etablering av hydrogenfyllestasjoner.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Vhagar

Obba
Vage formuleringer? Leste du setningene på sidene jeg refererte til? Det er så presist som politikerspråket kan få blitt. Nei, ikke for hva som skal men for hva som kan innføres og det er den muligheten de nå har benyttet i sitt forslag. Enig i at de kan foreslå i hytt og pine hva de måtte ønske, støtte må de uansett ha og det er den støtten som kan påvirkes. Da gjennom bedre argument som nevnt enn å prøve å vinne sympati for noen titalls tusen (det ER mye penger for mange ja!).

Ja, jeg regnet med et forslag (ikke nødvendigvis innføring) om en avgiftsendring fra 1. jan 2018, derfor bestilte jeg bilen min såpass tidlig som jeg gjorde. Rushet av bestillinger gjorde at jeg likevel kanskje var for sent ute. Og jeg undervurderte støtten forslaget ser ut til å ha fått så langt politisk. I form av at de andre partiene har viktigere (for dem) saker å vinne enn å spare noen "få" kjøpere av "luksusbiler" noen titalls tusen i avgifter. At andre parti nå spiller dumme er bare for å berge eget skinn og være populistiske. Helt vanlig det.

Voksenopplæring får andre ta seg av, jeg viser jo til statsbudsjettet men får bare høre at det ikke er sånn det fungerer. Vel, det er sånn det fungerer ser man jo av prosessen som nå pågår. Så skjønner ikke hvorfor akkurat jeg måtte rope ut om dette tidligere for at andre skulle forstått risikoen nå i høst. Hadde ikke endret noen andres meninger så vidt jeg skjønner likevel.
Tesla Model X 75D, 2017

ludwig_holberg

Grunnen til at avgiftssystemet i dag er elendig er først og fremst FrP. De blokkerer økning på bensinavgift, dieselavgift, og avgiftene på fossile nybiler. Dermed blir det bortimot umulig å ta de nødvendige grep for et helhetlig, fremtidsrettet avgiftsregime. Håper at V/KrF endelig får parkert FrPs reaksjonære tilnærming i årets statsbudsjett. FrP har åpnet døren på gløtt ved å provosere med "Teslaskatten", og kan alt i alt være veldig lurt det KrF gjør med å benytte anledningen til endelig å øke avgiftstrykket på fossil, enn å krangle på vektavgiften for el.

erlendboe

(Svar til Ludwig Holberg)
Dette må være årets dummeste innlegg.

Avgifter belastet alle familiene i Norge.
Over 140% avgifter på et "nødvendighets- fremkomstmiddel" er ikke noe man burde være stolt over, eller som du gjør, skrike etter enda mer.

Merkelig nok dør ingen i hopetall på grunn av de lavere avgiftene i Sverige eller her i Sveits hvor jeg bor.
Tvert i mot så har vanlige familier mer å rutte med når man har lavere avgifter- altså høyere levestandard

Hilsen fra Sveits
Her har vi 4% avgifter på biler og 8% moms = totalt 12% skatt/avgifter på kjøp av bil.
Ikke glem at bensin/ Diesel har over 100% avgifter- dette er mer en nok til å dekke alle felleskostnadene ved bruk av bil!

PS: selv har jeg ikke bil- det blir billigere og miljøvennligere!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA