Slik får vi utsatt teslaskatten

Startet av T.K, torsdag 02. november 2017, klokken 21:54

« forrige - neste »

T.K

Å sitte og tvinne tommeltotter fører ikke noe sted. Jeg har vært i kontakt med en journalist, som bl.a. har skrevet om den nye teslaskatten. Vedkommende visste ikke at Tesla har hatt rentkampanje med 0,25 % rente, i praksis lik null prosent rente, samt null kroner kontant og nedbetaling over 10 år. Sannsynlig er det hovedparten av politikere og journalister som IKKE kjenner til rentekampanjen (og potensiell luksusfelle) og disse må få høre det, i stedet for at de tror at Tesla kun er for rikfolk.

Jeg foreslår at ALLE sender inn et brev til media og de politiske partiene. Jeg har skrevet en mal, se nederst. Kopier den gjerne, pynt på den eller skriv din egen.

Her er adresser å sende til:

info@hoyre.no
politikk@hoyre.no
frp@frp.no
venstre@venstre.no
krf@krf.no
post@sp.no
mdg@mdg.no
post@sv.no
post@arbeiderpartiet.no
Gard.Steiro@vg.no
Tora.Bakke.Handlykken@vg.no
rlo@dagbladet.no
john.arne.markussen@dagbladet.no
debatt@aftenposten.no
2286@aftenposten.no
info@nrk.no

Om noen har forslag til andre/flere adresser, kom med dem.

"Media har flere ganger tatt opp den foreslåtte avgiften som skal komme på elbiler, den såkalte Teslaskatten. Som kommende eier av Tesla modell X er jeg sterkt uenig i skatten slik den er foreslått, og det har ikke kommet frem i media at skatten rett og slett vil fungere som en luksusfelle for mange.

Tesla har hatt en fristende rentekampanje i flere måneder, med null prosent rente og null kroner kontant, noe vi aldri har sett i Norge før, og svært mange personer har bestilt bil og frykter ekstraregning på 70 tusen kroner eller mer. Dette er personer som kan ha inntekt langt under det som kommer frem i media at Teslaeiere har (blant annet vår familie) og som rett og slett blir faset inn i en luksusfelle om skatten blir vedtatt fra 1. januar. Om vi kansellerer kjøpet i dag taper vi depositumet på 30 tusen kroner. Om vi ikke kansellerer risikerer vi å få en ekstraregning på 70 tusen kroner eller mer. Dette er helt uholdbart.

Tesla hadde levering i september med anslagsvis 2000 biler til nye eiere i Norge, og det ventes store leveringer i januar/februar. At disse skal få en ekstraskatt på 70 000 kroner kan ikke karakteriseres som noe annet enn politisk svindel.

Alle vet at elbiler får forskjellige avgifter og må betale bomring mm. etterhvert, men det er noe helt annet å gi folk som allerede har presset økonomien sin med nybilkjøp en tilleggsregning. En slik skatt, en skatt på selve varen etter at kjøpet er gjort, underminerer enhver tiltro til myndighetene.

Jeg forslår at det tas til fornuft. Om denne skatten innføres skal kjøpere vite om det på forhånd. Noe annet er helt uakseptabelt."

razeac

Amatøren

Hva med å sjekke hvilke partiers Facebook sider man kan skrive innlegg på?

Da kommer det også ut så andre ser det også.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

T.K

Sitat fra: Amatøren på torsdag 02. november 2017, klokken 22:03
Hva med å sjekke hvilke partiers Facebook sider man kan skrive innlegg på?

Da kommer det også ut så andre ser det også.

Ja, god idé, der også. Om man kopierer brevet sitt kan det enkelt sendes til flere adresser og til flere sosiale media. Jo mer og til flere dette blir sendt, jo bedre. Her må vi få det massivt ut.

AKM

Hei

Det er godt å se at det koker hos flere enn meg.

Jeg har de siste dagene hatt kontakt med to helt sentrale fra Høyre på Stortinget i denne saken. Jeg har gitt dem skriftlig all logisk argumentasjon mot forslaget etc og hvor urimelig det slår ut for oss som har bestilt bil før statsbudsjettet ble lagt frem (og i tillegg med oppgitt leveranse i år ved bestilling). De er på mange måter forståelsesfulle og tar med seg argumentene, men samtidig virker de veldig fast i fisken på å stå på forslaget. Jeg har sagt at i det minste bør ikke avgiften (om de absolutt skal innføre den) innføres med virkning før fra 1.4.2018 slik at vi som har bestilt før statsbudsjettet ikke blir bondefanget. Jeg har også sagt at om det skal innføres en avgift så bør det gjøres opp mot verdi og ikke vekt. Det er nemlig stor forskjell på å kjøpe en bil til 700 000 og 1 000 000. For mange erstatter en Tesla til 700 000 en diesel familie bil til 500 000. Det går an å regne hjem, men ikke med ytterligere 70 000 på toppen. Dessuten vil dessuten være helt urimelig om Audi Etron og Jaguar slipper avgift DERSOM de er "lette", men dyre. Da blir dette en parodi. Så vekt er tullete etter mine begreper.

En annen ting som opprører meg er Tesla. De jobber sikkert med å få over flest mulig biler før nyttår, MEN når de ikke gir hovedprioritet til oss som er bondefanget med å skaffe inventorybiler, men selger inventory biler etter første-mann-til-mølla-prinsippet så blir jeg forbannet. Det vil si at de selger altså inventorybiler til også dem som dukker opp i butikken nå og vil ha bil før nyttår. Selvsagt må de få selge hvem de vil, men de burde prioritere de kundene sine som er kommet i denne avgiftsklemmen FØR de tilbyr bilene til andre. Jeg fikk bekreftet denne praksisen i dag fra to selgere, men at det individuelt fra selger til selger. Dette burde Tesla sentralt hatt en policy på. 

Vhagar

For å sitere "alle andre" som har uttalt seg i media: "dette preller av på steinrike teslaeiere/kjøpere. Ingen vil ha sympati for de nevnte 30 tusen heller. Og vedr. kjøpstidspunkt, bilene er vel bare reservert ikke kjøpt så avgiften får sånn sett ikke tilbakevirkende kraft som antydet i teksten. Et bilhold er dyrt og en må forvente uforutsette ekstraregninger som er skyhøye, så tipper det er lite sympati å hente med den formuleringen også."

Når det er sagt, det ligger fortsatt an til å være noe som blir forhandlet vekk utover høsten. Jeg liker det ikke, endringer burde hatt lenger varslingstid (som enigheten om fritak til 2020), men nå er det engang slik timingen av statsbudsjettet er om høsten og alle må forvente at det skjer endringer som inntreffer påfølgende 1.januar.

Nettopp min forventning av at noe slikt kunne skje var grunnen til at jeg (trodde jeg) var tidlig ute med min bestilling. Så får jeg se om jeg rekker det eller ikke. (Hadde forventet mva endring, ikke vektgebyr).

Litt støy rundt dette kan slå begge veier. Det vil helt klart vekke mer uberettiget misunnelse, men også vise at elbilister kanskje er en størrelse å regne med politisk etterhvert også.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

T.K

Fint at flere er engasjert.

Det hjelper imidlertid ikke at én person har verdens beste argument overfor beslutningstakere. For at det skal monne må det være press, dvs det må komme fra flere, les mange. Om politikere alene blir oppsøkt, så hjelper det heller ikke. Det må komme i media, det må komme flere for øret.

Derfor alle, send epost til så mange du orker. Jeg brukte 10 minutter til å sende til alle på listen. Nå skal jeg legge meg, men i morgen skal jeg legge det inn på så mange facebooksider som mulig. Min stemme alene er lik null. Jo flere jo bedre. Opp til en viss mengde stemmer må det hjelpe, men MANGE må være med.

T.K

Sitat fra: Vhagar på torsdag 02. november 2017, klokken 23:16
For å sitere "alle andre" som har uttalt seg i media: "dette preller av på steinrike teslaeiere/kjøpere. Ingen vil ha sympati for de nevnte 30 tusen heller. Og vedr. kjøpstidspunkt, bilene er vel bare reservert ikke kjøpt så avgiften får sånn sett ikke tilbakevirkende kraft som antydet i teksten. Et bilhold er dyrt og en må forvente uforutsette ekstraregninger som er skyhøye, så tipper det er lite sympati å hente med den formuleringen også."

Når det er sagt, det ligger fortsatt an til å være noe som blir forhandlet vekk utover høsten. Jeg liker det ikke, endringer burde hatt lenger varslingstid (som enigheten om fritak til 2020), men nå er det engang slik timingen av statsbudsjettet er om høsten og alle må forvente at det skjer endringer som inntreffer påfølgende 1.januar.

Nettopp min forventning av at noe slikt kunne skje var grunnen til at jeg (trodde jeg) var tidlig ute med min bestilling. Så får jeg se om jeg rekker det eller ikke. (Hadde forventet mva endring, ikke vektgebyr).

Litt støy rundt dette kan slå begge veier. Det vil helt klart vekke mer uberettiget misunnelse, men også vise at elbilister kanskje er en størrelse å regne med politisk etterhvert også.

Hadde du akseptert dette om du hadde kjøpt hus til 10 millioner også, at Staten hadde gitt deg 10 %, 1 million i rikmannsskatt? I kommentarfeltene ville nok flere sagt at "har du råd til hus til 10 millioner har du også råd til tre tusen mer i måneden i lån". Det hadde allikevel vært temmelig hårreisende.

Til de av dere som synes at teslaskatten er kjedelig, men ikke verdt å kjempe mot, må jeg si synd at dere ikke vil kjempe mot prinsippet, at man skal vite hva en vare koster før man betaler, at man skal slippe at Staten kommer og konfiskerer 70 000 kroner etter kjøpet. Det tar normalt relativt lang tid å spare kr. 70 000, å sette til side kr. 70 000 på en sparekonto. Å kjempe mot dette er i det minst å kjempe for rettferdighet for de som faktisk ikke har råd. Flere har kjøpt med null kroner kontant, og har ikke regnet med å bruke opp feriebudsjettet og vel så det på en tilleggskatt. Om Staten kan gjøre dette på biler, kan de i prinsippet gjøre det på huskjøpet også.

Vhagar

Legg merke til at hele første avsnitt er sitert fra "alle andre" jeg mener har uttalt seg om saken. Et forsøk på å vise til at dette nok faller for døve ører ikke bare hos politikere men også den store massen som trengs for å påvirke utfallet. Ikke det at jeg er enig, men det er nå en gang slik folkets dom ser ut til å være basert på det journalister til nå har gravd frem av meninger (som selvfølgelig må tas med en klype salt).

Når det gjelder spørsmålet om jeg personlig hadde godtatt det så er nok svaret nei, men så er forutsettningen annerledes også. Du blander kortene om kjøpstidspunkt her. Ingen som har bestilt en Tesla har kjøpt den. Noe som gjør at avgiften som er foreslått ikke får tilbakevirkende kraft. Dermed faller sympatien fra folkemassen bort også.

En vet også hva varen kostet når man bestilte den og det var også opplyst om forbehold om endringer i avgifter fra staten (varen koster fortsatt det samme, avgiftene til staten endres muligens). Det folk ikke tok hensyn til var at de bestilte en bil nært opp til presentasjonen av et statsbudsjett hvor alle burde vite at det blir lagt frem forslag om endringer i avgiftene (generelt) som vil få virkning fra påfølgende 1. janaur. Var man engstelig for at fritakene elbiler til nå har hatt ville bli endret så burde man avstått fra å handle, eller handlet i tide. Som nevnt, jeg trodde jeg var ute i god tid selv. Det kan vise seg at jeg ender opp litt neglebitende rundt leveringstid. Men det er fult og helt mitt ansvar å kjøpe en vare på et tidspunkt som gir meg ro i forhold til endrede avgifter. Så igjen, de som har bestilt "for sent" får lite sympati (fra folket generelt). Såpass viktig er det å følge med på statsbudsjettet, hvor kjedelig det enn måtte være.

For de fleste vil det nok ta litt tid å spare opp et slikt beløp på den korte tiden fra bestilling til kjøp. Og dette vil også bli med på å synliggjøre at Tesla-eiere ikke er en ensformet gruppe bestående av "rikinger". Sånn sett er dette positivt å belyse så bredt som mulig.

Om så mange har kjøpt på rentekampanjen med 0,- i egenkapital så spår jeg et lass med bruktbiler til salgs etterhvert. Med mindre de har et buffer klar og kun har benyttet muligheten for et "gratis" lån. De som har kjøpt med 0,- i egenkapital og 0,- i bakhånd er kandidater til luksusfellen uten tvil.

Nei, staten kan ikke innføre avgifter med tilbakevirkende kraft hverken på huskjøp eller bilkjøp og de gjør det ikke denne gangen heller. Igjen, ingen har kjøpt en Tesla, bare bestilt en Tesla. At det følger med et depositum er ikke statens problem. Om depositumet var for stort til å risikeres tapt, så burde man ikke bestilt uansett.

Hvor er TOCN i denne saken? Kan ikke si at jeg har sett så stort engasjement fra de i media? Spakt fra elbilforeningen også. Så saken kan godt få litt mer støy i media fremover. Utfallet samme hva det blir går over med tid og stunder uansett.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Brede

Skal være forsiktig med hva en opplyser media om..
Jeg tipper overskriftene blir: "Nå får Teslaeierne gratis lån også!"  ;D

Taffelman

Vi som er bondefanget mellom uforutsett avgift og tap av forskudd, får nok liten til ingen sympati.

Skal avgiften bekjempes så må de viktigere argumentene frem.

Avgiften likestiller stor elbil med stor bensin-hybrid, som typisk forbruker (les. forbrenner) over 1000 liter bensin pr år.

Avgiften avgiftslegger rekkevidde, store batterier er tunge. Det største hinderet for å få nybilkjøpere til å velge utslippsfritt er rekkevidde og ladekø-angst. Å velge nullutslippsbil medfører ulemper uansett størrelse/prisklasse.

Klimamål som Norge har forpliktet seg til, samt egne miljømål for tettbebygde strøk (ref. Luftkvalitet), blir vanskeligere å nå pga avgiften.

Skal avgiften rettferdiggjøres med inntekter til staten så forutsetter det et høyt salgsvolum. Med avgiften utestenges den nye og største kjøpegruppen av TMX, middelklassen som har strekt seg fra 500.000 til 700.000 pga elbilincentivene og nær rentefri finansiering. Resultatet blir at TMX forblir en bil for de få, og inntektene blir minimale. Rimeligere biler som utløser avgift ligger 3-5 år frem i tid før de kan leveres i store volum.

Avgiftens hovedbegrunnelse (slitasje på vei) er tilbakevist i rapporter fra Statens vegvesen og Transport økonomisk Institutt.

Avgiften er i utakt med nybilkjøpere sine forventninger. Det er i årevis gitt politiske føringer om vridning av bilavgifter fra kjøp til bruk for å få en sikrere og mer miljøvennlig bilpark. Dette har gitt politikerne aksept til å innføre mer bompenger.

Samtidig er det blitt allmen aksept rundt prinsippet om at forurenser skal betale mer, og det gir politikerne en aksept til å innføre differensierte bomavgifter og høyere drivstoffavgift, men samtidig en forventning til forutsigbare elbilincentiver og kjøpsavgifter. Mao det har vært aksept og forventninger til gradvis innfasing av MVA og bompenger for elbil.

Men forslaget om innføring av engangsavgift på nullutslipps-elbil kom totalt uventet uten noe forvarsel, dårlig begrunnet og dårlig gjennomtenkt, med mindre hensikten er en skjult agenda for innføring av en kraftig økning av avgiftstrykket på innenlands transportsektor via både økte kjøp og bruksavgifter. I såfall bør man velge sin politiker med omhu ved neste valg!
X75D
TM3 LR AWD

AKM

Jeg har liten tro på en form for mediekampanje. Det kan fort virke mot sin hensikt. Tesla-kjøpere har null sympati hos det store flertall. Gruppen med Tesla eiere er stigmatisert (kanskje med god grunn) og Tesla-avgiften blir dermed populær hos alle som ikke har Tesla og som har irritert seg over at mange med tykke lommebøker skal slippe unna avgifter. Det betyr at gruppen av oss som har bestilt Tesla X til 700 000 for å erstatte diesel familiebilen til 500 000 og er bondefanget vil ha vanskelig å nå skikkelig frem i en slik støyete diskusjon som det vil bli rundt Tesla-skatten. Se for eksempel: https://www.bt.no/btmeninger/leder/i/p0O01/Elbilar-ma-lone-seg

Jeg kommer derfor heller selv til å fortsette forsøket med å nå inn med argumentasjon til sentrale politikere både for oss som er bondefanget og at avgiften er dårlig utformet med den foreslåtte vektavgiften.

sveih

Sitat fra: Taffelman på fredag 03. november 2017, klokken 01:46
Vi som er bondefanget mellom uforutsett avgift og tap av forskudd, får nok liten til ingen sympati.

Skal avgiften bekjempes så må de viktigere argumentene frem.

Avgiften likestiller stor elbil med stor bensin-hybrid, som typisk forbruker (les. forbrenner) over 1000 liter bensin pr år.

Avgiften avgiftslegger rekkevidde, store batterier er tunge. Det største hinderet for å få nybilkjøpere til å velge utslippsfritt er rekkevidde og ladekø-angst. Å velge nullutslippsbil medfører ulemper uansett størrelse/prisklasse.

Klimamål som Norge har forpliktet seg til, samt egne miljømål for tettbebygde strøk (ref. Luftkvalitet), blir vanskeligere å nå pga avgiften.

Skal avgiften rettferdiggjøres med inntekter til staten så forutsetter det et høyt salgsvolum. Med avgiften utestenges den nye og største kjøpegruppen av TMX, middelklassen som har strekt seg fra 500.000 til 700.000 pga elbilincentivene og nær rentefri finansiering. Resultatet blir at TMX forblir en bil for de få, og inntektene blir minimale. Rimeligere biler som utløser avgift ligger 3-5 år frem i tid før de kan leveres i store volum.

Avgiftens hovedbegrunnelse (slitasje på vei) er tilbakevist i rapporter fra Statens vegvesen og Transport økonomisk Institutt.

Avgiften er i utakt med nybilkjøpere sine forventninger. Det er i årevis gitt politiske føringer om vridning av bilavgifter fra kjøp til bruk for å få en sikrere og mer miljøvennlig bilpark. Dette har gitt politikerne aksept til å innføre mer bompenger.

Samtidig er det blitt allmen aksept rundt prinsippet om at forurenser skal betale mer, og det gir politikerne en aksept til å innføre differensierte bomavgifter og høyere drivstoffavgift, men samtidig en forventning til forutsigbare elbilincentiver og kjøpsavgifter. Mao det har vært aksept og forventninger til gradvis innfasing av MVA og bompenger for elbil.

Men forslaget om innføring av engangsavgift på nullutslipps-elbil kom totalt uventet uten noe forvarsel, dårlig begrunnet og dårlig gjennomtenkt, med mindre hensikten er en skjult agenda for innføring av en kraftig økning av avgiftstrykket på innenlands transportsektor via både økte kjøp og bruksavgifter. I såfall bør man velge sin politiker med omhu ved neste valg!

Helt enig i dette innlegget.
Jeg synes det beste argumentet mot er at dette er et løftebrudd i forhold til hva de har lovet innen 2020. Avgiften kunne sikkert vært utformet bedre men løftebruddet bør de bli stilt til veggs for.

cra

Sitat fra: T.K på torsdag 02. november 2017, klokken 21:54
Tesla har hatt rentkampanje med 0,25 % rente, i praksis lik null prosent rente,

I rettferdighetens navn så er det i praksis mer enn 0,25% (effektiv)rente, siden det kommer et månedlig gebyr på toppen. ;)

Jeg ser poenget ditt, altså, og denne renta var sterkt medvirkende til at jeg kjøpte Tesla i vår. Mitt poeng er at i slike tilfeller som dette er det viktig å ikke "pynte på fakta" det aller minste. Da kan ingen komme etterpå og si at man har smurt tykt på og dermed trekke andre fakta man kommer med i tvil.
</flisespikkeri>
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Luring

Sitat fra: sveih på fredag 03. november 2017, klokken 08:24
Jeg synes det beste argumentet mot er at dette er et løftebrudd i forhold til hva de har lovet innen 2020. Avgiften kunne sikkert vært utformet bedre men løftebruddet bør de bli stilt til veggs for.
Det diskuteres vel om det kun var mva som vart fritatt eller eingangsavgift også fram til 2020.
Høgre meiner det kun er mva.
SitatMomsfritak for elbiler fortsetter frem til 2020. Dette kommer frem i nasjonalbudsjettet 2017, som ble lagt frem sammen med statsbudsjettet i dag.

Bilavgiftsenigheten mellom regjeringspartiene, Venstre og KrF har tidligere lagt opp til at fritaket skulle vare ut 2017.

Tidligere enighet om at det bør innføres en støtteordning i en overgangsperiode etter at fritaksperioden er over.

Fritaket for engangsavgift videreføres også, men dette kan tas opp til vurdering igjen når effektavgiften for biler er fjernet.
https://www.tu.no/artikler/elbilfritaket-fortsetter-til-2020/358957

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA